Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Portefeuillehouder Thema
Victor Molkenboer Bestuurlijke zaken, Burgerzaken, Juridische zaken, Openbare orde en veiligheid, Handhaving en toezicht, Communicatie, Citymarketing, Iedereen doet mee, Dierenwelzijn.
Mariëtte Pennarts-Pouw Inwonersparticipatie en gebiedsgericht werken, Bedrijfsvoering (ICT, P&O, Archief), Samenwerking Woerden-Oudewater
Arjan Noorthoek Vergunningverlening en handhaving
Ad de Regt Regionale samenwerking

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Programma 1 omvat twee opgaven uit het bestuursakkoord:

- Vitale wijken, dorpen en het buitengebied

- Fitte gemeentelijke organisatie

 

Taakvelden binnen programma 1 zijn:

Taakveld Omschrijving
0.1 - Bestuur facilitering van de bestuursorganen: - college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.); - raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.); - de ondersteuning van de raad, griffie; - regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking; - lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole.
0.2 - Burgerzaken producten burgerzaken: - paspoorten en rijbewijzen; - bevolkingsregister; - straatnaamgeving en kadastrale informatie; - burgerschap; - verkiezingen, referenda; - burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7).
1.1 - Crisisbeheersing en brandweer taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen.
1.2 - Openbare orde en veiligheid taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid: - toezicht en handhaving openbare orde, BOA's; - Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit; - bureau Halt; - preventie van criminaliteit; - opstellen en handhaven APV; - leges drank & horeca; - wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet); - beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven; - veilige woon- en leefomgeving; - doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet-natuurlijke doodsoorzaak); - tegengaan van radicalisering; - huiselijk geweld; - Persoonsgerichte Aanpak (PGA); - nazorg ex-gedetineerden
5.4 - Musea activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur: gemeentelijk archief en RHC Rijnstreek en Lopikerwaard

Ambities bestuur, dienstverlening en openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Ambities bestuur, dienstverlening en openbare orde en veiligheid

Vertrouwen, betrokkenheid en participatie 
Woerden, dat zijn we samen! Met deze zin begint het bestuursakkoord dat CDA Woerden, Lijst van der Does, Progressief Woerden en ChristenUnie-SGP na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 hebben vastgesteld. Vertrouwen en betrouwbaarheid zijn voorwaarden voor goed bestuur. Voor inwoners, verenigingen en ondernemers is er maar één gemeente. Daarom investeren we in de samenwerking en rolverdeling tussen de bestuursorganen. We geven bewonersparticipatie concreter invulling en gaan op alle beleidsterreinen meer werken vanuit de samenleving. Vertellen wat we doen, maar ook wat er niet kan, om vervolgens samen te bekijken wat wél kan. Een overheid die luistert en meedenkt, en die initiatieven van betrokken inwoners serieus en in samenhang benadert. Inclusie is een uitgangspunt in onze werkwijze. We verduidelijken de rol en positie van de wijk- en dorpsplatforms, werken daar intensiever mee samen waar dat kan en dagen hen uit om met een actuele wijk- of dorpsagenda te komen. 

 

Investeren in dienstverlening en organisatie
Om samenleving en bestuur adequaat te ondersteunen bij de opgaven waarvoor we staan, investeren we in (de kwaliteit van) de organisatie. De balans tussen ambities, geld en ambtelijke capaciteit wordt daarbij hersteld en bewaakt. Er wordt een aanpak op dienstverlening uitgewerkt. We versterken het strategisch vermogen van de organisatie. We gaan toe naar een meer integrale manier van werken, waarbij complexe projecten integraal worden opgepakt. We monitoren periodiek de tevredenheid van de inwoners op het gebied van onze communicatie, dienstverlening en participatie.

 

Veiligheid door integrale samenwerking met partners
Wat betreft openbare orde en veiligheid werkt de gemeente samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers aan een veilig Woerden. De gemeente Woerden streeft naar een veilige, leefbare, inclusieve en gezonde samenleving voor haar inwoners en bezoekers. De beleving van bewoners is een belangrijk ijkpunt bij een veilige en leefbare samenleving. De prioriteiten worden door de raad vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. Deze prioriteiten vormen in de huidige bestuursperiode de kern van het veiligheidsbeleid. Handhaven van de openbare orde gebeurt in samenwerking met ketenpartners (politie, RIEC, belastingdienst, jongerenwerk etc.). We streven naar een zo veilig mogelijke woon-en leefomgeving waarin niet alleen criminaliteitscijfers zo laag mogelijk zijn maar inwoners zich ook daadwerkelijk veilig voelen.

