Omschrijving | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
---|---|---|---|---|
Afwijkingen lasten | 5.758.286 | Nadeel | ||
Afwijkingen baten | 675.313 | Voordeel | ||
Saldo | 5.082.973 | Nadeel | ||
Omschrijving | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
Stortingen reserves | 0 | |||
Onttrekkingen reserves | -150.000 | Voordeel | ||
Saldo | -150.000 | Voordeel | ||
Specificatie: | ||||
Omschrijving - mutaties lasten | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
1 | Terugvordering Stichting Kwadraad | 6.1 | -78.770 | V |
2 | Brede SPUK | 6.1 | -350.000 | V |
3 | Inburgering | 6.1 | 149.873 | N |
4 | Inburgering onderwijsroute | 6.1 | 62.748 | N |
5 | Inhuurkosten | 6.1 | -170.000 | V |
6 | Inhuurkosten | 6.2 | 170.000 | N |
7 | Oekraine | 6.3 | -1.000.000 | V |
8 | PGB's Wmo begeleiding | 6.71b | -200.000 | V |
9 | PGB's Jeugd | 6.72a | -200.000 | V |
10 | Maatwerkbudget Jeugd | 6.72a | 200.000 | N |
11 | Maatwerkbudget Jeugd | 6.72a | -300.000 | V |
12 | Maatwerkbudget Jeugd | 6.72b | 300.000 | N |
13 | Samen Veilig Midden Nederland (SVMN) | 6.82a | -245.000 | V |
14 | Ferm Werk | div. | 6.695.000 | N |
15 | GGDrU | div. | 214.548 | N |
16 | Loonkosten CAO stijging 2022 | div. | 509.887 | N |
Totaal mutaties - lasten | 5.758.286 | Nadeel | ||
Omschrijving - mutaties baten | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
1 | Inburgering SPUK | 6.1 | 189.873 | V |
2 | Inburgering SPUK onderwijsroute | 6.1 | 62.748 | V |
3 | Particuliere opvang Oekraine (POO) | 6.3 | 146.160 | V |
4 | Gemeentelijke opvang Oekraine (GOO) | 6.3 | 35.358 | V |
5 | BUIG - def vaststelling 2023 | 6.3 | 241.174 | V |
Totaal mutaties - baten | 675.313 | Voordeel | ||
Stortingen Reserves | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
- | ||||
Totaal stortingen Reserves | 0 | |||
Onttrekkingen Reserves | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
6 | TOZO reserve | -150.000 | voordeel | |
Totaal mutaties Reserves | -150.000 | Voordeel | ||
Programma 3. Sociaal domein
Toelichting
Terug naar navigatie - ToelichtingLasten
1. Terugvordering Stichting Kwadraad: In 2022 heeft St. Kwadraad door uitval van personeel en personele wisselingen 0,53 fte minder algemeen maatschappelijk werk kunnen inzetten dan bij aanvang vn het subsidiejaar is aangevraagd. Hiervoor is een bedrag van € 55.947 teruggevorderd. Daarnaast ondervond St. Kwadraad in 2022 problemen in de registratie van Onafhankelijke Cliënt Ondersteuningstrajecten (OCO). In 2022 heeft St. Kwadraad minder trajecten geregistreerd dan uitgevoerd. Bovengenoemde personele wisselingen en uitval van personeel waren hiervan de oorzaak.
St. Kwadraad heeft de gemeente vroegtijdig over de situatie geïnformeerd en in gezamenlijkheid zijn we tot de overeenstemming gekomen dat zij voor de ontbrekende registraties voor 50% worden gecompenseerd. Een bedrag van € 22.823,- wordt teruggevorderd.
2. Brede SPUK: De Brede SPUK is voor 2023 aangevraagd en dit budget is in juni toegekend. Daardoor zijn er geen extra activiteiten voorgesteld om dit budget in te zetten. Er staan wel in de reguliere begroting kosten tegenover de inkomsten van de Brede SPUK. Dit zal leiden tot een voordeel in de reguliere begroting. Het effect is op dit moment nog niet bekend. Naar verwachting zal 20% van de inkomsten niet worden besteed in 2023, dit deel mag confomr de aanvraag worden besteed in 2024.
3. Inburgering: SPUK Inburgering is gewijzigd door bijstelling van prognose van het aantal asielstatushouders dat in 2022 en 2023 in de gemeente gehuisvest wordt en het aantal gezins- en overige migranten dat in 2023 in de gemeente gehuisvest wordt. Deel van 40.000 wordt ingezet door Ferm Werk. (zie ook toelichting baten).
