Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Opgave: Onderhoud openbare ruimte

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

2.1  Een openbare ruimte die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4  Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

2.3  Woerden gaat efficiënter met grondstoffen om waardoor we minder nieuwe grondstoffen hoeven te winnen en minder afval hoeven te verbranden. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Terug naar navigatie - 2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Sinds de gemaakte keuzes in strategische herorientatie beheren we de openbare ruimte op het wettelijk minimum (zorgplicht). Eventuele veiligheidskwesties worden los gemeld via de verschillende P&C producten.

Inspanningen

2.1.2 Nieuwe openbare ruimte wordt ingericht conform vooraf gestelde eisen met als doel lage onderhoudskosten.

Terug naar navigatie - 2.1.2 Nieuwe openbare ruimte wordt ingericht conform vooraf gestelde eisen met als doel lage onderhoudskosten.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het Handboek Inrichting Openbare Ruimte wordt als basis tool gebruikt bij het aanleggen van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen. Hierbij streven we naar meer uniformiteit/standaard, langere levensduur en lagere onderhoudskosten. Het is echter een flinke klus om ontwikkelaars te bewegen hieraan te voldoen. Hierdoor zijn we helaas nog niet voldoende in staat om alle projecten aan de gestelde eisen te laten voldoen. 

Inspanningen

2.1.3 Ondernemers en bewoners nemen hun medeverantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.

Terug naar navigatie - 2.1.3 Ondernemers en bewoners nemen hun medeverantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We nodigen onze inwoners actief uit om mee te helpen. Denk aan buurttuinen, geveltuintjes,  andere beheerovereenkomsten en meer. 

Inspanningen

2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte

Terug naar navigatie - 2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Groen en biodiversiteit krijgen steeds meer aandacht en prioriteit in de belangenafwegingen binnen de openbare ruimte. Ook als dit op gespannen voet leeft met andere functies. 

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.7.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Resultaat te bereiken in 2027.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Jaarplan wordt conform uitgevoerd

Inspanningen

2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Terug naar navigatie - 2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave: Mobiliteit

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Terug naar navigatie - 2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De projecten 'Herinrichting Centrumring' gaat naar aanleiding van besluitvorming rond de Kadernota niet door. Het invoeren van parkeerregulering is beperkt tot alleen de gebieden ten zuiden van het spoor en de in 2024 uit te voeren planstudies t.b.v. fietsprojecten worden op een andere wijze ingevuld in verband met het ontbreken van investeringsruimte de komende jaren.

Inspanningen

Terug naar navigatie - 2.4.3 Voor de missing links in het hoofdwegennet zijn wegen aangelegd of er is planvorming.

Resultaat te bereiken in 2026.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

Op 11 juli 2024 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan ingetrokken. De voorbereiding van de aanleg van de Rembrandtbrug is stopgezet.

Inspanningen

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -3.417 Nadeel
Afwijkingen baten 365 Voordeel
Saldo -3.052 Nadeel
Omschrijving Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0
Onttrekkingen reserves 0
Saldo 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Kosten energie - elektra & gas 2.1/2.3/7.5 402 Voordeel
2 Afboeking Rembrandtbrug 2.1 -4.795 Nadeel
3 Verkeerszaken 2.1 135 Voordeel
4 Laadinfrastructuur 2.1 105 Voordeel
5 Databeheer IBOR 2.1 25 Voordeel
6 Beschoeiingen 2.4 -86 Nadeel
7 Bomen 5.7 -17 Nadeel
8 Begraafplaatsen 7.5 -35 Nadeel
9 Begravingen 7.5 -23 Nadeel
10 Inzamelen rest en gft afval (BN) 7.3 -42 Nadeel
11 Voorziening afvalstoffenheffing (BN) 7.3 -159 Nadeel
12 Voorziening riolering (BN) 7.2 -474 Nadeel
13 Bijstelling kapitaallasten - rente Divers 1.352 Voordeel
14 Bijstelling kapitaallasten - afschrijving Divers 195 Voordeel
Totaal mutaties - lasten -3.417 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Begraven 7.5 75 Voordeel
2 Rioolheffing (BN) 7.2 100 Voordeel
3 Afvalstoffenheffing (BN) 7.3 190 Voordeel
Totaal mutaties - baten 365 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal mutaties Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Lasten

