Inleiding en financieel beleid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor u ligt de Najaarsrapportage 2024, als belangrijk onderdeel van de planning-en-control-cyclus. Woerden kent volgende planning-en-control-instrumenten:

  • Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting).
  • Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten).
  • Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
  • Najaarsrapportage ( financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
  • Jaarrekening (verantwoording financiële en beleidsmatige verantwoording).

De Najaarsrapportage 2024 is het tweede moment in de planning en control cyclus waarop de lopende begroting bijgesteld wordt. Deze rapportage bevat per programma, informatie over de realisatie van de programmaresultaten en de uitvoering van de daarvoor benodigde inspanningen en de financiële mutaties ten opzichte van de begroting. Daarnaast is de investeringsplanning geactualiseerd. Verder bevat de rapportage een overzicht van de status van de budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024 en worden de nieuwe budgetoverhevelingen naar 2025 toegelicht.

Afboeking gemaakte kosten Rembrandtbrug
Net voor de zomer heeft de raad besloten om het project Rembrandtbrug stop te zetten gezien de omvang van de investering in relatie tot de beschikbare ruimte voor investeringen. In een afzonderlijke RIB ('Financiële verantwoording stopzetting Rembrandtbrug') bent u geïnformeerd over de financiële gevolgen van het stopzetten van dit project. De af te boeken kosten moeten verwerkt worden in 2024. Daarom wordt nu een bedrag van € 4.795.000 afgeboekt. Zoals in de genoemde RIB is vermeld, moet nog bepaald worden wat de nog te maken kosten zijn voor de afwikkeling van het project. De omvang van deze kosten is nu nog niet bekend, dit wordt in de jaarrekening verantwoord.

Investeringen
De investeringskredieten die in 2024 zijn verstrekt en de resterende kredieten die nog openstaan vanuit 2023 zijn conform de financiële verordening opgenomen in Bijlage 1. De totale omvang van de openstaande kredieten is € 73,9 miljoen. De laatste prognose (per 1 juli 2024) gaf aan dat de totale verwachte investeringen in 2024 circa € 33 miljoen zouden bedragen. Hiervan is t/m 30 september € 13,8 miljoen uitgegeven. Dit zou betekenen dat er nog ruim € 19 miljoen uitgegeven moet worden in 2024. Een nieuwe actualisatie heeft nog niet plaatsgevonden, maar de verwachting is dat het werkelijk investeringsniveau in 2024 beduidend lager uit zal komen.

Bijstelling kapitaallasten
Door het vooruitschuiven van investeringen hebben wij minder geld hoeven te lenen en zijn de rentelasten lager dan begroot. Mede hierdoor is ook de omslagrente verlaagd van 1,5% naar 0,75%. Er wordt daarom minder rente doorbelast van programma 7 naar de verschillende andere programma's. Dit is per saldo budgetneutraal. Daarnaast zijn de afschrijvingslasten ook lager doordat de waarde van de activa per 1 januari 2024 lager zijn uitgekomen dan waar in de begroting rekening is gehouden. 

Aframing budgetten i.h.k.v. de bezuinigingsopgave Begroting 2025-2028
In deze Najaarsrapportage zijn diverse budgetten afgeraamd welke onderdeel zijn van de bezuinigingsopgave begroting 2025. Op basis van een kritische analyse van de begroting, mede aan de hand van de jaarrekeningresultaten van 2021-2023, blijkt een onderuitputting van diverse budgetten. Daarnaast zijn door het verlagen van ambities kostenbesparingen te realiseren. In de toelichting op de financiële mutaties per programma is terug te vinden om welke specifieke budgetten het gaat. 

Saldo Najaarsrapportage 2024
Het saldo van de Najaarsrapportage 2024 geeft de actuele financiële situatie van het begrotingsjaar 2024 weer. Deze Najaarsrapportage resulteert in een negatieve bijstelling van € 4.206.000 (incl. reservemutaties). Hierdoor daalt het begrotingssaldo voor 2024  naar € 3.863.000 nadelig (incl. reservemutaties). 

Structurele bijstellingen zijn al verwerkt in de Begroting 2025-2008. Conform de gebruikelijke systematiek is de septembercirculaire 2024 nog niet in deze rapportage verwerkt. Uw raad zal op de gebruikelijke wijze worden geïnformeerd over de uitkomsten van de septembercirculaire.

Positieve en negatieve bijstellingen

 Voor 2024 vallen de volgende belangrijke positieve bijstellingen op:

•    Algemene uitkering € 1.091.000 – verwerking meicirculaire 2024. 
•    Leges omgevingsvergunningen € 840.000 – incidentele toename aantal leges omgevingsvergunningen
•    Organisatieversterking € 758.000 - onderuitputting van het budget.
•    BUIG-budget € 626.000 – definitieve vaststelling BUIG-budget 2024. 
•    Kosten energie – elektra & gas € 529.000 – werkelijke tarieven vallen lager uit.
•    SVMN € 450.000 – afrekening boekjaar 2023. 
•    PGB Jeugd en Wmo € 400.000 – prognose SVB minder bestedingen PGB.
•    Volksgezondheid € 210.000 – incidenteel verlagen van ambities.
•    Stelpost raadsinitiatieven € 150.000 – onderuitputting van het budget.
•    Energietransitie € 150.000 – incidenteel verlagen van ambities. 
•    Integraal veiligheidsbeleid € 120.000 –incidenteel onderuitputting van het budget. 
•    Laadinfrastructuur € 105.000 – vertraging project.
•    Jeugdgezondheidszorg € 101.000 – onderuitputting van het budget en verlagen van ambities. 
•    Leges Reisdocumenten € 100.000 – meer aanvragen ingediend.
•    Verkeerszaken € 100.000 – verlagen van ambities. 
•    Generatiepact € 100.000 - onderuitputting van het budget.

