Programma 7. Algemene inkomsten

Opgave: Gezonde financiën

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Terug naar navigatie - 7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Het meerjarenperspectief is niet sluitend, omdat de rijksbijdrage (Algemene Uitkering) vanaf 2026 veel lager is dan in eerdere jaren, het zogeheten ravijnjaar.

Inspanningen

7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Terug naar navigatie - 7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De schuldquote is op dit binnen de signaalwaarden uit de Financiële Verordening en via de keuze om te werken met een investeringsplafond wordt er ook op gestuurd om in de toekomst onder de signaalwaarde van 130% te blijven. 

De overige financiële ratio's bevinden zich (nagenoeg) binnen de streefwaarden.

Inspanningen

7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Terug naar navigatie - 7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -1.621 Nadeel
Afwijkingen baten 1.440 Voordeel
Saldo -181 Nadeel
Omschrijving Taakveld 2024 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0
Onttrekkingen reserves 0
Saldo 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Robuust rechtsbeschermingssysteem 0.8 65 Voordeel
2 Systeemleren 0.8 29 Voordeel
3 Stelpost raadsinitiatieven 0.8 150 Voordeel
4 Stelpost Wet Open Overheid 0.8 62 Voordeel
5 Stelpost hervormingsagenda Jeugd (BN) 0.8 600 Voordeel
6 Stelpost kapitaallasten 0.8 -100 Nadeel
7 Algemene uitkering (BN) 0.8 -142 Nadeel
8 Algemene uitkering (BN) 0.8 142 Voordeel
9 Onvoorziene uitgaven 0.8 27 Voordeel
10 Bijstelling kapitaallasten - rente Divers -2.454 Nadeel
Totaal mutaties - lasten -1.621 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2024 Voor- of nadeel
1 Precariobelasting 0.6 55 Voordeel
2 OZB eigenaren woningen 0.6 40 Voordeel
3 OZB eigenaren niet-woningen 0.6 85 Voordeel
4 Toeristenbelasting 3.4 39 Voordeel
5 Algemene uitkering 0.7 1.091 Voordeel
6 Renteresultaat 0.5 130 Voordeel
Totaal mutaties - baten 1.440 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2024 Voor- of nadeel
-
Totaal mutaties Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Lasten

  1. Robuust rechtsbeschermingssysteem
    Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen.
  2. Systeemleren
    Het ontbreken van een directe relatie met kosten waarvoor deze reservering is getroffen maakt dat dit budget kan vervallen.
  3. Stelpost raadsinitiatieven
    De raad heeft een stelpost van 150k voor raadsinitiatieven. Dit budget is in 2023 en (vooralsnog) 2024 niet of slechts voor een klein deel aangesproken. Door het ontbreken van duidelijke uitgaven is er feitelijk sprake van ruimte in de begroting.
  4. Stelpost Wet Open Overheid
    Er is een start gemaakt met de werving van een personeelslid voor de Wet Open Overheid, een deel van het budget (15k) moet worden overgezet naar overhead. Het restant (47k) kan worden afgeraamd in 2024.
  5. Stelpost hervormingsagenda Jeugd (BN)
    De stelpost hervormingsagenda Jeugd wordt afgeraamd van programma 7 en bijgeraamd op programma 3. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar programma 3.
  6. Stelpost kapitaallasten
    In de begroting was een stelpost opgenomen, omdat naar verwachting niet alle investeringen die in 2023 gepland waren, gerealiseerd zouden worden. De bijstelling van de kapitaallasten heeft nu in de verschillende programma's plaatsgevonden. Hierdoor komt deze stelpost weer te vervallen.
  7. Algemene uitkering (BN)
    Betreft reservering van de taakmutaties uit de meicirculaire 2024: aanpak armoede en schulden (68k), werkdrukverlaging jeugdbescherming (65k) en WMO hulpmiddelen (9k). 
  8. Algemene Uitkering (BN)
    In de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2024 is voorgesteld om de taakmutaties zoals genoemd onder punt 7 te reserveren in afwachting van bestedingsvoorstellen. Omdat voor 2024 nog geen bestedingsvoorstellen zijn opgesteld wordt voorgesteld bij de Najaarsrapportage de gereserveerde bedragen incidenteel af te ramen.
  9. Onvoorziene uitgaven
    Dit betreft een structureel budget dat onvoorziene kosten kan dekken en is gebaseerd op ca. 50 eurocent per inwoner. Dit budget is hierdoor te kwalificeren als 'lucht', er is alleen een onzekere relatie tot eventuele kosten.
  10. Bijstelling kapitaallasten – rente
    Door het vooruitschuiven van investeringen hebben wij minder geld hoeven te lenen en zijn de rentelasten lager dan begroot. Hierdoor is de omslagrente verlaagd van 1,5% naar 0,75%. Er wordt daarom minder rente doorbelast van programma 7 naar de verschillende andere programma's. Dit is per saldo budgetneutraal.

Baten

  1. Precariobelasting
    Er is sprake van een hogere opbrengst precariobelasting. 
  2. OZB eigenaren woningen
    De stijging van de WOZ-waarde is hoger dan waarmee de tarieven zijn berekend. Hierdoor realiseren we een hogere opbrengst. Daarnaast zorgt ook de areaaluitbreiding voor een hogere opbrengst.
  3. OZB eigenaren niet-woningen
    De stijging van de WOZ-waarde is hoger dan waarmee de tarieven zijn berekend. Hierdoor realiseren we een hogere opbrengst. Daarnaast zorgt ook de areaaluitbreiding voor een hogere opbrengst.
  4. Toeristenbelasting
    In 2023 zijn er meer toeristen geweest dan begroot, de extra opbrengsten zijn in 2024 verantwoord. Tevens gaan we er vanuit dat het aantal toeristen in 2024 gelijk zal zijn aan 2023.
  5. Algemene uitkering
    De algemene uitkering is aangepast conform de meicirculaire 2024. 
  6. Renteresultaat
    Het positieve saldo op de bankrekening van schatkistbankieren ligt hoger dan begroot, hierdoor zijn ook de renteopbrengsten hoger. Afhankelijk van de renteontwikkeling in Q4 en de werkelijke ontwikkeling van het banksaldo kan het werkelijke renteresultaat nog afwijken.