4. Inburgering onderwijsroute: Het toegekende budget voor 2022 is herzien op basis van de gegevens m.b.t. het totaal aantal asielstatushouders in de onderwijsroute dat zich in 2022 in de gemeente heeft gehuisvest en ultimo van het jaar 2022 in de betreffende gemeente woonachtig is. (zie ook toelichting baten).
5 en 6: Inhuurkosten: De inhuurkosten worden omgezet naar het juiste taakveld.
7. Oekraïne: In de voorjaarsrapportage is een globale inschatting gemaakt voor de kosten. In de realisatie blijkt nu dat deze inschatting te ruim is geweest, daarom kan dit budget worden afgeraamd in de najaarsrapportage.
8. PGB's Wmo Begeleiding: Door de maatregelen op PGB's is de verschuiving groter dan in de begroting is opgenomen. De maatwerkkosten blijven naar verwachting binnen de prognose, dus hier is geen sprake van een waterbedeffect.
9 en 10: PGB's Jeugd en maatwerkbudget jeugd: Door de maatregelen op PGB's is de verschuiving groter dan in de begroting is opgenomen. Het voordeel op de PGB's zorgt voor een nadeel in het maatwerkbudget jeugd.
11 en 12: Maatwerkbudget jeugd: Verschuiving maatwerkbudget jeugd van taakveld 6.72a naar 6.72b. Op basis van prognose is een inschatting gemaakt om de begroting te splitsen over verschillende taakvelden binnen de jeugdzorg.
13. Samen Veilig Midden Nederland (SVMN): De definitieve vaststelling van de jaarrekening 2022 is voordeliger dan verwerkt in de begroting € 45.000 voordeel. In de voorjaarsrapportage is een toename van 278.000 opgenomen om aan te sluiten op het voorschotbedrag voor SVMN. Echter is deze inschatting gemaakt op de prognose van 2022 en niet op de definitieve realisatie van 2022 (voordeel van +/- 150.000). Daarnaast zit een lichte daling in de aantallen waardoor de huidige verwachting is dat de kosten van SVMN voordeliger zullen zijn dan de huidige begroting, Voordeel € 200.000.
14. Ferm Werk: De Q2 rapportage 2023 van Ferm Werk leidt tot een begrotingswijziging die voor een groot deel bepaald wordt door de verwerking van de aanvragen voor energietoeslag, deze uitgaven waren niet in de primaire begroting opgenomen. In de prognose is tevens rekening gehouden met het gemeentelijke beleid om de norm op te hogen naar 140%. Het Rijk compenseert deze kosten tot de norm van 120%. Het restant wordt bekostigd uit het Noodfonds Energie-armoede, dit betreft een overheveling uit programma 7 naar programma 3 van € 700.000.
Daarnaast zijn vanwege de hoge inflatie de kosten sterk gestegen. Met name de uitkeringslasten en de loonkosten van gesubsidieerde arbeid stijgen sterk door onder andere de verhoging van het wettelijke minimumloon (10,15% + 3,13%). Deze lasten worden gecompenseerd door een voordeel bijdrage Participatie in de meicirculaire.
De verhoogde taakstelling voor de huisvesting van statushouders zorgt voor een toename van het aantal uitkeringen voor levensonderhoud, aanvragen voor bijzondere bijstand en aanvragen voor de declaratieregeling. Ook de uitvoeringskosten (personeelskosten en materiele kosten) stijgen als gevolg van loon- en prijsindexaties flink. Een gedeelte van de verhoogde gemeentelijke bijdrage wordt gedekt uit o.a. verhoging van het BUIG-budget, integratie-uitkering Participatie en het cluster Participatie vanuit de Algemene uitkering.
Het totaal van Ferm Werk leidt tot een nadeel van € 6,7 miljoen op programma 3. Hier staat ongeveer € 2,0 miljoen aan rijksbijdragen tegenover (programma 7), een bedrag van € 0,9 miljoen betreft uitgaven waarvoor de rijksbijdrage al in 2022 was ontvangen en er wordt zoals bovenstaand vermeld € 0,7 miljoen gedekt uit het Noodfonds Energiearmoede. Het BUIG-budget is verhoogd met € 0,2 miljoen (zie onderstaand onder de baten). Middels een afzonderlijke RIB wordt de raad op de hoogte gesteld van de Q2 rapportage en de gedetailleerde financiële consequenties hiervan.
