Uitgaven

5,38%
€ 10.335
x €1.000
5,38% Complete

Inkomsten

1,18%
€ 2.273
x €1.000
1,18% Complete

Saldo

234229,23%
€ -8.062
x €1.000

Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Uitgaven

5,38%
€ 10.335
x €1.000
5,38% Complete

Inkomsten

1,18%
€ 2.273
x €1.000
1,18% Complete

Saldo

234229,23%
€ -8.062
x €1.000

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Totalen per programma

In onderstaande tabel zijn de mutaties met betrekking tot programma 4 'Cultuur, economie, recreatie & toerisme, energietransitie' opgenomen.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -2.715 0 0 0 Nadeel
Afwijkingen baten 3.337 0 0 0 Voordeel
Saldo 622 0 0 0 Voordeel
Omschrijving Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0 0
Saldo 0 0 0 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 SPUK Herstel Bibliotheekstelsel (BN) 5.6 -440 0 0 0 Nadeel
2 Register Externe Veiligheidsrisico's 7.4 -10 0 0 0 Nadeel
3 Opschonen en teruggave papieren archief ODRU 7.4 -85 0 0 0 Nadeel
4 SPUK Nationaal Isolatieprogramma (NIP) (BN) 7.4 -1.918 0 0 0 Nadeel
5 SPUK Energiearmoede (BN) 7.4 -216 0 0 0 Nadeel
6 Subsidie bodemenergie (BN) 7.4 -46 0 0 0 Nadeel
Totaal mutaties - lasten -2.715 0 0 0 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 SPUK CDOKE (capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid) 7.4 717 0 0 0 Voordeel
2 SPUK Nationaal Isolatieprogramma (NIP) (BN) 7.4 1.918 0 0 0 Voordeel
3 SPUK Energiearmoede (BN) 7.4 216 0 0 0 Voordeel
4 Subsidie bodemenergie (BN) 7.4 46 0 0 0 Voordeel
5 SPUK Herstel Bibliotheekstelsel (BN) 5.6 440 0 0 0 Voordeel
Totaal mutaties - baten 3.337 0 0 0 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal onttrekkingen Reserves 0 0 0 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Programma 4. Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie - Toelichting

Lasten programma 4

  1. SPUK Herstel Bibliotheekstelsel (BN)
    De regeling Eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen 2023-2024 draagt bij aan het realiseren van toekomstgerichte bibliotheekvoorzieningen in gemeenten. Deze mutatie betreft overgebleven budget uit 2024, zie tevens inkomst onder punt 5 ‘mutaties baten’.
  2. Register Externe Veiligheidsrisico's
    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is met medeoverheden verantwoordelijk voor het beheer van het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV). Onderdeel hiervan is dat alle gemeenten de juiste data moeten aanleveren in het REV. Het ministerie van IenW verstrekt hiervoor een eenmalige compensatie aan gemeenten. Alle gemeenten in Nederland ontvangen binnen het gemeentefonds een decentralisatie uitkering van € 10.000 voor de te verrichten werkzaamheden.
  3. Opschonen en teruggave papieren archief ODRU
    In het Algemeen Bestuur van de ODRU is ingestemd met de werkzaamheden en kosten die nodig zijn om het (oude) papieren archief op te schonen. Dit is nodig om te voldoen aan de Archiefwet. Het opschonen van dit papieren archief pakken de ODRU-gemeenten gezamenlijk op om de kosten zo beperkt mogelijk te houden. In het kader van de voorgenomen oprichting van één Omgevingsdienst Utrecht is afgesproken dat de ODRU 'schoon door de poort gaat'. De teruggave van oude papieren dossiers aan de gemeente hoort daarbij.
  4. SPUK Nationaal Isolatieprogramma (NIP) (BN)
    Betreft restant budget 2024 en budget 2025 m.b.t. de specifieke uitkering Nationaal Isolatieprogramma bedoeld om woningeigenaren te helpen met het isoleren van hun woning. Zie tevens inkomst onder punt 2 ‘mutaties baten’.
  5. SPUK Energiearmoede (BN)
    De specifieke uitkering energiearmoede is verlengd, deze uitkering is bedoeld om kwetsbare huishoudens in huur- en koopwoningen extra te ondersteunen met energiebesparende maatregelen. Deze mutatie betreft overgebleven budget uit 2024, zie tevens inkomst onder punt 3 ‘mutaties baten’.
  6.  Subsidie bodemenergie (BN)
    Betreft overgebleven budget uit 2024 wat in 2025 verder besteed gaat worden, zie tevens inkomst onder punt 4 ‘mutaties baten’.

