Uitgaven

13,1%
€ 25.153
x €1.000
13,1% Complete

Inkomsten

4,32%
€ 8.291
x €1.000
4,32% Complete

Saldo

489893,75%
€ -16.862
x €1.000

Programma 8. Overhead

Uitgaven

13,1%
€ 25.153
x €1.000
13,1% Complete

Inkomsten

4,32%
€ 8.291
x €1.000
4,32% Complete

Saldo

489893,75%
€ -16.862
x €1.000

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Totalen per programma

In onderstaande tabel zijn de mutaties met betrekking tot programma 8 'Overhead' opgenomen.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -754 -119 -41 -25 Nadeel
Afwijkingen baten 101 27 27 27 Voordeel
Saldo -652 -91 -14 2 Nadeel
Omschrijving Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0 0
Saldo 0 0 0 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 Opleidingsbudgetten 0.4 -63 0 0 0 Nadeel
2 Certificeringen ICT 0.4 -25 -25 -25 -25 Nadeel
3 Regeling voor vervroegde uittreding (RVU) 0.4 -67 -74 -16 0 Nadeel
4 Aframing uren domein openbare ruimte en ruimte 0.4 -702 0 0 0 Nadeel
5 HR21 0.4 -20 -20 0 0 Nadeel
6 3 FTE organisatieversterking (BN) 0.4 270 0 0 0 Voordeel
7 1 FTE organisatieversterking BDS (BN) 0.4 -148 0 0 0 Nadeel
Totaal mutaties - lasten -754 -119 -41 -25 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 1 FTE organisatieversterking BDS (BN) 0.4 74 0 0 0 Voordeel
2 Strategisch ruimtelijk advies (BN) 0.4 27 27 27 27 Voordeel
Totaal mutaties - baten 101 27 27 27 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal onttrekkingen Reserves 0 0 0 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Programma 8. Overhead - Toelichting

Lasten programma 8 

  1. Opleidingsbudgetten
    Extra benodigd opleidingsbudget voor het team vastgoed, ruimtelijke plannen, ruimtelijk beleid & projecten. Daarnaast heeft het team realisatie en beheer extra opleidingsbudget nodig voor vakspecialistische opleidingen (telemetrie, CROW, BLVC e.d.), cursussen en certificeringen (VCA-vol, CROW 500 e.d.).
  2. Certificeringen ICT 
    De certificering van de medewerkers (verplichte taak) kan niet binnen het bestaande opleidingsbudget betaald worden.
  3. Regeling voor vervroegde uittreding (RVU)
    Met ingang van 2025 hebben drie personeelsleden aangegeven gebruik te willen maken van de RVU, dit is conform de CAO gemeenten 2024-2025.
  4. Aframing uren domein openbare ruimte en ruimte – overhead opslag
    In de afgelopen drie jaar is structureel een deel van de begrote projecturen niet gerealiseerd. Dit heeft ertoe geleid dat bij zowel voorjaars- als najaarsrapportages uren zijn afgeraamd. Bijstelling van het budget is nodig om deze trend op te vangen en realistische inzet te kunnen begroten.
    Inmiddels is gestart met een verdiepend onderzoek naar de oorzaken van deze onderrealisatie. Daarbij kijken we onder andere naar een mogelijk te optimistische inschatting van de inzet op projecten, verminderde productiviteit binnen teams, en een toename van beleidsmatige ambities waarvoor vooraf geen bijbehorend budget is aangevraagd. Het doel is om structurele verbetermaatregelen te kunnen treffen, zodat toekomstige ramingen beter aansluiten bij de feitelijke inzet.
    Voor dit traject is het van belang dat we hier goed de tijd voor nemen, zodat de analyse zorgvuldig en volledig is. Tegelijkertijd is het urgent om tot verbetermaatregelen te komen. Daarom is het essentieel dat we de uitkomsten van dit traject met ingang van 2027 goed kunnen verwerken in de begroting.
  5. HR21
    In de zomer van 2024 is de gemeente Woerden gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de invoering van met de voorbereidende werkzaamheden voor de invoering van HR21. In de offerte dd. 24 januari 2024 is uitgegaan van ca. 150 unieke werknaamfuncties. Inmiddels is gebleken dat het om fors meer functies gaat, namelijk 280 functies. Achterstallig onderhoud is hier mede de oorzaak van. Daarnaast zijn er in de loop der jaren meer functies bijgekomen die niet beschreven waren. Gezien de grootte van de opschoonactie, wordt er gewerkt met een indelingscommissie. Daarmee verwachten de aan de achterkant minder bezwaren te krijgen en gaat hiermee de kost voor de baat uit. Indien er toch bezwaren worden ingediend, moeten deze worden beoordeeld door een geschillencommissie.
  6. 3 FTE organisatieversterking (BN)
    In organisatieversterking ad € 2,0 mln. zijn drie functies (gedragswetenschapper sociaal domein, beleidsadviseur vastgoed en medewerker bestuur-/directie secretariaat) opgenomen die prioriteit hadden en die nog ingevuld moesten worden voordat er definitief beschikking was over het tweede miljoen. Deze functies zijn administratief niet toegevoegd omdat de dekking onduidelijk is geweest. Met deze budgetneutrale wijziging zijn deze drie functies in 2025 alsnog gedekt. De kadernota zal gebruikt worden voor het structurele effect.
  7. 1 FTE organisatieversterking BDS (BN)
    Betreft 1 FTE voor de functie medewerker bestuur-/directie secretariaat uit het budget organisatieontwikkeling.

Baten programma 8

  1. 1 FTE organisatieversterking BDS (BN)
    Betreft 1 FTE voor de functie medewerker bestuur-/directie secretariaat uit het budget organisatieontwikkeling.
  2. Strategisch ruimtelijk advies (BN)
    In Oudewater is behoefte aan een ruimtelijk strategisch adviseur ter ondersteuning van onder andere regionale vergaderingen.