Programma 3. Sociaal domein

Portefeuillehouder Thema
Mariette Pennarts-Pouw Coördinatie Sociaal Domein, Wmo en Welzijn, Wijkgericht werken, Volksgezondheid.
Jacques Rozendaal Jeugdhulp en jeugdzorg, Jeugd en jongeren, Economische zaken (arbeidsmarkt), Werk en inkomen, Armoedebeleid en bestaanszekerheid, Opvang en inburgering vluchtelingen en statushouders.

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Dit programma bevat (onderdelen van) twee opgaven:

- Zorgzame samenleving

- Sterke economie, goed onderwijs, werk en inkomen 

 

Taakvelden binnen programma 3 zijn:

Taakveld Omschrijving
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op participatie:
- ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg;
- sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
- preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
- buurt- en clubhuizen;
- collectief aanvullend vervoer;
- toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen;
- vreemdelingen;
- LHBT+ beleid.
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening).
6.3 Inkomensregelingen Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid.
6.4 WSW en beschut werk Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid.
6.5 Arbeidsparticipatie Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden.
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking.
6.71b Begeleiding (Wmo)
6.71c Dagbesteding (Wmo)
6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
6.72a Jeugdzorg begeleiding Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.
6.72b Jeugdzorg behandeling
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
6.73a Pleegzorg Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
6.73b Gezinsgericht
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf Generalistische basis GGZ, kindergeneeskunde, Jeugd ggz behandeling regulier, specialistische en diagnostiek.
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf Jeugdhulp dat vanwege een crisissituatie verleend wordt thuis of bij een aanbieder.
6.74c Gesloten plaatsing Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdaanbieder o.b.v. een machtiging gesloten jeugdzorg of machtiging BOPZ en Wvggz.
6.81a Beschermd wonen (Wmo) Opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven.
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
6.82a Jeugdbescherming Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven.
6.82b Jeugdreclassering
7.1 - Volksgezondheid Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen.

Ambities Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Ambities Sociaal Domein

Door samen met onze partners te werken aan deze opgave zorgen wij voor elkaar én zorgen wij met elkaar dat onze inwoners naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving. Onze inwoners kunnen werken, leren, sporten en ontspannen in eigen wijk of dorp en hebben toegang tot zorg en ondersteuning als dat nodig is. Daar waar zij hier (tijdelijk) niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug.

Actuele ontwikkeling

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkeling

De afgelopen jaren is sterk geïnvesteerd in het Sociaal Domein. Inclusie is daarbij een vanzelfsprekendheid: alle inwoners ongeacht achtergrond, leefstijl en identiteit doen mee naar vermogen. We geloven in de kracht van een sterke sociale basis, zetten zoveel mogelijk in op preventie en organiseren zorg en ondersteuning zo dichtbij mogelijk. Deze koers is vastgelegd in onze Maatschappelijke Agenda (hierna MAG) en heeft effect, Woerden is een sociaal sterke gemeente. We kijken naar elkaar om en hebben oog voor elkaar. Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, krijgen die zoveel mogelijk op maat en dichtbij. De komende jaren willen wij verder bouwen aan en op die sterke sociale basis. We willen een zorgzame samenleving zijn, waarin we maximaal inzetten op het ontdekken van talenten en benutten van kansen en mogelijkheden van inwoners om mee te kunnen doen. We willen ruimte bieden voor een gezond leven en inwoners ondersteunen die kortere of langere tijd hulp van een ander nodig hebben. We zetten ook in op normaliseren; herstel van het gewone leven. We werken niet alleen aan deze sterke sociale basis; vele vrijwilligers, mantelzorgers en professionals zetten zich hier samen met de gemeente elke dag voor in. 

