Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Portefeuillehouder Thema
Jelmer Vierstra Cultuur, Binnenstad, Energietransitie en gaswinning, Duurzaamheid, Economische zaken (detailhandel, binnenstad)
Arjan Noorthoek Economische zaken (schuifruimte/herstructurering bedrijventerreinen)
Jacques Rozendaal Coördinerend wethouder Economische zaken
Ad de Regt Milieu, Bodem, Natuur- en milieueducatie, Monumenten en archeologie
Mariëtte Pennarts-Pouw Toerisme en recreatie
Victor Molkenboer Citymarketing en evenementen

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Programma 4 omvat drie opgaven uit het bestuursakkoord:

- Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme

- Sterke Economie

- Een duurzame toekomst (Energietransitie).

 

Taakvelden binnen het programma zijn:

Taakveld Omschrijving
2.1 - Verkeer en vervoer advies en instemmingsbesluit kabel- en leidingenbeheer
3.1 - Economische ontwikkeling algemeen beleid ter versterking van ondernemersklimaat en arbeidsmarkt, en uitvoering van het Economisch Actieplan
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (Dienstverlening ondernemers) op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening: - accountmanagement; - financiële steunregelingen voor bedrijven in samenwerking Ferm Werk; - regelen straathandel, markten incl. Koeiemart; - uitvoering BIZ-en (via baten categorie 2.2.1); - marktgelden en staanplaatsgelden markt (via baten categorie 3.7); - kosten en overige opbrengsten van nutsbedrijven.
3.4 - Economische promotie Koeiemart en Woerden 650
4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken lokaal onderwijsbeleid: peuteropvang en peuterspeelzalen
5.3 - Cultuurpresentatie, -productie en -participatie bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel
5.4 - Musea materieel en immaterieel erfgoed onderzoeken, verzamelen, conserveren en tentoonstellen. Musea staan open voor publiek (toegankelijk en inclusief) participeren, delen kennis, educatie: Stadsmuseum Woerden
5.6 - Media - zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: bibliotheek en artotheek
- professionalisering en versterking lokale journalistiek: RPL
5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie openbaar groen, natuur en recreatie
6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie - algemene voorzieningen gericht op participatie - kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen;
7.4 - Milieubeheer en energietransitie taken ter bescherming van het milieu, kwaliteit leefomgeving: - voorbereidingen voor grootschalige vormen van duurzame elektriciteit - faciliteren van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties t.b.v. beperking van energiegebruik in de gebouwde omgeving en de overgang naar duurzaam verwarmen

Ambities cultuur, economie en milieu

Terug naar navigatie - Ambities cultuur, economie en milieu

Culturele en recreatieve voorzieningen

Voor vitale dorpen en wijken willen we dat onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen meegroeien met de toename van inwoners. Naast het hebben van deze voorzieningen is belangrijk dat hierover meer wordt gecommuniceerd. Samen met onze partners zorgen we dat onze inwoners en bezoekers op de hoogte zijn van onze aantrekkelijke vrijetijdsvoorzieningen.  

Economische ontwikkeling

We willen dat onze historische en levendige binnenstad een vitale binnenstad is waar werken, wonen, bezoeken en jezelf ontwikkelen centraal staan.

Voor een sterke economie zijn vitale werklocaties nodig. Dit betekent dat we zowel inzetten op het vitaliseren van bestaande werklocaties en zorgen voor schuifruimte als tijdig inzetten op nieuwe werklocaties.  

Iedereen moet kunnen deelnemen aan het arbeidsproces. Daarnaast zien we toe op de balans wonen-werken: bij toename van het aantal inwoners door woningbouw groeit de werkgelegenheid evenredig.

Samenwerken aan de energietransitie

Stap voor stap werken we aan de overgang naar duurzame energie. We werken aan energie besparen en duurzaam verwarmen van de gebouwen, en de energie die we nog gebruiken, wekken we duurzaam op. De energietransitie raakt iedereen, het is een gezamenlijke opgave; we werken daarom samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Iedereen moet kunnen meedoen en iedereen doet wat hij kan. Ook is het de ambitie gaswinning onder Woerden te voorkomen. We zullen de samenleving informeren over de mogelijkheden van inspraak en beroep tegen de gaswinning.

