Omschrijving | Taakveld | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Voor- of nadeel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Afwijkingen lasten | -633.818 | 77.782 | 122.782 | 122.782 | Nadeel | ||
Afwijkingen baten | -176.000 | -276.000 | -276.000 | -276.000 | Nadeel | ||
Saldo | -809.818 | -198.218 | -153.218 | -153.218 | Nadeel | ||
Omschrijving | Taakveld | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Voor- of nadeel | |
Stortingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Specificatie: | |||||||
Omschrijving - mutaties lasten | Taakveld | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Voor- of nadeel | |
1 | Portfoliomanagement | 8.1 | -40.000 | -45.000 | PM | PM | Nadeel |
2 | Beheer Cattenbroekerplas | 8.2 | 30.000 | Voordeel | |||
3 | Vergunningverlener Oudewater (Budgetneutraal - zie ook baten) | 8.3 | -74.000 | -74.000 | -74.000 | -74.000 | Nadeel |
4 | VeiligheidsRegio Utrecht (VRU) | 8.3 | -26.600 | -40.000 | -40.000 | -40.000 | Nadeel |
5 | Verkenningsstudie Harmelerwaard | 8.3 | -200.000 | Nadeel | |||
6 | Restant verkregen budget Omgevingswet 2022 | 8.3 | -130.000 | Nadeel | |||
7 | Middelen implementatie Omgevingswet 2023 (Budgetneutraal - zie ook baten) | 8.3 | 350.000 | 350.000 | 350.000 | 350.000 | Voordeel |
7 | Middelen implementatie Omgevingswet 2023 (Budgetneutraal, zie ook baten in programma 7) | 8.3 | -305.000 | Nadeel | |||
8 | Versterking Team Vastgoed 1 fte (Budgetneutraal - Progr. 8) | 8.3 | -83.557 | -83.557 | -83.557 | -83.557 | Nadeel |
9 | Inhuur personeel VTH/OOV | 8.3 | -100.000 | 0 | 0 | 0 | Nadeel |
10 | Woonzorgvisie | 8.3 | -25.000 | Nadeel | |||
11 | Stijging energiekosten | div. | -29.661 | -29.661 | -29.661 | -29.661 | Nadeel |
Totaal mutaties - lasten | -633.818 | 77.782 | 122.782 | 122.782 | Nadeel | ||
Omschrijving - mutaties baten | Taakveld | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Voor- of nadeel | |
1 | Vergunningverlener Oudewater (Budgetneutraal - zie ook lasten) | 8.3 | 74.000 | 74.000 | 74.000 | 74.000 | Voordeel |
2 | Verkenningsstudie Harmelerwaard | 8.3 | 100.000 | Voordeel | |||
4 | Overhevelen rijksbijdrage Omgevingswet 2023 (Budgetneutraal, zie ook lasten) | 8.3 | -350.000 | -350.000 | -350.000 | -350.000 | Nadeel |
Totaal mutaties - baten | -176.000 | -276.000 | -276.000 | -276.000 | Nadeel | ||
Stortingen Reserves | Taakveld | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Voor- of nadeel | |
- | |||||||
Totaal stortingen Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen Reserves | Taakveld | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Voor- of nadeel | |
- | |||||||
Totaal mutaties Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma 6. Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Toelichting
Terug naar navigatie - ToelichtingLasten
1. Portfoliomanagement: Prioritering van de grote ruimtelijke projecten heeft aangetoond dat er meer grip moet komen op de afweging, voorbereiding en uitvoering van het totaal van onze ruimtelijke projecten. Er is nu te weinig inzicht in de stand van zaken van lopende projecten, de voorraad aan 'wachtende' projecten en de beschikbare capaciteit, afgezet tegen de strategische doelstellingen van de gemeente. Om in control te komen en de doelstellingen op ruimtelijk gebied te realiseren is het noodzakelijk om portfoliomanagement te introduceren. Daarbij gaat het om het continu vaststellen van de optimale balans tussen activiteiten en het gebruik van de (schaarse) middelen. Middel daarbij is een structuur van 'tafels' op operationeel, tactisch en strategisch niveau, met rollen voor integrale besluitvorming, uitvoering en monitoring van alle projecten (klein tot en met groot). Daarbij moet een systeem ontwikkeld worden waarmee overzicht op de portfolio gehouden kan worden, per project gerapporteerd kan worden over de voortgang, en de samenhang met andere projecten inzichtelijk gemaakt kan worden. Ook moet dit systeem sturingsinformatie gaan genereren die helpt bij het maken van keuzes voor ambtelijke inzet. Hiervoor is eenmalig budget nodig van € 40.000 in 2023 en € 45.000 in 2024. Het is de bedoeling is dat de gemeente Oudewater voor 1/6 bijdraagt in deze kosten.
