Uitgaven

10,3%
€ 19.792
x €1.000
10,3% Complete

Inkomsten

8,15%
€ 15.663
x €1.000
8,15% Complete

Saldo

119950,09%
€ -4.129
x €1.000

Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen

Uitgaven

10,3%
€ 19.792
x €1.000
10,3% Complete

Inkomsten

8,15%
€ 15.663
x €1.000
8,15% Complete

Saldo

119950,09%
€ -4.129
x €1.000

Toelichting per programma

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Toelichting per programma

In onderstaande tabel zijn de mutaties met betrekking tot programma 6 'Ruimtelijke ontwikkeling en wonen' opgenomen.

Omschrijving (Bedragen x € 1.000) Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -2.352 -358 -308 -308 Nadeel
Afwijkingen baten 1.197 229 229 229 Voordeel
Saldo -1.155 -129 -79 -79 Nadeel
Omschrijving Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0 0
Saldo 0 0 0 0
Specificatie:
(BN = budgettair neutraal)
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 Wet betaalbare huur n.t.b. -22 PM PM PM Nadeel
2 VvE -bijdrage Bredeschool Schilderskwartier 4.3 -50 -50 0 0 Nadeel
3 Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) 5.5 40 40 40 40 Voordeel
4 Omgevingswet - WRO-module 8.1 -12 -12 -12 -12 Nadeel
5 Omgevingswet - Plan en regelsoftware 8.1 -33 0 0 0 Nadeel
6 VeiligheidsRegio Utrecht (VRU) 8.3 8 -14 -14 -14 Voordeel/Nadeel
7 Inhuur personeel team Vastgoed 8.3 -200 0 0 0 Nadeel
8 Aframing uren domein Ruimte 8.3 -702 0 0 0 Nadeel
9 Strategisch ruimtelijk advies (BN) 0.4/8.1 -55 -55 -55 -55 Nadeel
10 Regisseur Wonen en Zorg (BN) 0.4/6.8 -130 -130 -130 -130 Nadeel
11 Landelijk gebied (BN) 0.4/8.1 -86 0 0 0 Nadeel
12 Subsidie versnelling woningbouw (BN) 8.3 -790 0 0 0 Nadeel
13 Omgevingswet (BN) 8.3 -137 -137 -137 -137 Nadeel
14 Omzetting investeringskrediet vervanging auto landmeters (BN) 8.3 0 5 5 5 Voordeel
15 Omzetting investeringskrediet vervanging auto landmeters (BN) 8.3 0 -5 -5 -5 Nadeel
16 Beleidsadviseur vastgoed (BN) 0.4/8.3 -184 0 0 0 Nadeel
Totaal mutaties - lasten -2.352 -358 -308 -308 Nadeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
1 Strategisch ruimtelijk advies (BN) 0.4 27 27 27 27 Voordeel
2 Regisseur Wonen en Zorg (BN) 0.4 65 65 65 65 Voordeel
3 Landelijk gebied (BN) 0.4 86 0 0 0 Voordeel
4 Subsidie versnelling woningbouw (BN) 8.3 790 0 0 0 Voordeel
5 Omgevingswet (BN) 0.4 137 137 137 137 Voordeel
6 Beleidsadviseur vastgoed (BN) 0.4 92 0 0 Voordeel
Totaal mutaties - baten 1.197 229 229 229 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2025 2026 2027 2028 Voor- of nadeel
-
Totaal onttrekkingen Reserves 0 0 0 0

Bouwen en wonen (6.1-6.4)

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Maatschappelijk effect

6.1  De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners. 

6.2  Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.

6.3  Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.

2.2 / 3.14 / 4.5 / 5.8 / 6.4 De (inrichting van de) fysieke woon- en leefomgeving nodigt uit tot sporten, bewegen en ontmoeten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat

6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden 300-400 woningen per jaar opgeleverd. Dit wordt gerapporteerd in de woningbouwplanning.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De planning voor 2025 ligt net onder de doelstelling van 300 woningen. Voor de periode 2025 - 2028 is de verwachting dat de doelstelling van 300 - 400 woningen wel wordt gehaald. 

