Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Opgave: Bouwen en wonen

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

6.1  De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners. 

6.2  Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.

6.3  Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.

Terug naar navigatie - 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het aantal van 300 - 400 woningen wordt in 2024 niet gehaald. Dit is eerder al gemeld in de jaarbrief wonen. De oorzaak hiervan is dat diverse bouwprojecten net afgerond zijn er een aantal zich in de startfase bevindt. Zoals in de jaarbrief wonen is aangegeven, is de verwachting dat het gemiddelde aantal woningen van 300 woningen per jaar in de college periode wel wordt gerealiseerd. 

Inspanningen

6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Terug naar navigatie - 6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In het Woonprogramma dat eind van het jaar wordt behandeld, wordt een voorstel gedaan om de percentages van de wet Versterking regie volkshuisvesting over te nemen.  Dit betekent bij nieuwbouwprojecten 30% sociale huur en 67% betaalbaarheid binnen projecten.

Inspanningen

6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Terug naar navigatie - 6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Wegens tekort aan capaciteit kan niet gegarandeerd worden dat dit in 2024 afgerond wordt. 

Inspanningen

6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Terug naar navigatie - 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In het Woonprogramma wordt voorgesteld om de uitgangspunten van de nieuwe wet gelijk op te nemen. Dat betekent dat er 30% sociale huur en in het totaal 67% betaalbaarheid in een nieuwbouw- en transformatieprojecten moet zitten. Hiermee wordt de positie van starters en middeninkomens versterkt. 

Inspanningen

3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Terug naar navigatie - 3.10.2 / 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Zie ook programma 6.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Zie toelichting bij de inspanningen. 

Inspanningen

6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Terug naar navigatie - 6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Voor de kernen Harmelen en Kamerik heeft de provincie twee locaties goedgekeurd als nieuwe uitbreidingslocatie. Vanwege beperkte capaciteit is het helaas niet mogelijk om dit jaar te starten met de verkenning voor bouwlocaties in Zegveld. Wanneer we de verkenning in 2025 uitvoeren, sluit deze nog goed aan op het gebiedsprogramma die gemaakt gaat worden voor Zegveld. In het gebiedsprogramma vormen we een visie voor Zegveld en zullen de potentiële bouwlocaties meegenomen worden.

Inspanningen

6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Terug naar navigatie - 6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Terug naar navigatie - 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.

Terug naar navigatie - 6.3.1 Een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.

Omschrijving (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De Omgevingswet is op 1 januari in werking getreden. In 2024 treffen we de voorbereidingen voor de opbouw van een gebiedsdekkend omgevingsplan. De planning is om in Q2 2025 te starten met de opbouw van het omgevingsplan. Ter voorbereiding daarop wordt in Q4 2024 en Q1 2025 software verworven, projectteam samengesteld en een planning gemaakt. 

Inspanningen

6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.

Terug naar navigatie - 6.3.2 Raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.

Omschrijving (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. In 2024 treffen we de voorbereidingen voor de opbouw van een gebiedsdekkend omgevingsplan. Een onderdeel van het omgevingsplan zijn de regels over de fysieke leefomgeving uit alle verordeningen waar de gemeente over beschikt. In Q4 2024 worden voorbereidingen getroffen om deze regels eerst om te zetten naar één Verordening Fysieke Leefomgeving en deze voor te leggen aan de gemeenteraad, alvorens deze regels in het omgevingsplan worden overgenomen. Op deze wijze worden alle verordeningen eerst gebundeld en vindt daarna pas de technische omzetting naar het omgevingsplan plaats. De planning is om in Q4 2024 of Q1 2025 te starten met de Verordening Fysieke Leefomgeving. 

Inspanningen

6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Terug naar navigatie - 6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Terug naar navigatie - 6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

Een extra geluidswal bij woonwijken Woerden en Harmelen in kader zonnelint A12 is door RWS afgewezen.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat te bereiken t/m 2027.

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Gepland voor 2026-2027

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave: Sterke economie

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

6.5.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.

Terug naar navigatie - 6.5.1 Plattelandsagenda landelijk gebied.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -7 Nadeel
Afwijkingen baten 928 Voordeel
Saldo 921 Voordeel
Omschrijving Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Stortingen reserves -88 Nadeel
Onttrekkingen reserves 0
Saldo -88 Nadeel
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Kosten energie - elektra & gas 0.4 51 Voordeel
2 Hazelaarstraat 0.4 53 Voordeel
3 Uitvoeringskosten Omgevingswet 0.4 -207 Nadeel
4 Bijstelling kapitaallasten - rente 0.4 135 Voordeel
5 Bijstelling kapitaallasten - afschrijving 0.4 -39 Nadeel
Totaal mutaties - lasten 0.4 -7 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten 0.4 2024 Voor- of nadeel
1 Leges omgevingsvergunningen 0.4 840 Voordeel
2 Exploitatieovereenkomst Minkemalaan (BN) Divers 88 Voordeel
Totaal mutaties - baten 928 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Exploitatieovereenkomst Minkemalaan (BN) 0.4 -88 Nadeel
Totaal stortingen Reserves -88 Nadeel
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal mutaties Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Lasten

  1. Kosten energie – elektra & gas
    In de begroting 2024 is rekening gehouden met de energietarieven van 2023. De werkelijke tarieven voor 2024 vallen lager uit. De prognose voor 2025 geeft aan dat een verdere daling te verwachten is. 
  2. Hazelaarstraat
    Budget betreft budgetoverheveling vanuit 2023 voor de Hazelstraat voor het ondersteunen van de sociale woningbouw. Omdat er geen passende mogelijkheden zijn gekomen om het budget dit jaar alsnog in te zetten, wordt het budget afgeraamd. 
  3. Uitvoeringskosten Omgevingswet
    Dit betreft de middelen uit de decentralisatie-uitkering in de meicirculaire, bedoeld om de doelstellingen van de Omgevingswet te realiseren. Zie programma 7.
  4. Bijstelling kapitaallasten – rente
    Door het vooruitschuiven van investeringen hebben wij minder geld hoeven te lenen en zijn de rentelasten lager dan begroot. Hierdoor is de omslagrente verlaagd van 1,5% naar 0,75%. Er wordt daarom minder rente doorbelast van programma 7 naar de verschillende andere programma's. Dit is per saldo budgetneutraal.
  5. Bijstelling kapitaallasten – afschrijving 
    Doordat de waarde van de activa per 1 januari 2024 lager zijn uitgekomen dan waar in de begroting rekening is gehouden, zijn de afschrijvingslasten ook lager.

Baten

  1.  Leges omgevingsvergunningen
    Op basis van de prognose tot het einde van dit jaar verwachten we een toename in het aantal leges voor omgevingsvergunningen. Dit betreft een incidenteel voordeel.
  2. Exploitatieovereenkomst Minkemalaan (BN)
    Betreft de inkomst voor de exploitatieovereenkomst ‘Minkemalaan’. 

Storting reserves

  1. Exploitatieovereenkomst Minkemalaan (BN)
    In 2023 is een exploitatieovereenkomst ‘Minkemalaan’ gesloten met Plane Vastgoedontwikkeling B.V.. Volgens artikel 13.2 van deze overeenkomst mag, na het onherroepelijk worden van het ruimtelijke besluit, 25% van het totale bedrag in rekening worden gebracht. Het volledige bedrag wordt gestort in de reserve infrastructurele werken.