Programma 7. Algemene inkomsten

In onderstaande tabel zijn de mutaties met betrekking tot programma 7 'Algemene inkomsten' opgenomen.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2025 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten 2.797 Voordeel
Afwijkingen baten 5.168 Voordeel
Saldo 7.965 Voordeel
Omschrijving Taakveld 2025 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0
Onttrekkingen reserves 0
Saldo 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2025 Voor- of nadeel
1 CAO stijging 2025-2027 Div 1.993 Voordeel
2 Rente langlopende leningen 0.5 700 Voordeel
3 Reserveringen taakmutaties circulaires 0.8 246 Voordeel
4 Bijstelling kapitaallasten - rente 0.5 -142 Nadeel
Totaal mutaties - lasten 2.797 Voordeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2025 Voor- of nadeel
1 OZB eigenaren woningen en niet-woningen 0.6 140 Voordeel
2 OZB gebruikers niet-woningen 0.6 15 Voordeel
3 Precariobelasting 0.6 55 Voordeel
4 Reclame openbare ruimte 0.6 -50 Nadeel
5 Toeristenbelasting 3.4 -70 Nadeel
6 Renteresultaat 0.5 200 Voordeel
7 Dividend BNG bank 0.5 39 Voordeel
8 Meicirculaire 2025 - algemene mutaties 0.7 735 Voordeel
9 Meicirculaire 2025 - taakmutaties 0.7 943 Voordeel
10 Meicirculaire 2025 - decentralisatie- en integratie-uitkeringen 0.7 934 Voordeel
11 Septembercirculaire 2025 - algemene mutaties 0.7 253 Voordeel
12 Septembercirculaire 2025 - taakmutaties 0.7 1.844 Voordeel
13 Septembercirculaire 2025 - decentralisatie- en integratie-uitkeringen 0.7 130 Voordeel
Totaal mutaties - baten 5.168 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2025 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2025 Voor- of nadeel
-
Totaal onttrekkingen Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Toelichting

Lasten programma 7

1.       CAO stijging 2025-2027

Betreft de doorbelasting van de gestegen loonkosten naar de verschillende taakvelden. Op programma 7 was hiervoor een stelpost opgenomen.

2.       Rente langlopende leningen

Er zijn minder langlopende leningen afgesloten waardoor de rentelast een stuk lager uitvalt.

3.       Reserveringen taakmutaties circulaires Rijk

Doordat er op programmaniveau geen extra uitgaven zijn gerealiseerd, kunnen de betreffende reserveringen op programma 7 nu vrijvallen.

4.       Bijstelling kapitaallasten - rente

Door het vooruitschuiven van investeringen hebben wij minder geld hoeven te lenen en zijn de rentelasten lager dan begroot. Er wordt daarom minder rente doorbelast van programma 7 naar de verschillende andere programma's.

 

Baten programma 7

1.       OZB eigenaren woningen en niet-woningen

De opbrengsten van de OZB eigenaren woningen en niet-woningen zijn iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling. Bij de berekening van de tarieven is een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling. De definitieve waardeontwikkeling is uiteindelijk hoger geworden.

2.       OZB gebuikers niet-woningen

De opbrengsten van de OZB gebruikers niet-woningen zijn iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling. Bij de berekening van de tarieven is een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling. De definitieve waardeontwikkeling is uiteindelijk hoger geworden.

3.       Precariobelasting

Er zijn meer incidentele aanvragen ingediend.

4.       Reclame openbare ruimte

De mast aan de A12 is niet volledig meer zichtbaar door de bouw van het bedrijventerrein. Er wordt geen pacht meer betaald voor de mast. Daarnaast is vanuit de gemeente besloten om geen lichtbakken meer te plaatsen aan de lichtmasten.

5.       Toeristenbelasting

In de raming was rekening gehouden met opbrengsten uit hotelovernachtingen bij Van der Valk. Echter de bouw van Van der Valk is dit jaar nog niet gereed. Hierdoor vinden er in 2025 nog geen hotelovernachtingen plaats.

6.       Renteresultaat

Betreft bijstelling van de rentebaten schatkistbankieren. 

7.       Dividend BNG bank

Er is een dividenduitkering van €39k ontvangen.

8.       Meicirculaire 2025 - algemene mutaties

Dit betreffen de algemene mutaties uit de meicirculaire conform de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2025.

9.       Meicirculaire 2025 – taakmutaties

Dit betreffen de taakmutaties uit de meicirculaire conform de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2025.

10.       Meicirculaire 2025 – decentralisatie- en integratie-uitkeringen

Dit betreffen de mutaties m.b.t. de decentralisatie- en de integratie-uitkeringen uit de meicirculaire conform de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2025.

11.       Septembercirculaire 2025 - algemene mutaties

Dit betreffen de algemene mutaties uit de septembercirculaire 2025. De raadsinformatiebrief hierover wordt separaat toegezonden.

12.  Septembercirculaire 2025 – taakmutaties

Dit betreffen de taakmutaties uit de septembercirculaire 2025. De raadsinformatiebrief hierover wordt separaat toegezonden.

13.  Septembercirculaire 2025 – decentralisatie- en integratie-uitkeringen

Dit betreffen de mutaties m.b.t. de decentralisatie- en integratie-uitkeringen uit de septembercirculaire 2025. De raadsinformatiebrief hierover wordt separaat toegezonden.

Opgave: Gezonde financiën

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat

7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat - 7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De baten en lasten zijn worden zo reëel mogelijk geraamd. Structureel zijn de baten en lasten nog niet in evenwicht, vanaf 2028 lopen de rijksbijdragen namelijk terug. 

Inspanningen

7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat - 7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De schuldquote is op dit binnen de signaalwaarden uit de Financiële Verordening en via de keuze om te werken met een investeringsplafond wordt er ook op gestuurd om in de toekomst onder de signaalwaarde van 130% te blijven. 

De overige financiële ratio's bevinden zich (nagenoeg) binnen de streefwaarden.

Inspanningen

7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat - 7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Op een aantal aspecten heeft nadere afstemming plaatsgevonden met de auditcommissie. In april 2025 is de aangepaste Financiële Verordening in de raad vastgesteld.

Inspanningen