6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Resultaat in 2026

Inspanningen

6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.1.3 Een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Vanwege beperkte ambtelijke capaciteit is dit kader niet opgesteld.

Inspanningen

6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In het nieuwe woonprogramma worden betaalbaarheidseisen gesteld voor koopwoningen. In 2025-2026 worden mogelijke maatregelen om koopwoningen betaalbaar te houden verder onderzocht. 

Inspanningen

6.1.5 We voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.1.5 We voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De achterstand op de taakstelling is in 2024 kleiner geworden, maar nog niet helemaal goed gemaakt (6 statushouders te weinig gehuisvest). Dit komt o.a. door de schaarste van sociale huurwoningen.

Inspanningen

6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.1.6 Zo veel mogelijk senioren en kwetsbare inwoners wonen in een voor hen passende en geschikte woning waar zo nodig ondersteuning op maat kan worden geboden.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In het nieuwe Woonprogramma Woerden Woont goed! 2025 - 2029 is veel aandacht voor wonen en zorg. Zo wordt o.a. het realiseren van geclusterde woonvormen als uitgangspunt meegenomen in de advisering op nieuwbouwprojecten. 

Inspanningen

6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Voor de kern Zegveld zijn in maart 2024 samen met de inwoners potentiële woningbouwlocaties opgehaald.

Inspanningen

6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.2.2 Gebiedsgerichte, programmatische aanpak voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Poort van Woerden, die de deelgebieden Snellerpoort, Nieuw-Middelland en Stationsgebied omvat.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Om de integrale kaders voor duurzame mobiliteit en kwaliteit (woonprogramma, stedenbouw, groen-blauwe as en duurzaamheid) voor de Poort van Woerden projecten vast te stellen is gekozen voor een programma benadering. Dit maakt het mogelijk om op voorhand strategische keuzes te maken zodat de deelprojecten voortvarend verder kunnen worden gebracht en helpt bij lobby bij regio, provincie en Rijk. Daarnaast richt het programma zich op het oppakken van nog onbeantwoorde (overkoepelende) vraagstukken, integrale eenduidige sturing op gebiedsdoelen en het bewaken van de samenhang van de vier deelgebieden. Inhoudelijk vormen de waarden en uitgangspunten uit de Woerdense omgevingsvisie een belangrijk vertrekpunt. 

Inspanningen

6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Putkop: Tegen het vastgestelde bestemmingsplan is beroep ingesteld bij de Raad van State. Wanneer dit beroep wordt behandeld is afhankelijk van de planning van de Raad van State. 

Burgemeester van Zwietenweg: Beantwoording zienswijzen en aanpassen van de onderzoeken nemen meer tijd in beslag. Q2,3 2025 wordt dit bestemmingsplan inclusief beantwoording zienswijzen ter vaststelling aan u voorgelegd. 

Inspanningen

6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bij de actualisatie van het zogenoemde afwijkingenbeleid zal het uitgangspunt zijn dat er meer ruimte voor maatschappelijk initiatief ontstaat. Dit afwijkingenbeleid zal verwerkt worden in het omgevingsplan. De gemeenteraad zal middels een RIB verder geïnformeerd worden over de planning voor de opbouw van het omgevingsplan.  Zie ook 6.3.1.1. 

Inspanningen

6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

RWS wil geen geluidswallen bij Harmelen en Woerden aanleggen.

Inspanningen

2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 2.2.2 / 3.14.1 / 4.5.1 / 5.8.2 / 6.4.1 Openbare ruimte is een gezonde leefomgeving en aantrekkelijker voor cultuur, sport, spel en bewegen, onder meer door vergroenen (monitor sociale kracht: tevredenheid inwoners leefomgeving).

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Structurele samenwerking tussen sociaal en ruimtelijk domein is nog niet gerealiseerd.
Middels portfoliomanagement gaan we hier wel op in zetten.

