Uitgaven

1,62%
€ 3.121
x €1.000
1,62% Complete

Inkomsten

66,69%
€ 128.093
x €1.000
66,69% Complete

Saldo

3630782,98%
€ 124.972
x €1.000

Programma 7. Algemene inkomsten

Uitgaven

1,62%
€ 3.121
x €1.000
1,62% Complete

Inkomsten

66,69%
€ 128.093
x €1.000
66,69% Complete

Saldo

3630782,98%
€ 124.972
x €1.000

In onderstaande tabel zijn de mutaties met betrekking tot programma 7 'Algemene inkomsten' opgenomen.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -27 -1.214 -1.377 -1.526 Nadeel
Afwijkingen baten 1.871 2.935 2.417 2.468 Voordeel
Saldo 1.844 1.721 1.040 942 Voordeel
Omschrijving Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0 0
Saldo 0 0 0 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 Septembercirculaire - Wet betaalbare huur 0.8 -49 -42 -23 -19 Nadeel
2 Septembercirculaire - Bibliotheekmiddelen 0.8 -158 -158 0 0 Nadeel
3 Septembercirculaire - Toezicht en handhaving kinderopvang 0.8 -5 0 0 0 Nadeel
4 Septembercirculaire - Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) 0.8 -14 -13 -13 -14 Nadeel
5 Septembercirculaire - Digitaal stelsel omgevingswet 0.8 41 48 56 64 Voordeel
6 Septembercirculaire - Bijstand jongerennorm 0.8 0 15 15 15 Voordeel
7 Septembercirculaire - Wet op de lijkbezorging 0.8 0 -9 -9 -9 Nadeel
8 Septembercirculaire - Besparingsverlies jeugd 0.8 0 -1.057 -1.091 -1.096 Nadeel
9 Septembercirculaire - Indexatie Wmo demografie 0.8 0 -156 -312 -467 Nadeel
10 Septembercirculaire - Bibliotheekmiddelen 0.8 158 158 0 0 Voordeel
Totaal mutaties - lasten -27 -1.214 -1.377 -1.526 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 Meicirculaire - technische correctie 0.7 -108.785 -102.653 -104.043 -104.501 Nadeel
2 Septembercirculaire - Integratie-uitkering Participatie SD 0.7 5.856 5.589 5.464 5.161 Voordeel
3 Septembercirculaire - Prov. taken VTH 0.7 77 77 77 77 Voordeel
4 Septembercirculaire - Voorschoolse vz peuters 0.7 86 86 86 86 Voordeel
5 Septembercirculaire - Armoedebestrijding kinderen 0.7 188 188 188 188 Voordeel
6 Septembercirculaire - Weerbaar bestuur / Veilig wonen 0.7 7 7 0 0 Voordeel
7 Septembercirculaire - Bibliotheekmiddelen 0.7 158 158 0 0 Voordeel
8 Septembercirculaire - Extra capaciteit Boa's 0.7 38 38 38 38 Voordeel
9 Septembercirculaire - Wet kwaliteitsborging bouw 0.7 25 25 0 0 Voordeel
10 Septembercirculaire - Wet betaalbare huur 0.7 49 42 23 19 Voordeel
11 Septembercirculaire - Stelpost BCF 0.7 1.447 1.447 1.447 1.447 Voordeel
12 Septembercirculaire - Algemene deel gemeentefonds 0.7 101.352 96.652 97.707 98.380 Voordeel
13 Decemberrcirculaire - Algemene deel gemeentefonds 0.7 1.097 1.004 1.155 1.298 Voordeel
14 OZB eigenaren niet-woningen 0.6 85 85 85 85 Voordeel
15 OZB eigenaren woningen 0.6 190 190 190 190 Voordeel
Totaal mutaties - baten 1.871 2.935 2.417 2.468 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal onttrekkingen Reserves 0 0 0 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Programma 7. Algemene inkomsten - Toelichting

Lasten programma 7

1 t/m 10: Dit betreffen de mutaties uit de septembercirculaire 2024. Conform raadsinformatiebrief D/24/159985 worden de financiële effecten in de voorjaarsrapportage 2025 verwerkt. 

Baten programma 7

1 t/m 13: Punt 1 betreft een technische correctie voor een verbeterde weergave in de begroting. Daarnaast zijn de mutaties uit de septembercirculaire conform raadsinformatiebrief D/24/159985 en de decembercirculaire 2024 verwerkt. 

14. OZB eigenaren niet-woningen
De opbrengsten van de OZB eigenaren niet-woningen zijn iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling. Bij de berekening van de tarieven is een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling. De definitieve waardeontwikkeling is uiteindelijk hoger geworden.
15. OZB eigenaren woningen
De opbrengsten van de OZB eigenaren woningen zijn iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling. Bij de berekening van de tarieven is een schatting gemaakt van de waardeontwikkeling. De definitieve waardeontwikkeling is uiteindelijk hoger geworden.

 

Opgave: Gezonde financiën

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat

7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat - 7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat - 7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De schuldquote is op dit binnen de signaalwaarden uit de Financiële Verordening en via de keuze om te werken met een investeringsplafond wordt er ook op gestuurd om in de toekomst onder de signaalwaarde van 130% te blijven. 

De overige financiële ratio's bevinden zich (nagenoeg) binnen de streefwaarden.

Inspanningen

7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Terug naar navigatie - Opgave: Gezonde financiën - Resultaat - 7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Op een aantal aspecten heeft nadere afstemming plaatsgevonden met de auditcommissie. In april 2025 is de aangepaste Financiële Verordening in de raad vastgesteld.

Inspanningen