Milieu zorgt voor een gezonde leefomgeving

Toezien op milieu betekent toezien op een gezonde leefomgeving. Schone lucht is belangrijk voor een gezonde leefomgeving. Waar mogelijk gaan we luchtverontreiniging tegen.

Erfgoed

Om strategische ruimtelijke keuzes te maken is het van belang de identiteit en cultuurhistorische waarden te kennen van zowel de kernen als het landschap. Cultuurhistorisch, landschappelijk en/of archeologisch onderzoek is dus noodzakelijk bij omgevingsplannen en bij keuzes als energietransitie. We maken gebruik van de identiteit van plekken bij ontwikkelingen en recreatie & toerisme.

Actualiteit en beleidsaanpassingen

Terug naar navigatie - Actualiteit en beleidsaanpassingen

Energietransitie

In de Strategische Heroriëntatie is voor € 435.000 rekening gehouden met rijksgelden voor de uitvoering van taken uit het Klimaatakkoord. Over die rijksgelden is voor de aankomende jaren echter nog geen duidelijkheid. Dit kan consequenties hebben voor de resultaten en inspanningen.

De huidige gas- en elektriciteitsprijzen zijn hoog. Hierdoor kunnen steeds meer inwoners en ondernemers hun energierekening niet betalen. De gemeente pakt haar verantwoordelijkheid waar dit kan: de focus voor de warmtetransitie ligt met name bij de inwoners met een kleine beurs en/of een slecht geïsoleerd huis.

Vermilion bereidt gaswinning in Papekop voor. De gemeente kan de mogelijkheden voor inspraak, bezwaar en beroep benutten in de procedures die doorlopen moeten worden voor bestemmingsplan, planMER, winningsvergunning en winningsplan. Voor het benutten van deze mogelijkheden zijn nog geen financiële middelen begroot. 

Landelijk gebied in transitie

Door een aantal ontwikkelingen in het landelijk gebied. waaronder de stikstofopgave, bodemdaling, waterkwaliteitsopgave, achteruitgang biodiversiteit en meer vraag naar recreatieve uitloopgebieden, staat het landelijk gebied voor een transitieopgave. Dit vraagt inzet om de inwoners van de gemeente te kunnen vertegenwoordigen in gebiedsprocessen.  Het adviesrapport 'Wat wel kan' van Johan Remkes benadrukt zowel het optreden als één overheid (Rijk, provincie en gemeenten/waterschappen) richting grondeigenaren (boeren en natuurorganisaties) als de rol en verantwoordelijkheid van de provincie in de gebiedsprocessen. Op de inhoud onderstreept het rapport de noodzaak om alle vraagstukken van water, bodem, klimaat en ruimte, waarbij de gemeente per definitie een rol speelt, mee te nemen in het gebiedsproces dat gericht is op stikstofreductie. Vanuit de provincie ligt er de handreiking om met gemeenten gezamenlijk op te trekken; dit moet in alle opzichten nog nader doordacht en uitgewerkt worden, ook vanuit belang en verantwoordelijkheid van de gemeente. 

Milieu

Naar alle waarschijnlijkheid treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. De omzetting naar het werken onder de Omgevingswet zal voor het taakgebied milieu de eerste jaren veel aandacht vragen.

Opgave: Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.1 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid  en het welbevinden van onze inwoners (programma 3 in de lead).

4.2 Meer ruimte voor bestaande en nieuwe initiatieven.

4.3 In elke wijk of dorp zijn basisvoorzieningen op loop- of fietsafstand, is ruimte voor ontmoeting en zijn er woningen voor elke levensfase. Ook is het er leefbaar en veilig (programma 1 in de lead).

4.4 Toeristisch-recreatief aantrekkelijke gemeente.

4.5 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid  en het welbevinden van onze inwoners (programma 3 in de lead).

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).

Terug naar navigatie - 4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).

Inspanningen

4.5.1 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Terug naar navigatie - 4.5.1 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Inspanningen

Opgave: Sterke economie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.6 Kwalitatief goede en toekomstige vestigingslocaties voor Woerdense bedrijven.

4.7 Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten (programma 3 in de lead).

4.8 Vitale en toekomstbestendige binnenstad.

4.9 Transitie Landelijk gebied.

4.10 Vitale, leefbare en veilige wijken en dorpen waarin inwoners in elke levensfase prettig kunnen wonen en leven (programma 1 in de lead).