Er zijn echter ook grote, en nieuwe, uitdagingen binnen het Sociaal Domein. Uit de recent uitgevoerde evaluatie blijkt dat de MAG op onderdelen een impuls nodig heeft. Daarom wordt de MAG in het najaar van 2022 vernieuwd. Vanuit de visie dat de inwoner centraal staat, werken we deze uitdagingen uit in concrete doelen en actiepunten. De nieuwe MAG blijft de leidraad vormen voor het brede Sociaal Domein in de komende jaren. We vinden het belangrijk de uitdagingen in het Sociaal Domein met vereende kracht aan te pakken. Daarom betrekken wij de samenleving nadrukkelijk bij het opstellen van onze nieuwe MAG. Om zo iedere dag met elkaar het verschil te kunnen maken. Een aantal ambities en uitdagingen zijn in deze begroting op basis van het bestuursakkoord al nader uitgewerkt in opgaven, effecten en resultaten. Deze vormen de kapstok voor de nieuwe MAG. In de nieuwe MAG bepalen we samen met onze partners wat er aanvullend op de doelen en ambities uit het bestuursakkoord de komende jaren nodig is.  

Een belangrijke ambitie voor de komende periode is dat de gemeente en de partners nog meer aanwezig zijn op de ontmoetingsplaatsen in de wijken en dorpen. En dat we aansluiten bij vindplaatsen zoals onderwijs en huisartsen. Op die manier is er voldoende oog voor (individuele) kwetsbaarheden en eenzaamheid, is preventief aanbod beschikbaar, worden problemen zoveel mogelijk voorkomen en wordt vroegtijdig gesignaleerd. We zien dat door diverse maatschappelijke trends de benodigde zorg steeds zwaarder en complexer wordt. Dit legt tevens financiële druk op de gemeente waardoor de beschikbaarheid van zorg voor onze meest kwetsbare inwoners in gevaar komt. Ook heeft dit effect op de houdbaarheid van het voorzieningenniveau in de gemeente. Daarom vragen we inwoners die hun zorg zelf kunnen organiseren en financieren dit ook te doen. We zijn kritisch op de uitgaven voor zorg en ondersteuning die de gemeente zelf maakt en organiseren dit waar dat kan slimmer en efficiënter. We zetten ons in om kwalitatief goede zorg te kunnen blijven leveren en grip te houden op de kosten binnen het Sociaal Domein. Samen met aanbieders werken we aan deze uitdagingen en maken we hier met onze maatwerkorganisaties afspraken over. Ook werken wij aan de doorontwikkeling van onze dashboards Sociaal Domein zodat we naast inzage in de instroom, doorstroom en uitstroom van zorg ook beter kunnen monitoren of ingezette interventies effectief zijn. Tot slot ligt de uitdaging in het zo integraal mogelijk uitvoeren van deze opgave. Omdat we gebonden zijn aan de huidige programma-indeling hebben we ervoor gekozen alle doelen en effecten die bijdragen aan de overkoepelende opgave 2 in programma 3 op te nemen, ook als deze deels onder andere programma’s vallen. Waar er links zijn naar andere programma’s hebben we dit weergegeven in de matrix bij de inleiding.   

Opgave: Zorgzame samenleving

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.1 Maatschappelijke organisaties en de gemeente hebben een gemeenschappelijk beeld van de visie en koers binnen het brede Sociaal Domein voor de komende jaren en geven daar gezamenlijk uitvoering en sturing aan. De inwoner staat hierin centraal.

3.2 Inwoners doen mee naar vermogen en worden ondersteund waar nodig in eigen wijk of dorp. Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.

3.3 Alle inwoners krijgen kwalitatief goed passende zorg en ondersteuning, ongeacht achtergrond, leefstijl en identiteit. 

3.4 Nieuwkomers krijgen een warm welkom en voelen zich snel thuis in Woerden zodat zij naar vermogen mee kunnen doen.

3.5 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.1.1 De maatschappelijke agenda is vernieuwd. Er is een startfoto, integraal beleidskader, uitvoeringsagenda en monitor opgesteld, gekoppeld aan de doelen uit de nieuwe MAG.

Terug naar navigatie - 3.1.1 De maatschappelijke agenda is vernieuwd. Er is een startfoto, integraal beleidskader, uitvoeringsagenda en monitor opgesteld, gekoppeld aan de doelen uit de nieuwe MAG.

Inspanningen

3.1.2 We sturen op de kwaliteit en kosten binnen het Sociaal Domein.

Terug naar navigatie - 3.1.2 We sturen op de kwaliteit en kosten binnen het Sociaal Domein.

