Omschrijving | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
---|---|---|---|---|
Afwijkingen lasten | 385.441 | Nadeel | ||
Afwijkingen baten | 0 | |||
Saldo | 385.441 | Nadeel | ||
Omschrijving | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
Stortingen reserves | 0 | |||
Onttrekkingen reserves | 0 | |||
Saldo | 0 | |||
Specificatie: | ||||
Omschrijving - mutaties lasten | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
1 | Diverse kleinere posten | 0.1 | -28.000 | V |
2 | Verkiezingen | 0.2 | 267.000 | N |
3 | GGDrU | 1.2 | 12.940 | N |
4 | Loonkosten CAO stijging 2022 | div | 133.501 | N |
Totaal mutaties - lasten | 385.441 | Nadeel | ||
Omschrijving - mutaties baten | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
Totaal mutaties - baten | 0 | |||
Stortingen Reserves | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
- | ||||
Totaal stortingen Reserves | 0 | |||
Onttrekkingen Reserves | Taakveld | 2023 | Voor- of nadeel | |
- | ||||
Totaal mutaties Reserves | 0 | |||
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Toelichting
Terug naar navigatie - ToelichtingLasten
1. Taakveld 0.1 Diverse kleinere posten: Diverse kleinere verschillen, geen verdere toelichting.
2. Verkiezingen: In de zomer 2023 is het kabinet gevallen waardoor op 22 november 2023 voortijdig Tweede Kamerverkiezingen zijn. In de begroting is hiermee geen rekening gehouden, extra kosten € 160.000 waarvoor geen compensatie wordt ontvangen vanuit het rijk. Daarnaast zijn extra middelen nodige voor de beschikbaarheidsstelling van de stembureaus € 50.000. In maart zijn verkiezingen geweest voor de Provinciale Staten. Deze verkiezingen waren gelijktijdig met de Waterschapsverkiezingen, waardoor kosten hoger uitgevallen zijn met € 57.000.
3. GGDrU: zie voor de totale toelichting programma 3.
4. Diverse taakvelden: CAO loonkostenstijging 2022: doorbelasting van gestegen loonkosten naar de verschillende taakvelden.
Baten
Niet van toepassing.
Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect1.1 Inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers betrekken we meer bij en hebben invloed op wat de gemeente in hun wijk of dorp doet.
1.2 In elke wijk of dorp zijn basisvoorzieningen op loop- of fietsafstand, is ruimte voor ontmoeting en zijn er woningen voor elke levensfase. Ook is het er leefbaar en veilig.
1.3 Initiatiefnemers die zich bezighouden met het versterken van wijk of dorp zijn beter gefaciliteerd waardoor hun initiatieven kansrijker zijn om te realiseren.
1.4 Er worden zichtbare resultaten geboekt in de wijken en dorpen.
1.5 Inwoners voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is, worden meer zichtbaar.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Vitale wijken, dorpen en het buitengebied
- 1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.
-
1.1.2. in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.
- 1.1.2.1 Met elk platform afspraken maken over de rol die zij willen vervullen zodat helder is op welke terreinen wordt samengewerkt (en op welke niet en welke alternatieve vormen van participatie gekozen kunnen worden).
- 1.1.2.2 Het (subsidie)kader aanscherpen waardoor de rol en positie van de platforms duidelijker worden .
- 1.1.2.3 De dorps- en wijkplatforms uitdagen om een actuele dorps- of wijkagenda te komen.
- 1.1.3. De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
- 1.1.4 De punten 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord zijn verwerkt in de programma's 2, 3, 4, 5 en 6.
- 1.2.1 Er is een accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen.
-
1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.
- 1.3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties beter faciliteren door een loket in te stellen waar inwoners met initiatieven terechtkunnen.
- 1.3.1.2 Meedenken en ondersteunen bij het aanvragen van cofinanciering van initiatieven, bijvoorbeeld door de inzet van een subsidiecoördinator.
- 1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
- 1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.
- 1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.
- 1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.1.1 Als inwoners, ondernemers, en organisaties dat willen, praten ze mee, beslissen ze mee, of werken ze samen met de gemeente aan projecten in hun wijk of dorp. De uitgangspunten van het participatiekader zijn hier leidend.
Inspanningen
1.1.2. in de wijken en dorpen waar een stabiel en divers platform is met draagvlak vanuit de wijk/dorp is verbeterde samenwerking en interactie met de gemeente.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De inspanningen hierop krijgen een afronding in 2024. Reden: eerst is het strategische vraagstuk van Gebiedsgericht Werken in kaart gebracht en de formatie op orde gebracht.