2. Beheer Cattenbroekerplas: Bij de voorjaarsrapportage 2022 is budget toegekend voor het beheer van de Cattenbroekerplas. Dit staat begroot op programma 6, maar hoort onder programma 4 (budgetneutraal in 2023). Daarnaast wordt voorzien dat de beheerlasten, vooruitlopend op overdracht aan een exploitant, in 2024 nog doorlopen (nadeel vanaf 2024).
3. Vergunningverlener Oudewater: De capaciteit die nodig is voor vergunningsverlening van projecten in Oudewater is 1 fte groter dan de 1,22 fte die daarvoor aanvankelijk is vastgesteld en overeengekomen. Vanaf 2024 is de inzet van deze extra fte in de DVO op te nemen. De kosten worden doorbelast en leiden dus ook tot een voordeel in de opbrengsten.
4. VeiligheidsRegio Utrecht (VRU): Het financiële kader van de begroting VRU is geactualiseerd naar aanleiding van reguliere loon- en prijsaanpassingen en bijstelling ijkpuntscores. De actualisatie 2023 e.v. brengt extra kosten met zich mee voor de aangesloten gemeenten: voor Woerden € 266.000. In programma 6 is daarvan 10% opgenomen, de overige 90% in programma 1. Het meerjarig effect is tevens meegenomen, in meerjarenperspectief is dit bedrag hoger.
5. Verkenningsstudie Harmelerwaard: In de startnotitie Verkenningsstudie Harmelerwaard werd uitgegaan van afronding van de studie in het eerste kwartaal van 2023. Door herijking van de opdracht zijn diverse onderdelen van het traject, waaronder de participatie, later gestart. Daardoor wordt nu rekening gehouden met afronding van de studie in het derde kwartaal van 2023. Daarnaast is de scope van de studie uitgebreid: waar eerder de volledige focus van de studie op het glastuinbouwgebied lag, is de scope verbreed zodat directe en indirecte consequenties voor het omliggende gebied expliciet in beeld worden gebracht. Daarnaast is vanuit de herijking van de opdracht het participatieproces verbreed. Dit heeft geresulteerd in extra bijeenkomsten en de inzet van digitale participatie-instrumenten (participatieplatform). In totaal gaat het om extra kosten van € 200.000. Vanuit gedeeld opdrachtgeverschap financiert de provincie Utrecht de helft van de kosten (€ 100.000, zie onder Baten).
6. Restant verkregen budget Omgevingswet 2022: Van het Rijk is in 2022 € 436.005 ontvangen via een decentralisatie-uitkering en deels ook besteed aan de invoering van de omgevingswet. In 2022 is een bedrag van € 270.000 nog niet besteed. Via de budgetoverhevelingen is reeds € 140.000 overgeheveld naar 2023, het restant van € 130.000 is hiermee dus ten gunste gekomen van het jaarrekeningresultaat 2022. Dit deel is echter in 2023 nog wel benodigd voor de implementatie van de Omgevingswet en wordt daarom nu bijgeraamd.
7. Middelen implementatie Omgevingswet 2023: Net als in eerdere jaren wordt van het Rijk in 2023 een bedrag ontvangen voor de implementatie van de Omgevingswet. Onbekend is nog hoe hoog dit bedrag is, de verwachting is dat dit in de meicirculaire bekend wordt. Voorzichtigheidshalve wordt uitgegaan van 70% van het ontvangen bedrag uit 2022 (€ 436.000 x 70% = € 305.000). In de begroting was rekening gehouden met een bedrag van € 350.000. Daarom worden de begrote lasten nu met € 45.000 verlaagd. Voor de jaren 2024 en verder waren structurele lasten en baten geraamd van € 350.000. Dit is niet terecht en is daarom is dit nu afgeraamd, zie ook de baten.
8. Versterking Team Vastgoed 1 fte: De fte's die samenhangen met de organisatieversterking (€ 825.000) zijn nu verdeeld over de verschillende programma's. Daaronder valt ook de uitbreiding van team Vastgoed met een beleidsadviseur. Dit is een omzetting van programma Overhead naar programma 6 (budgetneutraal).
9. Inhuur personeel VTH: In het eerste deel van 2023 zijn een handhavingsjurist en een vergunningverlener ingehuurd om te kunnen voldoen aan wettelijke taken (omdat bv. bij vergunningverlening het risico van vergunningsverlening van rechtswege dreigt als niet tijdig op de aanvraag wordt besloten). Hiervoor is geen dekking in de personeelsbegroting van de betreffende teams.
