Programma 3. Sociaal domein

Opgave: Doorontwikkeling inrichting sociaal domein

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.1  Er is een sterke sociale basis.

1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.

3.3  Doorontwikkeling lokaal team Woerden.

3.4  Geïndiceerde zorg en ondersteuning op maat bieden. 

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Terug naar navigatie - 1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Ontmoetingsplaatsen worden volgordelijk versterkt, startend met de binnenstad en het Schilderskwartier. 

Inspanningen

3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (2022: 7,8)).

Terug naar navigatie - 3.1.1 Er is een betere verbinding tussen zorg, ondersteuning, welzijn en wonen (sociale kracht op de indicatoren zelfredzaamheid, participatie, sociale samenhang en sociale cohesie is gestegen (2022: 7,8)).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).

Terug naar navigatie - 3.1.2 Inwoners helpen elkaar meer en gaan gemakkelijker met elkaar in gesprek over dingen die spelen in hun leven, zoals (mentale) gezondheid, geldzaken, opvoeding, ouder worden, etc. (indicator participatie gestegen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Meer betrokkenheid van inwoners bij het opstellen van beleid.

Inspanningen

3.1.3 De sociale basis is bekend en goed bereikbaar voor inwoners (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen t.o.v. 2022).

Terug naar navigatie - 3.1.3 De sociale basis is bekend en goed bereikbaar voor inwoners (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen t.o.v. 2022).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Ontwikkeling projectplan Sociale basis in lijn met het programma herinrichting Sociaal domein. 

Inspanningen

3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Terug naar navigatie - 3.1.4 / 4.2.1 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Inspanning zie programma 4.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

3.2.1 Betere herkenbaarheid en bekendheid van ontmoetingsplaatsen (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen).

Terug naar navigatie - 3.2.1 Betere herkenbaarheid en bekendheid van ontmoetingsplaatsen (monitor sociale kracht: cijfer 'bekendheid welzijnsvoorzieningen' is gestegen).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat te bereiken vanaf 2025.

Inspanningen

3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...

Terug naar navigatie - 3.2.2 / 4.3.1 / 5.1.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd. Tevredenheid voorzieningen ...

... monitor sociale kracht gestegen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Ontwikkeling projectplan Sociale basis in lijn met het programma herinrichting Sociaal domein. 

Inspanningen

3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.

Terug naar navigatie - 3.3.1 Vanuit het Sociaal Team en Team Jeugd en Gezin bij Woerden Wijzer wordt kortdurende sociale basiszorg geboden. Wachtlijsten zijn korter, cliënttevredenheid is toegenomen en ervaren kwaliteit dienstverlening is verbeterd.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat te bereiken vanaf 2025.

Inspanningen

3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.

Terug naar navigatie - 3.4.1 Inwoners die dat nodig hebben, kunnen na verwijzing gebruikmaken van passende zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.

Woerdenwijzer regelt de verwijzing naar passende zorg vanuit de Jeugdwet en de Wmo

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Ja, ondanks krapte op de arbeidsmarkt en schaarste in het aanbod van zorg en ondersteuning lukt het nog steeds om passende zorg en ondersteuning te bieden vanuit de Wmo voor wat betreft dagbesteding en begeleiding. Als het om huishoudelijke hulp gaat, dan is er meer vraag naar huishoudelijke hulp dan de aanbieders kunnen leveren. Dit betekent dat inwoners langer moeten wachten, voordat de huishoudelijke ondersteuning kan starten. Ten aanzien van de Jeugdhulp kunnen aanbieders sommige producten (tijdelijk) niet leveren. Hierdoor moeten inwoners vaak langer wachten op ondersteuning. Echter het lukt nog steeds om passende zorg te leveren. 

 

Inspanningen

Opgave: Kansrijk Woerden

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.5 / 5.5 Armoede verminderen en proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen.

3.6  Voor inwoners voor wie betaald werk niet toegankelijk is, is er begeleiding op maat naar een zinvolle daginvulling.

3.7  De basisvaardigheden van inwoners vergroten.

3.8  Nieuwe Woerdenaren krijgen een warm welkom.

3.9 / 5.4  Kinderen en jongeren hebben al voor de geboorte en tijdens het opgroeien meer gelijke kansen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.5.1 Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners. Toename gebruik van de regelingen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoeken).

Terug naar navigatie - 3.5.1 Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners. Toename gebruik van de regelingen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoeken).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er worden 3 inspanningen bij dit resultaat genoemd:

(1) Inwoners kunnen problemen over financiële zaken kenbaar maken bij en deze worden opgepakt door netwerkpartners. Dit resultaat is behaald. Naast de al geldende samenwerkingsafspraken met netwerkpartners zijn er in 2024 informatiepunten in de wijk gerealiseerd en is er een samenwerkingsafspraak met Ferm Werk gemaakt over inwoners met schulden.  

(2) Toename gebruik van de regelingen: Dit zal moeten blijken zodra het jaar is afgelopen.

(3) Uitbreiding cliëntervaringsonderzoeken:  er wordt gewerkt aan een opzet voor een cliëntervaringsonderzoek schuldhulpverlening. Verdere uitwerking: 2e helft 2024.