Inspanningen

3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen (6.1-6.4) - Resultaat - 3.14.3 / 4.5.2 / 5.8.3 / 6.4.2 Er is een strategische visie op de betekenis van de schaalsprong van Woerden voor voorzieningen sport en cultuur, fysiek en programmering.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 worden de organisatorische stappen gezet om daarna aan de slag te gaan met de strategische visie. Naar verwachting zal hiermee een start worden gemaakt in Q4 2025 of Q1 2026.

Inspanningen

Sterke economie (6.5)

Resultaat

Terug naar navigatie - Sterke economie (6.5) - Resultaat

Toelichting

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen - Toelichting

Lasten programma 6

  1. Wet betaalbare huur
    Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden. Met de invoering van deze wet kregen gemeenten een belangrijke rol bij het bevorderen van goed verhuurderschap. Met de inwerkingtreding van de Wet betaalbare huur, Wet vaste huurcontracten en Wet maximering huurprijsverhoging geliberaliseerde huurovereenkomsten op 1 juli 2024 is deze rol uitgebreid. In de septembercirculaire 2024 is door het Rijk budget toegekend middels een decentralisatie uitkering.
  2. VvE -bijdrage Bredeschool Schilderskwartier
    De Rembrandt van Rijnschool heeft de Bredeschool Schilderskwartier (Jozef Israëllaan) verlaten. Zij zaten ook in de VvE. Het schoolgedeelte is teruggekomen bij de gemeente, waardoor wij ook verantwoordelijk zijn voor hun deel van (de dotatie aan) de VvE. Aan de Willem Alexanderschool, (en anderen) wordt gevraagd het gedeelte wat nu leegstaat, te huren. De huurprijs kan dan de meerkosten vanaf 2027 dekken.
  3. Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
    Betreft het verlagen van het ODRU budget op archeologie, omdat vanuit de ODRU hier geen inzet meer op plaatsvindt.
  4. Omgevingswet - WRO-module
    Betreft de aanschaf van de WRO-module voor het maken en bijhouden van ruimtelijke plannen, het uitvoeren van vergunningverlening en het monitoren van de naleving van de wet.
  5. Omgevingswet - Plan en regelsoftware
    Betreft eenmalige leveringskosten voor Plan- en regelsoftware. Het budget voor de structurele kosten is al opgenomen in de meerjarenbegroting.
  6. VeiligheidsRegio Utrecht (VRU)
    Het financiële kader van de begroting VRU is geactualiseerd naar aanleiding van reguliere loon- en prijsaanpassingen en bijstelling ijkpuntscores.
  7. Inhuur personeel team Vastgoed
    Voor het team Vastgoed is tijdelijk extra capaciteit nodig. Het gaat om specialistische functies die niet structureel ingevuld konden worden, ondanks meerdere wervingspogingen. Vanwege de schaarste op de arbeidsmarkt is inhuur noodzakelijk om de voortgang en kwaliteit van het werk te borgen. Deze externe inzet is per definitie duurder dan vaste formatie. We blijven inzetten op structurele oplossingen, maar zijn op korte termijn aangewezen op tijdelijke inhuur.
  8. Aframing uren domein Ruimte
    In de afgelopen drie jaar is structureel een deel van de begrote projecturen niet gerealiseerd. Dit heeft ertoe geleid dat bij zowel voorjaars- als najaarsrapportages uren zijn afgeraamd. Bijstelling van het budget is nodig om deze trend op te vangen en realistische inzet te kunnen begroten.
    Inmiddels is gestart met een verdiepend onderzoek naar de oorzaken van deze onderrealisatie. Daarbij kijken we onder andere naar een mogelijk te optimistische inschatting van de inzet op projecten, verminderde productiviteit binnen teams, en een toename van beleidsmatige ambities waarvoor vooraf geen bijbehorend budget is aangevraagd. Het doel is om structurele verbetermaatregelen te kunnen treffen, zodat toekomstige ramingen beter aansluiten bij de feitelijke inzet.
    Voor dit traject is het van belang dat we hier goed de tijd voor nemen, zodat de analyse zorgvuldig en volledig is. Tegelijkertijd is het urgent om tot verbetermaatregelen te komen. Daarom is het essentieel dat we de uitkomsten van dit traject met ingang van 2027 goed kunnen verwerken in de begroting.
  9. Strategisch ruimtelijk advies (BN)
    In Oudewater is behoefte aan een ruimtelijk strategisch adviseur ter ondersteuning van onder andere regionale vergaderingen. Technische wijziging via programma 8 – Overhead.
  10. Regisseur Wonen en Zorg (BN)
    In het Uitvoeringsplan van de Maatschappelijke agenda van de gemeente Woerden en het Sociaal Akkoord van de gemeente Oudewater is ingestemd met het aantrekken van een beleidsadviseur wonen en zorg gekoppeld aan de budgetten voor lokaal maatwerk maatschappelijke opvang / beschermd wonen (MOBW). In 2024 heeft een kwartiermaker wonen en zorg de processen neergezet om initiatieven voor woningen met een zorgcomponent beter te stroomlijnen. De kwartiermaker constateert dat sturing en ondersteuning de komende jaren nodig is en blijft opdat de gewenste woon-zorg initiatieven gerealiseerd worden. Met de functie van regisseur wonen en zorg kunnen we dit borgen. Technische wijziging via programma 3.
  11. Landelijk gebied (BN)
    Betreft technische correctie i.v.m. omzetten van exploitatiebudget naar loonbudget.
  12. Subsidie versnelling woningbouw (BN)
    Projectsubsidie periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 voor de bekostiging van de activiteiten/projecten m.b.t. de versnelling van woningbouw. Zie tevens inkomst onder punt 4 ‘mutaties baten’.
  13. Omgevingswet (BN)
    Betreft technische correctie i.v.m. omzetten van exploitatiebudget naar loonbudget.
  14. Omzetting investeringskrediet vervanging auto landmeters (BN)
    Betreft omzetting investeringskrediet voor de vervanging van de V-115-HX naar een exploitatiebudget i.v.m. lease.
  15. Omzetting investeringskrediet vervanging auto landmeters (BN)
    Zie toelichting bij punt 14.
  16. Beleidsadviseur vastgoed (BN)
    Betreft 1 FTE voor de functie beleidsadviseur vastgoed uit het budget organisatieontwikkeling. Technische wijziging via programma 8 – Overhead.