Naast de afboeking van de Rembrandtbrug, vallen voor 2024 de volgende belangrijke negatieve bijstellingen op:

•    Maatwerk Jeugd € 1.944.000 – verhoging van het aantal cliënten en de intensiteit van zorg. 
•    Doorbelasting overhead € 1.330.000 – negatief effect doorbelasting uren. 
•    Ferm Werk € 1.284.000 – aanpassing begroting n.a.v. indexeringen en toename aantal uitkeringen.
•    Maatwerk Wmo HH € 494.000 – verhoging tarief voor huishoudelijke hulp.
•    Inhuurbudget Strategie & Beleid Sociaal domein € 350.000 – hogere kosten externe inzet.
•    Leerlingenvervoer € 300.000 – meerkosten i.v.m. overbruggingsperiode doelgroepenvervoer. 
•    Inhuur bestuurssecretariaat € 150.000 – hogere kosten externe inzet. 

Stand van zaken organisatieontwikkeling
In maart 2024 is het programma ‘organisatieontwikkeling’ gestart om de organisatievisie en strategische doelen van de gemeente Woerden te realiseren. Met zes projecten werken we aan een efficiëntere en wendbare organisatie:
•    Organisatiestructuur & Cultuur
•    Aanpak Dienstverlening
•    Procesverbetering
•    Sprints (huidige sprints: verbeteren telefonische bereikbaarheid)
•    Grip op Projecten (inclusief portfoliomanagement)
•    Verminderen van de Werklast

De betrokkenheid van medewerkers speelt een belangrijke rol in de organisatieontwikkeling. Door middel van o.a. visietours en ontwikkelsessies worden medewerkers en management actief betrokken bij het vormgeven van de kernwaarden en de uitvoering van de strategische projecten. Zo ontstaat er steeds meer ruimte om mee te denken over verbeteringen, en te participeren in de veranderingen die de organisatie doormaakt. Dit zorgt niet alleen voor draagvlak, maar versterkt ook het eigenaarschap en de samenwerking binnen de gemeente.

Organisatieontwikkeling zal zorgen voor een flexibeler en effectiever organisatie die beter kan inspelen op de (veranderende) behoeften van inwoners en bedrijven. Voor de lokale samenleving betekent dit betere dienstverlening, meer betrokkenheid bij de gemeente en een sterkere gemeente voor haar inwoners. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendige en samenlevingsgerichte organisatie. 

Onderuitputting organisatieversterking
In maart 2024 stelde de gemeenteraad een tweede miljoen beschikbaar voor organisatieversterking. Omdat de werving van functies (behalve teammanagers) na het raadsbesluit opgestart kon worden, drukten de loonkosten in 2024 slechts voor enkele maanden op het budget. Dit leidde tot een verwachte onderbesteding, die we dit jaar nog hebben ingezet om capaciteitsbehoeften op te vangen. Zo konden we een tekort van € 150.000 aan inhuur bij het bestuurssecretariaat en € 350.000 voor het sociaal domein dekken. Het management kreeg daarnaast beperkte ruimte voor tijdelijke versterking, zonder dat dit tot extra nadelen in de personeelsbegroting op teamniveau leidde. Na het verdisconteren van de genoemde nadelen resteert een voordeel vanwege onderuitputting organisatieversterking van € 258.000.

 

Financieel beeld

Terug naar navigatie - Financieel beeld

Begrotingssaldo 2024

Het saldo van de primitieve Begroting 2024 bedraagt € 0. Het saldo van de Voorjaarsrapportage 2024 bedraagt € 344.000 positief. Dit saldo is inclusief de verwerking van de begrotingswijzigingen na vaststelling van de Begroting 2024 op 9 november 2023 door de raad. 

Mutaties Najaarsrapportage
De mutaties van de Najaarsrapportage laten een negatief effect zien op het begrotingssaldo na vaststelling van de Voorjaarsrapportage. Het begrotingssaldo, na mutaties van de Najaarsrapportage 2024, komt hiermee uit op € 3.863.000. Een negatieve stijging ten opzichte van de voorjaarsrapportage. De afboeking van de gemaakte kosten voor de Rembrandtbrug, zoals vermeld in RIB D/24/158118 'Financiële verantwoording stopzetting Rembrandtbrug', en de toenemende kosten in het sociaal domein vormen de belangrijkste oorzaken van het negatieve saldo. Via een separate RIB wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de stijgende kosten binnen het sociaal domein, waarin de ontwikkelingen en de bijbehorende financiële consequenties nader worden toegelicht. 

In onderstaande tabel zijn de totale mutaties van alle programma's opgenomen. Daarnaast is per programma een specificatie met bijbehorende toelichting  opgenomen. 

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) 2024 Voor- of nadeel
Saldo begroting na vaststelling Voorjaarsrapportage 344 Voordeel
Saldo na begrotingswijzigingen (+ = voordeel / -= nadeel) 344 Voordeel
Mutaties 2024 Voor- of nadeel
Programma 1 296 Voordeel
Programma 2 -3.052 Nadeel
Programma 3 -2.694 Nadeel
Programma 4 436 Voordeel
Programma 5 386 Voordeel
Programma 6 921 Voordeel
Programma 7 -181 Nadeel
Programma Overhead -230 Nadeel
Totaal mutaties (+ = voordeel / - = nadeel) -4.118 Nadeel
Mutaties Reserves 2024 Voor- of nadeel
Programma 1 0
Programma 2 0
Programma 3 0
Programma 4 0
Programma 5 0
Programma 6 -88 Nadeel
Programma 7 0
Programma Overhead 0
Totaal toevoegingen / onttrekkingen aan reserves -88 Nadeel
Totaal saldo Najaarsrapportage (+ = voordeel / - = nadeel) -3.863 Nadeel

Algemene uitkering

Terug naar navigatie - Algemene uitkering

De uitkomsten van de meicirculaire 2024 zijn in deze rapportage verwerkt. Door middel van raadsinformatiebrief D/24/146956 is uw raad over de uitkomst van deze circulaire geïnformeerd. In de toelichting op programma 7 staat het financiële effect van de meicirculaire 2024 toegelicht. 

