Programma 5. Onderwijs en Sport

Portefeuillehouder Thema
Jacques Rozendaal Onderwijs en onderwijshuisvesting
Arjan Noorthoek Sport

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat (onderdelen van) de opgaven:

- Zorgzame samenleving

- Sterke economie, goed onderwijs, werk en inkomen.

 

Taakvelden binnen programma 5 zijn:

Taakveld Omschrijving
4.1 - Openbaar basisonderwijs Taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs:
- bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn;
- primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen);
- de huur van bv. een gymnastieklokaal;
- passend onderwijs.
4.2 - Onderwijshuisvesting Taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs:
- nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen;
- verhuur;
- opstellen programma onderwijshuisvesting;
- vandalismebestrijding.
4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken Lokaal onderwijsbeleid, leerlingenvoorzieningen en onderwijsondersteuning:
- ondersteuning leerkrachten en directie;
- uitgaven bijzonder onderwijs (incl. bewegingsonderwijs en schoolzwemmen voor leerlingen bijzonder onderwijs, maar excl. huisvesting);
- achterstandenbeleid;
- coördinatie samen naar school, passend onderwijs;
- volwasseneducatie;
- leerlingzorg en leerlingbegeleiding;
- leerlingenvervoer (incl. leerlingenvervoer voor leerlingen openbaar onderwijs);
- stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.
5.1 - Sportbeleid en activering Niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport zoals: stimuleren van topsport, ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening, ondersteunen van organisaties die zich bezig houden met sport, sport in buurt- en combinatiefuncties.
5.2 - Sportaccommodaties Alle accommodaties voor sportbeoefening.

Ambities onderwijs en sport

Terug naar navigatie - Ambities onderwijs en sport

Door samen met onze partners te werken aan deze opgave zorgen wij voor elkaar én zorgen wij met elkaar dat onze inwoners naar vermogen kunnen meedoen in een gezonde samenleving. Onze inwoners kunnen werken, leren, sporten en ontspannen in hun eigen wijk of dorp. Daar waar zij hier (tijdelijk) niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug.

Actualiteit en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingen

Onze gemeente heeft een toegankelijk aanbod aan activiteiten en voorzieningen op het gebied van onderwijs en sport. Zo hebben onze inwoners voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling, ontspanning en plezier en moeten zij, ongeacht hun achtergrond, de kans krijgen om via onderwijs en sport het beste uit zichzelf te halen. De gemeente stimuleert, faciliteert en verbindt partijen zodat er een samenhangend en sluitend stelsel van voorzieningen aanwezig is. In de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda is een Sociaal Domein brede integrale visie en aanpak opgenomen. Sport, cultuur en (positieve) gezondheid maken hier onderdeel vanuit.

Onderwijs
Goed onderwijs is van groot belang en vervult een grote rol bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. We borgen de kwaliteit van en de veiligheid op de kinderopvang door jaarlijkse inspecties en waar nodig handhaven we op incidenten. Zo kunnen kinderen van 0 tot 4 jaar veilig starten met spelen en leren op de opvang. Als we signaleren dat kinderen tussen 0 en 4 jaar mogelijk al met een achterstand op de basisschool starten, zetten we in op voorschoolse educatie. Ouders die geen kinderopvangtoeslag van het Rijk krijgen, kunnen via de gemeente een vergoeding krijgen. Zo krijgen alle kinderen van 2,5 tot 4 jaar dezelfde kansen om een goede start te maken op de basisschool. Om kinderen in een achterstandssituatie dezelfde startkansen in het onderwijs te geven, blijven we inzetten op voorschoolse educatie. Met de beschikbare NPO-middelen blijven we scholen ondersteunen voor de inzet op herstel en ontwikkeling van het onderwijs. 

De gemeente neemt zitting in de wettelijk voorgeschreven LEA en het OOGO, wat de basis is om het beleid en de belangen van beide goed in balans te brengen, bijvoorbeeld met betrekking tot de bereikbaarheid van openbaar en bijzonder onderwijs. 

Het nieuwe integraal huisvestingsplan onderwijshuisvesting wordt financieel onderbouwd en de uitvoering zal ter hand worden genomen. De aanbevelingen uit de rapportage van BMC, naar aanleiding van de casus van de Wilhelminaschool, zullen waar mogelijk worden geïmplementeerd. De risico’s van de prijsstijgingen zijn financieel onderbouwd en voorzien, maar gezien de extreme ontwikkelingen op dit ogenblik vormen ze een reëel risico. De wens om woningen sneller te (laten) bouwen, is nog niet verwerkt in het integraal huisvestingsplan onderwijshuisvesting. Deze is gebaseerd op de bouw van het aantal woningen zoals deze in het verleden was geprognotiseerd. Een snellere groei vraagt aanpassingen van de leerlingenprognose en de plannen voor (ver)bouw van de scholen.

