Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Voor- of nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Afwijkingen lasten | -146.650 | -100.005 | -92.144 | -93.120 | Nadeel |
Afwijkingen baten | 7.063.936 | 6.763.823 | 7.863.933 | 8.109.167 | Voordeel |
Saldo | 6.917.286 | 6.663.818 | 7.771.789 | 8.016.047 | Voordeel |
Specificatie: | |||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Voor- of nadeel |
Algemene uitkering gemeentefonds | 3.046.302 | 2.174.487 | 2.016.831 | 2.105.872 | Voordeel |
Salariskosten zorgdomein | 204.993 | 201.125 | 199.973 | 201.993 | Voordeel |
Robuust rechtsbeschermingssysteem | 60.060 | 65.352 | 65.262 | 65.983 | Voordeel |
Robuust rechtsbeschermingssysteem | -60.060 | -65.352 | -65.262 | -65.983 | Nadeel |
Systeemleren | 15.191 | 15.132 | 15.227 | 15.482 | Voordeel |
Systeemleren | -15.191 | -15.132 | -15.227 | -15.482 | Nadeel |
Versterking ondersteuning wijkteams | 111.358 | 110.075 | 109.854 | 111.051 | Voordeel |
Impuls integraal leren | 14.235 | 7.866 | Voordeel | ||
Impuls integraal leren | -14.235 | -7.866 | Nadeel | ||
Voogdij 18+ | 258.323 | 258.323 | 258.323 | 258.323 | Voordeel |
Toeslag lage inkomens energie | 471.200 | Voordeel | |||
Precariobelasting | -45.509 | Nadeel | |||
Dividend BNG | 124.433 | Voordeel | |||
Suppletie omzetbelasting /btw BCF | 216.291 | Voordeel | |||
Cao-stijging 2022 | -11.655 | -11.655 | -11.655 | -11.655 | Nadeel |
Stelpost loonkosten 2021 | 497.963 | 497.963 | 497.963 | 497.963 | Voordeel |
Stelpost loonkosten 2022 | 571.222 | 571.222 | 571.222 | 571.222 | Voordeel |
Stelpost loonkosten 2022 | 152.365 | 216.278 | 216.278 | 216.278 | Voordeel |
Herijking gemeentefonds | -390.000 | -1.170.000 | -1.950.000 | Nadeel | |
Effecten regeerakkoord (maartbrief) | 1.320.000 | 3.036.000 | 5.083.000 | 6.015.000 | Voordeel |
Totaal mutaties | 6.917.286 | 6.663.818 | 7.771.789 | 8.016.047 | Voordeel |
Mutaties Corona | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Voor- of nadeel |
Decembercirculaire | 72.489 | Voordeel | |||
Septembercirculaire | 110.205 | Voordeel | |||
Totaal mutaties Corona | 182.694 | Voordeel | |||
Mutaties Reserves | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Voor- of nadeel |
Toevoeging aan Algemene Reserve (amendement begroting 2022) | -403.000 | Nadeel | |||
Totaal mutaties Corona | -403.000 | Voordeel |
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat7.1.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
7.1.2 Stabiele vermogenspositie
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
7.1.3 Verbetering en professionalisering financiële beheersing
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Er zijn wederom stappen gezet. Het belangrijkste resterende knelpunt is de bezetting van de formatie op de financiele functies.
7.1.4 De bestuursopdracht wordt gerealiseerd
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De verwachting is dat heel veel van de bestuursopdracht gerealiseerd zal worden maar niet alles. Zo kan gezien de omstandigheden op de arbeidsmarkt de beweging van inhuur naar vast niet doorgezet worden. Hiermee wordt voor 140.000 euro aan taakstellingen niet gerealiseerd.
7.1.5 Tijdige informatie aan de raad over Algemene Uitkering Gemeentefonds
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
7.2.1 Er worden geen voorstellen gedaan zonder (structurele) dekking binnen programma
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
7.2.2 De notitie Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
bij de jaarrekening 2021 is vastgesteld dat er wederom investeringen zijn gedaan die niet tijdig zijn gemeld en is op een tweetal overschrijdingen op twee programma's zijn ontstaan die voorzienbaar waren en niet bij de najaarsnota door de verantwoordelijke budgethouders zijn gemeld. Deze indicaties zijn er niet voor 2022 al is de financiele beheersing in het Ruimtelijk Domein momenteel wel een zorgpunt gezien het omvangrijke personele verloop binnen dit domein.
7.2.3 Bij investeringsvoorstellen worden de gevolgen voor de schuldquote aangegeven t.o.v. de laatst vastgestelde begroting
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Momenteel worden de investeringen bij de kadernota en de begroting vastgesteld. Op basis daarvan wordt ook de schuldquote berekend. Vanaf 2023 zal dit bij elk voorstel gaan worden, wat wel meer capaciteit vereist.