Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Totalen per programma

In onderstaande tabel zijn de mutaties met betrekking tot programma 2 'Fysiek beheer, openbare ruimte en mobiliteit' opgenomen.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2025 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten 348 Voordeel
Afwijkingen baten 126 Voordeel
Saldo 474 Voordeel
Omschrijving Taakveld 2025 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0
Onttrekkingen reserves 0
Saldo 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2025 Voor- of nadeel
1 CAO stijging 2025-2027 Div. -105 Nadeel
2 Kapitaallasten Div. 254 Voordeel
3 Databeheer IBOR 2.1 -35 Nadeel
4 Openbare verlichting 2.1 350 Voordeel
5 Civiele kunstwerken 2.1 60 Voordeel
6 Verkeersregelinstallaties 2.1 75 Voordeel
7 Inrichting laadpunten 2.1 100 Voordeel
8 Parkeerregulering centrum 2.2 -18 Nadeel
9 Jaarmarkten 3.4 -40 Nadeel
10 Groene buitensportaccommodaties 5.2 -168 Nadeel
11 Maaikosten 5.7 -50 Nadeel
12 Ecologie 5.7 25 Voordeel
13 Rioolheffing 7.2 -100 Nadeel
Totaal mutaties - lasten 348 Voordeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2025 Voor- of nadeel
1 Parkeren 2.2 26 Voordeel
2 Rioolheffing 7.2 100 Voordeel
Totaal mutaties - baten 126 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2025 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2025 Voor- of nadeel
-
Totaal onttrekkingen Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Programma 2. Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit - Toelichting

Lasten programma 2

1.       CAO stijging 2025-2027

Betreft de doorbelasting van de gestegen loonkosten naar de verschillende taakvelden. Hiervoor was in programma 7 een stelpost opgenomen.

2.       Kapitaallasten

Bijstelling kapitaallasten door verschuiving van investeringen.

3.       Databeheer IBOR

De extra kosten hangen samen met noodzakelijke aanpassingen in onze systemen en processen. Zo moet de AutoCAD-omgeving worden gemigreerd en geconfigureerd vanwege gewijzigde Europese privacyregels en wetgeving. Daarnaast is externe begeleiding nodig bij de ontwikkeling van de gemeentelijke app, onderdeel van MOR, waarin één app wordt ingezet voor diverse gebruiksthema’s. Door gewijzigde regels over de wijze van beoordeling van inschrijvers en EMVI-plannen moet de huidige software worden aangepast. Met deze eenmalige aanpassing borgen we de werkwijze en zorgen we dat deze aansluit bij de uitgangspunten van het inkoopbeleid. Tevens borgen we de toepassing van de Better Performance-systematiek bij de selectie van leveranciers in aanbestedingstrajecten.

4.       Openbare verlichting

Op dit moment is nog geen volledig inzicht beschikbaar in de effecten van de herijking. Begin 2026 zal dit inzicht er zijn met het door de gemeenteraad gevraagde instandhoudings- en beheersplan. Het restant bedrag over 2025 betreft een incidenteel voordeel.

5.       Civiele kunstwerken

Betreft uitbesteed werk. De uitvoering is vertraagd doordat er onvoldoende capaciteit was om de voorbereidingen tijdig op te starten. Hierdoor is het niet meer mogelijk om de werkzaamheden in dit jaar door de markt te laten uitvoeren, waardoor er eenmalig budget resteert.

6.       Verkeersregelinstallaties

Het onderhoud van de verkeersregelinstallaties verloopt over het algemeen volgens planning. Vanwege een toekomstige vervanging is het onderhoud verminderd.  Momenteel wordt onderzocht in hoeverre dit structureel van aard is. Binnen de kaders van de herijking zal hiervoor een beheerplan worden opgesteld.

7.       Inrichting laadpunten

Door het uitstel van de start van de concessie naar 1 januari 2026 vinden in 2025 geen extra plaatsingen van laadpunten plaats.

8.       Parkeerregulering centrum

Extra uitgaven vanwege aanpassingen bebording parkeerverwijzingen centrum.

9.       Jaarmarkten

Bij het vaststellen van de begroting 2025-2028 is d.m.v. een amendement het budget voor de Koeiemart met € 30.000 verlaagd. Dit blijkt in de praktijk niet haalbaar, aangezien de kosten voor veiligheid naar verwachting circa € 100.000 bedragen. Bezuinigingen op veiligheidsmaatregelen – waaronder verkeersregie, toezicht en handhaving, inzet van beveiligers, cameratoezicht, crowdmanagement en EHBO – worden door de Politie en de VRU nadrukkelijk afgeraden. Zonder positief advies van deze partijen kan bovendien geen vergunning worden verleend voor het organiseren van het evenement.

10.  Groene buitensportaccommodaties

In verband met de aanvraag van een nieuw investeringskrediet wordt de huidige boekwaarde van het kunstgrasveld 3 VEP afgeboekt.