Raadsbesluiten na vaststellen Voorjaarsrapportage

Terug naar navigatie - Raadsbesluiten na vaststellen Voorjaarsrapportage
  1. Project renovatie brandweerkazerne Zegveld: Betreft verhoging van het krediet. Raadsbesluit 19 september 2024, D/24/069636, behorende bij raadsvoorstel 'Verhoging krediet t.b.v. project renovatie brandweerkazerne Zegveld' (D/24/145075). 
  2. Ongelijkvloerse Kruising Snellerpoort: Betreft aanvullend krediet. Raadsbesluit 19 september 2024, D/24/149135, behorende bij raadsvoorstel 'Aanvullend krediet Ongelijkvloerse Kruising Snellerpoort' (D/24/148568).

Investeringen (bijstelling)

Terug naar navigatie - Investeringen
Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Progr. Bedrag Voordeel / Nadeel
1 Verhoging krediet brandweerkazerne Zegveld 1 -543 Nadeel
2 Project Amsterdamlaan - Eilandenkade 2 260 Voordeel
3 Invoering betaald parkeren 2 44 Voordeel
4 Renovatie toplaag kunstgras SCH '44 2 -52 Nadeel
5 Veegmachine 2 -137 Nadeel
6 Versnipperaar 2 -30 Nadeel
7 Shovel t.b.v. wijkonderhoud 2 -48 Nadeel
8 Haakarm vrachtauto 2 -45 Nadeel
9 Verhoging krediet ongelijkvloerse kruising Steinhagenseweg 2 -750 Nadeel
10 Toeleidende fietsroute naar ongelijkvloerse kruising (1a) 2 -790 Nadeel
11 Vrijval resterend krediet Wilhelminaschool 5 387 Voordeel
12 Vrijval aanvullend krediet overige schoolgebouwen 5 206 Voordeel
13 Vrijval krediet Vernieuwing overige schoolgeb. (scholenplan) 5 101 Voordeel
14 Vrijval krediet Vernieuwing overige schoolgebouwen annuitair 2021 5 242 Voordeel
15 Vrijval VMWare licenties (omzetting naar exploitatielasten) overhead 209 Voordeel
Saldo -945 Nadeel

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting
  1. Verhoging krediet brandweerkazerne Zegveld
    Via het raadsbesluit Verhoging krediet ten behoeve van project renovatie brandweerkazerne Zegveld' is door de raad op 19 september 2024 reeds besloten om het krediet te verhogen i.v.m. kostenstijgingen. Omdat deze brandweerkazerne na gereedkoming wordt overgedragen aan de VRU heeft dit geen effect op de investeringsruimte.
  2. Project Amsterdamlaan – Eilandenkade
    Deze investering is in de meerjarenplanning verplaatst naar 2030 en kan dus in 2024 vervallen.
  3. Invoering betaald parkeren
    Dit budget kan afgeraamd worden omdat in de Kadernota 2025 een nieuw budget is opgenomen. 
  4. Renovatie toplaag kunstgras SCH ‘44
    Het lopende krediet van € 298k moet verhoogd worden. Op basis van de indexering naar 2025 en de bovengemiddelde stijging van de aannemersprijzen is extra budget nodig voor een mat die ingevuld is met SBR rubber.
  5. Veegmachine
    De oude veegmachine moest tussentijds vervangen worden. De nieuwe machine zal een besparing op de brandstof en op het onderhoud opleveren. Hij is tevens stiller en flexibeler inzetbaar. De kapitaallasten van de nieuwe veegmachine komen i.p.v. de kapitaallasten van de oude machine (alle binnen het gesloten circuit van afval).
  6. Versnipperaar
    De vervanging van de huidige versnipperaar staat al vanaf 2019 op de planning. De vervanging kan nu echt niet meer worden uitgesteld. Omdat in de tussentijd de prijzen van staal e.d. fors gestegen zijn, dient het eerder beschikbaar gestelde krediet (€ 35k) met € 30k verhoogd te worden. Dit leidt tot extra kapitaallasten van € 4k m.i.v. 2025.
  7. Shovel t.b.v. wijkonderhoud
    Voor het wijkonderhoud is een nieuwe shovel gekocht. De shovel is nodig voor het onderhoud van bomen, sport, wijkonderhoud en begraven. Deze shovel komt in de plaats van de multicar haka (boki). 
  8. Haakarm vrachtauto
    Het lopende leasecontract wordt voor € 45k afgekocht. De wagen gaat vervolgens nog 3 jaar mee. De jaarlijkse leasekosten bedragen € 50k. Daarvoor in de plaats komen de kapitaallasten van € 20k per jaar.
  9. Verhoging krediet ongelijkvloerse kruising
    Via het raadsbesluit 'Aanvulling krediet ongelijkvloerse kruising' is door de raad op 19 september 2024 reeds besloten om het krediet te verhogen i.v.m. kostenstijgingen.
  10. Toeleidende fietsroute naar ongelijkvloerse kruising
    Dit is de uitwerking van de motie 'Veilig fietsen naar de ongelijkvloerse kruising'. Voor de besluitvorming hierover ontvangt de raad een apart raadsvoorstel, maar voor het integrale beeld is dit krediet ook in dit overzicht meegenomen.
  11. Vrijval aanvullend krediet Wilhelminaschool
    De bouw van de Wilhelminaschool is afgerond. Het resterende krediet van € 387k kan vrijvallen.
  12. Vrijval aanvullend krediet overige schoolgebouwen
    Voor dit krediet is geen concrete bestemming en dit kan dus vervallen.
  13. Vrijval krediet vernieuwing overige schoolgebouwen (scholenplan)
    Voor dit krediet is geen concrete bestemming en dit kan dus vervallen.
  14. Vrijval krediet vernieuwing overige schoolgebouwen (annuïtair)
    Voor dit krediet is geen concrete bestemming en dit kan dus vervallen.
  15. Vrijval VMWare licenties
    Voorheen werden deze licenties aangeschaft en afgeschreven. Vanaf de begroting 2025 gaat dit via een exploitatiebudget lopen.

