Programma 7. Algemene inkomsten

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Omschrijving Taakveld 2023 Voor- of nadeel
Afwijkingen lasten -3.922.160 Voordeel
Afwijkingen baten 3.622.595 Voordeel
Saldo -7.544.755 Voordeel
Omschrijving Taakveld 2023 Voor- of nadeel
Stortingen reserves 0
Onttrekkingen reserves 0
Saldo 0
Specificatie:
Omschrijving - mutaties lasten Taakveld 2023 Voor- of nadeel
1 Doorgerekende rente grondbedrijf 0.5 223.012 N
2 Vrijval stelpost loonkosten 2023 0.8 -91.100 V
3 Tegemoetkoming omzet en overdrachtsbelasting 0.8 -143.000 V
4 Noodfonds energiearmoede 0.8 -1.400.000 V
5 Stelpost impulsgelden weerbaar bestuur 0.8 7.062 N
6 Naheffing Vpb 0.9 25.000 N
7 Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 6.3 55.000 N
8 Loonkosten CAO stijging 2022 div -2.598.134 V
Totaal mutaties - lasten -3.922.160 Voordeel
Omschrijving - mutaties baten Taakveld 2023 Voor- of nadeel
1 Renteresultaat creditgelden 0.5 150.000 V
2 Precariobelasting 0.64 25.000 V
3 Algemene uitkering voorgaande jaren 0.7 50.000 V
4 Dividend BNG 0.7 151.537 V
5 Algemene uitkering (aanpassing mei- en septembercirculaire) 0.7 943.712 V
6 Algemene uitkering (diversen) 0.7 215.946 V
7 Algemene uitkering (participatie) 0.7 499.529 V
8 Energietoeslag 0.7 1.541.871 V
9 Toeristenbelasting 3.4 45.000 V
Totaal mutaties - baten 3.622.595 Voordeel
Stortingen Reserves Taakveld 2023 Voor- of nadeel
-
Totaal stortingen Reserves 0
Onttrekkingen Reserves Taakveld 2023 Voor- of nadeel
-
Totaal mutaties Reserves 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Lasten:

1. Doorgerekende rente grondbedrijf: De doorberekende rente grondbedrijf is reeds opgenomen in de werkelijke doorberekende rente aan taakvelden. Dit geeft een te hoog bedrag aan doorberekende rente.

2. Vrijval stelpost loonkosten 2023: De CAO loonkostenstijging zijn gedekt vanuit de stelpost loonkosten. Van de stelpost kan nog € 91.000 vrijvallen ten gunste van de algemene middelen). In hoofdstuk financieel beeld is een overzicht opgenomen met de verdeling van de loonkostenstijging naar programma's. Deze posten zijn onderdeel van de mutaties per programma's.

3. Tegemoetkoming omzet- en overdrachtsbelasting: In fiscaal tijdvak 2016 was sprake van een vastgestelde boete voor de omzetbelasting. Deze boete is in 2023 teruggedraaid (voordeel € 14.000). Tevens is er een recente uitspraak op een bezwaarschrift uit 2019 inzake overdrachtsbelasting, waarin het bezwaar ontvankelijk verklaard is en de belastingdienst geheel aan het bezwaar tegemoet komt (voordeel € 129.000).

4. Noodfonds energiearmoede: Het bedrag voor het Noodfonds stond nog begroot als stelpost in programma 7 (Algemene middelen) en  wordt nu verdeeld over de betreffende programma's 3 en 4.

5.  Stelpost impulsgelden weerbaar bestuur: aanvullende uitkering vanuit het gemeentefonds. Zie ook baten algemene uitkering (diversen).

6. Naheffing Vpb: Naheffing vennootschapsbelasting over de fiscale jaren 2020 en 2021.

7. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen: In de eerste acht maanden van 2023 is meer kwijtgescholden dan begroot. De laatste vier maanden komen hier nog bij. In deze laatste vier maanden worden historisch gezien minder aanvragen tot kwijtschelden  ingediend c.q. gehonoreerd.

8.  Diverse taakvelden;  De stelpost loonkosten is verminderd met de gestegen loonkosten verdeeld over de programma's. In het hoofdstuk Inleiding en financieel beleid is een totaal overzicht opgenomen van de verdeling loonkostenstijging ten laste van de stelpost loonkosten. Het restant van de stelpost valt vrij, zie punt nr 2.

