Pilot mantelzorg
De gemeente heeft zich aangemeld voor deelname aan de VNG-pilot ‘Verbeter de Toeleiding naar mantelzorgregelingen’. Deze aanmelding is gehonoreerd en daarvoor is in de decembercirculaire 2021 via een decentralisatie-uitkering Mantelzorgbeleid van het Ministerie van VWS eenmalig € 50.000 ontvangen. (RIB: D/22/052444).
Inhuur
In de begroting 2022 is de formatie van inhuur naar vast dienstverband gewijzigd. Hierdoor is echter een correctie onterecht twee keer van het inhuurbudget afgeraamd, waardoor de flexibele schil van het Sociaal Team onterecht is verminderd.
Integratie uitkering Inburgering
Voor inburging worden vanuit het Rijk middelen ontvangen in de vorm van een Integratie uitkering inburgering. De ontvangsten worden aan de lastenkant op het budget Inburgering geraamd. In de septembercirculaire 2021 is een verhoging van dit budget doorgevoerd, deze verhoging wordt bijgeraamd op het uitgavenbudget Inburgering.
OCO
Onafhankelijke cliëntondersteuning is een wettelijk taak van de gemeente. In het kader van het koploperstraject heeft de gemeente Woerden in de jaren 2018, 2019 en 2020 incidentele extra middelen ontvangen van het Rijk om de functie cliëntondersteuning te versterken. Dit project richtte zich er o.a. op om de functie beter bekend en beter vindbaar te maken en ook vrijwilligers in te zetten (verschuiving van formele naar informele cliëntondersteuning). Deze extra impuls aan onafhankelijke cliëntondersteuning in de jaren na 2018 heeft ervoor gezorgd dat het gebruik van cliëntondersteuning fors is toegenomen. Omdat het een wettelijke taak is van de gemeente, kunnen wij deze vraag van burgers niet afwijzen. Omdat binnen het budget OGGZ ruimte zit, worden de kosten m.i.v. 2023 gedekt uit dit budget (ombuiging gelden).
GGD Meningokokken
Met ingang van 1 januari 2021 wordt de uitvoering van de vaccinatie tegen meningokokken (MenAC WY) overgedragen aan de gemeenten. De daarmee gemoeide middelen worden toegevoegd aan de reeds eerder overgehevelde middelen voor de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma (RVP).
GGD Maatwerk (meldpunt en verkennend onderzoek)
Vanaf 2022 zijn middelen aan de algemene uitkering toegevoegd voor de uitvoering van het wetsvoorstel ‘Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg (PHB JGZ)'. Naar verwachting treedt het wetsvoorstel op 1 januari 2022 in werking. Om een gezonde ontwikkeling van het ongeboren kind te bevorderen en het ontstaan van gezondheids- en ontwikkelingsrisico’s voor het kind te beperken, is het van belang tijdig hulp en ondersteuning tijdens de zwangerschap te bieden. Met dit wetsvoorstel krijgen gemeenten de taak een prenataal huisbezoek aan te bieden aan zwangere vrouwen en/of hun gezinnen in een kwetsbare situatie in hun gemeente. De gemeente moet deze taak op grond van de wet opdragen aan dezelfde organisatie die voor de gemeente de JGZ uitvoert.
Voogdij 18+ (conform RIB decembercirculaire Z/21/035157 / D/21/047037)
In 2022 is overgestapt van een historisch verdeelmodel naar een objectief verdeelmodel. Tot en met 2021 vond een afrekening plaats in jaar T2 op basis van werkelijk gebruik. Dit is in 2022 vervangen door een risicomodel , ofwel hoe groot is de kans dat een jongere een behandeling krijgt in een jeugdinstelling. De ramingen in de algemene uitkering gemeentefonds zijn gebaseerd op een simulatie door het CBS inzake het nieuwe woonplaatsbeginsel. Hoewel onzeker is in welke mate deze simulatie werkelijkheid wordt worden de ramingen aangepast, met als uitgangspunt dat Woerden een hogere algemene uitkering krijgt in de veronderstelling dat er hogere kosten zijn. Het onderdeel Voogdij 18+ wordt binnen de algemene uitkering verhoogd en aan de lastenkant worden de betreffende posten binnen programma 3 verhoogd. Verwerking is conform RIB decembercirculaire D/21/047037).