Aandachtspunten / risico's

Terug naar navigatie - Aandachtspunten
  • Voor de meest recente risicoanalyse wordt verwezen naar de Programmabegroting 2025-2028. 
  • Op 17 september jl. is de septembercirculaire 2024 uitgekomen, deze moet nog doorgerekend worden. De effecten hiervan zijn nog niet verwerkt. Uw raad wordt op de gebruikelijke wijze geïnformeerd over de uitkomsten van de septembercirculaire 2024.



Budgetoverhevelingen

Stand van zaken budgetoverhevelingen 2023-2024

Terug naar navigatie - Stand van zaken budgetoverhevelingen 2023-2024

Conform de Financiële Verordening 2023 is in de Najaarsrapportage een overzicht van de stand van zaken van de overhevelingen uit het vorige jaar en de verwachtingen voor het gehele jaar opgenomen. 

In onderstaande tabel is de stand van zaken weergegeven met betrekking tot de budgetoverhevelingen die vanuit 2023 naar 2024 zijn overgeheveld. In totaal is er voor een bedrag van € 4.895.000 overgeheveld, waarvan ruim € 2.513.000 reeds is besteed of binnenkort wordt uitgegeven. Het resterende niet-bestede budget bedraagt  € 2.382.000, waarvan € 365.000 zal worden afgeraamd. Voor het resterende bedrag van € 2.017.000 zijn nieuwe budgetoverhevelingsaanvragen voor 2025 ingediend. Een groot deel van dit budget (€ 1.458.000) betreft projectbudgetten waarvan vorig jaar is aangegeven dat de uitvoering langer dan één jaar zal duren.

In de tabel 'Budgetoverhevelingen 2024-2025' zijn de budgetoverhevelingsaanvragen opgenomen.