Inspanningen
1.1.3. De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h uit bestuursakkoord) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
1.1.4 De punten 3a t/m 3h uit het bestuursakkoord zijn verwerkt in de programma's 2, 3, 4, 5 en 6.
Omschrijving (toelichting)
3a: 6.2.1.3 (Woningbouw Harmelen)
3b, c, d: 3.1.2.3 (Schulenburch, toekomst Milandhof i.c.m. nieuwbouw Joraïschool, ontmoetingsplek in Staatsliedenkwartier)
3e: 6.1.1.2 (Winkelcentrum Tournoysveld). 5.1.1.2 (Cruijff-court)
3f: 4.5.1.2 (recreatie-eiland Cattenbroekerplas)
3g: 2.1.3.2 (Orakelplein opknappen)
3h: 2.4.2.1 (parkeerproblematiek Bloemen- en Bomenbuurt)
1.2.1 Er is een accommodatiebeleid voor maatschappelijke voorzieningen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
1.3.1 Het is voor initiatiefnemers helder op welke wijze zij initiatieven kunnen indienen, welke criteria er zijn voor de initiatieven en welke eventuele budgetten beschikbaar zijn.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Een loket voor initiatieven en een efficiënt werkproces is beschreven in en onderdeel van het strategische vraagstuk van Gebiedsgericht Werken. De inspanningen hiertoe worden opgepakt in het najaar van 2023, de verwachting is dat de inspanningen in 2024 worden voltooid.
Inspanningen
1.4.1 De actuele onderwerpen (doelen 3a t/m 3h) worden integraal opgepakt in samenwerking met de bewonersplatforms die hierbij betrokken willen zijn, en voor wie het ook een belangrijk onderwerp is.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
1.5.1 Inclusie is zichtbaar in college- en raadsvoorstellen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
1.5.2 Inclusie is standaard onderwerp van gesprek met onze partners, waaronder platforms.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
1.5.3 In de domeinen/teams is inclusie een vast onderwerp van gesprek in de verschillende sociale en fysieke opgaven.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
Opgave: Fitte gemeentelijke organisatie
Maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect1.6 De gemeente is gericht op haar inwoners en ondernemers en heeft een open houding voor maatschappelijk initiatief.
1.7 De samenleving heeft vertrouwen in het functioneren van de gemeente
1.8 De samenwerking tussen de gemeenten Woerden en Oudewater biedt inwoners van Woerden het voordeel van kennisdeling en kostenefficiency.
1.9 De gemeente is gericht op haar inwoners, en het gemeentebestuur kent een open, herkenbare, daadkrachtige en op onderlinge samenwerking gerichte bestuurscultuur.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat-
Opgave: Fitte gemeentelijke organisatie
-
1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.
- 1.6.1.1 Een aanpak op dienstverlening uitwerken in samenhang met Huis op Orde en Huis van de Toekomst.
- 1.6.1.2 Daarbij maken we onder andere gebruik van de ‘Gebruiker Centraal’ om te bepalen hoe de organisatie het doet op het gebied van het betrekken van gebruikers, en om ambities voor de toekomst te bepalen.
- 1.6.1.3 Voorstel opstellen hoe we bestaande en/of nieuwe monitoringsinstrumenten kunnen gebruiken om de waardering van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties van de gemeentelijke dienstverlening te meten.
- 1.6.1.4 De samenlevingsgerichte aanpak implementeren in de gemeentelijke organisatie.
-
1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.
- 1.6.2.1 We onderzoeken of de regels en eisen aan een vergunningsaanvraag kunnen worden vereenvoudigd. We leggen hiervoor een voorstel voor aan de gemeenteraad.
- 1.6.2.2 We onderzoeken of het proces rondom de verstrekking van een vergunning dan wel een haalbaarheidsverzoek efficiënter kan worden ingericht. Dit doen we in samenhang met het werkproces ' Initiatieven van gebiedsgericht werken'.
- 1.6.2.3 De benodigde aanpassingen in de regelgeving, op basis van de analyse 2024 en 2025, meenemen in het gebiedsdekkend omgevingsplan en voorleggen aan de gemeenteraad.
-
1.7.1 De verhouding tussen ambities, geld, en benodigde ambtelijke capaciteit is in balans.
- 1.7.1.1 De prioritering van de ambities voorleggen aan de raad en indien nodig en mogelijk scenario’s voorleggen en daarbij de consequenties van eventuele keuzes in beeld brengen.
- 1.7.1.2 Het bestuursakkoord uitwerken en toetsen op haalbaarheid in een collegewerkprogramma met meetbare resultaten, en opnemen in de begroting.
