Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Portefeuillehouder Thema
Arjan Noorthoek Ruimtelijke ordening, Bouwen en wonen, Stationsgebied (bouwen en wonen), Vastgoed (sportaccommodaties)
Ad de Regt Grondbeleid en grondbedrijf, Vastgoed (exclusief sportaccommodaties), Water en waterketen

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma omvat de opgave Bouwen en wonen, en bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
8.1 - Ruimtelijke ordening taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies; - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie); - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen; - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg; - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid)
8.2 - Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken; - bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen; - verkoop van bouwrijpe gronden; - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven
8.3 - Wonen en bouwen gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning; - bouwtoezicht; - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG); - woningbouw en woningverbetering, renovatie; - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen; - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen

Ambities ruimtelijke ontwikkeling en wonen

Terug naar navigatie - Ambities ruimtelijke ontwikkeling en wonen

Woningbouw

De druk op de woningmarkt overstijgt onze gemeentegrenzen. In de ‘Woondeal 2022’ hebben het Rijk, de provincie Utrecht en 16 gemeenten in de regio Utrecht vastgelegd langjarig samen te werken om de woningbouwproductie te versnellen en de betaalbaarheid te vergroten. Ook voor Woerden is dit een belangrijk speerpunt. Daarom is in het bestuursakkoord prioriteit gelegd bij het versneld bouwen van woningen. De ambitie is om per jaar 300-400 woningen op te leveren in de gemeente. Dit wordt gemonitord in de strategische woningbouwplanning. Het college vindt het belangrijk dat alle doelgroepen evenveel kans maken op een woning. Daarom wordt het aandeel betaalbare woningen vergroot van 50% naar 60% van het woningbouwprogramma. Het aandeel sociale huur hierbinnen stijgt naar 25%.  Er staat een stevige organisatie om deze ambities te kunnen waarmaken samen met onze strategische partners, zoals Cazas wonen en ontwikkelaars. Wij werken met Cazas samen om de leefbaarheid in de wijken op peil te houden, en voor het bereiken van doelstellingen gericht op duurzaamheid en inclusie.

Poort van Woerden

In de Poort van Woerden kunnen 3.500 tot 5.000 woningen gerealiseerd worden. Om de woningbouw in dit gebied te versnellen, hebben we € 7,1 miljoen ontvangen vanuit de Woningbouwimpuls van het Rijk. In het komende jaar wordt gewerkt aan een integraal beleidsprogramma voor de Poort van Woerden, waarbij aandacht is voor de leefbaarheid, duurzaamheid en verschillende vormen van mobiliteit (aansluiting op de A12, het OV, fietspaden en looproutes). Wij ontwikkelen dit gebied met in het achterhoofd de kernwaarden van Woerden: de menselijke maat, eigen identiteit, intimiteit, inclusie en centrumgemeente. Voor het deelgebied Snellerpoort wordt in 2023 de eerste koop-realisatieovereenkomst afgesloten, waarna gestart kan worden met de bouw. Bij de transformatie van Nieuw-Middelland ondersteunen en stimuleren wij de markt. De eerste woningen op Middelland worden opgeleverd. In het Stationsgebied wordt verder gewerkt aan het stedenbouwkundig plan.

Actualiteit en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingen

Omgevingswet

De komende bestuursperiode is onze ambitie om met een  gebiedsgerichte aanpak stapsgewijs het (tijdelijke) 'omgevingsplan van rechtswege' om te zetten in een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl. De gemeenteraad zal hiertoe meerdere wijzigingsbesluiten omgevingsplan dienen te nemen.  Gezien de grote veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt, kunnen we nu nog niet goed overzien of dit haalbaar is. Daarom zal  jaarlijks gerapporteerd worden over de voortgang. Het betekent ook dat we de komende jaren deels werken met een tijdelijk omgevingsplan en deels met het omgevingsplan nieuw stijl. Dit zal om extra afstemming vragen.

Opgave: Bouwen en wonen

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

6.1 De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners. 

6.2 Er komt een uitbreiding van  woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.

6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.

 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.1.2. In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Terug naar navigatie - 6.1.2. In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Inspanningen

6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Terug naar navigatie - 6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Inspanningen

6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Terug naar navigatie - 6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Inspanningen

6.2.2 In 2023 wordt een integraal beleidsprogramma, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden ter besluitvorming voorgelegd aan college en gemeenteraad.

Terug naar navigatie - 6.2.2 In 2023 wordt een integraal beleidsprogramma, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden ter besluitvorming voorgelegd aan college en gemeenteraad.