Bedragen x € 1.000
Programma Taakveld Omschrijving Overheveling 2024 Toelichting Stand van zaken Restant budget 2024
1 0.1 Samenwerking Woerden-Oudewater 25 Evaluatie samenwerking Woerden - Oudewater is afgerond, budget is volledig benut. 0
1 3.4 VNG-jaarcongres 2024 33 Budget volledig benut aan kosten voor het VNG Jaarcongres. 0
2 2.1 Stimulering hardcupgebruik 10 Budget volledig benut aan subsidies inzake stimulering hardcupgebruik. 0
2 2.1 IBOR Algemeen - Programmamanagement Herijking 75 Budget volledig benut voor programmamanagement Herijking 0
2 2.1 Databeheer IBOR 67 De uitvoering van de werkzaamheden aan de datasystemen en de migratie naar een nieuwe versie is afgerond. Er valt 25k vrij i.v.m. aanpassing/koppeling van de update van het datasysteem. Dit bedrag wordt in de NJR afgeraamd. 25
2 2.1 Openbare verlichting - inventarisatie kabels en leidingen 18 Budget volledig benut voor de inventarisatie van kabels en leidingen. Er is een start gemaakt met het bepalen van de juridische kaders, dit wordt verder opgepakt als input voor het beleidsplan. 0
2 2.1 Uitrol glasvezelnet en nutsvoorzieningen - herstel straatwerk 338 Budget wordt volledig ingezet voor het herstel van het straatwerk n.a.v. nutswerkzaamheden. Werkzaamheden zijn in opdracht gegeven en in uitvoering. Deel al uitgevoerd en afgerond (226k). Restant budget (112k) wordt dit jaar nog uitgegeven. 0
2 2.1 Laadpalenvisie 180 Betreft projectbudget voor de uitwerking van datagestuurde en strategische locaties en omvat zowel de invoering van een laadkaart als het participatietraject voor de plaatsing van laadpalen. De werkzaamheden zijn reeds gestart, met de nadruk op uitvoering in 2025. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie. 180
2 2.1 Verkeerszaken - Hollandbaan 70 Betreft budget geluidwerende maatregelen Hollandbaan, budget wordt volledig benut. De uitvoering van project wordt in 2024 afgerond. 0
2 2.1 Verkeerszaken - advies mobiliteit 82 Betreft projectbudget voor de uitvoering van het project planstudies, het project rotonde Europabaan is afgerond. Het onderzoek centrum (fietsparkeren) wordt in 2025 afgerond. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie. 20
2 2.1 Verkeerszaken - verkeersveiligheidsmaatregelen 21 De verkeersveiligheidsmaatregelen voor de voetgangersoversteekplaats Polanerbaan en de verkeersregelingsinstallatie Boerendijk zijn afgerond, budget is volledig benut. 0
2 2.4 Baggeren watergangen 137 De aanbesteding is uitgevoerd en is in het derde kwartaal van 2024 afgerond. De uitvoering van het project zal grotendeels in 2025 gaan plaatsvinden. Omdat dit een gesloten circuit (reserve riolering) betreft, zal het benodigde budget voor 2025 in de voorjaarsrapportage worden opgenomen. 137
2 5.7 Ecologie - knelpuntenkaart en hotspotkaart 75 Knelpuntenkaart en hotspotkaart: de uitvraag heeft door het proces van meervoudig uitvragen via tendernet wat vertraging opgelopen en zal jan-feb van 2025 worden opgeleverd. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie. 40
2 7.5 Begravingen 22 Opdracht voor bebording wordt dit najaar nog verstrekt en afgerond in 2024. Het budget zal volledig benut worden. 0
3 6.3 Technohub 0 Oorspronkelijk budgetoverheveling was 50K. Budget 50K reeds ingeleverd bij Voorjaarsrapportage. 0
3 6.1 Vluchtelingen/statushouders 194 Betreft projectbudget wat bedoeld is voor de uitvoering van de opgave rondom huisvesting en opvang van vluchtelingen. Opgave is nog niet afgerond. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie. Oorspronkelijk budgetoverheveling was 250K. Bij de Voorjaarsrapportage is reeds 56K ingeleverd omdat dit bedrag al in 2023 is uitgegeven. 65
3 7.1 Jeugdgezondheidszorg - gezond in de stad 9 Impuls Kansrijke Start: bevorderen van een goede ketenaanpak rondom de eerste 1000 dagen van kinderen, vooral bij kwetsbare gezinnen, wordt conform de MAG uitgevoerd. 0
3 6.1 Accommodatiebeleid 200 Dit jaar wordt gestart met het opstellen van het accommodatiebeleid. De opdracht wordt in september gegeven, kosten zullen deels dit jaar deels volgend jaar gemaakt worden. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie. 180
3 6.1 Inburgering - ondersteuning statushouders 50 Budget is bestemd voor huisartsen spreekuur (+ tolkenuren) en lerend spreekuur Kwadraad. Het project wordt in 2025 voortgezet om huisartsen blijvend te ondersteunen. Het resterende budget wordt doorgeschoven naar 2025. 35
3 6.3 Energietoeslag 300 De uitgaven voor de energietoeslag zijn verwerkt in de begrotingswijziging n.a.v. de Q2 rapportage van Ferm Werk. Het budget is volledig benut. 0
3 6.8 Wmo begeleiding beschermd wonen - ontwikkelbudget Utrecht West 101 Budget volledig benut voor o.a. de inzet van de kwartiermaker wonen en zorg en diverse subsidieverstrekkingen aan maatschappelijke partners. 0
3 6.1 Ontmoetingsplaatsen - Cruyff Court 68 Conform de Kadernota 2025 is voor de aanleg van het Cruyff Court een investeringskrediet opgenomen in de investeringsplanning. In 2025 wordt gestart met de aanleg van een Cruyff Court. Dit betekent dat het budget dat in 2024 is opgenomen kan vrijvallen. Dit wordt in de NJR afgeraamd. 68
3/7 0.8 Hervormingsagenda jeugd 600 Dit betreft middelen die we in 2023 van het Rijk hebben ontvangen n.a.v. de Hervormingsagenda Jeugd, maar die nog niet zijn besteed. Er zijn specifieke doelstellingen geformuleerd, in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd, waaraan dit budget besteed mag worden. Dit zijn o.a. de volgende doelstellingen: • Opstarten project doorontwikkeling lokaal team. • Het ontwikkelen van de kwaliteitsmonitor met aansluiting op regionale cijfers. • Doorontwikkeling regio (inkoop) en de daaruit voortvloeiende eenmalige kosten. • Het opstarten van jongerenparticipatie en ontmoeting voor jongeren. • Maatwerkbudget en budget voor training en scholing toepassing doorbraakmethode. • Innovatie/projectbudget voor financiering van initiatieven op specifieke thema's, actualiteiten of problematiek. In 2024 wordt het budget ingezet voor een projectleider bestuursopdracht (50k). Voor 2025 en 2026 is 550k nodig voor de inzet van een casemanager WoerdenWijzer voor het versterken van de samenwerking met huisartsen, inzet coördinator op de aanpak kostenstijging jeugd en de doorontwikkeling sociale basis jeugd. 550
4 3.3 Herstructureringsprogramma bedrijventerrein 300 Betreft projectbudget van het 'on hold' gezette project herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder. Dit project staat op de prioriteitenlijst om t.z.t. van start te kunnen gaan. Het budget dient te worden overgeheveld van 2024 naar 2025. 300
4 3.1 Actieplan vitale binnenstad 50 Het project vitale binnenstad heeft vertraging opgelopen. Het beleidskader binnenstad moet nog aan de raad worden voorgelegd. De kosten worden in 2025 gemaakt, het volledige budget wordt overgeheveld naar 2025. 50
4 7.4 Onderzoek schone lucht 9 Betreft afronden opdracht opzetten meerjarige campagne houtstook. Deze opdracht is in Q1 2024 afgerond. Oorspronkelijk budgetoverheveling was 32K. Budget 23K reeds ingeleverd bij VJR omdat dit bedrag al in 2023 is uitgegeven. 0
4 7.4 Noodfonds energiebesparingen 350 Budget in 2024 volledig benut. 0
4 7.4 Noodfonds maatschappelijke organisaties 250 Het grootste deel van de activiteiten voor het noodfonds zijn opgepakt in 2024. Het resterende budget willen we in 2025 voor aanvullende projecten gebruiken, 90
5 5.2 Onderzoek toekomst zwembaden 75 Onderzoek toekomst zwembaden: opgestart in 2024. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor de uitwerking van de scenario's en de locatiekeuze voor de toekomst van de zwembaden. 50
5 4.3 Herstel schoolplein Margrietschool 52 Budget wordt afgeraamd in Najaarsrapportage omdat de school heeft aangegeven dat het herstel van het schoolplein niet meer nodig is. 52
6 8.3 Actualisatie welstandsnota 80 Actualisatie welstandsnota: omdat het inkoopproces meer tijd heeft gekost dan aanvankelijk was voorzien is de opdracht pas in 2024 verstrekt, dit wordt in 2025 verder afgerond. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie. 33
6 8.3 Volkshuisvestingsbeleid - Hazelaarstraat 53 Hazelaarstraat: omdat er zijn geen passende mogelijkheden gekomen zijn om dit budget in 2024 alsnog in te zetten wordt het budget in de Najaarsrapportage afgeraamd. 53
6 5.5 Erfgoed - onderhoudskosten gemeentelijke monumenten 21 Volledige besteding van het budget door diverse subsidieverstrekkingen in 2024. 0
6 8.3 Voorbereidingskosten Omgevingswet 313 Betreft projectbudget voor de implementatie van de Omgevingswet. Omdat dit nog niet is afgerond, moet het resterende budget overgeheveld worden naar 2025 omdat de kosten voor een gedeelte in 2025 en later vallen. 255
6 0.1 Gebiedsfonds Middelland 207 Budget betreft ontvangen subsidie voor binnenstedelijke ontwikkelingen m.b.t. Nieuw Middelland. Het bedrag wordt gestort in de reserve gebiedsfonds Middelland. 0
Overhead 0.4 Post en archief - aansluiten E-depot 91 Er is een start gemaakt met het aansluiten van het E-depot. Het budget wordt niet volledig benut, het restantbudget wordt in de Najaarsrapportage afgeraamd. 30
Overhead 0.4 Organisatieontwikkeling 239 Betreft projectbudget voor de organisatieontwikkeling. In 2024 zijn zes projecten gestart om de beoogde organisatieverandering te realiseren. Het is essentieel om het resterende budget van 2024 over te hevelen naar 2025, zodat we de lopende projecten kunnen voortzetten en de organisatie verder kunnen ontwikkelen. 88
Overhead 0.4 Inhuur taskforce GRIP 42 Inhuur taskforce GRIP: betreft de uitrol van de verplichtingenadministratie. De pilot bij team Realisatie & Beheer heeft vertraging opgelopen en gaat pas in dit najaar in productie waarna de verdere implementatie kan worden gestart. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie. 30
Overhead 0.4 Aanpak Dienstverlening 90 Het project is gestart en loopt door tot en met 1 maart 2025. De overboeking ivm loonkosten interne projectleider moeten nog worden verwerkt. Dit budget wordt hiervoor ingezet. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 voor verdere realisatie (o.a. uitgaven voor communicatie en het uitvoeren van een nulmeting). 51
Totaal 4.895 Totaal 2.382