Inspanningen

3.2.1 In alle acht wijken en de drie dorpen zijn er laagdrempelige ontmoetingsplaatsen waar inwoners terecht kunnen voor ontmoeting, ondersteuning en activiteiten.

Terug naar navigatie - 3.2.1 In alle acht wijken en de drie dorpen zijn er laagdrempelige ontmoetingsplaatsen waar inwoners terecht kunnen voor ontmoeting, ondersteuning en activiteiten.

Inspanningen

3.2.2 De score op de indicator sociale samenhang in de buurt stijgt in 2023 naar minimaal score 6,4 (2020: 6,1), waardoor de sociale kracht van inwoners in 2022 niet is gedaald (2020: 7,6).

Terug naar navigatie - 3.2.2 De score op de indicator sociale samenhang in de buurt stijgt in 2023 naar minimaal score 6,4 (2020: 6,1), waardoor de sociale kracht van inwoners in 2022 niet is gedaald (2020: 7,6).

Inspanningen

3.3.1 Zorgaanbieders zetten in overleg met Woerden Wijzer effectieve interventies in: -De (her)instroom in zorg op het gebied van Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020. -De gemiddelde duur van trajecten Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020

Terug naar navigatie - 3.3.1 Zorgaanbieders zetten in overleg met Woerden Wijzer effectieve interventies in: -De (her)instroom in zorg op het gebied van Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020. -De gemiddelde duur van trajecten Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020

Inspanningen

3.3.2 Het percentage inwoners dat zegt dat zij de ondersteuning als goed ervaren blijft minimaal gelijk (was 81% in 2020 in de ervaringswijzer).

Terug naar navigatie - 3.3.2 Het percentage inwoners dat zegt dat zij de ondersteuning als goed ervaren blijft minimaal gelijk (was 81% in 2020 in de ervaringswijzer).

Inspanningen

3.4.1 Vanaf de eerste dag krijgen nieuwkomers begeleiding en wordt met hen een persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP) opgesteld waaronder inbegrepen taalonderwijs via een van de leerroutes.

Terug naar navigatie - 3.4.1 Vanaf de eerste dag krijgen nieuwkomers begeleiding en wordt met hen een persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP) opgesteld waaronder inbegrepen taalonderwijs via een van de leerroutes.

Inspanningen

3.5.1 In de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda is een Sociaal Domein brede integrale visie en aanpak opgenomen. Sport, cultuur en (positieve) gezondheid maken hier onderdeel van uit.

Terug naar navigatie - 3.5.1 In de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda is een Sociaal Domein brede integrale visie en aanpak opgenomen. Sport, cultuur en (positieve) gezondheid maken hier onderdeel van uit.

Inspanningen

3.5.2 De huurtarieven voor buitensportverenigingen worden alleen met inflatiecorrectie verhoogd. De uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen wordt geschrapt.

Terug naar navigatie - 3.5.2 De huurtarieven voor buitensportverenigingen worden alleen met inflatiecorrectie verhoogd. De uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen wordt geschrapt.

Inspanningen

3.5.3 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.

Terug naar navigatie - 3.5.3 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.

Inspanningen

Opgave: Versterken bestaanszekerheid door sterke economie, goed onderwijs, werk en inkomen.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.6 Alle kinderen uit Woerden hebben toegang tot onderwijs in daartoe geschikte en bereikbare gebouwen.

3.7 Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten.

3.8 Ook inwoners met een kleine portemonnee  kunnen sociaal, maatschappelijk en economisch participeren in de maatschappij.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.6.1 Het integraal huisvestingsplan is in samenspraak met de schoolbesturen herijkt, conform het wettelijk OOGO-overleg (consensusoverleg).

Terug naar navigatie - 3.6.1 Het integraal huisvestingsplan is in samenspraak met de schoolbesturen herijkt, conform het wettelijk OOGO-overleg (consensusoverleg).

Inspanningen

3.7.2 Inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt worden bemiddeld naar betaald werk.

Terug naar navigatie - 3.7.2 Inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt worden bemiddeld naar betaald werk.

Inspanningen

3.8.1 We versterken de bestrijding van armoede door het minimabeleid op onderdelen bij te stellen op basis van de uitkomsten van het rekenkameronderzoek. Dit wordt ook opgenomen in de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda.