Baten programma 4

  1. SPUK CDOKE (capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid)
    De CDOKE-uitkering voor 2025 is bekendgemaakt. De huidige begrotingsdruk voor de energietransitie bedraagt € 888.000. Doordat de CDOKE-uitkering hoger uitvalt dan eerder geraamd, ontstaat een voordeel op de begroting. Dit betekent dat de gemeente een lager bedrag dan € 888.000 hoeft vrij te maken voor de energietransitie, waardoor financiële ruimte ontstaat binnen de programmabegroting.
  2. SPUK Nationaal Isolatieprogramma (NIP) (BN)
    Betreft restant budget 2024 en budget 2025 m.b.t. de specifieke uitkering Nationaal Isolatieprogramma bedoeld om woningeigenaren te helpen met het isoleren van hun woning. Zie tevens uitgaven onder punt 4 ‘mutaties lasten’.
  3. SPUK Energiearmoede (BN)
    De specifieke uitkering energiearmoede is verlengd, deze uitkering is bedoeld om kwetsbare huishoudens in huur- en koopwoningen extra te ondersteunen met energiebesparende maatregelen. Deze mutatie betreft overgebleven budget uit 2024, zie tevens uitgaven onder punt 5 ‘mutaties lasten’.
  4. Subsidie bodemenergie (BN)
    Betreft overgebleven budget uit 2024 wat in 2025 verder besteed gaat worden, zie tevens uitgaven onder punt 6 ‘mutaties lasten’.
  5. SPUK Herstel Bibliotheekstelsel (BN)
    De regeling Eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen 2023-2024 draagt bij aan het realiseren van toekomstgerichte bibliotheekvoorzieningen in gemeenten. Deze mutatie betreft overgebleven budget uit 2024, zie tevens uitgaven onder punt 1 ‘mutaties lasten’.

 

Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Maatschappelijk effect

4.1   Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.

3.1 / 4.2  Er is een sterke sociale basis.

3.2 / 4.3  Er zijn laagdrempelige en gastvrije ontmoetingsplaatsen

4.4  Toeristisch-recreatief aantrekkelijke gemeente.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat

4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.1.1 Deelname aan cultuur, sport/bewegen en recreatie is toegenomen en toegankelijk voor iedereen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.1.2 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.1.2 Kinderen en jongeren ontwikkelen meer hun talent met de inzet van sport, cultuur en techniek en ouderen voelen zich minder eenzaam.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Cultuureducatie in de scholen bereikt 100% van de leerlingen in alle scholen. Inmiddels is ook tussen de KUVO en de toekomstige islamitische school bekrachtigd. Dit betekent dat er onverminderd ingezet wordt op kansengelijkheid in ontwikkeling van opgroeiend jeugd. Daarnaast zijn alle culturele instellingen, kunstenaarsverenigingen  en muziekverenigingen aangesloten bij de Groene Hart Pas. Om eenzaamheid onder ouderen te verminderen via cultuur is er het keuzemenu Zilver in alle zorginstellingen, is er vervolg gegeven aan het project Kunst door de brievenbus in een partnerschap van Thuishuis en Bibliotheek, uitgebreid met meer ontmoetingsmomenten. En is er in de bibliotheek meer aanbod voor ouderen gericht op digitale vaardigheden.

Inspanningen

4.1.3 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.1.3 De veerkracht en mentale weerbaarheid van jongeren is vergroot.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Bij culturele instellingen is er een duidelijke focus op aansluiting zoeken bij de doelgroep door samen te werken met onderwijs en Gro-up. Zo richten Klooster en KUVO zich via cultuureducatie zich op jeugd. Hebben het Klooster KUVO en Bibliotheek maatwerkaanbod in de scholen om te werken aan zelfvertouwen en mentaal welbevinden via creatieve samenwerking. CPW en klooster werken samen met de jongerensociëteiten. Heeft het Klooster haar eerste meemaakpodium gehad met de voorstelling HEN over genderidentiteit. (opgevoerd in klooster en aanvullende voorstellingen voor de leerlingen van het Minkemacollege. Tot slot vond de LEA (bestuurlijk overleg tussen gemeente en onderwijsbesturen) met als thema mentale gezondheid plaats in het Klooster, waar culturele partners en onderwijs ook hebben stilgestaan wat cultuurbeoefening hieraan bij kan dragen en hoe zij elkaar kunnen verterken. Culturele instellingen zouden binnenschools aanbod graag verbinden met buitenschools aanbod. 