Inspanningen

3.5.2 Inwoners hebben een gezondere leefstijl (stijging indicator gezonde leefstijl GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.5.2 Inwoners hebben een gezondere leefstijl (stijging indicator gezonde leefstijl GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Gezonde Wijkaanpak GGD in het Schilderskwartier: dit najaar gaan we samen met de GGD, inwoners en partijen (o.a. Cazas) samen werken aan een gezonde leefomgeving. 

Week van de sport en eenzaamheid 

Inspanningen

3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).

Terug naar navigatie - 3.5.3 / 5.5.1 Regelingen voor vrijetijdsvoorzieningen en aanbod van hulp bij financiële vragen zijn goed te vinden. Toename van het gebruik van vrijetijdsvoorzieningen (uitbreiding cliëntervaringsonderzoek).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met de netwerkpartners wordt voortdurend samengewerkt om aanbod van regelingen onder de aandacht te brengen en vindbaar te maken voor onze inwoners. Denk hierbij aan de reguliere regelingen maar ook een tijdelijke regeling zoals de Energietoeslag.

Inspanningen

3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).

Terug naar navigatie - 3.6.1 Er is een afname van inwoners met een inkomensvoorziening en een toename van uitstroom van clienten bij Ferm Werk door het op maat aanbieden van diensten en begeleiding (rapportage Ferm Werk).

In (kwartaal)rapportages worden de aantallen bijgehouden van doorstroom naar middelen die, zowel door Ferm Werk als door Woerden Wijzer worden ingezet om mensen zoveel mogelijk mee te kunnen laten doen naar vermogen. De inzet van middelen (aanbod) komt tot stand door een goede analyse van het bestand, waarmee hulpvragen kunnen worden gedefinieerd, zodat de match op beschikbaar en eventueel nog te verkrijgen aanbod duidelijk wordt.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Door de grondige bestandsanalyse kunnen op basis van de hieruit voortkomende profielen middelen op maat aangeboden worden. Het meer meetbaar maken van de hulpvraag is een voorwaarde voor het efficiënt en effectief aanbieden van de geschikte middelen die kunnen leiden tot meer doorstroom of uitstroom (meedoen naar vermogen). 

Gesprekken bij zowel Ferm Werk als Woerden Wijzer moeten ertoe leiden dat er door de inzet van een meetinstrument meer inzicht komt in het bestand uitkeringsgerechtigden en de benodigde middelen om meedoen naar vermogen mogelijk te maken

Inspanningen

3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Terug naar navigatie - 3.7.1 / 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Inspanningen zie programma 4.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Voor 2024 is de versterking op basisvaardigheden beschikt in de subsidie aan de bibliotheek. Of dit gecontinueerd en geborgd kan worden naar volgende jaren is afhankelijk van de besluiten over bezuinigingen om tot een sluitende begroting 2025 te komen.  

3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...

Terug naar navigatie - 3.8.1 Er is een stabiele keten, waarin zwakke schakels en alternatieven daarvoor bekend zijn bij alle betrokken partijen, zodat nieuwkomers zo snel mogelijk goed kunnen meedoen in de samenleving. Zelfregie en zelfredzaamheid worden hierdoor ...

... vergroot (monitoring plan inburgering en participatie).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In de formele keten zijn overlegstructuren en escalatiepunten verbeterd. Rollen, verantwoordelijkheden en samenwerkingsafspraken worden doorlopend geëvalueerd in de steeds veranderende context.

Inspanningen

3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).

Terug naar navigatie - 3.9.1 / 5.4.1 Onderwijsvertragingen door COVID-19 zijn ingelopen (meting via de scholen).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.9.2 Er is een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.

Terug naar navigatie - 3.9.2 Er is een Kansrijke Start voor kinderen en gezinnen, de zelf- en samenredzaamheid op het gebied van opvoeden en opgroeien is versterkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inzet op de doelen Kansrijke Start via de drie actielijnen Kansrijke Start (voor-, tijdens- en na de zwangerschap) en daarbij behorende (RIVM-erkende) interventies. Inzet op empowermentprogramma's voor ouders in een kwetsbare positie met daarin aandacht voor cultuursensitief werken, diversiteit en vroegsignalering. Afspraken maken met  omliggende gemeenten uit de jeugdzorgregio Utrecht West over hoe we de ketenaanpak Kansrijke Start kunnen versterken. Inspanningen lopen t/m 2026

 

Inspanningen

1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Terug naar navigatie - 1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In Q3 2024 wordt de startbijeenkomst georganiseerd met jongeren uit Woerden om hun inzichten te bespreken. 

Inspanningen

3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek.

Terug naar navigatie - 3.9.4 / 4.1.2 / 5.2.4 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het Beweegteam Woerden spant zich in voor deze ambitie

Inspanningen

Opgave: Gezond en vitaal Woerden

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.10  Inwoners worden ondersteund om zelfstandig of in een woonvoorziening/ woonvorm te wonen.

3.11 / 5.6 Mentale weerbaarheid van jongeren is versterkt. 

3.12 / 5.7  Meer Woerdenaren hebben een gezonde leefstijl. 

3.13  Domeinoverstijgende samenwerking is geïntensiveerd.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.10.1 Er zijn meer lokale voorzieningen voor inwoners die beschermd wonen zodat zij zo lokaal en zo thuis mogelijk ondersteund worden (doordecentralisatie Beschermd Wonen).