Maatwerkbudget Wmo HH
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van hulp bij het huishouden is in 2021 doorgestegen en leidt tot een correctie van de kosten in 2022, dit is een gevolg van de invoering van het abonnementstarief. Wij zien echter een daling van de kosten per cliënt voor hulp bij het huishouden. Dit is het gevolg van de maatregelen vanuit de strategische heroriëntatie: het aangepaste normenkader (daling aantal uren per cliënt) en verlaging van de Pgb-tarieven. Deze bijsturing leidt echter niet tot een daling van de kosten maar een demping van de stijging van de kosten.
Maatwerkbudget jeugd
We zien al langere tijd dat de kosten voor de jeugdzorg stijgen en de begroting voor jeugdzorg onder druk staat. De kosten voor de jeugdzorg zijn in 2021 echter harder gestegen dan bij de Najaarsrapportage en het gemelde risico kon worden voorzien. De maatregelen op jeugd hebben effect (o.a. de inzet van praktijkondersteuners JGGZ (Jeugd geestelijke gezondheidszorg), casemanagement, en de verlaging van de Pgb-tarieven voor begeleiding), maar leiden niet tot een verlaging van de kosten maar slechts een demping van de stijging. De stijging wordt veroorzaakt door toenemende complexiteit: de intensiteit van ingezette trajecten neemt toe wat leidt tot hogere kosten per cliënt per maand. Met name trajecten Jeugdhulp ambulant zwaar, residentiële zorg, pleegzorg en crisiszorg zijn de afgelopen maanden harder gestegen dan geprognosticeerd. Dit betreft complexe zorg met hoge kosten per cliënt. De ingezette stijging is structureel en is mogelijk versneld door na-ijleffecten van de coronacrisis. De druk in kwetsbare gezinnen is toegenomen, we zien meer angst- en depressie bij jongeren, en een toename van complexe echtscheidingen. Daarnaast zijn er langere wachtlijsten bij jeugdzorginstellingen en minder plekken voor plaatsing van jeugdigen in met name pleeggezinnen en residentiële instellingen. Dit is een landelijke en zorgelijke trend: kinderen moeten hierdoor langer wachten op de juiste zorg wat leidt tot verslechtering van situaties en uiteindelijke inzet van zwaardere ondersteuning (en daarmee gepaard gaande stijging van de kosten). Ook het Rijk erkent dat het Jeugdstelsel op de langere termijn onhoudbaar is. Daarom heeft het Rijk extra budget beschikbaar gesteld voor het nemen van een aantal maatregelen die moeten leiden tot hervorming van de jeugdzorg en het oplossen van de tekorten. In Woerden zijn vanuit de strategische heroriëntatie een aantal maatregelen al in gang gezet, aanvullend op deze maatregelen zal de komende jaren een extra impuls nodig zijn om de stijging van de kosten te beheersen.
Loonstijging zorgpersoneel (conform RIB decembercirculaire Z/21/035157 / D/21/047037)
Het kabinet heeft aangegeven een bedrag van 675 miljoen euro beschikbaar te stellen om de zorgsalarissen extra te verhogen. In de decembercirculaire is vanaf 2022 structureel 80 miljoen euro beschikbaar gesteld aan gemeenten, opdat zij de middelen hebben om de stijging van de zorgsalarissen in het sociaal domein mogelijk te maken. Van de 80 miljoen euro heeft 40 miljoen euro betrekking op de jeugdzorg en 40 miljoen euro op de Wmo (zowel opvang en begeleiding als huishoudelijke hulp). Voor Woerden betreft dit de volgende bedragen.
Versterking dienstverlening gemeenten (cf RIB dec. circulaire Z/21/035157 / D/21/047037)
De toeslagenaffaire laat zien dat rechtvaardige dienstverlening en goede rechtsbescherming geen vanzelfsprekendheden zijn. N.a.v. de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet voorstellen gedaan om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren. Het kabinet heeft besloten voor het versterken van de dienstverlening bij gemeenten en het extra ondersteunen van mensen in kwetsbare posities. Hiervoor heeft het rijk structureel middelen beschikbaar gesteld, bestaande uit de onderdelen robuust rechtsbeschermingssysteem, systeemleren, versterking ondersteuning sociale wijkteams en impuls integraal werken. Verwerking is conform RIB decembercirculaire D/21/047037).
