Inleiding en financieel beleid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding - Inleiding

Voor u ligt de Najaarsrapportage 2025, als belangrijk onderdeel van de planning-en-control-cyclus. De gemeente Woerden kent de volgende planning-en-control-instrumenten:
•    Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting). 
•    Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten). 
•    Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
•    Najaarsrapportage ( financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
•    Jaarrekening (verantwoording financiële en beleidsmatige verantwoording). 

De Najaarsrapportage is het tweede moment in de planning en control cyclus waarop de lopende begroting bijgesteld wordt. In deze laatste Najaarsrapportage van dit college wordt voor het lopende begrotingsjaar inzicht gegeven in de financiële afwijkingen ten opzichte van de laatst vastgestelde begroting en is de investeringsplanning geactualiseerd. Daarnaast biedt de rapportage de raad de gelegenheid kennis te nemen van de voortgang in de realisatie van de beleidsdoelstellingen en deze waar nodig bij te stellen. Tot slot bevat de rapportage een overzicht van de status van de budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025 en een toelichting op de nieuwe budgetoverhevelingen naar 2026. 

Saldo Najaarsrapportage 2025
Het saldo van de Najaarsrapportage 2025 geeft de actuele financiële situatie van het begrotingsjaar 2025 weer. Deze Najaarsrapportage resulteert in een positieve bijstelling van € 7.471.000 (incl. reservemutaties). Hierdoor stijgt het begrotingssaldo voor 2025 naar € 5.769.000 positief (inclusief reservemutaties).

Structurele bijstellingen zijn reeds verwerkt in de Begroting 2026-2029. We hebben ervoor gekozen om de effecten vanuit de septembercirculaire 2025 in deze rapportage te verwerken. Uw raad wordt op de gebruikelijk wijze geïnformeerd over de uitkomsten van de septembercirculaire. 

Voor 2025 vallen de volgende belangrijke bijstellingen op:

Positieve bijstellingen:

  • Algemene Uitkering € 5,0 mln. voordeel - verwerking meicirculaire 2025, septembercirculaire 2025 en vrijval reservering taakmutaties. 
  • Stelpost loonkosten € 1,2 mln. voordeel - doorbelasting loonkosten CAO stijging is lager dan geraamd. 
  • Rentelasten/-baten € 900.000 voordeel - actualisatie o.b.v. de nieuwe kasstroomprognose.
  • Herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder € 413.000 voordeel - vertraging project.
  • Openbare verlichting € 350.000 voordeel - incidentele onderuitputting van het budget. 
  • OZB € 155.000 voordeel - hogere opbrengst door waardeontwikkeling.
  • Inrichting laadpunten € 100.000 voordeel - vertraging project.
  • Oekraïne € 100.000 voordeel -  onderuitputting van het budget.

Negatieve bijstellingen:

  • Subsidiebeleid € 210.000 nadeel - hogere kosten externe inzet.
  • A12 reclamemast € 200.000 nadeel - meerkosten i.v.m. gerechtelijke uitspraak. 
  • Groene buitensportaccommodatie € 168.000 nadeel - afboeken boekwaarde. 

Een uitgebreidere toelichting op het bovenstaande is gegeven bij de afzonderlijke programma's.

Investeringen
De investeringskredieten die in 2025 zijn verstrekt en de resterende kredieten die nog openstaan vanuit 2024 zijn conform de financiële verordening opgenomen in Bijlage 1. De totale omvang van de openstaande kredieten bedraagt € 67,8 miljoen (incl. voorgestelde bijstellingen in deze Najaarsrapportage). De meest recente prognose per 1 september 2025 geeft aan dat de totale verwachte investeringen in 2025 circa € 36,8 miljoen bedragen. Hiervan is tot 1 september € 13,7 miljoen uitgegeven. Dit betekent dat er in de resterende maanden van 2025 nog ruim € 23 miljoen zou moeten worden uitgegeven. Na deze peildatum is echter berichtgeving van Stedin ontvangen waaruit blijkt dat een aantal projecten vertraging oploopt. Het gaat hierbij om een bedrag van € 8,3 miljoen, dat pas in 2026 kan worden uitgevoerd. Rekening houdend met deze verschuiving zou er nog circa € 15 miljoen uitgegeven worden in de laatste 4 maanden van 2025.

Stand van zaken organisatieontwikkeling
De toelichting op de stand van zaken van de gemeentelijke organisatieontwikkeling, met onder meer aandacht voor professionalisering, organisatieontwikkeling, nieuwe organisatiestructuur, HR21 en de DVO is opgenomen in Bijlage 2. 

Financieel beeld

Terug naar navigatie - Financieel beeld - Financieel beeld

Het saldo van de primitieve Begroting 2025 bedraagt € 3.000. Het saldo van de Voorjaarsrapportage 2025 bedraagt € 1.702.000 negatief. Dit saldo is inclusief de verwerking van de begrotingswijzigingen na vaststelling van de Begroting 2025-2028 op 7 november 2024 door de raad.

Mutaties Najaarsrapportage
De mutaties van de Najaarsrapportage laten een positief effect zien op het begrotingssaldo na vaststelling van de Voorjaarsrapportage. Het begrotingssaldo, na mutaties van de Najaarsrapportage 2025, komt hiermee uit op € 5.769.000. Een positieve stijging ten opzichte van de Voorjaarsrapportage. De mutaties vanuit de mei- en de septembercirculaire vormen de belangrijkste oorzaak van het positieve saldo. Via een separate raadsinformatiebrief wordt uw raad geïnformeerd over de effecten vanuit de septembercirculaire 2025. 

In onderstaande tabel zijn de totale mutaties van alle programma's opgenomen. Daarnaast is per programma een specificatie met bijbehorende toelichting opgenomen. 

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) 2025 Voor- of nadeel
Saldo begroting na vaststelling Voorjaarsrapportage 10 juli 2025 -1.702 Nadeel
Saldo na begrotingswijzigingen (-= nadeel) -1.702 Nadeel
Mutaties 2025 Voor- of nadeel
Programma 1 -406 Nadeel
Programma 2 474 Voordeel
Programma 3 -239 Nadeel
Programma 4 391 Voordeel
Programma 5 26 Voordeel
Programma 6 -663 Nadeel
Programma 7 7.965 Voordeel
Programma Overhead -78 Nadeel
Totaal mutaties 7.471 Voordeel
Mutaties Reserves 2025 Voor- of nadeel
Programma 1 0
Programma 2 0
Programma 3 0
Programma 4 0
Programma 5 0
Programma 6 0
Programma 7 0
Programma Overhead 0
Totaal toevoegingen / onttrekkingen aan reserves 0
Totaal saldo Najaarsrapportage 5.769 Voordeel

Algemene uitkering

Terug naar navigatie - Financieel beeld - Algemene uitkering

De uitkomsten van de mei- en septembercirculaire 2025 zijn in deze rapportage verwerkt. Door middel van raadsinformatiebrief D/25/189069 is uw raad over de uitkomst van de meicirculaire geïnformeerd.

Op 17 september jl. is de septembercirculaire 2025 uitgekomen, deze is inmiddels doorgerekend. De effecten hiervan zijn verwerkt. De grootste mutatie betreft de compensatie van 50% van de incidentele tekorten 2023 en 2024 in de jeugdzorg. De incidentele compensatie voor onze gemeente bedraagt ruim € 1,5 miljoen. Voor de organisatie van de vervroegde Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober ontvangt onze gemeente € 178.000. Deze vergoeding is aanvullend op de vergoeding die gemeenten krijgen voor de uitvoering van hun wettelijke taken bij het organiseren van verkiezingen. 

Uw raad wordt op de gebruikelijke wijze geïnformeerd over de uitkomsten van de septembercirculaire 2025.

Investeringen (bijstelling)

Terug naar navigatie - Investeringen (bijstelling) - Investeringen

In onderstaande tabel zijn de benodigde (bijgestelde) investeringen opgenomen:

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Progr. Bedrag Voordeel / Nadeel
1 Aanleg en onderhoud brandkranen 1 -145 Nadeel
2 Realisatie centraalbrug Defensie eiland 2 125 Voordeel
3 Ongelijkvloerse kruising Steinhagenseweg 2 -111 Nadeel
4 Kunstgrasveld VEP 2 -175 Nadeel
5 Bordenplotter/tekstplotter 2 -35 Nadeel
6 Vervanging verhardingen Kastanjelaan Harmelen 2 1.000 Voordeel
7 Middenweg Zegveld (fietspad en rijbaan) 2 -800 Nadeel
8 Houtdijkerpad/Geestdorp (fietspad) 2 -200 Nadeel
9 Uitvoeringsplan KbOR 2022 2 62 Voordeel
Saldo -279 Nadeel

Toelichting

Terug naar navigatie - Investeringen (bijstelling) - Toelichting

1.       Aanleg en onderhoud brandkranen

Bij inspectie van de brandkranen is gebleken dat veel putten via een verouderde werkwijze zijn uitgevoerd. Daardoor bestaat er een verhoogd risico op verontreiniging van de bodem omdat vervuild water de bodem in kan trekken. Het risico is in de meeste gevallen beperkt waardoor gefaseerde uitvoering van het onderhoud mogelijk is.  Putten met een hoger risico worden met voorrang hersteld.

