Voor u ligt de Najaarsrapportage 2025, als belangrijk onderdeel van de planning-en-control-cyclus. De gemeente Woerden kent de volgende planning-en-control-instrumenten:
• Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting).
• Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten).
• Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
• Najaarsrapportage ( financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
• Jaarrekening (verantwoording financiële en beleidsmatige verantwoording).
De Najaarsrapportage is het tweede moment in de planning en control cyclus waarop de lopende begroting bijgesteld wordt. In deze laatste Najaarsrapportage van dit college wordt voor het lopende begrotingsjaar inzicht gegeven in de financiële afwijkingen ten opzichte van de laatst vastgestelde begroting en is de investeringsplanning geactualiseerd. Daarnaast biedt de rapportage de raad de gelegenheid kennis te nemen van de voortgang in de realisatie van de beleidsdoelstellingen en deze waar nodig bij te stellen. Tot slot bevat de rapportage een overzicht van de status van de budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025 en een toelichting op de nieuwe budgetoverhevelingen naar 2026.
Saldo Najaarsrapportage 2025
Het saldo van de Najaarsrapportage 2025 geeft de actuele financiële situatie van het begrotingsjaar 2025 weer. Deze Najaarsrapportage resulteert in een positieve bijstelling van € 7.471.000 (incl. reservemutaties). Hierdoor stijgt het begrotingssaldo voor 2025 naar € 5.769.000 positief (inclusief reservemutaties).
Structurele bijstellingen zijn reeds verwerkt in de Begroting 2026-2029. We hebben ervoor gekozen om de effecten vanuit de septembercirculaire 2025 in deze rapportage te verwerken. Uw raad wordt op de gebruikelijk wijze geïnformeerd over de uitkomsten van de septembercirculaire.
Voor 2025 vallen de volgende belangrijke bijstellingen op:
Positieve bijstellingen:
- Algemene Uitkering € 5,0 mln. voordeel - verwerking meicirculaire 2025, septembercirculaire 2025 en vrijval reservering taakmutaties.
- Stelpost loonkosten € 1,2 mln. voordeel - doorbelasting loonkosten CAO stijging is lager dan geraamd.
- Rentelasten/-baten € 900.000 voordeel - actualisatie o.b.v. de nieuwe kasstroomprognose.
- Herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder € 413.000 voordeel - vertraging project.
- Openbare verlichting € 350.000 voordeel - incidentele onderuitputting van het budget.
- OZB € 155.000 voordeel - hogere opbrengst door waardeontwikkeling.
- Inrichting laadpunten € 100.000 voordeel - vertraging project.
- Oekraïne € 100.000 voordeel - onderuitputting van het budget.
Negatieve bijstellingen:
- Subsidiebeleid € 210.000 nadeel - hogere kosten externe inzet.
- A12 reclamemast € 200.000 nadeel - meerkosten i.v.m. gerechtelijke uitspraak.
- Groene buitensportaccommodatie € 168.000 nadeel - afboeken boekwaarde.
Een uitgebreidere toelichting op het bovenstaande is gegeven bij de afzonderlijke programma's.
Investeringen
De investeringskredieten die in 2025 zijn verstrekt en de resterende kredieten die nog openstaan vanuit 2024 zijn conform de financiële verordening opgenomen in Bijlage 1. De totale omvang van de openstaande kredieten bedraagt € 67,8 miljoen (incl. voorgestelde bijstellingen in deze Najaarsrapportage). De meest recente prognose per 1 september 2025 geeft aan dat de totale verwachte investeringen in 2025 circa € 36,8 miljoen bedragen. Hiervan is tot 1 september € 13,7 miljoen uitgegeven. Dit betekent dat er in de resterende maanden van 2025 nog ruim € 23 miljoen zou moeten worden uitgegeven. Na deze peildatum is echter berichtgeving van Stedin ontvangen waaruit blijkt dat een aantal projecten vertraging oploopt. Het gaat hierbij om een bedrag van € 8,3 miljoen, dat pas in 2026 kan worden uitgevoerd. Rekening houdend met deze verschuiving zou er nog circa € 15 miljoen uitgegeven worden in de laatste 4 maanden van 2025.
Stand van zaken organisatieontwikkeling
De toelichting op de stand van zaken van de gemeentelijke organisatieontwikkeling, met onder meer aandacht voor professionalisering, organisatieontwikkeling, nieuwe organisatiestructuur, HR21 en de DVO is opgenomen in Bijlage 2.