Terug naar navigatie - 3.10.1 Er zijn meer lokale voorzieningen voor inwoners die beschermd wonen zodat zij zo lokaal en zo thuis mogelijk ondersteund worden (doordecentralisatie Beschermd Wonen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We hebben in de gemeente Woerden een aantal woon-zorgprojecten voor de doelgroep maatschappelijk opvang en beschermd wonen (MOBW) voortgezet, enkele nieuwe projecten gestart en verschillende andere projecten zijn nog in ontwikkeling. Hieronder volgen enkele voorbeelden:

Thuishaven. De thuishaven aan de Rembrandtland is een veilige plek  waar bewoners wonen die anders dakloos dreigen te  raken. Een thuis in hun woonplaats met begeleiding bij  het re-integreren in de maatschappij.
Pitstops : In de drie Pitstops binnen de gemeente Woerden kunnen mensen die dakloos zijn of dakloos dreigen te worden terecht. Dat is een klein opvanghuis voor mensen die tijdelijk woonruimte nodig hebben, in een gewoon pand, in een gewone buurt. Ze krijgen hier de mogelijkheid om hun leven weer op orde te krijgen.
De Woongaard: De woongaard is een particulier ouderinitiatief om met begeleiding, jongvolwassenen (tot middelbare leeftijd) 
met autisme zelfstandig te laten wonen. De woongaard krijgt een plek in de Waag. De verwachte oplevering is eind 2025.
Kamers met aandacht: Kamers met Aandacht is een woonoplossing voor jongeren van 18 tot 23 jaar. Het gaat om jongeren die een zorgorganisatie verlaten en niet thuis, maar ook nog niet helemaal zelfstandig kunnen wonen. Kamers met Aandacht koppelt jongeren aan mensen die een kamer over hebben.

Inspanningen

3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...

Terug naar navigatie - 3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden. (Toename tevredenheid seniorenonderzoek GGD, afname eenzaamheid en ...

... overbelasting mantelzorgers).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).

Terug naar navigatie - 3.10.3 Ouderen wonen thuis met goede kwaliteit van leven en hebben passende (medische) zorg, ondersteuning en begeleiding (conform kader passende zorg).

 

 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We zijn vol op bezig met fiets valpreventie en normale valpreventie zodat ouderen langer thuis kunnen wonen.

SPOT: Specialistische Praktijk Ouderen Thuis. Pilot  richt zicht op de groep kwetsbare ouderen die thuis wonen en waar het naar verwachting binnen een half jaar mis gaat.
Samenwerking huisartsen en specialist ouderengeneeskunde en verpleegkundig specialist. Gestart met 1  huisartsenpraktijk en klein aantal clienten,  en nu doen er drie huisartsprakrijken mee. Samenwerking met het Sociaal domein  -> huisarts  -> Specialist ouderengeneeskunde,

Inspanningen

3.10.4 De inzet van technologische hulpmiddelen en innovatie neemt toe evenals inzet van technologie bij het monitoren.

Terug naar navigatie - 3.10.4 De inzet van technologische hulpmiddelen en innovatie neemt toe evenals inzet van technologie bij het monitoren.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Bij de ketenaanpak Valpreventie gebruiken we de Smartfloor om het risico op vallen bij ouderen te meten. Na afloop van de valpreventieve interventie is de smartfloor te gebruiken voor monitoring.

Mogelijkheden wb technologische hulpmiddelen worden onderzocht evenals inzet technologie voor monitoring.  MAG tafel bestaat nog niet.

Inspanningen

3.10.5 / 4.1.2 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.10.5 / 4.1.2 Ouderen die langer thuis wonen ervaren minder eenzaamheid. Mensen kijken naar elkaar om. Ouderen die langer thuis wonen maken gebruik van welzijnsactiviteiten (GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.10.6 Het sociale netwerk en de positie van mantelzorgers is versterkt en er is meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren meer steun en minder overbelasting (GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Mantelzorgwaardering/activiteiten worden dit jaar uitgebreid door o.a. de bewustwordingscampagne te herhalen. Mantelzorgverklaringen t.b.v. (pre) mz woningen herijken samenwerkingsafspraken. Laagdrempeliger maken Logeerhuis Bredius.

Inspanningen

3.10.7 Inwoners met dementie nemen langer deel aan de samenleving en worden daarbij ondersteund.

Terug naar navigatie - 3.10.7 Inwoners met dementie nemen langer deel aan de samenleving en worden daarbij ondersteund.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

  • Meer inzet op activiteiten voor inwoners met dementie: 

  • Onderzoeken hoe meer wijken/dorpen dementievriendelijk kunnen worden: Deze opdracht staat uit bij Hart voor Woerden. Plannen worden gemaakt.

  • Informeren inwoners over ondersteuningsmogelijkheden; dmv drukwerk rondom mz ondersteuning

Inspanningen

3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.

Terug naar navigatie - 3.10.8 Risico op vallen bij ouderen is verminderd. Signaleerders weten waar zij met hun signaal terecht kunnen. Inwoners bij wie een risico is gesignaleerd worden ondersteund door laagdrempelige toegang tot valpreventief aanbod.

