Portefeuillehouder | Thema |
Arjan Noorthoek | Ruimtelijke ordening, Bouwen en wonen, Stationsgebied (bouwen en wonen), Vastgoed (sportaccommodaties) |
Ad de Regt | Grondbeleid en grondbedrijf, Vastgoed (exclusief sportaccommodaties), Water en waterketen |
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingDit programma omvat de opgave Bouwen en wonen, en bevat de volgende taakvelden:
Taakveld | Omschrijving |
8.1 - Ruimtelijke ordening | taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening: - voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies; - BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie); - voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen; - CAI-, breedband- en glasvezelaanleg; - faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid) |
8.2 - Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie: - grondverwerving, bouw- en woonrijp maken; - bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen; - verkoop van bouwrijpe gronden; - in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven |
8.3 - Wonen en bouwen | gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening: - (leges) omgevingsvergunning; - bouwtoezicht; - basisregistratie adressen en gebouwen (BAG); - woningbouw en woningverbetering, renovatie; - woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning; - stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen; - uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen |
Ambities ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Terug naar navigatie - Ambities ruimtelijke ontwikkeling en wonenWoningbouw
De druk op de woningmarkt overstijgt onze gemeentegrenzen. In de ‘Woondeal 2022’ hebben het Rijk, de provincie Utrecht en 16 gemeenten in de regio Utrecht vastgelegd langjarig samen te werken om de woningbouwproductie te versnellen en de betaalbaarheid te vergroten. Ook voor Woerden is dit een belangrijk speerpunt. Daarom is in het bestuursakkoord prioriteit gelegd bij het versneld bouwen van woningen. De ambitie is om per jaar 300-400 woningen op te leveren in de gemeente. Dit wordt gemonitord in de strategische woningbouwplanning. Het college vindt het belangrijk dat alle doelgroepen evenveel kans maken op een woning. Daarom wordt het aandeel betaalbare woningen vergroot van 50% naar 60% van het woningbouwprogramma. Het aandeel sociale huur hierbinnen stijgt naar 25%. Er staat een stevige organisatie om deze ambities te kunnen waarmaken samen met onze strategische partners, zoals Cazas wonen en ontwikkelaars. Wij werken met Cazas samen om de leefbaarheid in de wijken op peil te houden, en voor het bereiken van doelstellingen gericht op duurzaamheid en inclusie.
Poort van Woerden
In de Poort van Woerden kunnen 3.500 tot 5.000 woningen gerealiseerd worden. Om de woningbouw in dit gebied te versnellen, hebben we € 7,1 miljoen ontvangen vanuit de Woningbouwimpuls van het Rijk. In het komende jaar wordt gewerkt aan een integraal beleidsprogramma voor de Poort van Woerden, waarbij aandacht is voor de leefbaarheid, duurzaamheid en verschillende vormen van mobiliteit (aansluiting op de A12, het OV, fietspaden en looproutes). Wij ontwikkelen dit gebied met in het achterhoofd de kernwaarden van Woerden: de menselijke maat, eigen identiteit, intimiteit, inclusie en centrumgemeente. Voor het deelgebied Snellerpoort wordt in 2023 de eerste koop-realisatieovereenkomst afgesloten, waarna gestart kan worden met de bouw. Bij de transformatie van Nieuw-Middelland ondersteunen en stimuleren wij de markt. De eerste woningen op Middelland worden opgeleverd. In het Stationsgebied wordt verder gewerkt aan het stedenbouwkundig plan.
Actualiteit en beleidsaanpassingen
Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingenOmgevingswet
De komende bestuursperiode is onze ambitie om met een gebiedsgerichte aanpak stapsgewijs het (tijdelijke) 'omgevingsplan van rechtswege' om te zetten in een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl. De gemeenteraad zal hiertoe meerdere wijzigingsbesluiten omgevingsplan dienen te nemen. Gezien de grote veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt, kunnen we nu nog niet goed overzien of dit haalbaar is. Daarom zal jaarlijks gerapporteerd worden over de voortgang. Het betekent ook dat we de komende jaren deels werken met een tijdelijk omgevingsplan en deels met het omgevingsplan nieuw stijl. Dit zal om extra afstemming vragen.
Opgave: Bouwen en wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
6.2 Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Bouwen en wonen
- 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden worden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.
-
6.1.2. In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
- 6.1.2.1. Bij de herijking van de woonvisie worden de percentages sociale huur, middenhuur, goedkope en betaalbare koop herijkt naar 25% sociale huur en in totaal 60% betaalbare koop.
