Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

1.1  Inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers betrekken we meer bij en hebben invloed op wat de gemeente in hun wijk of dorp doet.

1.2 / 3.2 / 4.3 / 5.1  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen.

1.3  Initiatiefnemers die zich bezighouden met het versterken van wijk of dorp zijn beter gefaciliteerd waardoor hun initiatieven kansrijker zijn om te realiseren. 

1.4  Er worden zichtbare resultaten geboekt in de wijken en dorpen.

1.5  Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.

Terug naar navigatie - 1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De participatieadviseur adviseert projectleiders zodat deze de uitgangspunten van het participatiekader, indien van toepassing, volgen. 

Inspanningen

1.1.2 in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.

Terug naar navigatie - 1.1.2 in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Eind 2024 is er een ontwikkelvisie over de waarde en robuustheid van platforms / initiatiefnemers en hun agenda's. Ook is er dan een algemene handrekening waarin samenwerk afspraken staan tussen georganiseerde verbanden van bewoners en gemeente. 

Inspanningen

1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Terug naar navigatie - 1.1.3 / 3.9.3 Kinderen en jongeren zijn betrokken bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming en uitvoering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In Q3 2024 wordt de startbijeenkomst georganiseerd met jongeren uit Woerden om hun inzichten te bespreken. 

Inspanningen

1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Terug naar navigatie - 1.2.2 / 3.2.3 / 4.3.2 / 5.1.2 Iedere wijk beschikt over op fietsafstand bereikbare mogelijkheden waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.

Terug naar navigatie - 1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 is er een gemeentelijk loket en een werkproces inzichtelijk voor initiatieven. In dit werkproces is dan ook de toewijzing en integrale aanpak procesmatig georganiseerd. 

Inspanningen

1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Terug naar navigatie - 1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De onderwerpen hebben we met de betrokken platforms samen opgepakt of daarover met hen gecommuniceerd. 

Inspanningen

1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.

Terug naar navigatie - 1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inclusie is inmiddels toegevoegd op het format collegevoorstel. 

Inspanningen

1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.

Terug naar navigatie - 1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inclusie is nog niet altijd standaard onderwerp van gesprek met onze partners. Dat gaat met de implementatie van inclusie als facetbeleid (in 2025) en de toevoeging inclusie op het format collegevoorstel wel gebeuren eind 2025. 

Inspanningen

1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.

Terug naar navigatie - 1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inclusie is nu nog niet standaard vast onderwerp van gesprek. Met de implementatie van inclusie als facetbeleid in 2025 en inclusie als toevoeging op het format collegevoorstel gaat dit in 2025  wel gebeuren. 

Inspanningen

Opgave: Fitte gemeentelijke organisatie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

1.6  De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers en heeft een open houding voor maatschappelijk initiatief. 

1.7  De samenleving heeft vertrouwen in het functioneren van de gemeente 

1.8  De samenwerking tussen de gemeenten Woerden en Oudewater biedt inwoners van Woerden het voordeel van kennisdeling en kostenefficiency.

1.9  De gemeente is gericht op haar inwoners, en het gemeentebestuur kent een open, herkenbare, daadkrachtige en op onderlinge samenwerking gerichte bestuurscultuur.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.

Terug naar navigatie - 1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Een belangrijk instrument hiervoor is de aanpak op dienstverlening. Deze is nu in ontwikkeling en is in de eerste helft van 2025 gereed.

Inspanningen

1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.

Terug naar navigatie - 1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.

Terug naar navigatie - 1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

 

 

Inspanningen

1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.

Terug naar navigatie - 1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

De organisatievisie geeft richting aan de strategie. De strategie brengt de organisatie in staat zich naar de visie te organiseren. In een strategiemodel zijn de doelen voor de komende vier jaar gesteld en dit is in maart 2024 aan de raad gepresenteerd. In het tweede kwartaal zijn directie en management zes projecten gestart die bijdragen aan het teweegbrengen van de gewenste veranderingen.  Het programma organisatieontwikkeling is daarmee niet klaar, het is een continue ontwikkeling.

In 2024 wordt een start gemaakt met het uitvoeren van de RI&E voor de locaties in Woerden. PMO zal later volgen. Vanuit Vitaliteit/DI zullen doorlopend activiteiten worden aangeboden i.s.m. o.a. GHA. Wens is een informatiepagina m.b.t. Vitaliteit/DI.  

Inspanningen

1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.

Terug naar navigatie - 1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Zorgen voor begrijpelijke gemeentelijke communicatie is een vast onderdeel van het takenpakket van de communicatieadviseurs. Zij zijn echter niet de enige die communiceren met inwoners. Daarom zorgen we dat ook andere ambtenaren die veel brieven/e-mails schrijven dit op een begrijpelijke manier kunnen doen.

Inspanningen

1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.

Terug naar navigatie - 1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

We combineren dit punt met het project over gemeentelijke dienstverlening (zie ook 1.6.1.3). Hierover maakt de raad binnenkort de eerste keuzes. Het vervolg wat betreft communicatie en de waardering hiervoor door inwoners is afhankelijk van de keuzes van de raad. 

Inspanningen

1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.

Terug naar navigatie - 1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het evaluatierapport is in juni met de twee gemeentebesturen gedeeld. De gesprekken met de gemeentebesturen zijn opgestart en het proces is uitgewerkt. De komende maanden wordt gewerkt aan twee sporen: 1. verzakelijking van de huidige samenwerking (in 2025)  en 2. Besluit op het (gezamenlijke) perspectief op de samenwerking vanaf 2026 en dit in een eventueel nieuwe dienstverleningsovereenkomst vastleggen. 

Inspanningen

1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.