Omschrijving (toelichting)

Veiligheid NL monitor:
14% thuiswonende ouderen krijgt risico-inschatting
3% thuiswonende ouderen waarbij verhoogd risico is vastgesteld, volgt erkende valpreventieve interventie

Inspanningen

3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))

Terug naar navigatie - 3.11.1 Inzet op het vergroten van het sociale netwerk van jeugdigen en jongvolwassenen (afname kinderen psycho-sociale problemen (2020: 13,1 %) en jongeren psychische klachten (2022: 28%))

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...

Terug naar navigatie - 3.11.2 / 4.1.3 / 5.6.1 Veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot. Kinderen en jongeren ervaren minder prestatiedruk (2021: 52% te hoge prestatiedruk GGD-onderz). Ook op gebied van mediawijsheid en gamegedrag. Daarbij is oog voor ...

Omschrijving (toelichting)

...  neurodiversiteit (indicator: Stabiel aantal trajecten individuele ambulante begeleiding, basis-GGZ en specialistische GGZ).

Inspanningen

3.11.3 Jongeren worden actief begeleid in hun weg naar zelfstandigheid (afname % thuiszitters en % jongeren met geldproblemen).

Terug naar navigatie - 3.11.3 Jongeren worden actief begeleid in hun weg naar zelfstandigheid (afname % thuiszitters en % jongeren met geldproblemen).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

We hebben binnen onze gemeente Kamers met aandacht: Kamers met Aandacht is een woonoplossing voor jongeren van 18 tot 23 jaar. Het gaat om jongeren die een zorgorganisatie verlaten en niet thuis, maar ook nog niet helemaal zelfstandig kunnen wonen. Kamers met Aandacht koppelt jongeren aan mensen die een kamer over hebben.

Inspanningen

3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD).

Terug naar navigatie - 3.12.1 De door inwoners ervaren gezondheid is vergroot en gezondheids-achterstanden zijn verkleind (verbetering cijfers monitor gezonde leefstijl GGD).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Gezonde Wijkaanpak GGD in het Schilderskwartier: dit najaar gaan we samen met de GGD, inwoners en partijen (o.a. Cazas) samen werken aan een gezonde leefomgeving. 

Gecombineerde Leefstijlinterventie: we gaan onderzoeken of uitbreiding van deze ketenaanpak, specifiek gericht op jongeren en hun ouders, mogelijk is. 

Welzijn op Recept: we gaan onderzoeken of deze ketenaanpak uitgebreid kan worden. 

Inspanningen

3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.12.2 / 5.7.1 Het percentage inwoners dat rookt, is gedaald; inzet op een rookvrije generatie (afname % jongeren en volwassenen dat rookt; GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We doen mee met Stoptober: we gaan samen met scholen en sportverenigingen inwoners stimuleren om mee te doen met deze landelijke campagne.

Rookrvrije Generatie: we hebben onder andere deurmatten en stoeptegels aangeschaft van Rookvrijegeneratie.nl. Hierdoor willen we Woerden nog meer rookvrij maken.

 

Inspanningen

3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.

Terug naar navigatie - 3.12.3 / 5.7.2 Percentage jongeren en volwassenen dat (overmatig) alcohol drinkt, is gedaald.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Deelname aan NIX18: Er zijn veel risico’s verbonden aan het gebruik van alcohol, zeker als het al op jonge leeftijd wordt genuttigd. Het is noodzakelijk om deze risico’s te beperken. Ook wij bouwen aan een gezonde toekomst voor onze inwoners. Om jongeren te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van alcohol, laten we de naleving van de leeftijdsgrens onderzoeken. Op deze manier kunnen we  in kaart brengen waar extra inzet nodig is om de beschikbaarheid van alcohol voor minderjarigen te voorkomen.

Interventies op scholen (Kalsbeek College Bredius & Schilderspark) gericht op preventie van alcoholgebruik van leerlingen. 

Inspanningen

3.12.4 Percentage jongeren en volwassen dat verslavende middelen gebruikt, is gedaald.

Terug naar navigatie - 3.12.4 Percentage jongeren en volwassen dat verslavende middelen gebruikt, is gedaald.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Deelname aan NIX18: Er zijn veel risico’s verbonden aan het gebruik van alcohol, zeker als het al op jonge leeftijd wordt genuttigd. Het is noodzakelijk om deze risico’s te beperken. Ook wij bouwen aan een gezonde toekomst voor onze inwoners. Om jongeren te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van alcohol, laten we de naleving van de leeftijdsgrens onderzoeken. Op deze manier kunnen we  in kaart brengen waar extra inzet nodig is om de beschikbaarheid van alcohol voor minderjarigen te voorkomen.

Interventies op scholen (Kalsbeek College Bredius & Schilderspark) gericht op preventie van alcoholgebruik van leerlingen. 

Deelname stoptober 

Inspanningen

3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).

Terug naar navigatie - 3.12.5 / 5.7.3 Meer kinderen, jongeren en volwassenen bewegen en minder inwoners hebben overgewicht (GGD-monitor).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het Beweegteam Woerden zet zich in voor het verminderen van overgewicht bij kinderen en zorgt voor een passend beweegaanbod voor elke inwoner van Woerden 

Inspanningen

3.13.1 We dragen bij aan de uitvoering van het integraal zorgakkoord en zetten daarvoor in op minder schotten in wetgeving en financiering van medisch, sociaal en welzijnsdomein.