Terug naar navigatie - 3.8.1 We versterken de bestrijding van armoede door het minimabeleid op onderdelen bij te stellen op basis van de uitkomsten van het rekenkameronderzoek. Dit wordt ook opgenomen in de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda.

Inspanningen

Eigen indicatoren

Terug naar navigatie - Eigen indicatoren

Naast de genoemde (BBV-verplichte) indicatoren wordt nog een aantal zgn. eigen indicatoren gemonitord. Hierop wordt via de monitor Sociaal Domein gerapporteerd.

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Exploitatie Werkelijk 2021 Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 inclusief wijzigingen Begroting 2023 Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 5.410.235 5.753.146 6.643.454 6.723.859 80.405 6.608.730 6.324.832 6.322.058
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.733.874 1.282.451 1.637.051 1.830.477 193.426 1.830.243 1.831.515 1.831.516
6.3 Inkomensregelingen 14.338.358 13.755.639 15.655.717 15.842.907 187.190 15.583.907 15.563.907 15.563.907
6.4 WSW en beschut werk 6.627.399 6.572.802 4.569.071 4.312.906 -256.165 3.906.906 3.667.906 3.440.906
6.5 Arbeidsparticipatie 1.996.782 1.995.193 1.454.458 1.697.000 242.542 1.640.000 1.640.000 1.640.000
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 2.335.204 2.201.886 2.303.027 2.423.500 120.473 2.423.500 2.423.500 2.423.500
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 9.029.918 8.356.775 9.280.285 0 -9.280.285 0 0 0
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 0 0 0 4.846.511 4.846.511 4.846.511 4.846.511 4.846.511
6.71B Begeleiding (WMO) 0 0 0 2.400.090 2.400.090 2.400.090 2.400.090 2.400.090
6.71C Dagbesteding (WMO) 0 0 0 1.879.177 1.879.177 1.879.177 1.879.177 1.879.177
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 10.000.895 9.146.323 10.012.544 0 -10.012.544 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 0 0 0 4.843.415 4.843.415 4.806.741 4.762.830 4.590.684
6.72B Jeugdhulp behandeling 0 0 0 358.370 358.370 352.495 345.442 319.010
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 0 0 0 1.550.673 1.550.673 1.525.285 1.494.690 1.387.606
6.73A Pleegzorg 0 0 0 773.958 773.958 762.067 747.738 697.585
6.73B Gezinsgericht 0 0 0 275.586 275.586 276.331 277.278 277.278
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 0 0 1.573.549 1.573.549 1.550.352 1.522.502 1.418.130
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 0 0 0 3.154.611 3.154.611 3.109.853 3.059.737 2.863.869
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 0 0 475.247 475.247 470.427 464.641 442.952
6.74C Gesloten plaatsing 0 0 0 854 854 854 854 854
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 32.714 100.479 28.104 0 -28.104 0 0 0
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 0 0 57.210 57.210 57.210 57.210 57.210
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 3.717.169 3.683.252 4.538.001 0 -4.538.001 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 0 0 0 1.673.228 1.673.228 1.673.228 1.673.228 1.673.228
6.82B Jeugdreclassering 0 0 0 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 2.167.474 2.207.951 2.272.107 2.217.044 -55.063 2.217.044 2.217.044 2.217.044
Totaal Lasten 57.390.023 55.055.897 58.393.819 58.910.172 516.353 57.920.951 57.200.632 56.293.115
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -191.018 -125.354 -490.695 -612.198 -121.503 -644.638 -116.413 -116.413
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -32.482 0 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen -10.490.813 -10.171.855 -9.483.581 -9.086.381 397.200 -9.086.381 -9.086.381 -9.086.381
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -3.698 0 0 -282.604 -282.604 -282.604 -282.604 -282.604
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -497.428 -266.105 -266.105 0 266.105 0 0 0
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -179.385 0 0 0 0 0 0 0
6.82 Geëscaleerde zorg 18- -12.941 0 -275.000 0 275.000 0 0 0
7.1 Volksgezondheid -19.951 0 -30.000 0 30.000 0 0 0
Totaal Baten -11.427.715 -10.563.314 -10.545.381 -9.981.183 564.198 -10.013.623 -9.485.398 -9.485.398
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -641.636 0 -130.575 0 130.575 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -641.636 0 -130.575 0 130.575 0 0 0