- 1.7.1.3 Voorstel opstellen over de structuur waarin complexe, interdisciplinaire projecten georganiseerd kunnen worden.
- 1.7.1.4 Per nieuw project zorgen voor een realistische integrale raming en daarbij ook middelen voor ondersteunende en aanpalende functies meenemen.
- 1.7.1.5 Een ‘grote-projecten-kalender' op gemeentelijk niveau opstellen. Hierdoor wordt een integrale afweging en prioritering door directie en college mogelijk.
-
1.7.2 We hebben een fittere organisatie ten opzichte van 2022.
- 1.7.2.1 Een tweejaarlijks preventief medisch onderzoek naar de gezondheid uitvoeren, waaraan medewerkers op basis van vrijwilligheid kunnen deelnemen.
- 1.7.2.2 Een tweejaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren om vervolgens aandacht te schenken aan de aandachtsgebieden.
- 1.7.2.3 Het strategisch vermogen van de organisatie versterken door het samenstellen van een strategisch overleg dat het bestuur integraal adviseert over gemeentebrede vraagstukken.
- 1.7.2.4 Het strategisch vermogen en projectmanagementvaardigheden van medewerkers versterken via sturing door management en training.
- 1.7.2.5 In geval van spoedeisende (crisis)taken vanuit het Rijk gaat het college over tot inzet, vooruitlopend op de reëel te verwachten rijksbijdrage en begrotingswijziging. Hierover worden afspraken gemaakt met de gemeenteraad.
- 1.7.2.6 De ambtelijke organisatie versterken daar waar de grootste formatieve knelpunten zitten.
- 1.7.2.7 Structureel aandacht besteden aan organisatieontwikkeling.
- 1.7.2.8 Daar waar de oorspronkelijk beoogde besparingen uit de bestuursopdracht een onevenredige impact hebben op de organisatie worden deze niet doorgezet.
-
1.7.3 Inwoners begrijpen de informatievoorziening van de gemeente over activiteiten, projecten en dienstverlening beter.
- 1.7.3.1 Teksten voor de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en social media van de gemeente op B1-niveau schrijven.
- 1.7.3.2 Jaarlijks minimaal 40 ambtenaren trainen in begrijpelijk schrijven.
- 1.7.3.3 Jaarlijks minimaal 30 van de meest verstuurde standaardbrieven naar niveau B1 herschrijven.
- 1.7.3.4 Vijftig ambtenaren die veel teksten voor inwoners schrijven krijgen een licentie voor software om het taalniveau van hun teksten te meten.
-
1.7.4 De waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid stijgt.
- 1.7.4.1 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid.
- 1.7.4.2 We maken een plan waarin we vastleggen welke stappen we organisatiebreed moeten nemen om de communicatie op dit punt te verbeteren.
- 1.7.4.3 We meten de waardering van inwoners voor de gemeentelijke communicatie wat betreft betrouwbaarheid, transparantie, volledigheid en tijdigheid opnieuw, om te zien of deze gestegen is.
- 1.8.1 Er ligt eventueel een nieuwe, duidelijke dienstverleningsovereenkomst met heldere samenwerkingsafspraken waarbij de inzet van de ambtelijke organisatie voor de gemeente Oudewater tegen reële kosten wordt gefactureerd.
-
1.9.1 Er zijn goede afspraken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
- 1.9.1.1 Goede afspraken maken over de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie.
- 1.9.1.2 Uitlijnen van een werkproces voor grote en/of nieuwe beleidsontwikkelingen, waarbij de raad startnotities en indien mogelijk scenario’s krijgt voorgelegd.
- 1.9.1.3 In de ambtelijke organisatie duidelijk maken wat de kaders zijn voor het werken met en voor de raad.
- 1.9.1.4 Een themasessie organiseren met raad, college en ambtelijke organisatie over de wisselwerking en samenwerking.
- 1.9.1.5 In het inwerkprogramma aandacht besteden aan de rol van de ambtenaar in relatie tot samenleving, andere overheden, de ambtelijke organisatie, raad en college.
- 1.9.1.6 Evalueren van de samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie.
-
1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.
Resultaat
Terug naar navigatie - Resultaat1.6.1 De inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners staan meer centraal in onze werkwijze en dienstverlening.
Omschrijving (toelichting)
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Inspanningen
1.6.2 Waar mogelijk vereenvoudigen we de eisen en procedures rondom de verstrekking van vergunningen. De administratieve lasten voor initiatiefnemers nemen waar mogelijk af.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Q4 2023 oplevering onderzoekt verwacht, uitvoering en voorstel verwacht 2024