Inspanningen

4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.1.4 De tevredenheid van inwoners over voorzieningen is gestegen en basisvaardigheden zijn vergroot.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Op moment van schrijven van deze rapportage zijn er nog geen jaarverslagen van culturele instellingen ingediend,  waardoor over de ontwikkeling op deze onderwerpen nog geen cifermatig inzicht kan worden verschaft. Over het algemeen worden de instellingen zeer gewaardeerd.  80 % van de voorstellingen in het Klooster is uitverkocht. Het Stadsmuseum bereikt weer meer dan 12.000 bezoekers/ jaar vergelijkbaar met vóór corona, ondanks de noodgedwongen keuze voor minder exposities per jaar. Dat kunnen niet veel regionale musea zeggen. Met name de participatieve programmering borgt de bezoekersaantallen. Een mooi voorbeeld hoe de impact overeind blijft en misschien zelfs wel rijker wordt door meer ontmoetingsmomenten en een breder/diverser publiek . Het cultuurplatform is met de nieuwe cultuurmakelaar nog beter te vinden. Naast cultuurcafés die steeds beter bezocht worden door een bredere afspiegeling van de amateurverenigingen, zijn er de spreekuren van de cultuurmakelaar in de bibliotheek in Worden en in de servicepunten in de kleine kernen. Het loket voor projectaanvragen ontangt hierdoor steeds meer aanvragen uit de kleine kernen. KUVO is een vaste waarde in het woerdense onderwijs. Dit is nog eens extra bekrachtigd nu KUVO mede ondertekenaar is in het netwerk van TechnoHUB en ondernemers. Zo wordt gewerkt aan aansluiting van onderwijs& arbeidsmarkt en de creative skills die hiervoor belangrijk zijn. Tot slot: het nieuwe wekelijkse taalcafé in de bibliotheek wordt sinds dit najaar druk bezocht door allerlei taalvragers (gem. 40 deelnemers/avond).  Het betreft vluchtelingen, statushouders, Oekraïeners, arbeidsmigranten uit alle windstreken. Naast de klik&tik cursusen (computer& tablet) zijn de smartphone-cursussen gestart voor ouderen. Bovendien trekt de bibliotheek samen op met Hart voor Woerden om  met activiteiten van de bibliotheek traffic te stimuleren in andere ontmoetingsplaatsen, zoals Sinar Malukku/ De Plint, naast de servicepunten in de kleine kernen.

Inspanningen

4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.1.5 De gesubsidieerde culturele instellingen fungeren als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het Klooster is met recht een podium van de stad voor amateurverenigingen, werkt daarnaast samen met het brede veld in evenementen en met sociale partners in het sociaal domein.

Stadsmuseum is meer participatief gaan programmeren in aansluiting op exposities (bijv. workshops (i.s.m. kunstenaarsverenigingen), lezingen (historische verenigingen), etc.)  en werkt daarnaast samen met bibliotheek  voor biebfabriek in de schoolvakanties en door het jaar met het taalhuis voor de doelgroep nieuwkomers. Exposities bieden gelegenheid als taalwerkplaats.

Inspanningen

4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.1.6 Groenblauwe recreatieve voorzieningen o.a. speelplekken, recreatieve infrastructuur, zwemwater, groene uitloopgebieden, die kwantitatief en kwalitatief zijn meegegroeid met de toename van het aantal inwoners.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De recreatiegebieden in en rondom worden zijn constant in ontwikkeling. Hiervoor werken we samen met Recreatieschap Stichtse Groenlanden, en via het recreatieschap met Routebureau Utrecht. In de winter van 2024-2025 is het fietsknooppuntennetwerk in de provincie Utrecht geactualiseerd. In 2025 begint een verkenning van het vernieuwen van het wandelknooppuntennetwerk in Utrecht-west. Voor recreatieplas Cattenbroekerplas wordt door de gemeente samengewerkt met een ondernemer aan de doorontwikkeling van recreatief aanbod.  