Budgetoverhevelingen 2024 - 2025

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen 2024 - 2025

Conform de Financiële Verordening 2023 worden de budgetoverhevelingen meegenomen in de Najaarsrapportage. 

Om de prestaties te realiseren is het nodig om de budgetten die hiervoor in 2024 zijn opgenomen over te hevelen naar 2025. Deze budgetten zijn opgenomen in 2024 of er zijn inkomsten ontvangen waar tegenover geen uitgaven staan. De aanvragen voor budgetoverheveling zijn getoetst aan de Financiële verordening. Wij hanteren hiervoor een drietal categorieën. 

De overheveling van een exploitatiebudget naar het volgende jaar wordt voorgesteld als:

  1. De opdracht is gegeven/verplichting is aangegaan, maar waarbij de werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd/gefactureerd.
  2. Het budget heeft een directe relatie met een doeluitkering, een reserve of een subsidiebeschikking. Het niet overhevelen heeft tot gevolg dat er terugbetaald moet worden. Deze overhevelingen zijn dus in principe budgetneutraal, omdat ook de bijbehorende opbrengst overgeheveld wordt.
  3. De opdracht is niet gegeven/de verplichting is niet aangegaan, de geplande werkzaamheden zijn door omstandigheden nog niet uitgevoerd. Het betreft een incidenteel budget. 

Categorie 1 en 2 betreffen administratieve overhevelingen. De invloed hierop is beperkt. De uitgaven voor categorie 3 betreffen éénmalige budgetten en dienen extra onderbouwd te worden. 

In onderstaande tabel zijn de voorgestelde budgetoverhevelingen opgenomen. In totaal is er een bedrag van € 2.894.000 aan voorstellen ingediend, waarvan € 2.017.000 afkomstig is uit de resterende budgetoverhevelingen van 2023-2024. Daarnaast is er voor € 877.000 aan nieuwe budgetoverhevelingen ingediend. Van de ingediende budgetoverhevelingen is € 259.000 niet akkoord bevonden. 

De akkoord bevonden budgetoverhevelingen worden toegevoegd aan de reserve budgetoverhevelingen. In 2025 worden deze bedragen dan weer onttrokken uit de reserve budgetoverhevelingen en toegevoegd aan de exploitatiebudgetten in de begroting.

Bedragen x € 1.000
Progr nr Taakveld Onderwerp Uitvoering werkzaamheden Bedrag categorie 1 Bedrag categorie 2 Bedrag categorie 3 Toelichting
2 2.1 Planstudies -advies mobiliteit jan - apr 2025 20 Budgetoverheveling uit 2023
2 2.1 Laadpalenvisie jan - dec 2025 338 Budgetoverheveling (€ 180k) uit 2023 Nieuwe aanvraag: €158k
2 5.7 Ecologie - knelpuntenkaart en hotspotkaart Q1 2025 40 Budgetoverheveling uit 2023
3 6.1 Accommodatiebeleid jan - aug 2025 180 Budgetoverheveling uit 2023
3 6.2 Hervormingsagenda Jeugd 2025 en 2026 550 Budgetoverheveling uit 2023
3 6.2 Doorontwikkeling lokaal team Woerden 1e halfjaar 2025 90 Nieuwe aanvraag
3 6.1 Vluchtelingen/Statushouders jan - dec 2025 65 Budgetoverheveling uit 2023
3 6.1 Inburgering - ondersteuning statushouders jan - dec 2025 35 Budgetoverheveling uit 2023
4 7.4 Gebiedsgericht grondwaterbeheer 1e halfjaar 2025 40 Nieuwe aanvraag
4 3.3 Herstructurering bedrijventerrein jan - dec 2025 300 Budgetoverheveling uit 2023
4 4.2 Tijdelijke huisvesting BAVO school jan - dec 2025 382 Nieuwe aanvraag
5 5.2 Toekomst zwembaden Q1 2025 50 Budgetoverheveling uit 2023
6 8.1 Transitie Landelijk Gebied jan - dec 2025 48 Nieuwe aanvraag
6 8.3 Omgevingswet -implementatie doorlopend 255 Budgetoverheveling uit 2023
6 2.2 Masterplan brandveiligheid Q1 2025 10 Nieuwe aanvraag
6 6.1 Scouting Q1 2025 30 Nieuwe aanvraag
6 8.3 Actualisatie Welstandsnota 1e halfjaar 2025 33 Budgetoverheveling uit 2023
8 0.4 Aanpak Dienstverlening Q1 2025 51 Budgetoverheveling uit 2023
8 0.4 Inhuur taskforce Grip Q1 2025 30 Budgetoverheveling uit 2023
8 0.4 Organisatieontwikkeling Q1 en Q2 2025 88 Budgetoverheveling uit 2023
Totaal 1.367 48 1.220
Niet akkoord:
Bedragen x € 1.000
Progr nr Taakveld Onderwerp Uitvoering werkzaamheden Bedrag categorie 1 Bedrag categorie 2 Bedrag categorie 3 Toelichting
3 6.1 Inburgering - HAR januari-december 2025 98 Nieuwe aanvraag
4 7.4 Noodfonds maatschappelijke organisaties januari-december 2025 90 Budgetoverheveling uit 2023
4 3.1 Vitale Binnenstad 1e halfjaar 2025 50 Budgetoverheveling uit 2023
6 8.3 Omgevingswet - Extern tijdelijk personeel doorlopend 20 Nieuwe aanvraag
Totaal 0 0 259
Omschrijving 2025
TOTAAL CATEGORIE 1 1.367
TOTAAL CATEGORIE 2 48
TOTAAL CATEGORIE 3 1.479
TOTAAL 2.894
NIET AKKOORD 259
Saldo 2.635