15. GGDrU: Qua omvang zijn de belangrijkste verwerkte mutaties in begroting 2023-2 de meest recente beschikbare informatie rondom Covid-19. Verder heeft het programma Versterking Infectieziektebestrijding en Pandemische paraatheid (VIP) een forse financiële impact en in mindere mate ook de HPV+vaccinatie campagne. De financiering van deze dienstverlening verloopt niet via gemeenten maar via het Rijk.
Verder is in deze begroting rekening gehouden met de effecten van de loon- en de prijsindexatie. Vergeleken met eerdere jaren gaat het om forse bedragen aangezien de cao-afspraken en de inflatie in 2023 hoog zijn.
Ten slotte komen in deze begroting twee regelingen voor Oekraïense ontheemden aan bod en is weergegeven welke maatwerkmutaties er op basis van (addenda op) de samenwerkingsovereenkomsten met gemeenten van toepassing zijn op het jaar 2023.
16. Diverse taakvelden: CAO loonkostenstijging 2022: doorbelasting van gestegen loonkosten naar de verschillende taakvelden.
Baten
1. Inburgering SPUK: SPUK Inburgering is gewijzigd door bijstelling van prognose van het aantal asielstatushouders dat in 2022 en 2023 in de gemeente gehuisvest wordt en het aantal gezins- en overige migranten dat in 2023 in de gemeente gehuisvest wordt.
2. Inburgering SPUK onderwijsroute: Het toegekende budget voor 2022 is herzien op basis van de gegevens m.b.t. het totaal aantal asielstatushouders in de onderwijsroute dat zich in 2022 in de gemeente heeft gehuisvest en ultimo van het jaar 2022 in de betreffende gemeente woonachtig is.
3. Perticuliere opvang Oekraïne (POO): In 2023 zijn 58 personen ondergebracht in de particuliere opvang. Dit is niet opgenomen in de voorjaarsrapportage. De Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne geeft aan dat we 210 euro per maand krijgen per opvangplek.
4. Gemeentelijke opvang Oekraïne (GOO): Het aantal opvangplekken is in de Stadspoort met ingang van 5 september verhoogd van 50 naar 52.
5. BUIG: Definitieve vaststelling rijksbijdrage
6. TOZO: Onttrekking uit de reserve TOZO. De inschatting is dat niet het volledige bedrag nodig is om als reserve aan te houden in de reserve TOZO. Bedrag kan vrijvallen ten gunste van het begrotingsresultaat.
Opgave: Zorgzame samenleving
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.1 Maatschappelijke organisaties en de gemeente hebben een gemeenschappelijk beeld van de visie en koers binnen het brede Sociaal Domein voor de komende jaren en geven daar gezamenlijk uitvoering en sturing aan. De inwoner staat hierin centraal.
3.2 Inwoners doen mee naar vermogen en worden ondersteund waar nodig in eigen wijk of dorp. Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.
3.3 Alle inwoners krijgen kwalitatief goed passende zorg en ondersteuning, ongeacht achtergrond, leefstijl en identiteit.
3.4 Nieuwkomers krijgen een warm welkom en voelen zich snel thuis in Woerden zodat zij naar vermogen mee kunnen doen.
3.5 Onze sociale, culturele, fysieke en groenblauwe voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Zorgzame samenleving
- 3.1.1 De maatschappelijke agenda is vernieuwd. Er is een startfoto, integraal beleidskader, uitvoeringsagenda en monitor opgesteld, gekoppeld aan de doelen uit de nieuwe MAG.
-
3.1.2 We sturen op de kwaliteit en kosten binnen het Sociaal Domein.
- 3.1.2.1 Het integrale beleidskader (nieuwe MAG) uitwerken in een uitvoeringsagenda die jaarlijks wordt opgenomen in de P&C-cyclus.
- 3.1.2.2 Een tweejaarlijkse monitor ontwikkelen waarin gezamenlijk met partners nader te bepalen indicatoren zijn opgenomen, gekoppeld aan de doelen uit de maatschappelijke agenda.
- 3.1.2.3 Sturingsmaatregelen uit de strategische heroriëntatie en 1e tranche impuls Jeugd/Wmo monitoren (gekoppeld aan de P&C-cyclus) en zo nodig bijsturen en/of aanvullen met maatregelen via de 2e tranche impuls Jeugd/Wmo en de MAG.