Inspanningen

4.1.7 Kwaliteitsverbetering Camping Batenstein.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.1.7 Kwaliteitsverbetering Camping Batenstein.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Sinds december 2024 heeft camping Batenstein een nieuwe eigenaar. Samen met de nieuwe eigenaar willen we de kwaliteitsverbetering doorvoeren die de camping verdient. De nieuwe eigenaar is in dit voorjaar begonnen met de eerste verbeter-werkzaamheden. Zo is het toiletgebouw van binnen en buiten opgeknapt, wordt de entree vernieuwd en is er nieuwe verlichting geplaatst die werkzaam is op zonne-energie. Later dit jaar verwachten we verdere concrete afspraken te kunnen maken met de nieuwe eigenaar, en komt hij met een plan voor verbeteringen/veranderingen voor de lange termijn.  Het doel is om hier weer een aantrekkelijke, duurzame en toegankelijke verblijfslocatie van te maken.

Inspanningen

4.2.1 / 3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden kunnen worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.2.1 / 3.1.4 Uit storytellingonderzoek sociale basis blijkt dat ketenpartners beter gevonden kunnen worden door andere maatschappelijke partners en dat er meer verbinding is tussen sport, cultuur en welzijn.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Enkele voorbeelden: Uitreiking van de sportprijs vond dit jaar plaats in het Klooster. Klooster werkt samen met Gro-up en muziekdocenten worden getraind door Pretty Woman. Hart voor Woerden en Bibliotheek werken samen om in alle ontmoetingsplaatsen activiteiten/ traffic te generen om de doelgroepen te betrekken. Niet alleen in de servicepunten en de hoofdvestiging van de bibliotheek, maar ook ruimtes van ontmoetingsplaatsen/sportaccommodaties worden beschikbaar gesteld voor culturele initiatieven via digitaal platform www.plaatsvoorcultuur.nl.

Bibliotheek en thuishuis nemen stokje over van klooster om vervolg te geven aan Kunst door de Brievenbus. Cultuurcafés in jongerensociëteiten/ ontmoetingsplaatsen kleine kernen.

Stadsmuseum en Hart voor Woerden hebben het voortouw genomen voor een brede bijeenkomst vrijwilligersbeleid in november 2025.

3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 3.2.2 / 4.3.1 Partners hebben een gezamenlijke visie op samenwerken binnen de lokale ondersteuningsstructuur. Programmering en activiteiten worden voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 4.4.2 Citymarketing op basis van het toeristisch-recreatieve beleid samen met onze marketingpartners (lokaal en regionaal).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Elk jaar wordt samen met stichting Woerden Marketing, die verantwoordelijk is voor onze citymarketing, bepaald welke thema's er uitgelicht moeten worden in de marketingcampagnes. Deze thema's worden gebaseerd op de thema's in de beleidsagenda recreatie en toerisme. Voor dit jaar is besloten de volgende thema's te belichten: Beleefbaar Boeren(land)leven, Recreatie voor iedereen, Aantrekkelijk verblijf, Waterrecreatie en Beleefbaar Erfgoed. Ook nemen we deel aan diverse samenwerkingen op het gebied van regiomarketing. Dankzij deze samenwerking worden campagnes op regionaal, nationaal en internationaal niveau uitgerold waarbij Woerden wordt meegenomen. Denk hierbij voor dit jaar aan de campagne zakelijk toerisme van collectief Ontmoet Woerden, of de campagne Hollandse Ambachten die vanuit de marketingcoöperatie regio-Utrecht wordt uitgevoerd. Ten slotte zijn wij, naast onze betrokkenheid bij Visit Utrecht Region, ook aangesloten bij de werkgroep recreatie en toerisme van het Groene Hart. Ook binnen dit samenwerkingsverband werken we aan concrete projecten die bijdragen aan toerisme en recreatie in het Groene Hart. Op dit moment zijn wij betrokken bij een project over ambachten en bij een project over data. 

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Structurele samenwerking tussen sociaal en ruimtelijk domein is nog niet gerealiseerd.
Middels portfoliomanagement gaan we hier wel op in zetten.

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - Kunst en cultuur, Recreatie en toerisme (4.1-4.5) - Resultaat - 3.14.3 / 4.5.2 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt op dit moment gewerkt aan accommodatiebeleid. Het belang van ontwikkeling van voorzieningen in relatie tot de groei van de stad is hierin onder de aandacht gebracht. Ook is onder de aandacht gebracht dat het relevant kan zijn om te vernieuwen/ verduurzamen om economischer beleid op de langere termijn mogelijk te maken. (Bijv.: uit de analyse/ benchmark cultuurbeleid is gebleken dat een grotere theaterzaal gezien het marktpotentieel op dit moment zou kunnen bijdragen aan een minder kwetsbaar businesscase voor het theater, omdat de professionele voorstellingen dan minder subsidieafhankelijk worden. Een strategische visie hierop vraagt natuurlijk om een veel bredere integrale afweging.) Accommodatiebeleid is op  moment van schrijven van deze rapportage nog in de inventariserende fase.

Inspanningen

Sterke economie (4.6-4.10)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Maatschappelijk effect

4.6  Kwalitatief goede en toekomstige vestigingslocaties voor Woerdense bedrijven.

4.7  Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten (programma 3 in de lead).

4.8  Vitale en toekomstbestendige binnenstad.

(4.9 was Transitie Landelijk gebied, dit is verplaatst naar programma 6.)

4.10  Vitale, leefbare en veilige wijken en dorpen waarin inwoners in elke levensfase prettig kunnen wonen en leven (programma 1 in de lead).

Resultaat

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat

4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 4.6.1 Met de ondernemers opgestelde criteria voor een duurzame inrichting en toewijzing ruimte voor bedrijven.

Resultaat te bereiken in 2026.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 4.6.3 Vastgestelde herstructureringsplannen voor de bestaande bedrijventerreinen Woerden/Barwoutswaarder.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Actualisatie visie en herstructurering Barwoutswaarder wordt opgepakt bij start project. (Voorraadlijst nr. 2  van te starten projecten.)

Inspanningen

4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor bedrijven locatie.

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 4.6.4 Behoefteonderzoek naar bedrijven voor de periode tot 2040 en keuze voor bedrijven locatie.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 wordt een gezamenlijke Regionale Bedrijventerreinenstrategie opgesteld.

Inspanningen

4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 4.7.2 Vitale arbeidsmarkt en verbeterde aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2024 zijn accenten geweest:
- Brainstormsessies arbeidsmarkt -onderwijs vanuit de gemeente op VNG congres
- Start proces samenwerking voor nieuwkomers door de TechnoHUB ism gemeente
- Versterking samenwerking  Fermwerk bij ondernemers(OKW) met proeftuin-arrangementen.

Krapte op arbeidsmarkt houdt aan in alle sectoren.

Inspanningen

4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 4.7.3 Voldoende technisch geschoold personeel, waarbij ook aandacht is voor de groep inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Zie ook 4.7.2.  In de samenwerkingsovereenkomst met de TechnoHUB  wordt hieraan invulling gegeven. Ferm Werk neemt als uitvoeringsorganisatie  in samenwerking met lokale partners het initiatief voor de inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is. 

4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 4.8.1 Gezamenlijke aanpak Vitale binnenstad met inwoners, wijkplatform, ondernemers en initiatiefnemers.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de oprichting van een centrummanagementorganisatie. Met het Stadshart en de Vereniging Vatgoedeigenaren Binnenstad Woerden wordt de oprichting voorbereid. Een onderdeel daarvan is het oprichting van een BIZ-Vastgoed.

In 2025 is een Vastgoedmanager gestart om te bemiddelen tussen pandeigenaren en potentiële huurders. Deze inzet heeft geleid tot meerdere positieve verbindingen. 

 

Inspanningen

4.8.2 Er is een gebiedsgerichte aanpak Omgevingsvisie voor detailhandel en horeca uitgewerkt.

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 4.8.2 Er is een gebiedsgerichte aanpak Omgevingsvisie voor detailhandel en horeca uitgewerkt.

Resultaat te bereiken in 2026.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat te bereiken in 2026.