 

Regionale samenwerking: richten op de gedeelde belangen
Veel van de uitdagingen waar lokale overheden voor staan, overstijgen de eigen gemeentegrenzen. Bodemdaling, omgang met landschap, stikstof, inkoop van zorg, luchtkwaliteit en behoefte aan woningen zijn hier voorbeelden van. Bovendien stimuleert het Rijk regionale samenwerking, via instrumenten als regiodeals en regionale energiestrategieën. Deze ervaringen en ontwikkelingen zorgen voor een toenemende dynamiek in de regionale samenwerkingen van gemeenten en zeker ook voor Woerden.

Woerden is onderdeel van zowel het Groene Hart als de regio Utrecht. Naast de samenwerkings-as Alphen aan den Rijn-Gouda-Woerden is na een succesvolle lobby in 2022 de bestuursovereenkomst NOVEX Groene Hart gesloten tussen het Rijk, drie provincies, drie waterschappen en 32 gemeenten. De inbreng van Woerden en andere gemeenten daarbij is dat er in het Groene Hart óók gewerkt en gewoond moet kunnen worden. Er komt een Regionale Investeringsagenda (met rijksmiddelen) waarvoor gemeenten in het Groene Hart projecten kunnen indienen die niet langs andere weg gerealiseerd kunnen worden. 

In de regio Utrecht (U10) is de uitdaging om de verstedelijking van de regio in goede banen te leiden. Hierbij wordt gezocht naar een goede balans tussen landschap, wonen, werken, mobiliteit en energie, zodat de kwaliteiten van de regio op deze thema’s worden behouden of versterkt. In 2021 is hiervoor een Ruimtelijk Economisch Perspectief, ook wel Integraal Ruimtelijk Perspectief genoemd, opgesteld. In 2022 is dit perspectief vertaald naar een Ruimtelijk Economisch Programma. Wij richten ons hierbij op lokale belangen, die aansluiten op regionale opgaven. Woerden wil een goede balans vinden in woningbouw voor eigen gemeente en regio, de vitaliteit van bedrijfsterreinen op peil houden en goed bereikbaar blijven. In dit verband is de bediening van station Woerden van belang evenals de aansluiting van het snelfietsnetwerk van de regio Utrecht op het Groene Hart. Ook wordt onderzocht welke oplossingen voor automobiliteit nodig zijn. Op deze manier kunnen zowel Woerden als de regio profiteren van onze inzet.

De samenwerking met de gemeente Oudewater neemt een bijzondere plek in. De dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen Woerden en Oudewater loopt tot 1 januari 2026. Op 1 januari 2025 moeten de twee gemeenten overeenstemming hebben over (verlenging van) de DVO. De huidige samenwerking wordt eerst geëvalueerd. Bij een eventuele nieuwe DVO is voor Woerden het uitgangspunt dat de ambtelijke inzet voor Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd. 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Veiligheid en corona
Door de coronacrisis is de doelstelling om een veilige woon- en leefomgeving te behouden in zijn uitvoering gewijzigd. Aandacht voor opgaven op het gebied van volksgezondheid zijn voorgegaan op inzet voor andere problematiek, zoals de aanpak van ondermijning. Er wordt momenteel alleen op incidenten gestuurd. Gezien de ontwikkelingen is het de verwachting dat dit nog aanhoudt. 
Bestaande capaciteitsknelpunten bij de gemeente en ketenpartners zijn verder onder druk komen te staan. De uitdaging zit in het behouden van de goede relaties met hen, en binnen de bestaande kaders en middelen waken voor de leefbaarheid en veiligheid van Woerden. Een eventuele nieuwe coronagolf kan grote maatschappelijke gevolgen hebben en extra inzet van de gemeente vragen. 

Oekraïne
Door de oorlogshandelingen in Oekraïne werden we in 2022 ineens geconfronteerd met een vluchtelingenstroom naar Nederland en andere West-Europese landen. Ook in Woerden worden zowel op particuliere als gemeentelijke locaties de nodige Oekraïners opgevangen. De crisisorganisatie die was ingericht is inmiddels ontbonden en activiteiten worden door de reguliere organisatie uitgevoerd. Vluchtelingen mogen in ieder geval tot 1 oktober 2022 in Nederland blijven zonder een asielaanvraag te hoeven doen. Hoelang zij in Nederland en Woerden zullen blijven is (nog) niet duidelijk, maar dit zal inzet van de gemeente Woerden blijven vragen.