- 3.1.2.4 De inkomenstoets voor hulp bij het huishouden vanaf januari 2023 toepassen voor alle nieuwe indicaties en herindicaties. Bij bestaande indicaties het protocol toepassen zodra de indicatie afloopt.
-
3.2.1 In alle acht wijken en de drie dorpen zijn er laagdrempelige ontmoetingsplaatsen waar inwoners terecht kunnen voor ontmoeting, ondersteuning en activiteiten.
- 3.2.1.1a Een inventarisatie maken van aanwezige ontmoetingsplaatsen en wat hierop aanvullend nodig is om de doelen binnen het SD te behalen. Hierop integraal accommodatiebeleid ontwikkelen.
- 3.2.1.1b Het fysiek inrichten en het onder inwoners kenbaar maken van het bestaan van de betreffende nieuwe locaties.
- 3.2.1.2 Aanvullend op 3.2.1.1 onderzoeken of ook de schoollocaties beter benut kunnen worden.
- 3.2.1.3 Op basis van de in 3.2.1.1 genoemde inventarisatie en het op te stellen accommodatiebeleid invulling geven aan en besluitvorming voorbereiden over:
- 3.2.1.4 Woerden Wijzer is op structurele basis fysiek aanwezig op de ontmoetingsplaatsen in de wijken en dorpen en/of bij vindplaatsen zoals onderwijs en huisartsen.
- 3.2.1.5 Op structurele basis samenwerking en overleg organiseren met de diverse partijen (zoals buurtverbinders, maatschappelijke organisaties, Ferm Werk en Woerden Wijzer) die in de wijken en dorpen actief zijn.
- 3.2.2 De score op de indicator sociale samenhang in de buurt stijgt in 2023 naar minimaal score 6,4 (2020: 6,1), waardoor de sociale kracht van inwoners in 2022 niet is gedaald (2020: 7,6).
- 3.2.3 We realiseren voorzieningen en diensten die aansluiten bij de wensen en behoeften van jongeren.
- 3.2.4 Inclusie is zichtbaar op college- en raadsvoorstellen.
- 3.2.5 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms en andere partijen. Partijen kennen het begrip.
-
3.3.1 Zorgaanbieders zetten in overleg met Woerden Wijzer effectieve interventies in: -De (her)instroom in zorg op het gebied van Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020. -De gemiddelde duur van trajecten Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020
- 3.3.1.1 Bij inkooptrajecten specifieke kwaliteitseisen vaststellen die wij stellen aan hulp en zorgverleners.
- 3.3.1.2 In de MAG nader uitwerken hoe we voorkomen dat zorgaanbieders niet-effectieve interventies inzetten, hoe we hier beter op kunnen sturen en welke indicatoren we hiervoor moeten ontwikkelen en monitoren (...)
- 3.3.1.3 Op basis van maandelijkse dashboards en prognoses analyseren we de inzet van zorg en of effectieve interventies worden ingezet, zo nodig sturen we hierop bij.
-
3.3.2 Het percentage inwoners dat zegt dat zij de ondersteuning als goed ervaren blijft minimaal gelijk (was 81% in 2020 in de ervaringswijzer).
- 3.3.2.1 Extern onderzoek laten uitvoeren naar hoe begeleiding bij Woerden Wijzer beter gepositioneerd kan worden en welke organisatievorm daarvoor het best passend is.
- 3.3.2.2 We zetten ons in voor versterking van het zorgaanbod binnen het ziekenhuisterrein. Dag- en nacht beschikbaarheid van huisartsenzorg in avond- en weekend,
-
3.4.1 Vanaf de eerste dag krijgen nieuwkomers begeleiding en wordt met hen een persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP) opgesteld waaronder inbegrepen taalonderwijs via een van de leerroutes.
- 3.4.1.1 In gesprek met de gemeenteraad bepalen op welke wijze we de nieuwe Wet inburgering ‘ruimhartig’ kunnen toepassen.
- 3.4.1.2 Afspraken maken met de uitvoeringsorganisaties zodat zij ieder vanuit hun rol bijdragen om de doelstellingen uit het PIP te realiseren.
- 3.4.1.3 Taallessen aanbieden, gegeven door professionele organisaties, conform de inkoopafspraken in U16-verband.
-
3.5.1 In de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda is een Sociaal Domein brede integrale visie en aanpak opgenomen. Sport, cultuur en (positieve) gezondheid maken hier onderdeel van uit.
- 3.5.1.1 De afspraken uit het preventieakkoord zijn opgenomen in de nieuwe Maatschappelijke agenda. Hieraan is een uitvoeringsagenda met concrete doelen en resultaten gekoppeld.