Inspanningen

3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

Terug naar navigatie - Sterke economie (4.6-4.10) - Resultaat - 3.14.2 / 4.10.2 Maatschappelijk ondernemerschap door lokaal bedrijfsleven is versterkt i.s.m. maatsch. partners welzijn, zorg, sport en cultuur. Meer deelname aan maatwerkactiviteiten en ...

... kwalitatief goede matches (monitor Betrokken ondernemers Woerden (nog op te zetten)).

 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit is meegenomen in de huidige processen. Bekendmakingen van bijeenkomsten worden gedeeld met alle bij ondernemers die aangesloten zijn bij een ondernemersvereniging via het platform Chainels.

Inspanningen

Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Maatschappelijk effect

4.11  Inwoners en ondernemers staan in hun kracht en leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. Als gemeente focussen we op het helpen van inwoners met een kleine beurs en slecht geïsoleerde huizen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 t.o.v. 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.

4.12  In Woerden wekken we in 2030 118-138 GWh duurzame energie op. Grootschalig wordt 50% opgewekt met zonne-energie en 50% met windenergie (totaal 76-88 GWh). Van deze energie die opgewekt wordt, is 50% lokaal eigendom. Middelgroot (grote daken en kleine windmolens) leveren in 2030  42-50 GWh. 

4.13 Er worden geen olie- en gasboringen uitgevoerd onder Molenvliet. Hiermee wordt de veiligheid van de Woerdense woningen gegarandeerd. 

4.14  Schonere lucht door minder uitstoot van verontreinigende stoffen.

Resultaat

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat

4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.11.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn geïnformeerd over energie besparen en subsidies.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Isolatieprogramma wordt uitgevoerd.

Inspanningen

4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.11.2 Programma voor uitvoering warmtetransitie met focus op inwoners met kleine portemonnee en slecht geïsoleerde huizen. Tevens is verkend wat de mogelijkheden zijn voor een warmtenet in Molenvliet en Snel & Polanen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Project is gestart.

Inspanningen

4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.11.4 Eigen organisatie CO2-neutraal in 2030 OF op koers om in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt gewerkt aan het reduceren van de CO2-uitstoot, onder andere via de routekaart energieneutraal eigen vastgoed. 2030 blijkt echter onhaalbaar.

Inspanningen

4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.12.1 Vergunningen zijn verleend aan geselecteerde initiatieven voor grootschalige zonnevelden (>1 hectare) en voor windturbines, op basis van de uitkomsten van gebiedsprocessen en de gebiedsvergelijking.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Vergunning aan eerste zonneveld verleend. Meerdere aanvullende vergunningstrajecten lopen of zijn in voorbereiding.

Inspanningen

4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.12.2 Voor het zonnelint A12 is i.s.m. gemeenten Utrecht en Montfoort, de provincie en RWS een uitvoeringsplan opgesteld.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het uitvoeringsplan is gereed.

Inspanningen

4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.12.3 Er is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor grootschalig zon en wind in zoekgebieden voor na 2030.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het onderzoek naar grootschalige opwek voor na 2030 wordt najaar 2025 opgestart, na besluitvorming over het Toetsingskader Reijerscop.

Inspanningen

4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.12.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Naar aanleiding van het beoogde onderstation Linschoten is Stedin de vraag voorgelegd wat het effect van lokale opwek betekent voor de netcongestie. Het effect was alleen kwalitatief positief te duiden. 

Inspanningen

4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.12.5 De mogelijkheden voor middelgrote opwek zijn verder uitgewerkt en worden actief onder de aandacht gebracht bij ondernemers en andere stakeholders.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Samen met de ondernemersvereniging wordt onderzocht hoe ondernemers hier nog meer bij betrokken kunnen worden. 

Inspanningen

4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen.

Terug naar navigatie - Een duurzame toekomst (Energietransitie) (4.11-4.14) - Resultaat - 4.14.2 Uitvoering voorstel om luchtverontreiniging te verminderen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 worden de acties uit het Plan van aanpak 'Luchtkwaliteit in Woerden' verder opgepakt. Dit moet resulteren in een besluit eind 2025 of de gemeente Woerden wel of niet aansluit bij het Schone Lucht akkoord. 

Inspanningen