- 6.1.2.2. De nieuwe uitgangspunten voor sociale huur en betaalbare koop zijn leidend in de nieuw te sluiten intentieovereenkomsten met ontwikkelaars .
-
6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
- 6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.4. We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
- 6.1.5. We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
-
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
- 6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
- 6.2.1.2 De dorpsplatforms worden door de dorpsambtenaar nadrukkelijk betrokken bij het zoekproces.
- 6.2.1.3 De woningbouwprojecten in Harmelen vlottrekken en de volgende locaties voor woningbouw aanwijzen.
-
6.2.2 In 2023 wordt een integraal beleidsprogramma, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden ter besluitvorming voorgelegd aan college en gemeenteraad.
- 6.2.2.1 Werken aan het integrale beleidsprogramma voor de Poort van Woerden.
- 6.2.2.2 Koop-realisatieovereenkomst sluiten voor bouwveld B1.
- 6.2.2.3 Ontwikkelovereenkomst sluiten voor bouwveld B2.
- 6.2.2.4 Op Middelland 225 woningen opleveren.
- 6.2.2.5 Op Middelland een intentieovereenkomst en een anterieure exploitatieovereenkomst afsluiten voor nieuwe woningbouwontwikkeling.
- 6.2.2.6 Het stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied voorleggen aan de gemeenteraad.
- 6.2.2.7 Het participatietraject voor de oude Minkema-locatie opstarten.
- 6.2.3 In 2023 wordt een verkenningsstudie naar de Harmelerwaard ter besluitvorming voorgelegd aan college en raad.
- 6.2.4. De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
- 6.2.5. Er is een bouwveld aangewezen waarop een CPO project kan worden getenderd.
- 6.3.1 In 2026 beschikken we over een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
- 6.3.2 In 2024 wordt de raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
-
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
- 6.3.3.1 De adviezen uit het klanttevredenheidsonderzoek vergunningen en haalbaarheidsonderzoeken implementeren in de organisatie om zo de dienstverlening richting inwoners te verbeteren.
- 6.3.3.2 Op basis van de afwijzingsgronden van initiatieven bekijken in hoeverre de geldende regels knellend zijn om maatschappelijk initiatief toe te staan.
- 6.3.3.3 Op basis van de bevindingen vanuit het ‘nieuwe’ vergunningproces Omgevingswet bekijken waar mogelijke vereenvoudigingen in het proces kunnen worden doorgevoerd.
- 6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden worden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.
Inspanningen
6.1.2. In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
Inspanningen
6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
Inspanningen
6.1.4. We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
Inspanningen
6.1.5. We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
Inspanningen
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
Inspanningen
6.2.2 In 2023 wordt een integraal beleidsprogramma, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden ter besluitvorming voorgelegd aan college en gemeenteraad.
Inspanningen
6.2.3 In 2023 wordt een verkenningsstudie naar de Harmelerwaard ter besluitvorming voorgelegd aan college en raad.
Inspanningen
6.2.4. De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
Inspanningen
6.2.5. Er is een bouwveld aangewezen waarop een CPO project kan worden getenderd.
Inspanningen
6.3.1 In 2026 beschikken we over een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
Inspanningen
6.3.2 In 2024 wordt de raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
Inspanningen
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
Inspanningen
Nieuw gebouwd woningen
Terug naar navigatie - Nieuw gebouwd woningenPeriode | Woerden | Nederland |
---|---|---|
2021 | 4,3 nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen | 8,9 nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen |
Specificatie taakvelden
Terug naar navigatie - Specificatie taakveldenExploitatie | Werkelijk 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2022 inclusief wijzigingen | Begroting 2023 | Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 472.034 | 9.574.740 | 9.574.740 | 5.934.931 | -3.639.809 | 4.770.072 | 4.966.381 | 1.091.681 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 408.367 | 362.726 | 369.547 | 352.797 | -16.750 | 352.767 | 352.737 | 352.627 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.457.648 | 1.236.792 | 1.275.442 | 1.846.763 | 571.321 | 1.846.763 | 1.846.763 | 1.846.763 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.394.599 | 8.742.420 | 8.772.420 | 8.666.021 | -106.399 | 6.955.811 | 5.943.957 | 4.570.958 | |