Een belangrijke ambitie voor de komende periode is dat de gemeente en de partners nog meer aanwezig zijn op de ontmoetingsplaatsen in de wijken en dorpen. We onderzoeken welke taak de schoolgebouwen hierin kunnen vervullen. 

Sport
Bewegen en sporten draagt bij aan fitte en gezonde inwoners, en brengt mensen dichter bij elkaar. Daarom vinden we het belangrijk dat alle inwoners kunnen spelen, sporten en bewegen. Wij blijven de sportverenigingen ondersteunen en bewaken dat onze sportverenigingen levendig en betaalbaar blijven. We gaan met de sportaanbieders in gesprek om de behoefte aan de invulling van het Sportoverleg of een andere participatievorm van het sportwerkveld te verkennen. Aan de hand van deze input zal invulling gegeven worden aan de ambitie om in nauw contact te zijn met de sportaanbieders. Daarnaast gaan we verder met de uitvoering van de projecten uit het Sportakkoord en blijven samen met onze lokale partners extra inzetten op een gezond Woerden. Over de toekomst van de zwembaden gaan we met de gemeenteraad in gesprek en we zullen WoerdenSport hierbij betrekken, we werken daarbij meerdere scenario’s uit.

Omdat de gemeente de btw op sport niet meer kan verrekenen, vraagt de gemeente jaarlijks op basis van de begroting een uitkering voor de Regeling specifieke uitkering stimulering sport aan. De verantwoording vindt plaats aan de hand van de daadwerkelijke realisatie, daarom kan er sprake zijn van een beperkt financieel risico. Dit risico is opgenomen in de risicoparagraaf.

Opgave: Zorgzame samenleving

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

5.1 Inwoners doen mee naar vermogen en worden ondersteund waar nodig in eigen wijk of dorp. Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar (tevens link naar programma 3).

5.2 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners (tevens link naar programma 3 en 4).

 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

5.1.1 In alle acht wijken en de drie dorpen zijn er laagdrempelige ontmoetingsplaatsen waar inwoners terecht kunnen voor ontmoeting, ondersteuning en activiteiten.

Terug naar navigatie - 5.1.1 In alle acht wijken en de drie dorpen zijn er laagdrempelige ontmoetingsplaatsen waar inwoners terecht kunnen voor ontmoeting, ondersteuning en activiteiten.

Inspanningen

Terug naar navigatie - 5.2.1 In de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda is een Sociaal Domein brede integrale visie en aanpak opgenomen. Sport, cultuur en (positieve) gezondheid maken hier onderdeel van uit (tevens link naar programma 3).

Inspanningen

5.2.2 De huurtarieven voor buitensportverenigingen worden alleen met inflatiecorrectie verhoogd. De uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen wordt geschrapt.

Terug naar navigatie - 5.2.2 De huurtarieven voor buitensportverenigingen worden alleen met inflatiecorrectie verhoogd. De uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen wordt geschrapt.

Inspanningen

5.2.3 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.

Terug naar navigatie - 5.2.3 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.

Inspanningen

Opgave: Versterken bestaanszekerheid door sterke economie, goed onderwijs, werk en inkomen

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat
Terug naar navigatie - 5.3.1 Het integraal huisvestingsplan is in samenspraak met de schoolbesturen herijkt, conform het wettelijk OOGO overleg (consensusoverleg) (link naar programma 3).

Inspanningen

% Niet-sporters

Terug naar navigatie - % Niet-sporters
Bron: Div.
Periode Woerden Nederland
2020 43,3 % van bevolking > 18jr sport niet wekelijks 49,3 % van bevolking > 18jr sport niet wekelijks

Absoluut verzuim

Terug naar navigatie - Absoluut verzuim
Bron: DUO/Ingrado
Periode Woerden Nederland
2021 0,5 % leerplichtigen niet bij een school ingeschreven 2,5 % leerplichtigen niet bij een school ingeschreven

Relatief verzuim

Terug naar navigatie - Relatief verzuim
Bron: DUO/Ingrado
Periode Woerden Nederland
2021 13 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig 19 per 1000 leerlingen verzuimen veelvuldig