Terug naar navigatie - 3.13.1 We dragen bij aan de uitvoering van het integraal zorgakkoord en zetten daarvoor in op minder schotten in wetgeving en financiering van medisch, sociaal en welzijnsdomein.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

1.    Wat loopt anders dan verwacht? We zijn samen met de gemeenten uit onze sub-regio Utrecht West projecten aan het inventariseren die in aanmerking komen voor de SPUK IZA 2024 gelden. Dit op basis van het IZA regioplan. De realisatie van dit plan is momenteel suboptimaal.
2.    Wat is de oorzaak? Er is momenteel geen ambtelijke capaciteit om IZA in goede banen te leiden. 
3.    Hoe gaan we het resultaat alsnog realiseren? Er is dit voorjaar een vacature uitgezet voor een IZA coördinator. 

Inspanningen

3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.

Terug naar navigatie - 3.13.2 Samenwerking tussen huisartsen, WoerdenWijzer en algemene voorzieningen is verbeterd. Huisartsen zijn beter op de hoogte van voorzieningen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

(indicatoren: minder directe verwijzingen vanuit de huisartsen naar de S-GGZ of H-GGZ en meer verwijzingen van de huisartsen naar POH-jGGZ, naar Woerdenwijzer en/of naar algemene voorzieningen).

Inspanningen

Opgave: Leefbaar en ondernemend Woerden

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4  Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

3.15  Door een betere aansluiting/verbinding tussen zorg en veiligheid creëren we meer vroegsignalering, preventie en duurzame interventies. 

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Project in de Bomen- en Bloemenbuurt: integraal project met fysiek domein 

Vergroenen van schoolpleinen: De vernieuwde impulsregeling voor scholen gaat vanaf 1 september weer open 

Gezonde Wijkaanpak GGD in het Schilderskwartier: dit najaar gaan we samen met de GGD, inwoners en partijen (o.a. Cazas) samen werken aan een gezonde leefomgeving. 

 

Inspanningen

3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Terug naar navigatie - 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door het lokale bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatschappelijke partners op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur. Stijging van deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

... kwalitatief goede matches (monitor Betrokken ondernemers Woerden (nog op te zetten)).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een subsidiepartner coördineert de ondersteuning van ondernemers aan maatschappelijke organisaties, waardoor ze nieuw of intensiever aanbod kunnen organiseren

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het sociaal domein intensiveren we de samenwerking met het fysiek domein. O.a. door workshops aan het fysiek domein aan te bieden over hoe het gedachtengoed van positieve gezondheid een plek te geven in de ruimtelijke ontwikkeling.

Inspanningen

3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...

Terug naar navigatie - 3.15.2 Inwoners en samenwerkingspartners weten snel en makkelijk WoerdenWijzer te vinden bij huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling (indicator: Toename aantal vragen/meldingen van scholen, huisartsen, politie Woerden Wijzer ...

... rondom inwoners/gezinnen met zorgen veiligheid).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De samenwerking met partners in de veiligheidsketen wordt continu geïntensiveerd en bijgesteld om efficiënter te laten verlopen.

Inspanningen

3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.

Terug naar navigatie - 3.15.3 Voor gezinnen en inwoners met langdurig en complexe problematiek zijn alle facetten van de hulpvraag in kaart gebracht en is passende hulp snel beschikbaar (indicator: Groter aantal langdurig complexe casussen dat duurzaam wordt afgesloten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een maatwerkbudget beschikbaar waardoor creatieve een duurzame oplossingen kunnen worden gevonden voor complexe casuïstiek

Inspanningen

3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).

Terug naar navigatie - 3.15.4 Er wordt passende hulp ingezet waarbij het sociale netwerk, de omgeving en alle professionele partners als team samenwerken (i.p.v. naar elkaar doorverwijzen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt ingezet op het versterken van de sociale basis en het verstevigen van de samenwerking met partners

Inspanningen

3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).

Terug naar navigatie - 3.15.5 Overlast voortkomend uit casuïstiek met multiproblematiek is verminderd (indicator: aantal meldingen overlast, veiligheidsmonitor).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het aantal meldingen is toegenomen en casuistiek is complexer geweorden.  Er is veel sprake van verslaving en psychiatrie. De exacte oorzaak is niet bekend, maar de bekendheid van Eropaf (het team verantwoordelijk voor het oppakken van meldingen) bij externe organisaties (politie, GGZ etc) is mogelijk groter geworden. 

Inspanningen

3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.

Terug naar navigatie - 3.15.6 Er is meer kleinschalige opvang voor kinderen in driemilieusvoorzieningen, gemiddelde groepsgrootte in driemilieusvoorzieningen is gedaald van 8,6 naar 5 jeugdigen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.

Terug naar navigatie - 3.15.7 Kinderen groeien 'zo thuis mogelijk' op en maken minder gebruik van hoogspecialistische verblijfsvoorzieningen; 20% minder kinderen maakt gebruik van hoogspecialistische voorzieningen van YEPH.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De regionale agenda jeugd wordt momenteel herzien door de nieuwe (regionale) projectleider. 'Zo thuis mogelijk opgroeien' is onderdeel van deze agenda. Na de herziening zullen de acties weer worden opgepakt.