Toelichting budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Toelichting budgetoverhevelingen
  1. Planstudies -advies mobiliteit
    Betreft projectbudget voor de uitvoering van het project planstudies. Het onderzoek centrum (fietsparkeren) is gestart en wordt in 2025 afgerond.  Het resterende budget is noodzakelijk om de verdere realisatie mogelijk te maken.
  2. Laadpalenvisie
    Betreft projectbudget voor de uitwerking van datagestuurde en strategische locaties en omvat zowel de invoering van een laadkaart als het participatietraject voor de plaatsing van laadpalen. De werving van personeel is niet gelukt. Met interne verschuiving en het aantrekken  van extern(e) bureau(s) wordt in 2024 gestart met de uitwerking. Omdat het zwaartepunt van de werkzaamheden in 2025 ligt, is het resterende budget noodzakelijk voor verdere realisatie.
  3. Ecologie - knelpuntenkaart en hotspotkaar
    De uitvraag heeft door het proces van meervoudig uitvragen via tendernet vertraging opgelopen en zal in jan -feb 2025 worden opgeleverd.  
  4. Accommodatiebeleid
    In het 4e kwartaal van 2024 wordt gestart met het opstellen van het accommodatiebeleid. De opdracht wordt in september gegeven, de kosten zullen deels in 2024 en deels in 2025 gemaakt worden. 
  5. Hervormingsagenda Jeugd
    Dit betreft middelen die we in 2023 van het Rijk hebben ontvangen n.a.v. de Hervormingsagenda Jeugd, maar die nog niet zijn besteed. Er zijn specifieke doelstellingen geformuleerd, in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd, waaraan dit budget besteed mag worden. Dit zijn o.a. de volgende doelstellingen: 
    •    Opstarten project doorontwikkeling lokaal team.
    •    Het ontwikkelen van de kwaliteitsmonitor met aansluiting op regionale cijfers.
    •    Doorontwikkeling regio (inkoop) en de daaruit voortvloeiende eenmalige kosten.
    •    Het opstarten van jongerenparticipatie en ontmoeting voor jongeren.
    •    Maatwerkbudget en budget voor training en scholing toepassing doorbraakmethode.
    •    Innovatie/projectbudget voor financiering van initiatieven op specifieke thema's, actualiteiten of problematiek.
    In 2024 wordt het budget ingezet voor een projectleider bestuursopdracht (€ 50k). Voor 2025 en 2026 is 550k nodig voor de inzet van een casemanager WoerdenWijzer voor het versterken van de samenwerking met huisartsen, inzet coördinator op de aanpak kostenstijging jeugd en de doorontwikkeling sociale basis jeugd.
  6. Doorontwikkeling lokaal team Woerden
    Voor de voorbereiding van de doorontwikkeling lokaal team Woerden, met als doel lichte begeleiding bieden, is een projectleider aangesteld. Doordat de projectleider later is gestart dan oorspronkelijk gepland, zijn de personeelskosten lager uitgevallen. Hierdoor is ook het zwaartepunt van de werkzaamheden verschoven naar een later moment. In 2025 gaat de pilot van start en wordt het project verder opgeschaald. Dit zal gepaard gaan met de nodige investeringen. Het restant budget is noodzakelijk voor de verdere doorontwikkeling van het lokaal team.
  7. Vluchtelingen/Statushouders
    Betreft projectbudget wat bedoeld is voor de uitvoering van de opgave rondom huisvesting en opvang van vluchtelingen. Omdat de opgave nog niet volledig is afgerond, is het resterende budget nodig voor verdere realisatie in 2025.
  8. Inburgering - ondersteuning statushouder
    Dit budget is in 2023 toegezegd voor het opstarten van een 'cultuursensitief spreekuur huisartsen'. Het project is in december 2023 gestart. Het project wordt in 2025 voortgezet om huisartsen blijvend te ondersteunen. De aanpak zal worden geëvalueerd om tot een lange termijn aanpak te komen. Daarnaast blijft het in 2022 toegezegde budget voor geïntegreerde (GiT-)trajecten nodig waarmee ISK-leerlingen met extra taalondersteuning een Mbo-opleiding kunnen starten.
  9. Gebiedsgericht grondwaterbeheer
    Dit budget is nodig voor de aanpassing van het grondwatermodel, de gemeente heeft hierin een verantwoordelijkheid. Door vertraging van de uitvoering van de monitoring kan het grondwatermodel pas in 2025 worden aangepast. 
  10. Herstructurering bedrijventerrein
    Betreft projectbudget wat door de raad beschikbaar is gesteld voor het project Herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder. Dit project staat sinds 2022 on hold en staat op de prioriteitenlijst om te starten. 
  11. Tijdelijke huisvesting BAVO school
    Volgens het Integraal Huisvestingsplan zal de BAVO-school gerenoveerd worden. Hiervoor is een tijdelijke noodschool nodig. De voorbereiding met zoektocht naar een locatie is in volle gang. Afhankelijk van de locatie wordt een planning opgesteld. De daadwerkelijke uitvoering vindt in 2025 plaats. Door Kalisto zal een plan van aanpak met planning ingediend worden op basis waarvan een beschikking afgegeven zal worden.
  12. Toekomst zwembaden
    Het onderzoek naar de toekomst van de zwembaden is reeds opgestart. Het resterende budget is in 2025 noodzakelijk voor de uitwerking van de scenario's en de locatiekeuze voor de toekomst van de zwembaden.
  13. Transitie Landelijk Gebied
    Bij de aanvraag is rekening gehouden met een groot deel van het (cofinancierings-) budget dat in de begroting 2024 is opgenomen. Het resterende deel moet worden overgeheveld om aan de eisen van de subsidie te voldoen.
  14. Omgevingswet -implementatie    
    Betreft projectbudget voor de implementatie van de Omgevingswet. Niet alle activiteiten ter implementatie van de Omgevingswet waarvoor kosten gemaakt worden, vallen in de jaren waarin de uitkering van de rijksbijdrage plaatsvindt. Gemeenten ontvangen tot en met 2025 een bijdrage van het Rijk ter compensatie van kosten die gemeenten maken bij de implementatie van de Omgevingswet. De implementatie is echter in 2025 niet afgerond, ook daarna vinden activiteiten plaats waarvoor kosten gemaakt worden. De Omgevingswet moet namelijk volledig ingevoerd zijn voor 2032. Om de activiteiten ter implementatie van de Omgevingswet te kunnen bekostigen, moeten het budget overgeheveld worden.
  15. Masterplan brandveiligheid
    Via de Kadernota is een bedrag van € 10.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van een Masterplan Brandveiligheid parkeergarage Castellum. Gelet op de onderbezetting en werkdruk is hier nog geen start mee gemaakt. Het Masterplan is een verplichting vanuit de wetgeving (VRU).
  16. Scouting 
    Via de Voorjaarsrapportage is een bedrag van € 30.000 beschikbaar gesteld voor het vervangen van de asbesthoudende dakplaten van de botenloods. Het bedrag is reeds toegezegd aan de stichting Scouting en kan na uitvoering van het werk gedeclareerd worden. De werkzaamheden worden in 2025 afgerond. 
  17. Actualisatie Welstandsnota
    Voor actualisatie van de welstandsnota is oorspronkelijk € 80.000 euro opgenomen. De actualisatie heeft meer tijd in beslag genomen vanwege vertraging op de startnotitie en omdat het inkoopproces meer tijd heeft gekost dan aanvankelijk was voorzien. Inmiddels is de opdracht verstrekt en wordt de actualisatie in 2025 afgerond. 
  18. Aanpak op dienstverlening
    Het project 'Aanpak op Dienstverlening' is van start gegaan met als doel de ontwikkeling van een verbeterde aanpak voor onze dienstverlening en de oplevering van een gedetailleerd implementatieplan. Het project loopt tot 1 maart 2025. Een groot deel van het budget is gereserveerd voor de inhuur van een projectleider. Daarnaast zijn er kosten voorzien voor (interne) communicatie over de uiteindelijke aanpak van dienstverlening en voor een nulmeting van klanttevredenheid en gebruikersonderzoek. Dit onderzoek zal bepalen in hoeverre we al voldoen aan de kaders die we in de nieuwe aanpak definiëren. Deze activiteiten kunnen pas worden uitgevoerd wanneer de aanpak vrijwel volledig is uitgewerkt, wat betekent dat deze onderdelen van het project pas in 2025 zullen worden afgerond.
  19. Inhuur taskforce Grip
    Betreft budget voor de verdere uitrol van de verplichtingenadministratie. De pilot bij R&B heeft vertraging opgelopen en gaat pas in dit najaar in productie waarna de verdere implementatie kan worden gestart. Het resterende budget wordt doorgeschoven naar 2025 om de verdere realisatie mogelijk te maken.
  20. Organisatieontwikkeling
    Betreft projectbudget voor de organisatieontwikkeling. In 2024 zijn zes projecten gestart met het oog op de gewenste organisatieverandering. Voor de projecten 'Organisatiestructuur' en 'Procesverbeteringen’ is externe expertise nodig.. Omdat de inhuur gedurende het jaar is opgestart zal een groot deel van de inzet in 2025 liggen. Voor organisatieontwikkeling is in 2024 incidenteel 234.000 euro begroot. Het overhevelen van het resterende budget van 2024 is noodzakelijk, zodat we de opdrachten die reeds lopen, ook in 2025 met dit budget kunnen dekken en de organisatie verder kunnen ontwikkelen.

