Voor u ligt de Voorjaarsrapportage 2025, als belangrijk onderdeel van de planning-en-control-cyclus. De gemeente Woerden kent de volgende planning-en-control-instrumenten:
• Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting).
• Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten).
• Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
• Najaarsrapportage ( financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording).
• Jaarrekening (verantwoording financiële en beleidsmatige verantwoording).
De Voorjaarsrapportage is het eerste moment in de planning en control cyclus waarop de lopende begroting bijgesteld wordt. In de laatste Voorjaarsrapportage van dit college wordt op hoofdlijnen informatie gegeven over de belangrijke ontwikkelingen voor de komende jaren en wordt voor het lopende begrotingsjaar inzicht gegeven in de financiële afwijkingen ten opzichte van de laatst vastgestelde begroting. Daarnaast is de investeringsplanning geactualiseerd. Deze rapportage geeft de raad tevens de mogelijkheid om kennis te nemen van de voortgang van de realisatie van de beleidsdoelstellingen en deze zo nodig bij te stellen.
Met betrekking tot het saldo van de Voorjaarsrapportage 2025 merken wij op dat dit niet dé prognose is van de meerjarenbegroting 2025-2028. Na de Voorjaarsrapportage 2025 doen zich nog vele mutaties voor ten aanzien van de begrotingsbestanden (algemene uitkering, verbonden partijen, rente/afschrijvingen etc.).
Saldo Voorjaarsrapportage 2025
Per saldo resulteert de Voorjaarsrapportage in een negatieve bijstelling van € 1.705.000 (incl. reservemutaties). Hierdoor daalt het begrotingssaldo voor 2025 naar € 1.702.000 nadelig (inclusief reservemutaties). Belangrijke kanttekening is dat in de meicirculaire nog bijstellingen zullen plaatsvinden. Het effect hiervan is nog niet bekend, uw raad wordt over de uitkomsten van de meicirculaire op de gebruikelijke wijze geïnformeerd.
Voor 2025 vallen de volgende belangrijke bijstellingen op:
Positieve bijstellingen:
- De Algemene Uitkering is bijgesteld op basis van de september- en decembercirculaire 2024 (€ 1,6 mln. voordeel).
- Er wordt een overschot verwacht op de rijksbijdrage voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne (€ 1,1 mln. voordeel). Voorgesteld wordt om het overschot te reserveren voor de huur en nutsvoorzieningen Vijzelmolenlaan.
- Het BUIG-budget is bijgesteld als gevolg van loon- en prijsbijstelling, toename gedeeltelijk arbeidsgehandicapten, afbouw IOAW en verwachte toename werkloosheid (€ 0,8 mln. voordeel). Voor de daaropvolgende jaren (2026 e.v.) is het BUIG-budget geraamd op basis van budgetaandeel in 2025, de stand van het macrobudget uit de miljoenennota 2025 en de verwachte indexatie (€ 1,2 mln. voordeel).
- Hogere rijksbijdrage specifieke uitkering capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) (€ 0,7 mln. voordeel).
Negatieve bijstellingen:
- Negatief effect aframing uren domein Openbare ruimte en domein Ruimte (€ 1,8 mln. nadeel).
- Indexatie begroting 2025 Ferm Werk (€ 1,6 mln. nadeel).
- Verhoging voorschot Yeph door toename cliënten (€ 0,3 mln. nadeel).
- Inhuur personeel team Vastgoed (€ 0,2 mln. nadeel).
- Kosten civiele procedure onteigening Oortjespad Kamerik (€ 0,2 mln. nadeel).
- Verhoging voorschot Samen Veilig Midden Nederland (SAVE) door indexatie en toename cliënten (€ 0,1 mln. nadeel).
Een uitgebreidere toelichting op het bovenstaande is gegeven bij de afzonderlijke programma's.
Investeringen
De investeringskredieten die in 2025 zijn verstrekt en de resterende kredieten die nog openstaan vanuit 2024 zijn conform de financiële verordening opgenomen in Bijlage 1. De totale omvang van de openstaande kredieten is € 67,5 miljoen. De prognose geeft aan dat de totale verwachte investeringen in 2025 circa € 32 miljoen bedragen. Hiervan is t/m 31 mei € 3,3 miljoen uitgegeven. Dit betekent dat er nog ruim € 28 miljoen uitgegeven moet worden in 2025.
Stand van zaken organisatieontwikkeling
De toelichting op de stand van zaken van de gemeentelijke organisatieontwikkeling, met onder meer aandacht voor professionalisering, organisatieontwikkeling, nieuwe organisatiestructuur, HR21, DVO en invulling van vacatures is opgenomen in Bijlage 2.