Inspanningen

Opgave: Regie

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.16.1 Tweemaal per jaar wordt een kwaliteitsmonitor opgeleverd, gekoppeld aan de resultaten uit de uitvoeringsagenda.

Terug naar navigatie - 3.16.1 Tweemaal per jaar wordt een kwaliteitsmonitor opgeleverd, gekoppeld aan de resultaten uit de uitvoeringsagenda.

De kwaliteitsmonitor moet bijdragen aan monitoren en het verklaren van ingezet beleid

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In de kwaliteitsmonitor zijn (indien mogelijk) duidelijke doelstellingen opgenomen, die door het definiëren van geschikte indicatoren kunnen worden gemonitord. In het najaar zullen de beschikbare inzichten  uit de monitor met de Raad worden gedeeld.

Inspanningen

3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.

Terug naar navigatie - 3.16.2 Bij beleidstrajecten of het opzetten van (nieuwe) initiatieven worden de ervaringen van inwoners op wie het beleid of initiatief impact heeft gehoord en benut bij de planvorming.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Hoewel inwoners en ervaringsdeskundigen wel bij (aanzienlijke) beleidsontwikkelingen worden betrokken, is dit nog niet geformaliseerd. 

Inspanningen

3.16.3 Op alle beleidsdoelen worden partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven met elkaar en met de gemeente.

Terug naar navigatie - 3.16.3 Op alle beleidsdoelen worden partners gefaciliteerd om in gesprek te blijven met elkaar en met de gemeente.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een uitvoerende partner coördineert werkgroepen op basis van de MAG, waarin informele en formele partners gezamenlijk werken aan maatschappelijke vraagstukken

Inspanningen

3.16.4 Er is financiële ruimte voor innovatie en het opzetten van vernieuwende initiatieven die bijdragen aan doelen van de MAG.

Terug naar navigatie - 3.16.4 Er is financiële ruimte voor innovatie en het opzetten van vernieuwende initiatieven die bijdragen aan doelen van de MAG.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De Raad ontvangt in het najaar het voorstel waar we het innovatiebudget voor willen inzetten

Inspanningen

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -4.228 Nadeel
Afwijkingen baten 1.534 Voordeel
Saldo -2.694 Nadeel
Omschrijving Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Stortingen reserves
Onttrekkingen reserves
Saldo 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Kosten energie - elektra & gas 6.1 10 Voordeel
2 Inhuurbudget Strategie & Beleid 6.2 -350 Nadeel
3 Kwijtschelding belastingen 6.3 -80 Nadeel
4 Inclusie 6.1 31 Voordeel
5 Gebiedsgericht werken 6.1 20 Voordeel
6 Cruyff Court 6.1 68 Voordeel
7 Mantelzorg 6.1 37 Voordeel
8 Inburgering - Ontwikkelen website 6.1 20 Voordeel
9 Inburgering - Inburgeringsvoorzieningen (BN) 6.1 -571 Nadeel
10 Inburgering - Onderwijsroute (BN) 6.1 -47 Nadeel
11 Inburgering - Hotel- en Accommodatieregeling (BN) 6.1 -236 Nadeel
12 Ferm Werk 6.3/6.4/6.5 -1.284 Nadeel
13 Onderzoek en monitoring Sociaal Domein 6.2 31 Voordeel
14 Volksgezondheid 7.1 210 Voordeel
15 Jeugdgezondheidszorg 7.1 101 Voordeel
16 GGDrU 7.1 -77 Nadeel
17 Preventie middelengebruik 7.1 6 Voordeel
18 Valpreventie 7.1 20 Voordeel
19 Maatwerk Jeugd Divers -1.944 Nadeel
20 Maatwerk Wmo HH 6.7 -494 Nadeel
21 PGB Jeugd en Wmo 6.7 400 Voordeel
22 Innovatiebudget Hervormingsagenda Jeugd (BN) 6.2 -600 Nadeel
23 LVB+ beschermd wonen 6.8 50 Voordeel
24 SVMN 6.8 450 Voordeel
25 Bijstelling kapitaallasten - rente Divers 1 Voordeel
-4.228 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Inburgering - Inburgeringsvoorzieningen (BN) 6.1 571 Voordeel
2 Inburgering - Onderwijsroute (BN) 6.1 47 Voordeel
3 Inburgering - Hotel- en Accommodatieregeling (BN) 6.1 236 Voordeel
4 BUIG-budget 6.3 626 Voordeel
5 Particuliere opvang Oekraïne 6.3 54 Voordeel
Totaal mutaties - baten 1.534 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal mutaties Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Lasten