Tariefstijging Wmo
Voor Wmo-maatwerk hebben we verschillende gecontracteerde aanbieders. Deze aanbieders mogen contractueel elk jaar indexeren op basis van OVA, PPC en/of CPI. Deze percentages zijn de afgelopen maanden flink gestegen door o.a. hoge prijsontwikkelingen van goederen, inflatie en loonontwikkelingen. Als we ons niet houden aan onze contractuele afspraken, kunnen de aanbieders de contracten ontbinden. Dit leidt tot het stop zetten van zorg aan onze inwoners. Daarnaast verplicht de AMvB 'reële prijs Wmo' dat het college een reële prijs vaststelt voor diensten die in opdracht van het college door derden worden verleend, zodat de kwaliteit en continuïteit van diensten worden gewaarborgd door gecontracteerde aanbieders. Als we de prijzen niet indexeren op basis van OVA, PPC en/of CPI lopen we een groot risico om niet te voldoen aan de AMvB Reële prijs Wmo. Voor 2022 is rekening gehouden met een indexatie van 1.8%. De percentages voor 2022 liggen echter veel hoger. De indexaties per contract zijn:
• Wmo hulpmiddelen nieuwe contracten per 1 januari 2022: 3.4%
• Wmo hulpmiddelen oude contracten per 1 april 2022: 6.4%
• Huishoudelijke hulp contracten per 1 januari 2022: 3.09%
• Trapliften contracten per 1 januari 2022: 2.70%
Vroegsignalering
Vanaf 01-01-2021 is de Vroegsignalering opgenomen in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en daarmee een wettelijke taak voor de gemeente om uit te voeren. Hiervoor zijn vanuit het Rijk geen middelen meegekomen. Het Rijk redeneert dat tegenover de uitvoeringskosten ook besparingen staan waardoor de taak budgetneutraal uitgevoerd kan worden. De uitvoering van de vroegsignalering in Woerden volgt 2 sporen: via het versturen van een kaart (waarin de inwoner wordt uitgenodigd om contact op te nemen) en via het afleggen van huisbezoeken. Voor beide sporen worden kosten gemaakt. De kosten van het registratiesysteem en aanschrijven inwoners (ongeveer € 10.000 per jaar). En de formatie voor het afleggen van de huisbezoeken (ongeveer € 70.000 per jaar). Alle kosten van de vroegsignalering worden op dit moment uit de armoedegelden betaald. Het armoedebudget is hiervoor niet bedoeld en moet worden ingezet voor de doelgroep waarvoor het bestemd is. Hoewel de samenleving baat heeft bij het vroeg signaleren en oppakken van betalingsachterstanden en schulden, staat hier voor de gemeente geen besparing van kosten tegenover. Als deze besparingen er al komen is dat voor de lange(re) termijn, ligt het profijt veelal niet bij de gemeente (lagere incassokosten voor bedrijven, toegenomen arbeidsproductiviteit voor werkgevers) en is een eventueel voordeel voor de gemeente (minder gebruik regelingen en schuldhulpverlening) afhankelijk van maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Wij zullen monitoren of dit ook tot besparingen voor de gemeente leidt.
Gebiedsgericht Werken
Uit het inwonersinitiatievenbudget worden o.a. de wijkambtenaren betaald. In de begroting 2022 is abusievelijk gedeeltelijk het budget afgeraamd.
Cao-stijging 2022
Doorbelasting loonkosten naar div. taakvelden.
Toeslag lage inkomens energie
Het Rijk heeft in december 2021 aangekondigd dat er een compensatieregeling komt in verband met hoge energielasten, voor huishoudens met een laag inkomen. De eenmalige energietoeslag vergt een wijziging van de Participatiewet. De Minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen heeft op 15 maart jl. aangegeven dat gemeenten mogen starten met de uitbetaling. Door te starten met de ambtshalve uitbetaling aan huishoudens met een bijstandsuitkering en een IOAW of IOAZ uitkering, bereiken we op korte termijn een grote groep inwoners die recht heeft op de eenmalige energietoeslag.
Inkoop Monitoring Utrecht West
Bijstelling begroting IMUW 2022. De stijging wordt veroorzaakt door de cao verhoging, de gedeeltelijke uittreding van gemeente Stichtse Vecht, uitloop voor inkoop Jeugd en Wmo en Wmo HH en een KPMG onderzoek.
Ferm Werk
De gewijzigde begroting 2022 -2025 leidt tot een structurele bijstelling van de gemeentelijke bijdrage. Verwerking is conform raadsbesluit D/22/047806.