10. Woonzorgvisie: De vraag naar zorggeschikte woningen voor verschillende doelgroepen neemt de komende jaren steeds verder toe. Aan de gemeenteraad is toegezegd om de raad hierover te informeren met een RIB. Mede om deze toezegging gestalte te kunnen geven, wordt een woonzorgonderzoek uitgevoerd (T-002 / RIB wonen en zorg). Daarnaast is een woonzorgvisie per 2024 verplicht vanuit de overheid (programma Eerst een thuis), waarvoor dit onderzoek ter onderbouwing dient.
11. Stijging energiekosten: In de begroting 2023 is rekening gehouden met een stijging van de energiekosten met € 1,0 miljoen, die als stelpost is geraamd op programma 7. De totale stijging wordt nu ingeschat op € 800.000, waardoor per saldo € 200.000 kan vrijvallen. De kostenstijging is verdeeld over de verschillende programma's op basis van de werkelijke verdeling van de energielasten. Op de verschillende programma's leidt dit dus tot een nadeel. Op programma 7 leidt dit tot een voordeel.
Baten
1. Vergunningverlener Oudewater: zie onder Lasten punt 2.
2. Verkenningsstudie Harmelerwaard: zie onder Lasten punt 4.
3. Aanpassen rijksbijdrage Omgevingswet 2023: Er is een bedrag van € 350.000 begroot op programma 6 als bijdrage van het Rijk voor de implementatie van de Omgevingswet. Hoe hoog de bijdrage is, wordt naar verwachting bekend in de meicirculaire. Voorzichtigheidshalve wordt uitgegaan van 70% van het bedrag uit 2022 (€ 436.000 x 70%: € 305.000). Deze middelen worden ontvangen via een decentralisatie-uitkering en horen daarom te staan onder programma 7. Voor de jaren 2024 en verder waren structurele lasten en baten geraamd van € 350.000. Dit is niet terecht, daarom is dit nu afgeraamd (zie ook Baten).
4. Overhevelen rijksbijdrage Omgevingswet 2023: De bijdrage van het Rijk voor de implementatie van de Omgevingswet wordt verkregen via een decentralisatie-uitkering. Deze behoren begroot te worden onder programma 7.
Opgave: Bouwen en wonen
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect6.1 De gemeente Woerden biedt voldoende passende woningen voor haar inwoners.
6.2 Er komt een uitbreiding van woongebieden voor inwoners en werkgebieden voor ondernemers.
6.3 Er komt meer ruimte voor maatschappelijk initiatief. Burgers en ondernemers kunnen straks meedenken en meebeslissen over de inrichting van de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet maakt de vergunningverlening voor de initiatiefnemer ook eenvoudiger, overzichtelijker en sneller.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Bouwen en wonen
- 6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden worden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.
-
6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
- 6.1.2.1 Bij de herijking van de woonvisie worden de percentages sociale huur, middenhuur, goedkope en betaalbare koop herijkt. In totaal zijn er 60% betaalbare koop- en huurwoningen. Het percentage van 25% sociale huur geldt niet voor ...
- 6.1.2.2. De nieuwe uitgangspunten voor sociale huur en betaalbare koop zijn leidend in de nieuw te sluiten intentieovereenkomsten met ontwikkelaars .
-
6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.3.1 Het vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Hiervoor wordt een raadsvoorstel opgesteld, waarin de aanpak en de benodigde middelen worden beschreven en na goedkeuring worden uitgevoerd.
- 6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader stellen voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
- 6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
- 6.1.5 We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
-
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
- 6.2.1.1 De mogelijkheid onderzoeken voor nieuwe woninglocaties, mede op basis van de omgevingsvisie en waar de ontwikkelingen op o.a. stikstof nadrukkelijk bij betrokken worden.
- 6.2.1.2 De dorpsplatforms worden door de dorpsambtenaar nadrukkelijk betrokken bij het zoekproces.
- 6.2.1.3 De woningbouwprojecten in Harmelen vlottrekken en de volgende locaties voor woningbouw aanwijzen.
-
6.2.2 In 2023 wordt een integraal beleidsprogramma, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden ter besluitvorming voorgelegd aan college en gemeenteraad.
- 6.2.2.1 Werken aan het integrale beleidsprogramma voor de Poort van Woerden.
- 6.2.2.2 Koop-realisatieovereenkomst sluiten voor bouwveld B1.
- 6.2.2.3 Ontwikkelovereenkomst sluiten voor bouwveld B2.
- 6.2.2.4 Op Middelland 225 woningen opleveren.