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.6.2 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen t.w. , Kamerik/Nijverheidsweg en Zegveld/Nijverheidsbuurt. En start uitvoering herstructurering.

Terug naar navigatie - 4.6.2 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen t.w. , Kamerik/Nijverheidsweg en Zegveld/Nijverheidsbuurt. En start uitvoering herstructurering.

Inspanningen

4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - 4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.

Inspanningen

4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.

Terug naar navigatie - 4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.

Inspanningen

4.9.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.

Terug naar navigatie - 4.9.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.

Inspanningen

Opgave: Een duurzame toekomst (Energietransitie)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.11 Inwoners en ondernemers staan in hun kracht en leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. Als gemeente focussen we op het helpen van inwoners met een kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 t.o.v. 1990 is daarbij uitgangspunt.

4.11 In Woerden wekken we in 2030 118-138 GWh duurzame energie op. Grootschalig wordt 50% opgewekt met zonne-energie en 50% met windenergie (totaal 76-88 GWh). Van deze energie die opgewekt wordt, is 50% lokaal eigendom. Middelgroot (grote daken en kleine windmolens) leveren in 2030  42-50 GWh.

4.12 Er worden geen olie- en gasboringen uitgevoerd onder Molenvliet. Hiermee wordt de veiligheid van de Woerdense woningen gegarandeerd.

4.13 Schonere lucht door minder uitstoot van verontreinigende stoffen.

 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.

Terug naar navigatie - 4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.

Inspanningen

4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Terug naar navigatie - 4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Inspanningen

4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Terug naar navigatie - 4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Inspanningen

4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Terug naar navigatie - 4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Inspanningen

4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Terug naar navigatie - 4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Inspanningen

4.14.1 Voorstel om luchtverontreiniging te verminderen.

Terug naar navigatie - 4.14.1 Voorstel om luchtverontreiniging te verminderen.

Inspanningen

Banen

Terug naar navigatie - Banen
Bron: CBS / LISA
Periode Woerden Nederland
2021 889,3 per 1.000 inwoners 15-64 jr 805,5 per 1.000 inwoners 15-64 jr

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Exploitatie Werkelijk 2021 Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 inclusief wijzigingen Begroting 2023 Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 449.201 129.956 134.961 318.240 183.279 318.240 318.240 318.240
3.1 Economische ontwikkeling 513.395 419.945 430.582 429.085 -1.497 454.085 479.085 479.086
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 415.965 548.923 560.877 742.813 181.936 512.488 512.376 512.263
3.4 Economische promotie 175.444 213.661 215.547 158.968 -56.579 158.968 158.968 158.968
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 10.141 30.343 30.343 56.014 25.671 55.471 54.927 54.383
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 1.515.614 1.364.172 1.787.629 1.572.762 -214.867 1.380.315 1.379.513 1.370.508
5.4 Musea 242.796 225.356 225.356 239.723 14.367 239.723 239.723 239.723
5.6 Media 1.137.613 1.136.249 1.136.249 1.197.002 60.753 1.195.991 1.185.352 1.106.615
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 545.217 636.522 643.286 649.651 6.365 649.651 649.651 649.652
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 109.515 113.048 113.633 123.611 9.978 123.611 123.611 123.611
7.4 Milieubeheer 2.847.774 2.871.729 3.032.736 3.100.654 67.918 3.193.867 3.093.247 3.058.247
Totaal Lasten 7.962.674 7.689.904 8.311.199 8.588.523 277.324 8.282.410 8.194.693 8.071.296
Baten
0.5 Treasury 0 0 0 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer -203.564 -88.848 -88.848 -94.357 -5.509 -94.357 -94.357 -94.357
3.1 Economische ontwikkeling -27.037 0 0 0 0 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -242.556 -287.451 -287.451 -305.273 -17.822 -305.273 -305.273 -305.273
3.4 Economische promotie 0 -31.293 -31.293 -33.233 -1.940 -33.233 -33.233 -33.233
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -20.976 -25.159 -25.159 -26.719 -1.560 -26.719 -26.719 -26.718
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -220.035 -199.853 -199.853 -212.244 -12.391 -212.244 -212.244 -212.244
5.6 Media -205.211 -233.535 -233.535 -248.014 -14.479 -248.014 -248.014 -248.014
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.070 0 0 0 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -8.800 0 0 0 0 0 0 0
7.4 Milieubeheer -218.957 -647.762 -760.389 -610.333 150.056 -685.333 -660.333 -656.526
Totaal Baten -1.148.207 -1.513.901 -1.626.528 -1.530.173 96.355 -1.605.173 -1.580.173 -1.576.365
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 24.167 2.500 2.500 0 -2.500 0 0 0
Totaal Stortingen 24.167 2.500 2.500 0 -2.500 0 0 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -224.060 -60.000 -60.000 0 60.000 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -224.060 -60.000 -60.000 0 60.000 0 0 0

Verschillenanalyse 2022 - 2023

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutaties lasten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
2.1 In de kadernota is een structureel budget van 180 k opgenomen voor de regie en procesbeheersing van kabels en leidingen.  (extra fte of externe inhuur). Dit ivm het stijgende aantal aanvragen. 183.279 nadeel
3.3 Herstructureringsprogramma bedrijventerrein, besluit kadernota 2022 eenmalig budget. 170.150 nadeel
3.4 Woerden 650 jaar stad, festiviteiten hebben in 2022 plaatsgevonden (zie ook mutaties reserves). -60.000 voordeel
4.3 BSO De Scheepmaatjes en Psz `t Haventje (Vastgoed), minder onderhoud vanaf 2023 obv het MJOP. -23.702 voordeel
4.3 Kindcentrum Kallameer, hogere rente en afschrijving doordat de Stichting gebouwenbeheer Woerden is ontbonden en de gemeente eigenaar is geworden. 28.860 nadeel
4.3 Brede school Schilderskwartier: hogere rente en afschrijving doordat de Stichting gebouwenbeheer Woerden is ontbonden en de gemeente eigenaar is geworden. 20.427 nadeel
5.3 Cultuurprestaties: hogere doorbelasting loonkosten. 29.485 nadeel
5.3 De subsidie voor het Klooster is geindexeerd met 6,2% over € 1.007 mln. 62.440 nadeel
5.3 Voor 2022 is via de septembercirculaire en decembercirculaire 2021 incidenteel € 244.847 toegekend ten behoeve van noodsteun aan lokale cultuur. In 2023 wordt dat bedrag niet ontvangen. -244.847 voordeel
5.3 Het Klooster: Onderhoud obv meerjarenonderhoudsprogramma (MOP). Daartegenover staat een lagere onttrekking aan de voorziening MOP. -89.722 voordeel
5.3 Kosten Carillon: bij de kadernota is voorgesteld dit budget te verhogen omdat het onvoldoende bleek. 8.223 nadeel
5.4 De subsidie van het Stadsmuseum Woerden neemt toe met een index van 6,2% over 217.914. 13.511 nadeel
5.6 De subsidie voor de bibliotheek en artotheek is geindexeerd met 6,2% over € 938.805 58.206 nadeel
6.1 Intensivering inspecties kinderopvang 15.000 nadeel
7.4 Uitvoeringskosten ODRU conform VJR 2022 143.854 nadeel
7.4 In 2022 was er o.a. een eenmalige bijdrage (met de bijbehorende begrote lasten) voor de energietransitie -86.426 voordeel
Diverse 48.586 nadeel
Totaal mutaties lasten 277.324 nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
2.1 Hogere bijdrage degeneratievergoeding kabels en leidingen -5.509 voordeel
3.3 BIZ Centrumgebied en Honthorst -12.395 voordeel
3.3 Marktgelden - door indexering met 6,2% -6.737 voordeel
5.3 Huur Klooster -12.391 voordeel
5.6 Media - huur bibliotheek en energievergoeding -14.473 voordeel
7.4 ODRU verrekening milieu-adviezen (minder) 12.571 nadeel
7.4 Rijksbijdrageregeling reductie energieverbruik (eenmalig) 112.627 nadeel
Diverse 22.662 nadeel
Totaal mutaties baten 96.355 nadeel
Totaal mutaties lasten en baten 373.679 nadeel
Taakveld Mutaties reserves Bedrag voordeel/ nadeel
0.10 Er wordt vanaf 2023 geen storting meer gedaan in de reserve Woerden 650 jaar stad -2.500 voordeel
0.10 Er vindt vanaf 2023 geen onttrekking meer plaats tbv Woerden 650 jaar stad 60.000 nadeel
Totaal mutaties reserves 57.500 nadeel