Statushouders en asielzoekers
Door een vastlopende asielketen vraagt het Rijk via provincies aan gemeenten om extra inspanningen te doen voor de opvang van asielzoekers en het huisvesten van statushouders. De gemeente Woerden zet zich in dit kader in om de taakstelling van 2022 versneld te behalen.

Landelijk gebied
Door de voornemens van Rijk en provincies op het gebied van stikstof en natuurontwikkeling ligt er een grote druk op de agrarische sector. Dit leidt ook tot protest en maatschappelijke onrust, met een veiligheidsaspect.

We sluiten bestuurlijk en ambtelijk aan op de Gebiedsgerichte aanpak Nieuwkoopse Plassen en stellen een Plattelandsagenda op.

Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

1.1 Inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers betrekken we meer bij en hebben invloed op wat de gemeente in hun wijk of dorp doet.

1.2 In elke wijk of dorp zijn basisvoorzieningen op loop- of fietsafstand, is ruimte voor ontmoeting en zijn er woningen voor elke levensfase. Ook is het er leefbaar en veilig.

1.3 Initiatiefnemers die zich bezighouden met het versterken van wijk of dorp zijn beter gefaciliteerd waardoor hun initiatieven kansrijker zijn om te realiseren. 

1.4 Er worden zichtbare resultaten geboekt in de wijken en dorpen.

1.5 Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.

Terug naar navigatie - 1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.

Inspanningen

1.1.2. in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.

Terug naar navigatie - 1.1.2. in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.

Inspanningen

1.1.3. De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Terug naar navigatie - 1.1.3. De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Inspanningen

1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.

Terug naar navigatie - 1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.

Inspanningen

1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Terug naar navigatie - 1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Inspanningen

Opgave: Fitte gemeentelijke organisatie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

1.6 De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers en heeft een open houding voor maatschappelijk initiatief. 

1.7 De samenleving heeft vertrouwen in het functioneren van de gemeente 

1.8 De samenwerking tussen de gemeenten Woerden en Oudewater biedt inwoners van Woerden het voordeel van kennisdeling en kostenefficiency.

1.9 De gemeente is gericht op haar inwoners, en het gemeentebestuur kent een open, herkenbare, daadkrachtige en op onderlinge samenwerking gerichte bestuurscultuur.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.

Terug naar navigatie - 1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.

Inspanningen

1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.

Terug naar navigatie - 1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.

Inspanningen

1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.

Terug naar navigatie - 1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.

Inspanningen

1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.

Terug naar navigatie - 1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.

Inspanningen

1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.

Terug naar navigatie - 1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.

Inspanningen

1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.

Terug naar navigatie - 1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.

Inspanningen

1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.

Terug naar navigatie - 1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.

Inspanningen

1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.

Terug naar navigatie - 1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.

Inspanningen

Externe inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur
Bron: Eigen begroting
Periode Woerden
2021 12,1 % van pers.kosten (incl.inhuur) besteed aan inhuur
JR2020 16,3 % van pers.kosten (incl.inhuur) besteed aan inhuur

Specificatie taakvelden

Terug naar navigatie - Specificatie taakvelden
Exploitatie Werkelijk 2021 Primitieve begroting 2022 Begroting 2022 inclusief wijzigingen Begroting 2023 Verschil begroting 2023 en begroting 2022 na wijzigingen Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.1 Bestuur 2.568.146 2.728.354 2.812.472 2.921.978 109.506 2.921.978 2.921.978 2.979.326
0.2 Burgerzaken 1.355.962 1.164.200 1.237.414 1.204.207 -33.207 1.208.772 1.207.735 1.166.713
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 3.240.873 3.298.962 3.347.890 3.392.596 44.706 3.569.755 3.579.885 3.583.320
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.155.318 1.116.467 1.158.885 1.199.151 40.266 1.200.987 1.412.626 1.448.656
5.4 Musea 243.884 319.865 319.865 329.179 9.314 348.003 360.760 362.419
Totaal Lasten 8.564.184 8.627.848 8.876.526 9.047.111 170.585 9.249.495 9.482.984 9.540.434
Baten
0.1 Bestuur -55.731 0 0 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken -808.658 -662.357 -662.357 -689.089 -26.732 -689.089 -689.089 -689.067
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -52.665 -35.120 -35.120 -11.210 23.910 -11.210 -11.210 -11.210
1.2 Openbare orde en veiligheid -139.983 -59.069 -59.069 -113.161 -54.092 -158.044 -360.126 -360.126
5.4 Musea 0 -20.634 -20.634 -20.768 -134 -20.768 -20.768 -20.768
Totaal Baten -1.057.038 -777.180 -777.180 -834.228 -57.048 -879.111 -1.081.193 -1.081.171
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 45.380 43.000 43.000 0 -43.000 0 0 0
Totaal Stortingen 45.380 43.000 43.000 0 -43.000 0 0 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -201.070 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -201.070 0 0 0 0 0 0 0