8.3 Wonen en bouwen | 3.897.607 | 3.157.215 | 3.774.896 | 3.496.570 | -278.326 | 3.591.493 | 3.524.575 | 3.497.788 | |
Totaal Lasten | 10.630.256 | 23.073.893 | 23.767.045 | 20.297.082 | -3.469.963 | 17.516.906 | 16.634.413 | 11.359.817 | |
Baten | |||||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -100.542 | -9.574.740 | -9.574.740 | -5.934.931 | 3.639.809 | -4.770.072 | -4.966.381 | -1.091.681 | |
5.5 Cultureel erfgoed | -43.099 | -16.439 | -16.439 | -17.458 | -1.019 | -17.458 | -17.458 | -17.458 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | -1.898.760 | -906.715 | -906.715 | -1.141.072 | -234.357 | -1.141.072 | -1.141.072 | -1.141.072 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -5.040.453 | -8.741.710 | -8.741.710 | -8.636.021 | 105.689 | -6.955.811 | -5.943.957 | -4.570.958 | |
8.3 Wonen en bouwen | -2.036.338 | -1.539.554 | -1.720.804 | -1.909.142 | -188.338 | -1.934.142 | -1.909.142 | -1.897.140 | |
Totaal Baten | -9.119.193 | -20.779.158 | -20.960.408 | -17.638.624 | 3.321.784 | -14.818.555 | -13.978.010 | -8.718.309 | |
Stortingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | 1.621.920 | 0 | 0 | 908.468 | 908.468 | 928.394 | 934.509 | 940.734 | |
Totaal Stortingen | 1.621.920 | 0 | 0 | 908.468 | 908.468 | 928.394 | 934.509 | 940.734 | |
Onttrekkingen | |||||||||
0.10 Mutaties reserves | -1.037.320 | -1.311.464 | -1.311.464 | 0 | 1.311.464 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -1.037.320 | -1.311.464 | -1.311.464 | 0 | 1.311.464 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 2.095.663 | 983.271 | 1.495.173 | 3.566.926 | 2.071.753 | 3.626.745 | 3.590.912 | 3.582.242 |
Verschillenanalyse 2022 - 2023
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
3.2 | De grondexploitatie-bedrijventerreinen Burg. van Zwietenweg en Putkop zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. | -3.639.809 | voordeel | |||
8.1 | De loonkosten zijn hoger en de overhead wordt vanaf 2023 mee begroot onder het kostenverhaal. In de realisatie gebeurde dit al. Het doorbelasten van de overhead leidt tot een nadeel in de begroting bij het kostenverhaal, maar tot een voordeel in het programma Overhead. | 567.017 | nadeel | |||
8.2 | De grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) zijn aangepast aan de laatst herziene MPG. Tegenover deze lasten staan baten, dit is budgetneutraal. | -106.399 | voordeel | |||
8.3 | Benodigd voor voorbereidingskosten omgevingswet (besluit KN 2023), wordt gedekt uit bijdrage Rijk. | 350.000 | nadeel | |||
8.3 | Minder loonkosten doorbelast aan beheer onroerende zaken. | -72.429 | voordeel | |||
8.3 | Bij het ramen van de leges op omgevingsvergunningen wordt uitgegaan van de gemiddelde leges over de afgelopen vijf jaar. Op basis daarvan verwachten wij hogere leges. | -232.270 | voordeel | |||
8.3 | Verkenningsstudie Harmelerwaard eenmalig budget in 2022 conform NJR 2022. | -335.460 | voordeel | |||
Diverse | -613 | voordeel | ||||
Totaal mutaties lasten | -3.469.963 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutatie lasten t.o.v. 2022 | Bedrag | voordeel - nadeel + | |||
3.2 | Zie onder lasten. | 3.639.809 | nadeel | |||
8.1 | De hogere loonkosten worden verrekend met de inkomsten. | -234.351 | voordeel | |||
8.2 | Zie onder lasten. | 105.689 | nadeel | |||
8.3 | Bijdrage Rijk voor voorbereidingskosten omgevingswet (besluit KN 2023). | -350.000 | voordeel | |||
8.3 | Meerinkomsten op de omgevingsvergunningen leiden tot een hogere werkdruk. Daarvoor wordt ingehuurd. | 55.904 | nadeel | |||
8.3 | Verkenningsstudie Harmelerwaard eenmalige bijdrage provincie in 2022 conform NJR 2022. | 113.250 | nadeel | |||
Diverse | -8.517 | voordeel | ||||
Totaal mutaties baten | 3.321.784 | nadeel | ||||
Totaal mutaties lasten en baten | -148.179 | voordeel | ||||
Taakveld | Mutaties reserves | Bedrag | voordeel/ nadeel | |||
0.10 | Actualisatie Meerjaren Onderhoudsplan gemeentelijk vastgoed, storting, conform KN 2023. | 908.468 | nadeel | |||
0.10 | Er vinden in 2023 geen onttrekkingen plaats uit de reserve MOP gemeentelijk Vastgoed. (zie ook programma 5) | 1.311.464 | nadeel | |||
Totaal mutaties reserves | 2.219.932 | nadeel | ||||