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Exploitatie Werkelijk 2021 Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 inclusief wijzigingen Begroting 2023 Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 165.048 397.260 399.684 402.240 2.556 402.240 402.240 402.240
4.2 Onderwijshuisvesting 4.881.388 4.322.202 4.062.104 4.674.927 612.823 4.625.939 4.335.262 4.179.720
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.607.613 2.729.112 3.701.433 2.718.857 -982.576 2.620.185 2.629.743 2.621.272
5.1 Sportbeleid en activering 644.604 617.059 618.415 647.896 29.481 647.896 647.896 647.896
5.2 Sportaccommodaties 4.522.991 5.406.765 5.483.151 4.161.859 -1.321.292 4.476.697 4.090.512 4.066.413
Totaal Lasten 12.821.644 13.472.398 14.264.787 12.605.779 -1.659.008 12.772.957 12.105.653 11.917.541
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting -48.596 -32.218 -32.218 -34.216 -1.998 -34.216 -34.216 -34.215
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -600.755 -537.445 -1.496.888 -538.527 958.361 -538.527 -538.527 -538.527
5.1 Sportbeleid en activering -30.282 0 0 0 0 0 0 0
5.2 Sportaccommodaties -2.317.348 -1.922.352 -1.922.352 -1.996.930 -74.578 -2.326.930 -1.996.930 -1.996.932
Totaal Baten -2.996.981 -2.492.015 -3.451.458 -2.569.673 881.785 -2.899.673 -2.569.673 -2.569.674
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 445.000 194.451 194.451 669.820 475.369 669.820 669.820 669.820
Totaal Stortingen 445.000 194.451 194.451 669.820 475.369 669.820 669.820 669.820
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -147.338 -42.000 -219.500 0 219.500 -28.572 -28.572 -149.044
Totaal Onttrekkingen -147.338 -42.000 -219.500 0 219.500 -28.572 -28.572 -149.044

Verschillenanalyse 2022 - 2023

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
4.2 Onderwijshuisvesting algemeen: lagere kapitaallasten door temporisering investeringen. -119.966 voordeel
4.2 Onderwijshuisvesting uitbesteed werk en tijdelijke huisvesting. De tijdelijke huisvesting van de R. De Jagerschool is een jaar opgeschoven van 2022 naar 2023. In de Voorjaarsnota 2022 zijn de kosten van tijdelijke huisvesting dan ook afgeraamd. 310.310 nadeel
4.2 Onderwijshuisvesting: hogere kapitaallasten door nieuwe investeringen 133.030 nadeel
4.2 Tijdelijke huisvesting Wilhelminaschool in 2023 295.104 nadeel
4.2 Onderwijshuisvesting: hogere belastingen en verzekeringen 18.756 nadeel
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken: doorbelasting loonkosten -83.585 voordeel
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken: gemeentelijk onderwijsachterstanden (zie ook batenzijde). Het voorstel over 2023 wordt bij de Voorjaarsrapportage verwerkt. Hier staat een rijksbijdrage tegenover. -233.146 voordeel
4.3 Leerlingenvervoer: Indexering met 6,2% (structureel 50k) en in kadernota is dit budget eenmalig in 2023 verhoogd voor hogere kosten door gestegen brandstof en chauffeurstekort (eenmalig 90k). 140.519 nadeel
4.3 Nationaalprogramma onderwijs. Bij de Voorjaarsrapportage wordt de begroting bij de plannen van 2023 verwerkt. Dit wordt gedekt uit bijdragen van het Rijk en is daarmee budgetneutraal. -727.500 voordeel
5.1 Sport en onderwijs: indexering van budget Combinatiefuncties 29.463 nadeel
5.2 Zwembad Woerden: Er staat in 2023 minder onderhoud gepland dan in 2022. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve (in programma 6). -665.993 voordeel
5.2 Zwembad Harmelen: Er staat in 2023 minder onderhoud gepland dan in 2022. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve (in programma 6). -532.976 voordeel
5.2 Groot onderhoud aan sporthallen en gymzalen (De Kroon, Snellerpoort, Oudeland, Dr Kuyperlaan en Essenlaan) staat lager gepland dan in 2022. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve (in programma 6). -263.063 voordeel
Diverse 40.039 nadeel
Totaal mutaties lasten -1.659.008 voordeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
4.3 Onderwijsachterstandenbeleid (zie ook lastenzijde). Dit is de rijksbijdrage. 231.943 nadeel
4.3 Nationaal programma onderwijs (zie ook lastenzijde. Dit is de rijksbijdrage. 727.500 nadeel
5.2 Zwembad Woerden indexatie huur -26.607 voordeel
5.2 Zwembad Harmelen indexatie huur -17.547 voordeel
5.2 Groene buitensportaccommodaties huur -23.640 voordeel
Diverse -9.864 voordeel
Totaal mutaties baten 881.785 nadeel
Totaal mutaties lasten en baten -777.223 voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
0.1 In 2022 onttrekkingen uit Algemene Reserve voor Corona (177.500) en uitstel tariefsverhoging binnensport (42.000) 219.500 nadeel
0.1 Hogere toevoeging aan de reserve onderwijshuisvesting 475.369 nadeel
Totaal mutaties reserves 694.869 nadeel