1. Kennis te nemen van de gewijzigde begroting 2022-2025 van Ferm Werk.
2. De zienswijze op de gewijzigde begroting 2022-2025 met kenmerk D/22/047823 vast te stellen, waarin de volgende aandachtspunten zijn opgenomen:
a. meer SMART maken van hulpvraag, doel en in te zetten middelen;
b. meer transparantie in de begroting van de diensten die worden geleverd;
c. overzicht van de te leveren diensten en bijbehorende kosten;
d. de aangekondigde nota ‘inzicht in efficiency en effectiviteit’ met aandacht voor de punten a t/m c;
e. een kostenverdeelmodel waarbij de kosten zoveel mogelijk overeenkomstig de werkelijke afname van diensten worden verdeeld;
f. onderzoek naar de verdere invulling van de bezuinigingen vanuit de strategische heroriëntatie:
g. analyse van de natuurlijke afbouw Wsw;
h. De ontwikkeling van een richtinggevend kader om in de toekomst meer inzicht te hebben in uitvoeringskosten, investeringen dan wel bezuinigingen.
Samen Veilig Midden Nederland
Bijstelling begroting SVMN 2022. De afname van de totale reguliere subsidieaanvraag ten opzichte van 2021 bedraagt in regio UW 6,8 % (€ 349.318,-). De subsidieaanvraag VT 2022 (Perceel 1) is gelijk gebleven. De subsidieaanvraag voor SAVE (Perceel 2) is 8,9% lager dan in 2021. Als basis voor de raming (inclusief procentuele verdeling) en de subsidietoekenning 2022 is de kwartaalrapportage Q3 2021 gebruikt en zijn de verschillende percentages op basis van productie VT en SAVE per gemeente berekend. Dit is conform subsidieaanvraag 2021 (collegevoorstel 50547). Ondanks het voordeel voor SVMN leidt dit tot een nadeel voor gemeente Woerden.
Investeringsfonds
- Een bedrag van € 75.000 is bestemd voor subsidieverstrekking t.b.v. een programmaregisseur om integrale programmering mogelijk te maken, een programmamaker voor activiteiten voor het sociale domein vanuit de bibliotheek en het financieren van extra ruimte voor inwoners en vrijwilligersactiviteiten zodat er meer ruimte voor ontmoeting komt.
- Buurtverbinders: € 15.675 voor realisatie van diverse maatschappelijke doelen.
- Subsidie Raad van kerken: € 9.900.
- Aanpassingen De Plint: € 30.000 zodat er meer ruimte voor ontmoeting komt.
Het resterende budget na deze onttrekkingen is € 284.788. Hierover wordt u via een aparte RIB geÏnformeerd.
Investeringsfonds
Bovenstaande bedragen worden onttrokken uit de Algemene Reserve (gelabeld budget Investeringsfonds).
Mutaties Corona
Jeugd weerbaarheidstraining
Inzet op weerbaarheidstraining/faalangst oudere kinderen en jongeren en relatieversterking.
WoerdenWijzer
Extra fte WoerdenWijzer om toegenomen zorgvragen op te kunnen pakken. Naast het aantal zorgvragen is ook de complexiteit toegenomen.
Inzet vrijwilligers groepsactiviteiten
Extra inzet van organisaties die individuele inwoners ondersteunen met vrijwilligers (informeel, 0de lijn) of die groepsactiviteiten organiseren.
- Actief bezoeken van eenzame ouderen en kwetsbare volwassenen. Denk bijvoorbeeld aan: Thuishuis huisbezoeken, Handje Helpen, buurtgezinnen, NPV – Vrijwilligers dichtbij en Stichting ontmoeting.
- Versterken van het sociale netwerken en het reactiveren van inwoners. Denk bijvoorbeeld aan: buurtverbinders, Thuishuis-activiteiten, Inloophuis leven met kanker of activiteitencommissies van dorps-/buurthuizen.
Extra inzet ondersteuning statushouders
De extra aandacht aan 400 inwoners vergt 1 tot 2 extra gesprekken per inwoner. Daarnaast vergt het een uur administratieve voorbereiding en/of uitwerking. Dat betekent 3 uur per inwoner, dat maakt over het hele jaar 1200 uur. Hiervoor wordt tijdelijk een externe medewerker ingehuurd met een uurtarief van circa € 65.
Schuldhulpverlening
Bij schuldhulpverlening is in 2021 de toename in aanvragen uitgebleven. We verwachten in de 2e helft van 2022 extra aanmeldingen als gevolg van de inflatie en de hogere energielasten, ziektekosten en kosten van boodschappen.