- 3.5.1.2 De afspraken uit het sportakkoord zijn opgenomen in de nieuwe Maatschappelijke agenda. Hieraan is een uitvoeringsagenda met concrete doelen en resultaten gekoppeld (link naar programma 5).
- 3.5.1.3 In ons beleid onderzoeken wij welke maatregelen (aanvullend op de reeds bestaande maatregelen), nodig zijn om sporten ook voor inwoners met een kleine portemonnee toegankelijk te laten blijven (link naar programma 5).
-
3.5.2 De huurtarieven voor buitensportverenigingen worden alleen met inflatiecorrectie verhoogd. De uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen wordt geschrapt.
- 3.5.2.1 Een voorstel incl. financiële consequenties voorleggen aan de raad om de huurtarieven voor buitensportverenigingen alleen met inflatiecorrectie te verhogen.
- 3.5.2.2 Een voorstel incl. financiële consequenties voorleggen aan de raad om de uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen te schrappen.
-
3.5.3 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.
- 3.5.3.1 Onderzoek doen naar een exploitatiemodel, waarin de optie sportbedrijf ook meegenomen wordt.
- 3.5.3.2 Definitief besluit voor over de toekomst van de zwembaden voorbereiden. Uitgangspunten zijn onder andere bereikbaarheid voor onze inwoners, beschikbaarheid van voldoende aanbod voor zwemlessen, (...)
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat3.1.1 De maatschappelijke agenda is vernieuwd. Er is een startfoto, integraal beleidskader, uitvoeringsagenda en monitor opgesteld, gekoppeld aan de doelen uit de nieuwe MAG.
Inspanningen
3.1.2 We sturen op de kwaliteit en kosten binnen het Sociaal Domein.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
3.2.1 In alle acht wijken en de drie dorpen zijn er laagdrempelige ontmoetingsplaatsen waar inwoners terecht kunnen voor ontmoeting, ondersteuning en activiteiten.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
We zijn in afwachting van de vaststelling van het uitvoeringsplan Maatschappelijke Agenda 2023-2027. Hierin wordt voorgesteld de zes bestaande locaties te verstevigen en in de overige wijken ontmoetingsplaatsen te creëren binnen / bij bestaande faciliteiten waar inwoners elkaar op een natuurlijke manier ontmoeten, bijvoorbeeld scholen, bibliotheken of soortgelijke. Daarbij wordt in het uitvoeringsplan Maatschappelijke Agenda 2023-2027 voorgesteld te komen tot eenduidige communicatie over de ontmoetingsplaatsen. Via deze eenduidige communicatie worden de ontmoetingsplaatsen beter zichtbaar voor inwoners en weten wat zij wat ze bij deze ontmoetingsplaatsen kunnen vinden (bijvoorbeeld informatie, ontmoeting, activiteiten e.d.). Afhankelijk van de vaststelling van het uitvoeringsplan Maatschappelijke Agenda 2023-202397 wordt volgens de opgenomen doelen en acties uitvoering gegeven aan deze planning.
Inspanningen
3.2.2 De score op de indicator sociale samenhang in de buurt stijgt in 2023 naar minimaal score 6,4 (2020: 6,1), waardoor de sociale kracht van inwoners in 2022 niet is gedaald (2020: 7,6).
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Cijfers t.b.v. de monitor Sociale Kracht worden iedere twee jaar gemeten. De laatste meting heeft in 2022
plaatsgevonden. We kunnen daarom op dit moment nog geen uitspraak doen over een stijgende lijn.
Omdat we extra inzetten op de thema's eenzaamheid, participatie en zelfredzaamheid is de verwachting
echter wel dat de cijfers weer omhoog gaan. De cijfers worden in de loop van 2024 verwacht. De raad
wordt op de gebruikelijke wijze over de uitkomt van de monitor Sociale Kracht geïnformeerd.
Inspanningen
3.2.3 We realiseren voorzieningen en diensten die aansluiten bij de wensen en behoeften van jongeren.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
3.2.4 Inclusie is zichtbaar op college- en raadsvoorstellen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
3.2.5 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms en andere partijen. Partijen kennen het begrip.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
3.3.1 Zorgaanbieders zetten in overleg met Woerden Wijzer effectieve interventies in: -De (her)instroom in zorg op het gebied van Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020. -De gemiddelde duur van trajecten Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v.2020
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De (her)instroom in zorg op het gebied van Jeugdzorg en Wmo neemt niet toe t.o.v. 2020.