  1. Kosten energie – elektra & gas
    In de begroting 2024 is rekening gehouden met de energietarieven van 2023. De werkelijke tarieven voor 2024 vallen lager uit. De prognose voor 2025 geeft aan dat een verdere daling te verwachten is. 
  2. Inhuurbudget Strategie & Beleid
    De overschrijding is het gevolg van een onvermijdelijke toename van externe inzet, onder andere voor vervanging tijdens langdurige ziekte, inzet van een 2e teammanager, vervanging tijdens twee  sabbaticals, en voor de expertise en capaciteit ten aanzien van het verbeteren van het proces en de uitvoering van het subsidiebeleid en de P&C cyclus. In het najaar 2024 is het management binnen het Sociaal Domein weer op sterkte. Vervolgens wordt de werving voor vaste formatie geïntensiveerd en wordt er gewerkt aan het afbouwen van externe inhuur.
  3. Kwijtschelding belastingen
    Als gevolg van de tariefsverhoging van diverse belastingen in 2024 ten opzichte van 2023 zijn de bedragen per kwijtschelding ook gestegen. Tegenover dit nadeel staat dus ook een voordeel in de vorm van hogere opbrengst diverse belastingen.
  4. Inclusie
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft.
  5. Gebiedsgericht werken
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft.
  6. Cruyff Court
    Conform de kadernota 2025 is voor de aanleg van het Cruyff Court een investeringskrediet opgenomen in de investeringsplanning. In 2025 wordt gestart met de aanleg van een Cruyff Court. Dit betekent dat het budget dat in 2024 is opgenomen kan vrijvallen.
  7. Mantelzorg
    Door de ambities op het gebied van mantelzorg, zoals vastgelegd in de uitvoeringsagenda van de MAG, te verlagen, wordt een kostenbesparing gerealiseerd. Met ingang van 2025 maakt dit budget deel uit van de bezuinigingsopgave begroting 2025. 
  8. Inburgering – Ontwikkelen website
    Door de ambities op het gebied van inburgering, zoals vastgelegd in de uitvoeringsagenda van de MAG, te verlagen, wordt een kostenbesparing gerealiseerd. Met ingang van 2025 maakt dit budget deel uit van de bezuinigingsopgave begroting 2025. 
  9. Inburgering – Inburgeringsvoorzieningen (BN)
    Betreft uitgaven voor de kosten inburgeringsvoorzieningen. De uitkering voor de bekostiging van inburgeringsvoorzieningen is gewijzigd door bijstelling van de prognose van het aantal asielstatushouders dat in 2023 en 2024 in de gemeente gehuisvest wordt en het aantal gezins- en overige migranten dat in 2024 in de gemeente gehuisvest wordt.
  10. Inburgering – Onderwijsroute (BN)
    Betreft uitgaven voor de kosten onderwijsroute. Voor het realiseren van de onderwijsroute en voorzieningen wordt door het rijk een uitkering verstrekt. Het voorschot is gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. De definitieve uitkering wordt na afloop van 2024 vastgesteld op basis van het totaal aantal gehuisveste asielstatushouders.
  11. Inburgering – Hotel- en Accommodatieregeling (BN)
    Betreft uitgaven voor de kosten hotel- en accommodatieregeling statushouders. Om de druk op de opvangcapaciteit van het COA te verkleinen, is de hotel- en accommodatieregeling voor statushouders in het leven groepen. De gemeente ontvangt per statushouder eenmalig een vast bedrag. Met dat bedrag kan de gemeente tot 6 maanden het tijdelijke onderdak en adequate begeleiding van statushouders bekostigen.
  12. Ferm Werk
    De Q2 rapportage van Ferm Werk leidt tot een begrotingswijziging die voor een groot deel wordt bepaald door indexeringen. Dit omvat o.a. een hogere gemiddelde uitkeringsprijs door stijging van het minimumloon en de indexatie van de NIBUD normbedragen. De toename van het aantal uitkeringen wordt voornamelijk veroorzaakt door de verhoogde taakstelling ten aanzien van de statushouders. Daarnaast nemen de kosten voor loonkostensubsidie toe, aangezien er meer banen zijn gecreëerd dan oorspronkelijk begroot. Als gevolg hiervan stijgt de gemeentelijke bijdrage voor Woerden met € 2.084.000. In de Voorjaarsrapportage is al een correctie van € 500.000 verwerkt en kan € 300.000 worden gedekt uit het budget voor de energietoeslag. Het resterende bedrag van € 1.284.000 wordt nu in de Najaarsrapportage opgenomen.
  13. Onderzoek en monitoring Sociaal Domein
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft.
  14. Volksgezondheid
    Dit betreft een budget waaruit diverse doelstellingen worden bekostigd. Deze hebben o,a, te maken met: volksgezondheid, ouderenzorg, mentale weerbaarheid en groepsgericht aanbod op scholen. Door de ambities, zoals vastgelegd in de uitvoeringsagenda van de MAG, te verlagen, wordt een kostenbesparing gerealiseerd. 
  15. Jeugdgezondheidszorg
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel (26k) van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft. Daarnaast worden de ambities op het gebied van jeugdgezondheidszorg, zoals vastgelegd in de uitvoeringsagenda van de MAG, verlaagd, waardoor een kostenbesparing (75k) gerealiseerd wordt. Met ingang van 2025 maakt dit budget deel uit van de bezuinigingsopgave begroting 2025.
  16. GGDrU
    De gewijzigde begroting van de GGDrU leidt tot een hogere bijdrage. 
  17. Preventie middelengebruik
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft.
  18. Valpreventie
    Door de ambities op het gebied van valpreventie, zoals vastgelegd in de uitvoeringsagenda van de MAG, te verlagen, wordt een kostenbesparing gerealiseerd. Met ingang van 2025 maakt dit budget deel uit van de bezuinigingsopgave begroting 2025. 
  19. Maatwerk Jeugd
    De kostenstijging wordt veroorzaakt door een verhoging van het aantal cliënten en de intensiteit van zorg. De intensiteit betreft zowel een stijging van het aantal declaraties per cliënt per maand als een stijging van de gemiddelde hoogte van een declaratie. Dit vindt voornamelijk plaats in de (hoog)specialistische -ggz en begeleiding ambulant. 
  20. Maatwerk Wmo HH
    Het tarief voor huishoudelijke hulp wordt verhoogd op basis van een reëel tariefonderzoek uitgevoerd door Inkoop Monitoring Utrecht West. Deze verhoging wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 toegepast. Aanleiding hiervoor was dat de huidige indexering niet overeenkomt met de werkelijke kosten die aanbieders maakten, wat aanzienlijke negatieve gevolgen heeft voor hun bedrijfsvoering.
  21. PGB Jeugd en Wmo
    Aanpassing op basis van de ontvangen prognose van de SVB betreffende bestedingen 2024 Jeugdwet en Wmo. Bij de berekening is rekening gehouden met de daadwerkelijke PGB-besteding tot en met 30 september 2024 en een prognose van de bestedingen 2024.
  22. Innovatiebudget Hervormingsagenda Jeugd (BN)
    Dit betreft middelen die we in 2023 van het Rijk hebben ontvangen n.a.v. de Hervormingsagenda Jeugd, maar die nog niet zijn besteed. Er zijn specifieke doelstellingen geformuleerd, in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd, waaraan dit budget besteed mag worden. Dit zijn o.a. de volgende doelstellingen: 
    •    Opstarten project doorontwikkeling lokaal team.
    •    Het ontwikkelen van de kwaliteitsmonitor met aansluiting op regionale cijfers.
    •    Doorontwikkeling regio (inkoop) en de daaruit voortvloeiende eenmalige kosten.
    •    Het opstarten van jongerenparticipatie en ontmoeting voor jongeren.
    •    Maatwerkbudget en budget voor training en scholing toepassing doorbraakmethode.
    •    Innovatie/projectbudget voor financiering van initiatieven op specifieke thema's, actualiteiten of problematiek.
    In 2024 wordt het budget ingezet voor een projectleider bestuursopdracht (50k). Voor 2025 en 2026 is 550k nodig voor de inzet van een casemanager WW voor het versterken van de samenwerking met huisartsen, inzet coördinator op de aanpak kostenstijging jeugd en de doorontwikkeling sociale basis jeugd. 
  23. LVB+ beschermd wonen
    De kosten voor de lokale maatwerkconstructies van bestaande cliënten LVB+ (volwassen met een licht verstandelijke beperking en complexe bijkomende problematiek) worden met terugwerkende kracht van 1 januari tot en met 31 december 2024 gedekt vanuit het centrumgemeentebudget, wat resulteert in een besparing. 
  24. SVMN (Samen Veilig Midden-Nederland)
    De afrekening met betrekking tot boekjaar 2023 is ontvangen en hieruit is een voordeel ontstaan doordat de eerder afgegeven prognose hoger was als de daadwerkelijke afrekening. Daarnaast is er een voordeel ontstaan doordat de 10% correctie Veilig Thuis m.b.t. de juiste taakveldverdeling per abuis dubbel opgenomen is in de begroting.
  25. Bijstelling kapitaallasten – rente
    Door het vooruitschuiven van investeringen hebben wij minder geld hoeven te lenen en zijn de rentelasten lager dan begroot. Hierdoor is de omslagrente verlaagd van 1,5% naar 0,75%. Er wordt daarom minder rente doorbelast van programma 7 naar de verschillende andere programma's. Dit is per saldo budgetneutraal.