- 6.2.2.5 Op Middelland een intentieovereenkomst en een anterieure exploitatieovereenkomst afsluiten voor nieuwe woningbouwontwikkeling.
- 6.2.2.6 Het stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied voorleggen aan de gemeenteraad.
- 6.2.2.7 Het participatietraject voor de oude Minkema-locatie opstarten.
- 6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
- 6.2.5 Er is een bouwveld aangewezen waarop een CPO project kan worden getenderd.
- 6.3.1 In 2026 beschikken we over een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
- 6.3.2 In 2024 wordt de raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
-
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
- 6.3.3.1 De adviezen uit het klanttevredenheidsonderzoek vergunningen en haalbaarheidsonderzoeken implementeren in de organisatie om zo de dienstverlening richting inwoners te verbeteren.
- 6.3.3.2 Op basis van de afwijzingsgronden van initiatieven bekijken in hoeverre de geldende regels knellend zijn om maatschappelijk initiatief toe te staan.
- 6.3.3.3 Op basis van de bevindingen vanuit het ‘nieuwe’ vergunningproces Omgevingswet bekijken waar mogelijke vereenvoudigingen in het proces kunnen worden doorgevoerd.
- 6.3.3.4 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
-
6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.
- 6.3.4.1 Het college gaat met Rijkswaterstaat en de provincie in gesprek of zij de mogelijkheden voor een geluidswal bij de woonwijken van Harmelen en Woerden willen onderzoeken.
- 6.3.4.2 Onderzoeken of dit gecombineerd kan worden met het onderzoek naar de mogelijkheden voor het zonnelint A12 (4.12.2).
- 6.3.5 In 2023 wordt een verkenningsstudie naar de Harmelerwaard ter besluitvorming voorgelegd aan college en raad.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat6.1.1 Er worden in de gemeente Woerden worden 300-400 woningen per jaar opgeleverd.
Inspanningen
6.1.2 In 2026 is in de woningbouwplanning het aandeel huur en betaalbare koop gestegen van 50% naar maximaal 60%.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.1.3 Er is in 2024 een kader voor goede huisvesting en maatschappelijke ondersteuning voor arbeidsmigranten.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.1.4 We vergroten de kansen voor starters en middeninkomens om in Woerden zelf een woning te kopen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.1.5 We versnellen de taakstelling voor de huisvesting van statushouders conform de opdracht van het Rijk.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De taakstelling voor de huisvesting van statushouders is verdubbeld naar 64 statushouders in de eerste helft van 2023. Ook in de tweede helft van 2023 verwachten we een soortgelijke taakstelling. Dat past weliswaar binnen de reguliere voorraad sociale huurwoningen, maar we willen voorkomen dat de druk op deze woningvoorraad te groot wordt. We onderzoeken daarom de bouw van 3 gemengde woonvormen (2 permanente woonvormen, 1 tijdelijke woonvorm), waarbij zowel statushouders als lokale woningzoekenden (o.a. spoedzoekers) een woning kunnen vinden.
Inspanningen
6.2.1 Voor Kamerik, Harmelen en Zegveld zijn afspraken gemaakt over nieuwe woningbouwlocaties in buitenstedelijk gebied.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.2.2 In 2023 wordt een integraal beleidsprogramma, inclusief doelen, indicatoren en (benodigde) financiering, gericht op de brede gebiedsontwikkeling in de Poort van Woerden ter besluitvorming voorgelegd aan college en gemeenteraad.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.2.4 De bestemmingsplannen Putkop en de Burgemeester van Zwietenweg zijn onherroepelijk.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.2.5 Er is een bouwveld aangewezen waarop een CPO project kan worden getenderd.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.3.1 In 2026 beschikken we over een gebiedsdekkend omgevingsplan nieuwe stijl.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.3.2 In 2024 wordt de raamverordening fysieke leefomgeving vastgesteld.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.3.3 In deze collegeperiode ontstaat meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, zowel binnenstedelijk als in het buitengebied.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Ter voorbereiding op de Omgevingswet wordt het proces rondom een vergunning en haalbaarheidsverzoek herzien. In die herziening wordt tevens gekeken op welke wijze meer ruimte kan ontstaan voor maatschappelijk initiatief.
Inspanningen
6.3.4 Geluidswal langs de A12 bij woonwijken Harmelen en Woerden.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
6.3.5 In 2023 wordt een verkenningsstudie naar de Harmelerwaard ter besluitvorming voorgelegd aan college en raad.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Voor het afronden van de verkennningsstudie naar een toekomstperspectief voor het glastuinbouwgebied in de Harmelerwaard is additionele financiering nodig.