11.  Maaikosten

De VNG heeft een zogenoemde gedragscode laten uitwerken om in de uitvoering van het beheer en onderhoud te voldoen aan de Omgevingswet. Deze gedragscode moet elke gemeente volgen. In het contract waarin dit specifieke werk is opgenomen, het gevel-tot-gevel contract, is al bij de aanbesteding rekening gehouden met deze verandering. Vaste (marktconforme) eenheidsprijzen zijn bij de aanbesteding vastgelegd waardoor de meerkosten van dit werk eenvoudig en gedegen te berekenen zijn. De totale meerkosten zijn €100k per jaar, omdat deze gedragscode halverwege 2025 is ingevoerd zullen de meerkosten voor dit jaar ongeveer €50k zijn. In de Voorjaarsrapportage 2026 zullen de structurele meerkosten worden opgenomen.

12.  Ecologie

Betreft aframing van het restantbudget van de budgetoverheveling uit 2024. Het onderzoek is afgerond en er worden geen kosten meer gemaakt.

13.  Rioolheffing

Hogere storting in de voorziening riolering door uitbreiding van het areaal, de areaaluitbreiding zorgt voor een toename in het watergebruik.

 

Baten programma 2

1.       Parkeren algemeen

Er is een hogere winstuitkering van de Coöperatie Parkeerservice ontvangen.

2.       Rioolheffing

Hogere opbrengst rioolheffing door uitbreiding van het areaal.

Onderhoud openbare ruimte

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Maatschappelijk effect

2.1  Een openbare ruimte die veilig, doelmatig en sober is.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4  Een groene openbare ruimte met meer biodiversiteit. De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

2.3  Woerden gaat efficiënter met grondstoffen om waardoor we minder nieuwe grondstoffen hoeven te winnen en minder afval hoeven te verbranden. 

2.7 Aula Rijnhof als onderdeel van de begraafplaats van de toekomst.

Resultaat

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat

2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.1.1 De kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het vastgestelde beleid.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De beeldkwaliteit van de verzorging van de openbare ruimte voldoet aan de gestelde norm.  

Inspanningen

2.1.3 Ondernemers en bewoners nemen hun medeverantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.1.3 Ondernemers en bewoners nemen hun medeverantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Ondernemers en bewoners nemen meer hun verantwoordelijkheid bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Er is nog geen structurele aanpak geformuleerd om dit op grote schaal uit te voeren. 

Inspanningen

2.1.4 De openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering.

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.1.4 De openbare ruimte kan functioneren, ondanks extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Doorlopend t/m 2027.  In 2025 zijn knelpunten aangepakt binnen het uitvoeringsplan Klimaatbestendige Openbare Ruimte (KbOR). Klimaatadaptatie wordt integraal meegenomen binnen lopende projecten in de openbare ruimte.  Er worden nieuwe projecten voorbereid in lijn met de globale planning en ambities uit het beleidsplan Gemeentelijk Water en Klimaatbestendig.

Inspanningen

2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.2.1 Flora en fauna hebben meer ruimte

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Rectificatie op voorjaarsrapportage 2025:  Er zijn geen middelen beschikbaar gemaakt om nieuw beleid op te stellen voor ecologie. Er is wel budget beschikbaar voor het uitvoeren van "no regret maatregelen". Met dit budget zijn in meerdere lopende projecten in de openbare ruimte aanvullende maatregelen genomen  om de biodiversiteit te versterken, zoals het plaatsen van bijenhotels.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er is doorlopend aandacht om dit te verbeteren. Zo vinden er tegelwipacties en andere campagnes plaats, waardoor Woerden vergroent op de plekken waar dat wenselijk is. Uit de gezondheidsmonitor 2024 van de GGDrU blijkt dat 87% van de inwoners (zeer) tevreden is over het groen in de buurt, wat vergelijkbaar is met de regio Utrecht (85%). 

Inspanningen

2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.3.1 Een groter percentage van het afval wordt hergebruikt of gerecyceld.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De verschillende maatregelen uit het Grondstoffenbeleidsplan zijn inmiddels in gang gezet (zie hieronder). Het is op dit moment nog te vroeg om iets te zeggen over de effecten. De eerste resultaten worden uiterlijk begin 2026 verwacht.

Inspanningen

2.7.1 Aula Rijnhof als onderdeel van de begraafplaats van de toekomst.

Terug naar navigatie - Onderhoud openbare ruimte - Resultaat - 2.7.1 Aula Rijnhof als onderdeel van de begraafplaats van de toekomst.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Aula Rijnhof als onderdeel van de begraafplaats van de toekomst kan slechts ten dele gehaald worden: Middelen voor het scenario-onderzoek zijn aangevraagd voor de kadernota 2026.  De startnotitie wordt opgezet, dit wordt eind dit jaar bij de raad aangeboden.

Inspanningen

Mobiliteit

Resultaat

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Resultaat

2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Resultaat - 2.4.1 De uitvoering van de verkeersvisie en - strategie krijgt komende jaren verder vorm. Fietsen heeft hierbij een hoge prioriteit.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De uit te voeren inspanningen lopen conform plan(ning).

Inspanningen

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Resultaat - 2.4.3 Voor de missing links in het hoofdwegennet zijn wegen aangelegd of er is planvorming.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het onderzoek naar de Oostelijke Randweg is Q1 van 2025 afgerond.

Inspanningen

2.5.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Resultaat - 2.5.1 Mogelijkheden voor verduurzaming mobiliteit zijn uitgewerkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De uitwerking en aanbesteding voor een eigen concessie voor plaatsing van openbare laadpunten verloopt conform plan.

Inspanningen