Baten:

1. Renteresultaat creditgelden: Mede door lagere investeringen dan begroot in 2023 is er sprake van een fors bedrag op de rekening-courant. Tevens is de daggeldrente op creditgelden in 2023 gestegen.

2. Precariobelasting: Hogere opbrengst incidentele precario. 

3. Algemene uitkering voorgaande jaren: Een positieve verrekening van de algemene uitkering over de jaren 2021 en 2022.

4. Dividend BNG: In 2023 is door Bank Nederlandse Gemeente (BNG) een hoger dividend uitgekeerd per deelname dan begroot.

5. Algemene uitkering: Aangepast bedrag n.a.v. meicirculaire

6. Algemene uitkering: Aanvullende uitkering vanuit het gemeentefonds: Peuterspeelzalen € 3.088, Maatschappelijke begeleiding statushouders € 59.250, Inkomstenderving gemeenten 2020 € 4.043, Leerlingenvervoer Oekraïne  € 66.772, Taal voor ontheemden Oekraïne € 36.590,  Impuls weerbaar bestuur €  7.062, Wet goed verhuurderschap € 13.900 en Wet kwaliteitsborging bouw  € 25.241.

7. Algemene wet Participatie: Aangepast bedrag n.a.v. meicirculaire.

8. Energietoeslag: Op basis van de nieuwe verdeelsystematiek krijgt gemeente Woerden het resterende bedrag voor de energietoeslag in 2023. Dit is niet in de septembercirculaire opgenomen, omdat de noodzakelijke wijziging van de Participatiewet nog niet is goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. In de decembercirculaire 2022 is een bedrag ontvangen van 892.121 voor het jaar 2023.

9. Toeristenbelasting: In 2022 zijn er meer toeristen geweest dan begroot, de extra opbrengsten zijn in 2023 verantwoord. Tevens gaan we er vanuit dat het aantal toeristen in 2023 gelijk zal zijn aan 2022.

Opgave: Gezonde financiën

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

7.1.1 Woonlastenstijging beperken tot kostenstijging en inflatie, niet voor nieuwe ambities.

Terug naar navigatie - 7.1.1 Woonlastenstijging beperken tot kostenstijging en inflatie, niet voor nieuwe ambities.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In de begroting 2023 is de OZB verhoogd met inflatiecorrectie + 3% ivm de afspraken uit de Strategische Heroriëntatie. Voor 2024 is vooralsnog het uitgangspunt alleen een verhoging voor kostenstijging en inflatie, waarbij nog wel rekening gehouden moet worden met een laatste 3% stijging vanuit de Strategische Heroriëntatie (doorgeschoven vanuit 2023).

Inspanningen

7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Terug naar navigatie - 7.2.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het meerjarenperspectief 2024-2027 is op dit moment voor de jaarschijven 2026-2027 negatief. Dit is een landelijk beeld, doordat de Algemene Uitkering vanuit het rijk in die jaren fors verlaagd wordt. Dit is ook in lijn met het advies van de VNG: "Breng de lasten in de meerjarenramingen voor 2026 en 2027 in beeld, in de vorm van een realistische begroting. Baseer deze op het huidige takenpakket, de noodzakelijke investeringen, de inflatie, de stijgende rente, de ambities uit de coalitieakkoorden en geschatte mee- en tegenvallers. Naar verwachting zullen de meerjarenramingen 2026 en 2027 dan duidelijk tekorten aangeven."

Inspanningen

7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Terug naar navigatie - 7.2.2 Onze financiële ratio's voldoen aan de minimale eisen uit de financiële verordening.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De schuldquote is op dit nog binnen de signaalwaarden uit de Financiële Verordening. Echter het langetermijn perspectief geeft een zorgelijk beeld. Hierover is de raad bij de Begroting 2023 en de RIB 'plan van aanpak verbetering schuldquote' reeds geïnformeerd.

De overige financiële ratio's bevinden zich binnen de streefwaarden.

Inspanningen

7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Terug naar navigatie - 7.2.3 Financiële verordening geïmplementeerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen