Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Toelichting per programma

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Toelichting per programma

In onderstaande tabel zijn de mutaties met betrekking tot programma 6 'Ruimtelijke ontwikkeling en wonen' opgenomen.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2025 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -976 Nadeel
Afwijkingen baten 313 Voordeel
Saldo -663 Nadeel
Omschrijving Taakveld 2025 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0
Onttrekkingen reserves 0
Saldo 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2025 Voor- of nadeel
1 CAO stijging 2025-2027 Div. -131 Nadeel
2 Geo-informatievoorziening 8.3 9 Voordeel
3 BAG 8.3 20 Voordeel
4 Poort van Woerden 8.3 -140 Nadeel
5 Omgevingswet 8.3 -234 Nadeel
6 A-12 reclamemast 8.1 -200 Nadeel
7 Gebiedsfonds Middelland (BN) 8.1 -300 Nadeel
Totaal mutaties - lasten -976 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2025 Voor- of nadeel
1 CAO stijging 2025-2027 Div. 13 Voordeel
2 Gebiedsfonds Middelland (BN) 0.1 300 Voordeel
Totaal mutaties - baten 313 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2025 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2025 Voor- of nadeel
-
Totaal onttrekkingen Reserves 0

Bouwen en wonen

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Maatschappelijk effect

6.1  De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners. 

6.2  Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.

6.3  Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat

6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit jaar leveren we naar verwachting 265 woningen op. Hiermee wordt de doelstelling op jaarbasis niet gehaald. Als we naar de periode 2025-2028 kijken  dan wordt gemiddeld de jaarlijkse doelstelling wel gehaald met 316 woningen per jaar, in lijn met de doelstelling. 

6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In het nieuwe woonprogramma 2025- 2029 zijn de percentages 30% sociale huur en  67% betaalbaarheid  (inclusief sociale huur) vastgesteld.  Dat betekent dat bij nieuwe woningbouwplannen deze percentages van toepassing zijn. Soms zijn er nog bouwplannen met oude afspraken, waar dit niet van toepassing is. 

Inspanningen

6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

Een uitwerking van vestigingsbeleid en/of convenant met de ondernemers (werkgevers van arbeidsmigranten) in de gemeente moet nog worden opgepakt. 

Inspanningen

6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het woonprogramma 2025-2029 zijn inmiddels de instrumenten zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding uitgewerkt en ingezet bij nieuwbouw van betaalbare woonruimten. Hiermee worden voor starters en middeninkomens de kansen op het verwerven van een betaalbare nieuwbouwwoning vergroot. 

Er is nog niet gestart met de uitwerking van de vergunningplicht voor een betaalbare koopwoning, vanuit de Huisvestingsverordening. 

Inspanningen

6.1.5 We voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.1.5 We voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We voldoen aan de wettelijke taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Volgens de wettelijke taakstelling voor het eerste halfjaar van 2025 moeten er 54 statushouders worden gehuisvest. Op dit moment zijn 72 statushouders gehuisvest.  Er wordt dus ruim aan de taakstelling voldaan.  En dit betekent dat we nu een voorsprong hebben binnen de taakstelling voor het tweede halfjaar van 2025. 

Inspanningen

6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het woonprogramma 2025-2029 stimuleren we het aanpassen van woningen voor ouderen (en doorstroming voor de mensen die dat willen). Dit doen we door te informeren en bewustwording te bevorderen. Vanaf begin oktober start een adviseur Wonen en Zorg om dit in uitvoering te gaan brengen. 

Inspanningen

6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Voor Harmelen en Kamerik zijn uitbreidingslocaties opgenomen in het programma wonen en werken van de provincie. Voor Zegveld wordt op basis van de  vastgestelde visie Zegveld Zuidzijde en opgehaalde locaties een aanvraag ingediend bij de provincie Utrecht voor het programma wonen en werken. 

Inspanningen

6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Om de kaders voor verschillende (beleids)thema’s als leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid voor de Poort van Woerden integraal en in samenhang te bezien is gekozen voor uitwerking in een gebiedsgericht omgevingsprogramma. Het omgevingsprogramma vormt de gebiedsgerichte uitwerking en vertaling van wat in de Woerdense omgevingsvisie over de Poort van Woerden is opgenomen. Dit omgevingsprogramma maakt het mogelijk om op voorhand strategische keuzes te maken zodat de deelprojecten voortvarend verder kunnen worden gebracht en helpt bij lobby bij regio, provincie en Rijk. Daarnaast richt het programma zich op het oppakken van nog onbeantwoorde (overkoepelende) vraagstukken, integrale eenduidige sturing op de gebiedsdoelen en het bewaken van de samenhang van en tussen de deelgebieden. 

Inspanningen

6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Tegen het door de raad vastgestelde bestemmingsplan Putkop loopt een procedure bij de Raad van State. 

Het bestemmingsplan Burgemeester van Zwietenweg wordt in q4 2025 ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad. 

Inspanningen

6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij de actualisatie van het zogenoemde afwijkingenbeleid zal het uitgangspunt zijn dat er meer ruimte voor maatschappelijk initiatief ontstaat. Dit afwijkingenbeleid zal verwerkt worden in het omgevingsplan. De gemeenteraad zal middels een RIB verder geïnformeerd worden over de planning voor de opbouw van het omgevingsplan.  Zie ook 6.3.1.1. 