Baten programma 6

  1. Strategisch ruimtelijk advies (BN)
    In Oudewater is behoefte aan een ruimtelijk strategisch adviseur ter ondersteuning van onder andere regionale vergaderingen. Technische wijziging via programma 8 – Overhead.
  2. Regisseur Wonen en Zorg (BN)
    In het Uitvoeringsplan van de Maatschappelijke agenda van de gemeente Woerden en het Sociaal Akkoord van de gemeente Oudewater is ingestemd met het aantrekken van een beleidsadviseur wonen en zorg gekoppeld aan de budgetten voor lokaal maatwerk maatschappelijke opvang / beschermd wonen (MOBW). In 2024 heeft een kwartiermaker wonen en zorg de processen neergezet om initiatieven voor woningen met een zorgcomponent beter te stroomlijnen. De kwartiermaker constateert dat sturing en ondersteuning de komende jaren nodig is en blijft opdat de gewenste woon-zorg initiatieven gerealiseerd worden. Met de functie van regisseur wonen en zorg kunnen we dit borgen. Technische wijziging via programma 3.
  3. Landelijk gebied (BN)
    Betreft technische correctie i.v.m. omzetten van exploitatiebudget naar loonbudget.
  4. Subsidie versnelling woningbouw (BN)
    Projectsubsidie periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 voor de bekostiging van de activiteiten/projecten m.b.t. de versnelling van woningbouw. Zie tevens lasten onder punt 12 ‘mutaties lasten’.
  5. Omgevingswet (BN)
    Betreft technische correctie i.v.m. omzetten van exploitatiebudget naar loonbudget.
  6. Beleidsadviseur vastgoed (BN)
    Betreft 1 FTE voor de functie beleidsadviseur vastgoed uit het budget organisatieontwikkeling. Technische wijziging via programma 8 – Overhead.