2.       Realisatie centraalbrug Defensie eiland

Het project is afgerond. Omdat de financiële afhandeling volledig in 2025 heeft plaatsgevonden, kan het resterende krediet worden vrijgegeven.

3.       Ongelijkvloerse kruising Steinhagenseweg

Tijdens de start van de werkzaamheden aan de ongelijkvloerse kruising Steinhagenseweg is in het projectgebied de aanwezigheid van de rugstreeppad vastgesteld. In de vooraf opgestelde QuickScan was geconcludeerd dat deze diersoort niet binnen ons projectgebied zou voorkomen. In het nabijgelegen project Snellerpoort is deze diersoort wel aangetroffen. Na de QuickScan heeft de ecoloog in het projectgebied geconstateerd dat, in tegenstelling tot de QuickScan, deze diersoort is aangetroffen. Hierdoor hebben wij de volgende (onvoorziene) maatregelen moeten treffen om aan de verplichtingen te voldoen. Deze betroffen het compartimenteren van het projectgebied, ecologische begeleiding van de werkzaamheden en het afvangen en uitzetten in compensatiegebied nabij de Cattenbroekerplas.

4.       Kunstgrasveld VEP

Als gevolg van een productiefout zijn er structurele problemen met de lijmnaden. In overleg met de aannemer wordt een vervroegde vervanging in 2026 voorbereid (gepland was 2030). De gemeentelijke bijdrage wordt, afhankelijk van de uitkomst van het overleg, geraamd op circa €175k. Het restant is voor rekening van de aannemer via garantie. Daarnaast dient de boekwaarde van de oude bovenbouw van €168k te worden afgeboekt. Zie punt 10 onder lastenkant programma 2.

5.       Bordenplotter/tekstplotter

De huidige bordenplotter/tekstplotter is meer dan twintig jaar oud en dient vervangen te worden.

6.       Vervanging verhardingen Kastanjelaan Harmelen

Riolering heeft in de voorbereiding aangegeven dat het rioolsysteem over enkele jaren vervangen moet worden, waarvoor de openbare ruimte volledig moet worden opengelegd. Dit betreft een complexe opgave waar nog zeker 2 jaar voorbereiding voor nodig is. Het nu vervangen van de verharding en vervolgens binnen 2 tot 5 jaar de riolering zou leiden tot extra overlast voor bewoners, kapitaalvernietiging en uiteindelijk hogere investeringskosten. Daarom wordt geadviseerd de vervanging van de Kastanjelaan nu te laten vervallen en deze opnieuw op te nemen in de meerjarenplanning. In de tussentijd zal met klein onderhoud worden gezorgd dat de verharding veilig blijft.

7.       Middenweg Zegveld (fietspad en rijbaan)

Als vervanging voor de Kastanjelaan is op basis van de herijkingsmethodiek gekeken naar achterstallig onderhoud bij kritische objecten waar werkzaamheden op korte termijn nog kunnen worden uitgevoerd. Daarbij is nadrukkelijk rekening gehouden met een beperkte participatiebehoefte, de benodigde voorbereidingstijd en de beschikbare capaciteit van de aannemer. Uit deze afweging zijn twee locaties naar voren gekomen die in aanmerking komen voor vervanging, waarbij sprake is van een één-op-één vervanging zonder wijzigingen in de inrichting, waaronder het fietspad en de rijbaan Middenweg Zegveld.

8.       Houtdijkerpad/Geestdorp (fietspad)

Als vervanging voor de Kastanjelaan is op basis van de herijkingsmethodiek gekeken naar achterstallig onderhoud bij kritische objecten waar werkzaamheden op korte termijn nog kunnen worden uitgevoerd. Daarbij is nadrukkelijk rekening gehouden met een beperkte participatiebehoefte, de benodigde voorbereidingstijd en de beschikbare capaciteit van de aannemer. Uit deze afweging zijn twee locaties naar voren gekomen die in aanmerking komen voor vervanging, waarbij sprake is van een één-op-één vervanging zonder wijzigingen in de inrichting, waaronder het fietspad Houtdijkerpad/Geestdorp.