Verschillenanalyse 2022 - 2023

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse 2022 - 2023

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Mutatie lasten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
0.1 Burgemeester en wethouders: toename salarissen door extra wethouder in het kader van Versterking bestuurskracht van het college. 105.390 nadeel
0.1 Toevoeging aan de voorziening voor het pensioen van (oud-)wethouders 152.464 nadeel
0.1 Door toename van het aantal wachtgelders m.i.v. 2022 is de uitkering hoger. 82.428 nadeel
0.1 De pensioenen zijn iets verhoogd en het aantal gepensioneerden is toegenomen. 34.190 nadeel
0.1 Gemeenteraad: In 2022 is er vanwege de gemeenteraadsverkiezingen 54.000 eur besteed aan raadswisseling en coalitievorming en verkiezingsactiviteiten die in 2023 niet zullen plaatsvinden. -54.000 voordeel
0.1 Door een systematiekwijziging waarbij gewerkt zal worden met een voorziening voor de wachtgelden van wethouders, is er sprake van een administratief voordeel. -259.500 voordeel
0.1 Toename van de diverse contributies aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Regionale samenwerking Gebiedscommissie Utrecht-West. 46.296 nadeel
0.2 In 2022 zijn door Corona extra kosten gemaakt bij de verkiezingen. Omdat onzeker is hoe Corona zich in 2023 zal ontwikkelen zijn deze extra kosten in 2023 niet geprognosticeerd. -47.325 voordeel
0.2 Door een hogere afgifte van o.a. rijbewijzen, reisdocumenten, VOG en door meer naturalisaties is er ook sprake van hogere afdrachten aan het Rijk en de IND. 21.683 nadeel
1.1 De bijdrage van de Veiligheidsregio Utrecht neemt in 2023 toe vanwege loon- en prijscompensatie. 56.800 nadeel
1.1 Brandweerpost Zegveld (vastgoed), onderhoud o.b.v. meerjarenonderhoudsprogramma vervalt omdat de brandweerpost eigendom wordt van de VeiligheidsRegio Utrecht. -31.310 voordeel
1.2 De financiering van het nog te realiseren politiekantoor in Woerden zal gedurende de projectvorderingen verder worden opgenomen waardoor de rentekosten toenemen. 12.241 nadeel
1.2 De gebiedsmonitor leefbaarheid en veiligheid wordt eenmaal per twee jaar uitgevoerd. In 2023 worden hier zodoende wederom kosten voor begroot. 28.109 nadeel
Diverse 23.119 nadeel
Totaal mutaties lasten 170.585 nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
0.2 In de begroting van 2023 houden wij rekening met hogere inkomsten op secretarieleges. -26.469 voordeel
1.1 Afbouw van de vergoedingsregeling waarbij er jaarlijks van Vereniging van Nederlandse Gemeenten een vergoeding werd ontvangen voor de brandweerkazerne in Woerden. 24.565 nadeel
1.2 Vanaf 2023 gaat Woerden huuropbrengsten van het politiekantoor in Woerden ontvangen. -50.988 voordeel
Diverse -4.156 voordeel
Totaal mutaties baten -57.048 voordeel
Totaal mutaties lasten en baten 113.537 nadeel
Taakveld Mutatie baten t.o.v. 2022 Bedrag voordeel - nadeel +
0.1 Storting in de reserve reparatie 3e jaar WW: Deze reserve verschuift naar programma Overhead. -43.000 nadeel
Totaal mutaties reserves -43.000