  1. Kosten energie – elektra & gas
    In de begroting 2024 is rekening gehouden met de energietarieven van 2023. De werkelijke tarieven voor 2024 vallen lager uit. De prognose voor 2025 geeft aan dat een verdere daling te verwachten is. 
  2. Afboeking Rembrandbrug
    Net voor de zomer heeft de raad besloten om het project Rembrandtbrug stop te zetten gezien de omvang van de investering in relatie tot de beschikbare ruimte voor investeringen. De financiële gevolgen van het stopzetten van dit project zijn in een afzonderlijke RIB ('Financiële verantwoording stopzetting Rembrandtbrug') opgenomen. De af te boeken kosten moeten verwerkt worden in 2024. Daarom wordt nu een bedrag van € 4.795.000 afgeboekt.  In de genoemde RIB is tevens vermeld dat de nog te maken kosten voor de afwikkeling van het project nog moeten worden vastgesteld. De omvang van deze kosten is op dit moment nog niet bekend en zal worden verantwoord in de jaarrekening.
  3. Verkeerszaken
    Het aantal geplande planstudies wordt teruggebracht van vier naar twee beperkte ontwerpopgaven. De planstudies Polderbaan en van der Valk Bouwmanlaan komen te vervallen. In plaats van het oorspronkelijke geraamde bedrag van 100k is hiervoor 25k nodig. Het budget van 50k voor de Oostelijke randweg vervalt, omdat deze dubbel geraamd is. Het budget van 50k  voor de studie naar de centrumring wordt ingezet voor het opstellen van een beleids- en uitvoeringsplan voor fietsparkeren, waarvoor 40k nodig is. 
  4. Laadinfrastructuur
    Door capaciteitsproblemen is het niet mogelijk geweest om het plaatsen van het aantal oplaadpunten te realiseren/op te schalen. Van het structurele budget wordt een deel overgeheveld en deel kan eenmalig afgeraamd worden.
  5. Databeheer IBOR
    De uitvoering van de werkzaamheden aan de datasystemen en de migratie naar een nieuwe versie is afgerond. Er valt 25k vrij i.v.m. aanpassing/koppeling van de update van het datasysteem. Dit bedrag wordt afgeraamd.
  6. Beschoeiingen
    De beschoeiing van de Oude Rijn is i.v.m. de veiligheid en toegankelijkheid van het Jaagpad tussentijds onvoorzien hersteld. 
  7. Bomen
    Er zijn extra maatregelen noodzakelijk geweest i.v.m. mogelijke gezondheids- en/of veiligheidsrisico’s. Daarnaast zet de essentaksterfte fors door, dit leidt tot dode takken in de bomen. Om deze te verwijderen, is extra inhuur van een hoogwerker nodig.
  8. Begraafplaatsen
    Extra budget is nodig voor onderzoek wateroverlast begraafplaatsen. Het onderzoek richt zich op de waterstanden, omdat er slecht ontbonden stoffelijke resten in de graven zijn aangetroffen. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe de waterstanden verbeterd kunnen worden en om te bepalen welke aanpassingen in de toekomst nodig zijn. Het onderzoek wordt uitgevoerd op alle openbare begraafplaatsen. Daarnaast is extra tijdelijk extern personeel ingezet om achterstanden in de begraafplaatsadministratie weg te werken. 
  9. Begravingen
    De huidige Multikar Haka is verkocht. Na verkoop resulteert een boekverlies van 23k dat via een extra afschrijving zal worden afgeboekt (zie ook nieuwe investering).
  10. Inzamelen rest en gft afval (BN)
    De huidige veegmachine Johnson is verkocht. Na verkoop resulteert een boekverlies van 42k dat via een extra afschrijving zal worden afgeboekt (zie ook nieuwe investering).
  11. Voorziening afvalstoffenheffing (BN)
    Betreft onttrekking aan de voorziening afvalstoffenheffing i.v.m. boekverlies verkoop veegmachine Johnson (42k). Daarnaast is er sprake van een storting in de voorziening i.v.m. extra opbrengsten (-190k), een hogere storting in de voorziening door lagere rentelasten afval (-31k) en een lagere storting in de voorziening door hogere afschrijvingslasten afval (20k).
  12. Voorziening riolering (BN)
    Betreft storting in de voorziening riolering i.v.m. extra opbrengsten (100k) en hogere storting in de voorziening door lagere afschrijvingslasten  (34k) en lagere rentelasten riolering (340k).
  13. Bijstelling kapitaallasten – rente
    Door het vooruitschuiven van investeringen hebben wij minder geld hoeven te lenen en zijn de rentelasten lager dan begroot. Hierdoor is de omslagrente verlaagd van 1,5% naar 0,75%. Er wordt daarom minder rente doorbelast van programma 7 naar de verschillende andere programma's. Dit is per saldo budgetneutraal.
  14. Bijstelling kapitaallasten – afschrijving 
    Doordat de waarde van de activa per 1 januari 2024 lager zijn uitgekomen dan waar in de begroting rekening is gehouden, zijn de afschrijvingslasten ook lager.

Baten

  1. Begraven
    De inkomsten zullen hoger uitvallen door de uitgifte van natuurbegraafplaatsen en het inhalen van achterstanden bij termijnverlengingen. 
  2. Rioolheffing (BN)
    Er is sprake van een hogere opbrengst door areaaluitbreiding. 
  3. Afvalstoffenheffing (BN)
    Er is sprake van een hogere opbrengst door areaaluitbreiding.