9.       Uitvoeringsplan KbOR 2022

Dit jaar zijn meerdere projecten uitgevoerd waarvoor ook subsidie bij zowel het waterschap als het Rijk is aangevraagd én ontvangen. De uitvoeringskosten van de projecten zijn bekostigd uit het krediet uitvoeringsplan KbOR 2022. In totaal is ruim €86k aan subsidie beschikbaar gesteld voor de in 2025 uitgevoerde projecten. Na correctie van het krediet met de subsidiemiddelen en nog openstaande uitgaven in Q4 2025 resteert een bedrag van circa €60k. 

Aandachtspunten / risico's

Terug naar navigatie - Aandachtspunten / risico's - Aandachtspunten

Risico's 
Voor de meest recente risicoanalyse wordt verwezen naar de Programmabegroting 2026-2029. 

Jeugd/Wmo
Na het doorvoeren van de taakstellingen vanuit de bestuursopdrachten 2024 binnen het Sociaal Domein zijn diverse sturingsmaatregelen doorgevoerd. Deze maatregelen hebben ertoe geleidt dat er meer grip en sturing is op de kosten. De uitgaven zijn in control. Uit de monitor Sociaal Domein Q2 blijkt dat de ingezette sturingsmaatregelen vanuit de bestuursopdrachten Jeugd en Wmo financieel effect hebben. Bij de voorjaarsrapportage was dit beeld onzeker, nu bij de Najaarsrapportage hebben we een scherper beeld. Op het jeugdzorgbudget is de taakstelling van € 1,2 miljoen bijna in zijn geheel gerealiseerd. Op het Wmo-budget resteert een afwijking maar deze verwachten wij binnen het programma te kunnen oplossen. Op basis van de monitor zien wij daarom geen reden om via de Najaarsrapportage bij te sturen. Het Sociaal Domein blijft echter een open-einde regeling wat zorgt voor fluctuaties binnen het budget. We hebben hier echter zicht op door het invoeren van een goed prognosemodel en de monitor Sociaal Domein waardoor we hier tijdig op kunnen anticiperen. Uw raad is aangeboden u te informeren over deze ontwikkelingen via een nog te plannen themabijeenkomst Sociaal Domein.

Budgetoverhevelingen

Stand van zaken budgetoverhevelingen 2024-2025

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen - Stand van zaken budgetoverhevelingen 2024-2025
Bedragen x € 1.000
Programma Taakveld Omschrijving Overheveling 2025 Toelichting Stand van zaken Restant budget 2025
2 2.1 Planstudies - advies mobiliteit 20 Het onderzoek centrum (fietsparkeren) is afgerond, budget is volledig benut. 0
2 2.1 Laadpalenvisie 338 Incidenteel projectbudget wat bestemd is voor de uitwerking van datagestuurde en strategische locaties. Omvat zowel de invoering van een laadkaart als het participatietraject voor de plaatsing van laadpalen. Op dit moment is er geen capaciteit beschikbaar om, naast de aanbesteding voor de laadinfrastructuur, ook te starten met het tweede deel van de laadvisie. Daarom start de laadvisie pas na de afronding van de aanbesteding voor de laadinfrastructuur. Deze is naar verwachting in januari 2026 afgerond. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2026 voor verdere realisatie. 180
2 5.7 Ecologie - knelpuntenkaart en hotspotkaart 40 Het onderzoek is afgerond, het resterende budget wordt afgeraamd in de Najaarsrapportage. 25
3 6.1 Accommodatiebeleid 180 Het accommodatiebeleid bevindt zich in de afrondende fase. Bij het beleid hoort een uitvoeringsprogramma, dit valt deels binnen de huidige opdracht en deels onder een nieuwe opdracht. Hiervoor is najaar 2025 en voorjaar 2026 budget nodig. Naast het uitvoeringsprogramma is er ook budget nodig voor een scenario-onderzoek voor het pand het Klooster en de functies die daar een plek vinden. Wij voorzien op dit moment dat dit één van de scenario-onderzoeken is die voortkomt uit het Uitvoeringsprogramma. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2026 voor verdere realisatie. 138
3 6.92 Stelpost hervormingsagenda Jeugd 550 Dit betreffen middelen die in 2023 van het Rijk ontvangen zijn n.a.v. de vastgestelde hervormingsagenda Jeugd. Deze middelen zijn bedoeld als projectbudget voor de financiering van diverse (incidentele) investeringen die bijdragen aan realisatie van de maatregelen uit de hervormingsagenda Jeugd. Het betreft onder andere de volgende maatregelen/werkzaamheden: * Opstarten en continueren van het project doorontwikkeling Woerden Wijzer. * Het doorontwikkelen van de monitor Sociaal Domein en het daar aan gekoppelde prognosemodel in combinatie met het maken van de aansluiting op regionale cijfers. * Innovatie/projectbudget voor financiering van initiatieven op specifieke thema's, actualiteiten of problematiek. * Maatwerkbudget en budget voor training en scholing voor toepassing van de doorbraakmethode. In 2025 is gestart met het opzetten van de proeftuin doorontwikkeling Woerden Wijzer, inclusief extra personele inzet van consulenten hiervoor en financiering van de programmamanager doorontwikkeling Woerden Wijzer. Een deel van de kosten voor 2025 kon gedekt worden uit de budgetoverheveling 'doorontwikkeling Woerden Wijzer'. Voor 2026 e.v. wordt verwacht dat het volledige resterende budget nodig is voor de financiering van bovenstaande maatregelen. 500
3 6.2 MAG: Doorontwikkeling lokaal team Woerden dat zelf lichte begeleiding biedt (voorbereiding) 90 Voor de voorbereiding van de doorontwikkeling lokaal team Woerden, met als doel lichte begeleiding bieden, is een projectleider aangesteld. Het budget is volledig benut. 0
3 6.1 Vluchtelingen/Statushouders 65 Betreft projectbudget wat bedoeld is voor de uitvoering van de opgave rondom huisvesting en opvang van vluchtelingen. Het budget is volledig benut. 0
3 6.1 Inburgering 35 In 2025 is een deel van het budget benut voor het project ondersteuning huisartsen spreekuur (+ tolkenuren) en lerend spreekuur Kwadraad. Omdat structureel budget nodig is voor het aanbieden van geïntegreerde trajecten waarbij jonge statushouders een MBO-1 opleiding kunnen starten met de benodigde extra begeleiding op Nederlandse taal en budget voor (preventief) cultuursensitief aanbod voor (mentale) gezondheidszorg, wordt hiervoor in de Voorjaarsrapportage 2026 een aanvraag gedaan. Het resterende budget wordt bij de Najaarsrapportage afgeraamd. 24
4 7.4 Gebiedsgericht grondwaterbeheer 40 Dit budget betreft de aanpassing van het grondwatermodel, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Het budget is nog niet volledig benut. De kosten voor 2026 voor het actualiseren van het grondwatermodel en het monitoren van de peilbuizen worden uit het structurele budget in 2026 bekostigd. 10
4 3.3 Herstructureringsprogramma bedrijventerrein 300 Dit betreft het projectbudget voor de herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder. Het project is momenteel ‘on hold’ en nog niet gestart. Het staat op de voorraadlijst van het portfoliomanagement om op een later moment te worden opgepakt. Omdat op dit moment onzeker is of de start in 2026 plaatsvindt, wordt voorgesteld om het in 2025 niet bestede budget bij de Najaarsrapportage af te ramen. Indien het project alsnog van start gaat, zal bij de Voorjaarsrapportage een nieuwe budgetaanvraag worden gedaan. 300
4 4.2 Tijdelijke huisvesting BAVO school 382 Conform het Integraal Huisvestingsplan wordt de BAVO-school gerenoveerd. Hiervoor is een tijdelijke noodschool nodig. De voorbereiding hiervoor is in volle gang. Omdat dit project tot na 2026 nog doorloopt, is het restantbudget in 2026 noodzakelijk. Daarom wordt voorgesteld het resterende budget over te hevelen naar 2026. 195
5 5.2 Toekomst zwembaden 50 Het onderzoek naar de toekomst van de zwembaden is in uitvoering. Het resterende budget is noodzakelijk voor de verdere uitwerking van de scenario's en de locatiekeuze voor de toekomst van de zwembaden. Daarom wordt voorgesteld het resterende budget over te hevelen naar 2026. 30
6 8.1 Transitie Landelijk Gebied 48 Wordt conform planning uitgevoerd. Omdat het subsidiebudget betreft is een eventuele budgetoverheveling technisch niet nodig. 0
6 8.3 Omgevingswet 255 Betreft projectbudget voor de implementatie van de Omgevingswet. Gemeenten ontvangen hiervoor tot en met 2025 (via de meicirculaire) een bijdrage van het Rijk. Niet alle kosten vallen echter in deze periode. Zo werken we tot 2032 aan de opbouw van het omgevingsplan en het digitale omgevingsloket, conform de verplichting van het Rijk. Omdat er voor de jaren 2026 t/m 2031 geen aanvullende middelen beschikbaar worden gesteld, wordt voorgesteld het resterende budget over te hevelen naar 2026. Hiermee kunnen de benodigde activiteiten voor de implementatie worden bekostigd, zoals de inzet van externe capaciteit om productieverlies te compenseren, onderzoekskosten (waaronder milieueffectrapportages) en kosten van planbureaus. 119
6 2.2 Masterplan brandveiligheid 10 Er is een start gemaakt met het masterplan brandveiligheid. De afronding vindt plaats in 2026. De dekking voor de resterende kosten wordt binnen het programma gevonden. 5
6 6.1 Scouting 30 De werkzaamheden voor het vervangen van de asbesthoudende dakplaten van de botenloods zijn afgerond, het budget is volledig besteed. 0
6 8.3 Actualisatie Welstandsnota 33 De actualisatie van de welstandsnota is afgerond, het budget is volledig besteed. 0
8 0.4 Aanpak op dienstverlening 51 Het project 'Aanpak op Dienstverlening' wordt in 2025 afgerond, het budget zal volledig worden besteed. 0
8 0.4 Inhuur taskforce Grip 30 Er is geen inhuur meer nodig op dit budget, het resterende budget wordt afgeraamd in de Najaarsrapportage. 30
8 0.4 Organisatieontwikkeling 88 Betreft projectbudget voor de organisatieontwikkeling. Het project is in volle uitvoering. Het budget is ingezet voor de inzet van externe expertise bij de projecten gericht op de organisatiestructuur en procesverbeteringen. 0
Totaal 2.635 Totaal 1.556

Nieuwe aanvragen budgetoverhevelingen 2025-2026

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen - Nieuwe aanvragen budgetoverhevelingen 2025-2026
Bedragen x € 1.000
Programma Taakveld Omschrijving Uitvoering werkzaamheden in 2026 Bedrag overheveling Toelichting Stand van zaken Oorsprong
2 2.1 Laadpalenvisie Q1 - Q3 180 Dit incidentele projectbudget is bestemd voor de uitwerking van datagestuurde en strategische locaties. Het omvat zowel de invoering van een laadkaart als het participatietraject voor de plaatsing van laadpalen. Op dit moment is er geen capaciteit beschikbaar om, naast de aanbesteding voor de laadinfrastructuur, ook te starten met het tweede deel van de laadvisie. Daarom start de laadvisie pas na de afronding van de aanbesteding voor de laadinfrastructuur. Deze is naar verwachting in januari 2026 afgerond. Budgetoverheveling 2023-2024
2 2.1 Onteigening fietspad De Kanis Doorlopend 190 Bij het raadsbesluit om de onteigeningsprocedure te starten, heeft de gemeenteraad een budget van €260k beschikbaar gesteld voor de inzet van personeel en adviseurs. Er is nog een laatste inspanning gedaan om in overleg tot een oplossing te komen via een mediationtraject en eindonderhandeling, maar dit is helaas niet geslaagd. Daarom wordt de procedure voortgezet. Dit traject loopt door in 2026. Nieuwe aanvraag
2 7.5 Aula begraafplaats 't Spijck Q2 - Q3 125 Voor de werkzaamheden op begraafplaats ’t Spijck is in de Kadernota 2025 een incidenteel budget van €125k beschikbaar gesteld, met name voor de drainage. De exacte benodigde werkzaamheden worden pas duidelijk na afronding van het onderzoek met peilbuizen. De afronding zal in 2026 plaatsvinden. Nieuwe aanvraag
3 6.1 Accommodatiebeleid Q1 138 Het accommodatiebeleid bevindt zich in de afrondende fase. Bij het beleid hoort een uitvoeringsprogramma, dit valt deels binnen de huidige opdracht en deels onder een nieuwe opdracht. Hiervoor is najaar 2025 en voorjaar 2026 budget nodig. Naast het uitvoeringsprogramma is er ook budget nodig voor een scenario-onderzoek voor het pand het Klooster en de functies die daar een plek vinden. Wij voorzien op dit moment dat dit één van de scenario-onderzoeken is die voortkomt uit het Uitvoeringsprogramma. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2026 voor verdere realisatie. Budgetoverheveling 2023-2024
3 6.92 Innovatiebudget Hervormingsagenda Jeugd Doorlopend 500 Dit betreffen middelen die in 2023 van het Rijk ontvangen zijn n.a.v. de vastgestelde hervormingsagenda Jeugd. Deze middelen zijn bedoeld als projectbudget voor de financiering van diverse (incidentele) investeringen die bijdragen aan realisatie van de maatregelen uit de hervormingsagenda Jeugd. Het betreft onder andere de volgende maatregelen/werkzaamheden: * Opstarten en continueren van het project doorontwikkeling Woerden Wijzer. * Het doorontwikkelen van de monitor Sociaal Domein en het daar aan gekoppelde prognosemodel in combinatie met het maken van de aansluiting op regionale cijfers. * Innovatie/projectbudget voor financiering van initiatieven op specifieke thema's, actualiteiten of problematiek. * Maatwerkbudget en budget voor training en scholing voor toepassing van de doorbraakmethode. In 2025 is gestart met het opzetten van de proeftuin doorontwikkeling Woerden Wijzer, inclusief extra personele inzet van consulenten hiervoor en financiering van de programmamanager doorontwikkeling Woerden Wijzer. Een deel van de kosten voor 2025 kon gedekt worden uit de budgetoverheveling 'doorontwikkeling Woerden Wijzer'. Voor 2026 e.v. wordt verwacht dat het volledige resterende budget nodig is voor de financiering van bovenstaande maatregelen. Budgetoverheveling 2023-2024
5 4.2 Tijdelijke onderwijshuisvesting - Noodlokalen Doorlopend 927 Tijdens nieuwbouw en renovatietrajecten van scholen is soms tijdelijke huisvesting nodig in de vorm van noodlokalen, zoals voor de actuele projecten R. de Jagerschool (in uitvoering) en St. Bavoschool (in voorbereiding). Hiervoor is, in de begroting 2025, incidenteel budget beschikbaar gesteld. Het project R. de Jagerschool loopt door tot in 2026 en het project St. Bavoschool zelfs tot na 2026. De resterende budgetten uit 2025 zijn in 2026 nodig voor de verdere realisatie. Budgetoverheveling 2024-2025: €195k Nieuwe aanvraag: €732k
5 5.2 Toekomst zwembaden Q1 30 Het onderzoek naar de toekomst van de zwembaden is in uitvoering. Het resterende budget is noodzakelijk voor de verdere uitwerking van de scenario's en de locatiekeuze voor de toekomst van de zwembaden. De afronding zal in 2026 plaatsvinden. Budgetoverheveling 2023-2024
6 8.3 Omgevingswet Doorlopend 353 Betreft projectbudget voor de implementatie van de Omgevingswet. Gemeenten ontvangen hiervoor tot en met 2025 (via de meicirculaire) een bijdrage van het Rijk. Niet alle kosten vallen echter in deze periode. Zo werken we tot 2032 aan de opbouw van het omgevingsplan en het digitale omgevingsloket, conform de verplichting van het Rijk. Omdat er voor de jaren 2026 t/m 2031 geen aanvullende middelen beschikbaar worden gesteld, wordt voorgesteld het resterende budget over te hevelen naar 2026. Hiermee kunnen de benodigde activiteiten voor de implementatie worden bekostigd, zoals de inzet van externe capaciteit om productieverlies te compenseren, onderzoekskosten (waaronder milieueffectrapportages) en kosten van planbureaus. Budgetoverheveling 2023-2024: restant 2025 €119k Nieuwe aanvraag: €234k
8 0.4 Informatiebeveiliging/ Implementatie nieuwe Cyberbeveiligingswet 214 In de Kadernota 2025 is zowel incidenteel als structureel budget beschikbaar gesteld voor de implementatie van de nieuwe Cyberbeveiligingswet. De wet zou oorspronkelijk in 2025 ingaan, maar is inmiddels uitgesteld naar 2026. De voorbereidingen voor de implementatie lopen wel door. Door het uitstel wordt het restantbudget overgeheveld naar 2026. Nieuwe aanvraag
Totaal 2.657