Inspanningen

6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

RWS wil geen geluidswallen bij Harmelen en Woerden aanleggen.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er is doorlopend aandacht om dit te verbeteren. Zo vinden er tegelwipacties en andere campagnes plaats, waardoor Woerden vergroent op de plekken waar dat wenselijk is. Uit de gezondheidsmonitor 2024 van de GGDrU blijkt dat 87% van de inwoners (zeer) tevreden is over het groen in de buurt, wat vergelijkbaar is met de regio Utrecht (85%). 

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Resultaat - 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 worden de organisatorische stappen gezet om daarna aan de slag te gaan met de strategische visie. Naar verwachting zal hiermee een start worden gemaakt in Q4 2025 of Q1 2026

Inspanningen

Sterke economie

Resultaat

Terug naar navigatie - Sterke economie - Resultaat

Toelichting

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Toelichting

Lasten programma 6

1.       CAO stijging 2025-2027

Betreft de doorbelasting van de gestegen loonkosten naar de verschillende taakvelden. Hiervoor was in programma 7 een stelpost opgenomen.

2.       Geo-informatievoorziening

Er wordt minder uitgegeven aan landmeetkundige apparatuur.

3.       BAG

In 2025 worden er geen kosten gemaakt voor de vervanging van software.

4.       Poort van Woerden

De Poort van Woerden is een omvangrijke gebiedsontwikkeling aan de zuidzijde van het spoor, bestaande uit de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied, die zich in verschillende ontwikkelfasen bevinden. Om de overkoepelende doelen voor de Poort van Woerden te monitoren en te sturen, integraliteit te borgen en integrale lijnen (zoals groen, mobiliteit, financiën) verder uit te werken, wordt toegewerkt naar een gebiedsgericht omgevingsprogramma.

Daarnaast is een vervolgstap in het Stationsgebied nodig. De benodigde middelen kunnen (vooralsnog) niet vanuit GREX of gebiedsfonds worden gedekt. Met de middelen wordt het programma ‘Poort van Woerden’ opgezet, het gebiedsprogramma ontwikkeld en deelprojecten vormgegeven die nog in een voorfase zijn (zoals de groenblauwe as, volgende stap Stationsgebied, verkenning locatie Vos). Een nadere toelichting op de voortgang en het vervolgproces is opgenomen in de raadsinformatiebrief ‘Stand van zaken en aanpak Poort van Woerden’. De verwachte kosten bedragen in totaal €184k, waarvan €44k wordt gedekt door de subsidie versnelling woningbouw. Daarnaast ontvangt de gemeente via de meicirculaire een suppletie-uitkering bommenregeling van €98k, deze compensatie is als inkomst op programma 7 opgenomen. Per saldo bedraagt de resterende bijdrage voor de gemeente €42k.

5.       Omgevingswet

In de meicirculaire zijn middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de Omgevingswet. Voor 2025 gaat het om een bedrag van €234k. De middelen worden conform de raadsinformatiebrief over de meicirculaire, toegevoegd aan het uitvoeringsbudget Omgevingswet om invulling te geven aan de in de Omgevingswet gestelde eisen.

6.       A-12 reclamemast

De gemeente heeft sinds 1999 een huurovereenkomst met C&W Beheer voor de exploitatie van een reclamemast langs de Middellandse Zee. Deze overeenkomst is in 2015 verlengd tot 2030. Daarbij is onder andere toegevoegd dat de gemeente zich gedurende deze periode in zal spannen om het zicht op de mast te behouden. Door de vaststelling van het bestemmingsplan ‘A-12 voortuin’ stelt C&W Beheer dat de gemeente haar inspanningsverplichting niet is nagekomen. Naar aanleiding hiervan heeft C&W Beheer een schadeclaim ingediend, wat na een gerechtelijke uitspraak heeft geleid tot een schikking.

7.       Gebiedsfonds Middelland

De middelen worden conform de Nota Gebiedsfonds Middelland aangewend voor investeringen in het openbaar gebied. Komende periode is een bedrag uit het gebiedsfonds nodig omdat er ten behoeve van twee ontwikkelingen aan de Watermolenlaan een stamriool verlegd moet worden. Bij die verlegging gaan ook werkzaamheden plaatsvinden waarvan de investeringen onderdeel zijn van het gebiedsfonds. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verwijderen en afvoeren van bestaande verharding in de Houttuinlaan. Voor de voorbereiding en uitvoering van deze werkzaamheden wordt een bedrag van €300k uit het gebiedsfonds overgeheveld naar het exploitatiebudget van Nieuw-Middelland. Indien er bij de jaarrekening een restantbudget overblijft, dan wordt dit weer teruggestort in het gebiedsfonds.

 

Baten programma 6

1.       CAO stijging 2025-2027

Betreft de doorbelasting van de gestegen loonkosten naar de verschillende taakvelden. Hiervoor was in programma 7 een stelpost opgenomen.

2.       Gebiedsfonds Middelland

De middelen worden conform de Nota Gebiedsfonds Middelland aangewend voor investeringen in het openbaar gebied. Komende periode is een bedrag uit het gebiedsfonds nodig omdat er ten behoeve van twee ontwikkelingen aan de Watermolenlaan een stamriool verlegd moet worden. Bij die verlegging gaan ook werkzaamheden plaatsvinden waarvan de investeringen onderdeel zijn van het gebiedsfonds. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verwijderen en afvoeren van bestaande verharding in de Houttuinlaan. Voor de voorbereiding en uitvoering van deze werkzaamheden wordt een bedrag van €300k uit het gebiedsfonds overgeheveld naar het exploitatiebudget van Nieuw-Middelland. Indien er bij de jaarrekening een restantbudget overblijft, dan wordt dit weer teruggestort in het gebiedsfonds.