Terug naar navigatie - 1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er is een aantal initiatieven in gang gezet, bijvoorbeeld rondom Investeringen in balans, maar we bevinden ons nog in de startfase. In oktober volgt een themasessie over organisatieontwikkeling en hierover zijn in een eerder stadium ook al gesprekken met de raad gevoerd.

Inspanningen

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -268 Nadeel
Afwijkingen baten 564 Voordeel
Saldo 296 Voordeel
Omschrijving Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0
Onttrekkingen reserves 0
Saldo 0
Specificatie:
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Kosten energie - elektra & gas 1.1 18 Voordeel
2 VNG congres 3.4 -480 Nadeel
3 Presentiegelden omgevingsvergunningen 8.3 35 Voordeel
4 Extern personeel handhaving 1.2 29 Voordeel
5 Uitvoering wegsleepregeling 2.1 -10 Nadeel
6 Integraal veiligheidsbeleid 1.2 120 Voordeel
7 Verkiezingen 0.2 -13 Nadeel
8 Portokosten bodes 0.4 48 Voordeel
9 Leges reisdocumenten 0.2 -50 Nadeel
10 Leges naturalisatie 0.2 -13 Nadeel
11 Bijstelling kapitaallasten - rente Divers 22 Voordeel
12 Bijstelling kapitaallasten - afschrijving Divers 25 Voordeel
Totaal mutaties - lasten -268 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 VNG congres 3.4 430 Voordeel
2 Dwangsommen handhaving 8.3 30 Voordeel
3 Extern personeel handhaving 1.2 -20 Nadeel
4 Leges reisdocumenten 0.2 100 Voordeel
5 Leges naturalisatie 0.2 25 Voordeel
Totaal mutaties - baten 564 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal mutaties Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Lasten

  1. Kosten energie – elektra & gas
    In de begroting 2024 is rekening gehouden met de energietarieven van 2023. De werkelijke tarieven voor 2024 vallen lager uit. De prognose voor 2025 geeft aan dat een verdere daling te verwachten is. 
  2. VNG congres
    Het VNG-congres is in juni 2024 georganiseerd door gemeente Woerden, Alphen en Gouda. Het plenaire congres, de externe projectleider en het avondprogramma hebben meer (inzet) gekost dan begroot. Tevens is een subsidie niet toegekend. Omdat aan de batenkant ook de bijdrage van de deelnemende gemeenten is opgenomen, bedraagt het nadeel per saldo 50.000 euro.
  3. Presentiegelden omgevingsvergunningen
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft.
  4. Extern personeel handhaving
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft. Omdat aan de batenkant ook inkomsten worden afgeraamd die samenhangen met dit budget, bedraagt het voordeel per saldo € 7.000.
  5. Uitvoering wegsleepregeling
    Door een toename van het wegslepen en opruimen van voertuigen stijgen de kosten.
  6. Integraal veiligheidsbeleid
    In afwachting van het bezuinigingstraject voor de begroting 2025-2028 resulteert het budget voor het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 in lagere uitvoeringskosten, waardoor er incidenteel een kostenbesparing kan worden gerealiseerd.
  7. Verkiezingen
    De werkelijke kosten zijn hoger uitgevallen dan begroot.
  8. Portokosten bodes
    Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van dit budget. Daarom kan een deel van dit budget worden afgeraamd, zonder dat dit beleidsmatige consequenties heeft.
  9. Leges reisdocumenten
    Verwacht wordt dat dit jaar 20% meer aanvragen voor nieuwe reisdocumenten worden ingediend. Tegenover het voordeel van € 100.000 staat een nadeel van € 50.000 in verband met de afdracht van de meeropbrengst reisdocumenten aan het rijk.
  10. Leges naturalisatie
    Verwacht wordt dat dit jaar meer aanvragen voor naturalisatie worden ingediend. Tegenover het voordeel van € 25.000 staat een nadeel van € 12.500 in verband met de afdracht van de meeropbrengst naturalisatie aan het rijk.
  11. Bijstelling kapitaallasten - rente 
    Door het vooruitschuiven van investeringen hebben wij minder geld hoeven te lenen en zijn de rentelasten lager dan begroot. Hierdoor is de omslagrente verlaagd van 1,5% naar 0,75%. Er wordt daarom minder rente doorbelast van programma 7 naar de verschillende andere programma's. Dit is per saldo budgetneutraal.
  12. Bijstelling kapitaallasten - afschrijving
    Doordat de waarde van de activa per 1 januari 2024 lager zijn uitgekomen dan waar in de begroting rekening is gehouden, zijn de afschrijvingslasten ook lager.

Baten

  1. VNG congres
    Inkomst betreft de bijdrage van de deelnemende gemeenten en de Provincie Zuid-Holland.
  2. Dwangsommen handhaving
    In 2024 wordt een incidenteel voordeel verwacht omdat meer dwangsommen zijn opgelegd.
  3. Extern personeel handhaving
    Dit budget is opgenomen in de bezuinigingsopgave vanaf 2025. Aanvullend kan dit budget in 2024 incidenteel worden afgeraamd. Omdat aan de lastenkant ook uitgaven worden afgeraamd die samenhangen met dit budget bedraagt het voordeel per saldo 7.000 euro.
  4. Leges reisdocumenten
    Verwacht wordt dat dit jaar 20% meer aanvragen voor nieuwe reisdocumenten worden ingediend. Tegenover het voordeel van € 100.000 staat een nadeel van € 50.000 in verband met de afdracht van de meeropbrengst reisdocumenten aan het rijk.
  5. Leges naturalisatie
    Verwacht wordt dat dit jaar meer aanvragen voor naturalisatie worden ingediend. Tegenover het voordeel van € 25.000 staat een nadeel van € 12.500 in verband met de afdracht van de meeropbrengst naturalisatie aan het rijk.