Echter door de complexiteit is de gemiddelde duur van trajecten Jeugdzorg en Wmo t.o.v. 2020 toegenomen.
Inspanningen
3.3.2 Het percentage inwoners dat zegt dat zij de ondersteuning als goed ervaren blijft minimaal gelijk (was 81% in 2020 in de ervaringswijzer).
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
3.4.1 Vanaf de eerste dag krijgen nieuwkomers begeleiding en wordt met hen een persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP) opgesteld waaronder inbegrepen taalonderwijs via een van de leerroutes.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
3.5.1 In de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda is een Sociaal Domein brede integrale visie en aanpak opgenomen. Sport, cultuur en (positieve) gezondheid maken hier onderdeel van uit.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
3.5.2 De huurtarieven voor buitensportverenigingen worden alleen met inflatiecorrectie verhoogd. De uitgestelde huurverhoging voor binnensportverenigingen wordt geschrapt.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
3.5.3 Er is door de gemeenteraad een besluit genomen over de toekomst van de zwembaden.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
Opgave: Versterken bestaanszekerheid door sterke economie, goed onderwijs, werk en inkomen.
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect3.6 Alle kinderen uit Woerden hebben toegang tot onderwijs in daartoe geschikte en bereikbare gebouwen.
3.7 Alle inwoners hebben toegang tot passend werk of maatschappelijke activiteiten.
3.8 Ook inwoners met een kleine portemonnee kunnen sociaal, maatschappelijk en economisch participeren in de maatschappij.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Versterken bestaanszekerheid door sterke economie, goed onderwijs, werk en inkomen.
-
3.6.1 Het integraal huisvestingsplan is in samenspraak met de schoolbesturen herijkt, conform het wettelijk OOGO-overleg (consensusoverleg).
- 3.6.1.1 Het herijkte integraal huisvestingsplan ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Langere gebruiksduur en getemporiseerde bouw van schoolgebouwen bij de herijking van het IHP meenemen.
- 3.6.1.2 Het herijkte IHP uitvoeren in samenspraak met de schoolbesturen.
- 3.6.1.3 Mogelijkheden inzake investeringen in duurzaamheid door scholen verkennen, in overleg met de schoolbesturen.
- 3.6.1.4 Onderzoeken hoe we de bereikbaarheid van zowel openbaar als bijzonder onderwijs voor alle inwoners kunnen vergroten.
- 3.6.2. In de samenwerkingsagenda Passend onderwijs is beschreven hoe inclusief onderwijs wordt vormgegeven.
- 3.7.1 Er is voldoende technisch geschoold personeel.
-
3.7.2 Inwoners met korte afstand tot de arbeidsmarkt worden bemiddeld naar betaald werk. Inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is worden met ondersteuning door Woerden Wijzer bemiddeld naar (vrijwilligers)werk of maatsch. activiteiten.
- 3.7.2.1 Samenwerken met maatschappelijke partners bij de begeleiding van inwoners voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is naar (vrijwilligers)werk of maatschappelijke activiteiten.
- 3.7.2.2 Bij de uitvoering van de participatiewet staat de inwoner centraal, regels zijn dienstbaar hieraan. We kunnen via de hardheidsclausule afwijken van regels als dit zorgt voor een betere uitkomst.
- 3.7.2.3 Onderzoeken of we, tegen de huidige landelijke wetgeving in, flexibel kunnen omgaan met de sollicitatieplicht voor inwoners van 65 jaar en ouder.
-
3.8.1 We versterken de bestrijding van armoede door het minimabeleid op onderdelen bij te stellen op basis van de uitkomsten van het rekenkameronderzoek. Dit wordt ook opgenomen in de nieuw op te stellen maatschappelijke agenda.
- 3.8.1.1 Starten met het herijken van het minimabeleid.
- 3.8.1.2 Afspraken maken en samenwerken met organisaties die maatschappelijk actief zijn op dit onderwerp over de uitvoering en het meten van de effectiviteit van de diverse inspanningen.
- 3.8.1.3 Continueren van de afspraken met Cazas wonen over vroegsignalering.
- 3.8.1.4 Afspraken maken met Cazas wonen over het nemen van energiebesparende maatregelen om zo het energieverbruik van inwoners te verlagen.
-
3.6.1 Het integraal huisvestingsplan is in samenspraak met de schoolbesturen herijkt, conform het wettelijk OOGO-overleg (consensusoverleg).