Inspanningen

6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Terug naar navigatie - 6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Inspanningen

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Exploitatie Werkelijk 2021 Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 inclusief wijzigingen Begroting 2023 Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 472.034 9.574.740 9.574.740 5.934.931 -3.639.809 4.770.072 4.966.381 1.091.681
5.5 Cultureel erfgoed 408.367 362.726 369.547 352.797 -16.750 352.767 352.737 352.627
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.457.648 1.236.792 1.275.442 1.846.763 571.321 1.846.763 1.846.763 1.846.763
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 4.394.599 8.742.420 8.772.420 8.666.021 -106.399 6.955.811 5.943.957 4.570.958
8.3 Wonen en bouwen 3.897.607 3.157.215 3.774.896 3.496.570 -278.326 3.591.493 3.524.575 3.497.788
Totaal Lasten 10.630.256 23.073.893 23.767.045 20.297.082 -3.469.963 17.516.906 16.634.413 11.359.817
Baten
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -100.542 -9.574.740 -9.574.740 -5.934.931 3.639.809 -4.770.072 -4.966.381 -1.091.681
5.5 Cultureel erfgoed -43.099 -16.439 -16.439 -17.458 -1.019 -17.458 -17.458 -17.458
8.1 Ruimte en leefomgeving -1.898.760 -906.715 -906.715 -1.141.072 -234.357 -1.141.072 -1.141.072 -1.141.072
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -5.040.453 -8.741.710 -8.741.710 -8.636.021 105.689 -6.955.811 -5.943.957 -4.570.958
8.3 Wonen en bouwen -2.036.338 -1.539.554 -1.720.804 -1.909.142 -188.338 -1.934.142 -1.909.142 -1.897.140
Totaal Baten -9.119.193 -20.779.158 -20.960.408 -17.638.624 3.321.784 -14.818.555 -13.978.010 -8.718.309
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 1.621.920 0 0 908.468 908.468 928.394 934.509 940.734
Totaal Stortingen 1.621.920 0 0 908.468 908.468 928.394 934.509 940.734
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -1.037.320 -1.311.464 -1.311.464 0 1.311.464 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -1.037.320 -1.311.464 -1.311.464 0 1.311.464 0 0 0

Verschillenanalyse 2022 - 2023

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
3.2 De grondexploitatie-bedrijventerreinen Burg. van Zwietenweg en Putkop zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. -3.639.809 voordeel
8.1 De loonkosten zijn hoger en de overhead wordt vanaf 2023 mee begroot onder het kostenverhaal. In de realisatie gebeurde dit al. Het doorbelasten van de overhead leidt tot een nadeel in de begroting bij het kostenverhaal, maar tot een voordeel in het programma Overhead. 567.017 nadeel
8.2 De grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. -106.399 voordeel
8.3 Benodigd voor voorbereidingskosten omgevingswet (besluit KN 2023), wordt gedekt uit bijdrage Rijk. 350.000 nadeel
8.3 Minder loonkosten doorbelast aan beheer onroerende zaken. -72.429 voordeel
8.3 Bij het ramen van de leges op omgevingsvergunningen wordt uitgegaan van de gemiddelde leges over de afgelopen vijf jaar. Op basis daarvan verwachten wij hogere leges. -232.270 voordeel
8.3 Verkenningsstudie Harmelerwaard eenmalig budget in 2022 conform NJR 2022. -335.460 voordeel
Diverse -613 voordeel
Totaal mutaties lasten -3.469.963 voordeel
Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
3.2 Zie onder lasten. 3.639.809 nadeel
8.1 De hogere loonkosten worden verrekend met de inkomsten. -234.351 voordeel
8.2 Zie onder lasten. 105.689 nadeel
8.3 Bijdrage Rijk voor voorbereidingskosten omgevingswet (besluit KN 2023). -350.000 voordeel
8.3 Meerinkomsten op de omgevingsvergunningen leiden tot een hogere werkdruk. Daarvoor wordt ingehuurd. 55.904 nadeel
8.3 Verkenningsstudie Harmelerwaard eenmalige bijdrage provincie in 2022 conform NJR 2022. 113.250 nadeel
Diverse -8.517 voordeel
Totaal mutaties baten 3.321.784 nadeel
Totaal mutaties lasten en baten -148.179 voordeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
0.10 Actualisatie Meerjaren Onderhoudsplan gemeentelijk vastgoed, storting, conform KN 2023. 908.468 nadeel
0.10 Er vinden in 2023 geen onttrekkingen plaats uit de reserve MOP gemeentelijk Vastgoed. (zie ook programma 5) 1.311.464 nadeel
Totaal mutaties reserves 2.219.932 nadeel