Afgewezen aanvragen budgetoverhevelingen 2025-2026

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen - Afgewezen aanvragen budgetoverhevelingen 2025-2026
Bedragen x € 1.000
Programma Taakveld Omschrijving Uitvoering werkzaamheden in 2026 Bedrag overheveling Toelichting Stand van zaken Oorsprong Reden afwijzing
2 2.1 Verkeerszaken Q1-Q2 35 Voor de verkeersveiligheidsmaatregelen in Harmelen is in totaal circa €60k tot €70k benodigd. Een deel van deze kosten wordt gedekt door subsidie, die naar verwachting eind dit jaar wordt ontvangen. Daarna moeten de werkzaamheden nog worden ingepland en uitgevoerd. Nieuw aanvraag Betreft structureel budget. Indien dit budget ontoereikend blijkt, kan bij de Voorjaarsrapportage aanvullend budget worden aangevraagd.
2 2.2 Uitvoering uitbreiding parkeerregulering Q1 - Q2 90 Betreft de aanleg en/of inkoop van parkeerautomaten (of vergelijkbare voorzieningen) die komend jaar in en rond de Poort van Woerden nodig zijn. Om het participatietraject zorgvuldig te doorlopen, is besluitvorming in de raad gepland voor eind 2025 of begin 2026. De uitvoering kan pas plaatsvinden na deze besluitvorming. Nieuwe aanvraag Betreft structureel budget. Indien dit budget ontoereikend blijkt, kan bij de Voorjaarsrapportage aanvullend budget worden aangevraagd.
3 6.1 Inburgering Doorlopend 24 In 2025 is een deel van het budget benut voor het project ondersteuning huisartsen spreekuur (+ tolkenuren) en lerend spreekuur Kwadraad. Het overige budget is in 2026 nodig voor het aanbieden van geïntegreerde trajecten waarbij jonge statushouders een MBO-1 opleiding kunnen starten met de benodigde extra begeleiding op Nederlandse taal en voor het (preventief) cultuursensitief aanbod voor (mentale) gezondheidszorg. Budgetoverheveling 2023-2024 Budgetoverhevelingen zijn niet bedoeld om met incidenteel budget structurele uitgaven te kunnen doen. Structureel budget kan via de Voorjaarsrapportage of kadernota worden aangevraagd.
4 3.3 Herstructureringsprogramma bedrijventerrein Q1-Q2 300 Dit betreft het projectbudget voor de herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder. Het project is momenteel ‘on hold’ en nog niet gestart. Het staat op de voorraadlijst van het portfoliomanagement om op een later moment te worden opgepakt. Budgetoverheveling 2023-2024 Omdat op dit moment onzeker is of de start in 2026 plaatsvindt, wordt voorgesteld om het in 2025 niet bestede budget bij de Najaarsrapportage af te ramen. Indien het project alsnog van start gaat, zal bij de Voorjaarsrapportage een nieuwe budgetaanvraag worden gedaan.
4 4.3 Stadsmuseum Q1-Q2 18 Het Stadsmuseum bereidt zich voor op een noodzakelijke verhuizing van het depot naar het pand van Ferm Werk vóór september 2026. Hiervoor is een incidentele investering nodig voor een beperkte herinrichting bij Ferm Werk en voor de verhuiskosten. De exacte kosten zijn nog niet bekend, de begroting hiervoor wordt in Q4 uitgewerkt. Voorgesteld wordt het restantbudget op cultuur (Kuvo) over te hevelen naar 2026 en toe te voegen aan het budget van het Stadsmuseum, om zo te anticiperen op deze onvermijdelijke kosten. Nieuw aanvraag Hiervoor is een budgetoverheveling niet bedoeld, indien het budget van het Stadsmuseum in 2026 ontoereikend blijkt, kan bij de Voorjaarsrapportage aanvullend budget worden aangevraagd.
5 5.2 Scenario-onderzoek De Schulenburch Q1 42 Het scenario onderzoek is in volle gang. Het onderzoek geeft op basis van indicatieve cijfers weer wat een mogelijk passend scenario zal zijn. Na afronding van het onderzoek is een haalbaarheidsonderzoek nodig. Verwachting is dat een deel van de kosten dit jaar nog gemaakt zullen worden en in 2026 het haalbaarheidsonderzoek zal starten. Nieuw aanvraag Voor het 2026 is een budget van €200k beschikbaar gesteld, indien dit budget ontoereikend blijkt, kan bij de Voorjaarsrapportage aanvullend budget worden aangevraagd.
Totaal 509