Baten

  1. Inburgering – Inburgeringsvoorzieningen (BN)
    Betreft specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen. De uitkering voor de bekostiging van inburgeringsvoorzieningen is gewijzigd door bijstelling van de prognose van het aantal asielstatushouders dat in 2023 en 2024 in de gemeente gehuisvest wordt en het aantal gezins- en overige migranten dat in 2024 in de gemeente gehuisvest wordt.
  2. Inburgering – Onderwijsroute (BN)
    Betreft specifieke uitkering onderwijsroute. Voor het realiseren van de onderwijsroute en voorzieningen wordt door het rijk een uitkering verstrekt. Het voorschot is gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. De definitieve uitkering wordt na afloop van 2024 vastgesteld op basis van het totaal aantal gehuisveste asielstatushouders.
  3. Inburgering – Hotel- en Accommodatieregeling (BN)
    Betreft inkomsten m.b.t. de regeling hotel- en accommodatieregeling statushouders. Om de druk op de opvangcapaciteit van het COA te verkleinen, is de hotel- en accommodatieregeling voor statushouders in het leven groepen. De gemeente ontvangt per statushouder eenmalig een vast bedrag. Met dat bedrag kan de gemeente tot 6 maanden het tijdelijke onderdak en adequate begeleiding van statushouders bekostigen.
  4. BUIG-budget
    De definitieve vaststelling van het BUIG-budget 2024 leidt tot een beraming van het begrote bedrag. 
  5. Particuliere opvang Oekraïne
    In 2024 zijn er gemiddeld per maand 48 personen ondergebracht in de particuliere opvang. De bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne geeft een normbedrag van € 92,- per geregistreerde persoon per maand weke de gemeente ontvangt.