Verschillenanalyse 2022 - 2023

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2021 Bedrag voordeel - nadeel +
6.1 De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen. 58.262 Nadeel
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: betreft multifunctionele centra. Is overgezet naar programma 3. 318.550 Nadeel
6.1 Incidenteel voordeel: bij voorjaarsrapportage 2022 eenmalig budget voor extra inzet vrijwilligersorganisaties. -75.000 Voordeel
6.1 Deel van inburgering wordt door Ferm Werk uitgevoerd en is daarom gecorrigeerd naar taakveld 6.5. -150.813 Voordeel
6.1 Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten bij voorjaarsrapportage 2022 voor het investeringsfonds. -50.925 Voordeel
6.1 Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten bij voorjaarsrapportage 2022 voor de pilot mantelzorg. -50.000 Voordeel
6.1 Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten bij voorjaarsrapportage 2022 voor beschermd wonen. -41.100 Voordeel
6.1 Indexering subsidies. 132.397 Voordeel
6.1 Uitvoering hervormingsagenda jeugd is verdeeld over meerdere taakvelden. -78.810 Voordeel
6.2 Structureel budget bijgeraamd cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage over inhuurbudget. 151.452 Nadeel
6.2 De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen. -15.374 Voordeel
6.2 Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage over inhuurbudget. -135.099 Voordeel
6.2 Structureel budget bijgeraamd cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage over Inkoop Monitoring Utrecht West 28.008 Nadeel
6.2 Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. 116.900 Nadeel
6.3 Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: programma inkomensregelingen. 309.483 Nadeel
6.3 Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: Programma aanvullende dienstverlening. -46.660 Voordeel
6.3 De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen. -31.968 Voordeel
6.3 Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor de toeslag lage inkomens energie. -471.200 Voordeel
6.3 Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: Programma overhead. 197.477 Nadeel
6.3 Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. 203.324 Nadeel
6.4 Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: programma WSW. -281.752 Voordeel
6.4 De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen. 25.587 Nadeel
6.5 Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: programma arbeidsparticipatie 242.542 Nadeel
6.6 De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen. 36.634 Nadeel
6.6 Indexering Wmo voorzieningen. 83.839 Nadeel
6.71 -6.82 In de IV3-voorschriften is een nieuwe taakveldindeling voorgeschreven. De budgetten op de taakvelden 6.71 t/m 6.82 zijn hier anders ingedeeld. Per saldo budgetneutraal. 0 -
7.1 Cf. ontwerpbegroting GGD 21.419 Nadeel
7.1 De lonen zijn aangepast aan actuele premies voor werkgeverslasten, autonome loonontwikkelingen. -40.597 Voordeel
7.1 Incidenteel voordeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage over preventie middelengebruik. -30.000 Voordeel
Diverse 89.777
Totaal mutaties lasten 516.353 Nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
6.1 Hogere specifieke uitkering (SPUK) inburgering -163.187 Voordeel
6.1 Incidenteel nadeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor beschermd wonen. Zie het voordeel aan de lastenzijde voor hetzelfde bedrag. 41.100 Nadeel
6.3 Incidenteel nadeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor de toeslag lage inkomens. Zie het voordeel aan de lastenzijde voor hetzelfde bedrag. 471.200 Nadeel
6.3 Cf. ontwerpbegroting Ferm Werk: stijging inkomsten BUIG. -74.000 Voordeel
6.6 Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. -282.604 Voordeel
6.71 Correctie taakveld in verband met wijziging in IV3. 266.105 Nadeel
6.82 Incidenteel nadeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage voor bescherming in beweging. 275.000 Nadeel
7.1 Incidenteel nadeel cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage over preventie middelengebruik. Zie het voordeel aan de lastenzijde voor hetzelfde bedrag. 30.000 Nadeel
Diverse 584
Totaal mutaties baten 564.198 Nadeel
Totaal mutaties lasten en baten 1.080.551 Nadeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
0.10 Dit is een incidenteel nadeel op het investeringsfonds cf. door de raad besloten voorjaarsrapportage. 130.575 Nadeel
Totaal mutaties reserves 130.575