Niet akkoord bevonden budgetten

•    Inburgering – HAR
Om de druk op de opvangcapaciteit van het COA te verkleinen, is de Hotel- en Accommodatie Regeling (HAR) voor statushouders in het leven geroepen. De gemeente heeft diverse statushouders tijdelijk onderdak verleend. Het resterende budget vanuit de Hotel- en Accommodatie Regeling (HAR) mag vrij worden besteed en kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor activiteiten op het gebied van activering en participatie van statushouders richting werk.

Niet akkoord niet akkoord, omdat voor het restantbudget nog geen specifiek besteding is gegeven.

•    Noodfonds maatschappelijke organisaties
Het grootste deel van de activiteiten voor het noodfonds zijn opgepakt in 2024. Het resterende budget kan gebruikt worden voor aanvullende projecten in 2025.

Niet akkoord, omdat de activiteiten reeds in 2024 zijn afgerond en er voor het resterende budget geen specifieke besteding is vastgesteld. Uitgaven voor de aanpak energiearmoede huishoudens m.b.t. energiebesparende maatregelen kunnen nog tot en met 31 december 2025 bekostigd worden uit de specifieke uitkering aanpak energiearmoede.

•    Vitale Binnenstad
Het project vitale binnenstad heeft vertraging opgelopen. Het beleidskader binnenstad moet nog aan de raad worden voorgelegd. 

Niet akkoord, omdat het project nog niet is gestart, daarnaast betreft het structureel budget.

•    Omgevingswet - Extern tijdelijk personeel
Budget is benodigd voor de inhuur van projectleiders voor de implementatie van de Omgevingswet.

Niet akkoord, omdat dit structureel budget betreft.