Inleiding en financieel beeld

Inleiding

Terug naar navigatie - 1. Inleiding

Voor u ligt de najaarsrapportage 2023, als belangrijk onderdeel van de planning-en-control-cyclus. Woerden kent volgende planning-en-control-instrumenten:
1.    Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting)
2.    Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten)
3.    Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
4.    Najaarsrapportage ( financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
5.    Jaarrekening (verantwoording financiële en beleidsmatige verantwoording) 

De najaarsrapportage 2023 is  het tweede  moment waarop de lopende begroting bijgesteld wordt. Daarnaast geeft de rapportage de raad de mogelijkheid om kennis te nemen van de voortgang van de realisatie van de beleidsdoelstellingen en deze zo nodig bij te stellen.

Per saldo geeft deze Najaarsrapportage voor 2023 een positieve bijstelling van € 193.000, waardoor het begrotingssaldo van € 949.000 negatief verbetert naar € 756.000 negatief. Voor zover de bijstellingen een structureel effect hebben zijn deze ook al meegenomen in de Begroting 2024, uitgezonderd het effect van de septembercirculaire en de bijstelling van de bijstandsbudgetten. Deze informatie was bij het opstellen van de begroting nog niet beschikbaar.

De afgelopen jaren zagen we vaak dat bij de najaarsrapportage nog sprake was van een negatief saldo, omdat kosten gedurende het jaar oplopen door met name externe factoren. Bij de decembercirculaire volgt daar dan vaak nog wel compensatie van het rijk voor.  Hoewel dit uiteraard nog onzeker is, is de verwachting  dat het jaarrekeningsaldo uiteindelijk minder negatief zal zijn dan het saldo van deze najaarsrapportage. 

Informatie voortgang investering ambtelijke organisatie:

Vanwege de grote druk op de organisatie is het college van mening dat een forse investering in de ambtelijke organisatie noodzakelijk is. Voor de jaren 2024 en verder is hiervoor een aanvraag gedaan in de Kadernota 2024. Om in 2023 ook al de belangrijke eerste stappen te zetten voor met name de versterking van P&O en het management, is in de voorjaarsrapportage al in 2023 een bedrag van € 0,5 miljoen opgenomen, waarvan € 150.000 voor inhuur bij P&O en € 350.000 voor de overige onderdelen. De toezegging is toen gedaan om in de najaarsrapportage over de voortgang te rapporteren. Vanaf september is het directieteam uitgebreid met een (interim) directeur. Op de overige onderdelen blijft de werving achter ten opzichte van de verwachting. We verwachten nog wel een aantal formatieplaatsen in te vullen in de komende maanden, maar de verwachting is dat niet het hele bedrag van € 350.000 gebruikt wordt. Daarom laten wij in deze najaarsrapportage een bedrag van € 150.000 vrijvallen.

Positieve en negatieve bijstellingen:

De volgende belangrijke positieve bijstellingen vallen op:

  • De Algemene Uitkering is bijgesteld op basis van de mei- en septembercirculaire 2023 (€ 1,7 mln. voordeel)
  • Vrijval Oekraïne gelden ten gunste van de algemene middelen (€ 1,0 mln. voordeel)
  • Lagere kapitaallasten door investeringen in 2022 lager waren dan begroot (€ 0,9 miljoen voordeel)
  • Verwachting lagere kosten SVMN en voordeel PGB's (€ 0,5 mln. voordeel)
  • SPUK MEOZ (Meerkosten Energie Openbare Zwembaden) ontvangen rijksbijdrage (€ 0,5 mln. voordeel)
  • Toegekende Brede SPUK uitkering (€ 0,4 mln. voordeel)
  • Vrijval uit reserve TOZO (€ 0,2 mln. voordeel)
  • Dividend BNG (€ 0,2 mln. voordeel)
  • Renteresultaat creditgelden (€ 0,2 mln. voordeel)

De volgende belangrijke negatieve bijstellingen vallen op:

  • FermWerk: Dit bestaat uit kosten voor de energietoeslag, stijging van minimumlonen en kostenstijgingen bij FermWerk. Een verhoogde taakstelling voor huisvesting statushouders zorgt voor een toename  van het aantal uitkeringen voor levensonderhoud, aanvragen voor bijzondere bijstand en declaratieregeling, daarbij stijgen de uitvoeringskosten door Ferm Werk  als gevolg van loon- en prijsindexatie. Kosten worden gedeeltelijk gedekt uit het noodfonds energiearmoede en de rijksbijdrage voor de energietoeslag. (€ 4,5 miljoen nadeel). 
  • De urennorm is aangepast van 1.425 naar 1.360 uur omdat de oude norm niet realistisch was.  Daarnaast worden minder uren naar projecten doorbelast, waardoor er meer loonkosten op de exploitatiekosten drukken. Op basis van een globale inschatting is het negatieve effect bepaald (€ 0,8 miljoen nadeel).
  • Verkiezingen (€ 0,3 mln. nadeel)
  • Kosten laadinfrastructuur, conform raadsbesluit 6 juli 2023 (€ 0,2 miljoen nadeel)
  • Hogere kosten GGD (€ 0,2 miljoen nadeel)

Naast het voordelig resultaat op de Oekraïne-gelden, zoals dat nu in deze najaarsrapportage is opgenomen (€ 1 miljoen), is ook in de voorjaarsrapportage al een voordeel hierop meegenomen van € 2 miljoen. Dit zijn incidentele middelen, die in 2023 feitelijk dus ingezet worden om het begrotingstekort (gedeeltelijk) te dekken.

Amendement OZB bij Begroting 2023

Bij de Begrotingsbehandeling 2023 is een amendement aangenomen om 3% begrote OZB-stijging vanuit de Strategische Heroriëntatie één jaar door te schuiven en het effect voor 2023 van € 429.000 nadelig te dekken door de storting in de Algemene Reserve met dit bedrag te verminderen. Hierbij is aangegeven dat in het voorjaar aan de hand van de Voorjaarsrapportage kan worden bezien of alsnog een toevoeging aan de algemene reserve gedaan kan worden.

Bij de voorjaarsrapportage was echter geen sprake van een positief saldo, en is dit bedrag dus ook niet toegevoegd aan de Algemene Reserve. Omdat het saldo van deze najaarsrapportage nog steeds negatief is, wordt ook nu geen toevoeging aan de Algemene Reserve voorgesteld.

 

 

Financieel beeld

Terug naar navigatie - 2. Financiën/ financiële beschouwingen

Het saldo van de Voorjaarsnota  2023 bedroeg € 867.000  nadelig. Tussentijds heeft de raad nog twee raadvoorstellen vastgesteld waarbij twee mutaties de begrotingsruimte negatief beïnvloed heeft (€ 82.000). Het begrotingssaldo vóór de Najaarsrapportage kwam daarbij op € 949.000 negatief.  De mutaties van de Najaarsrapportage laat een positief effect zien op het saldo van € 193.000 (inclusief reservemutatie). Het begrotingssaldo na mutaties van de Najaarsrapportage 2023 komt hiermee uit op € 756.000 negatief. Een lichte positieve stijging ten opzichte van de voorjaarsrapportage.

Omschrijving 2023 Voor- of nadeel
Saldo voorjaarsnota 2023 866.672 Nadeel
Raadsbesluit 30-03-2023: MOP Vastgoed Woerden -128.905 Voordeel
Raadsbesluit 06-07-2023: Laadvisie Gemeente Woerden 211.000 Nadeel
Saldo na begrotingswijzigingen 948.767 Nadeel
Mutaties 2023 Voor- of nadeel
Programma 1 385.441 Nadeel
Programma 2 353.099 Nadeel
Programma 3 5.082.973 Nadeel
Programma 4 846.449 Nadeel
Programma 5 -303.526 Voordeel
Programma 6 402.802 Nadeel
Programma 7 -7.544.755 Voordeel
Programma Overhead 735.060 Nadeel
Totaal mutaties -42.457 Voordeel
Mutaties Reserves 2023 Voor- of nadeel
Programma 1 0
Programma 2 0
Programma 3 -150.000 Voordeel
Programma 4 0
Programma 5 0
Programma 6 0
Programma 7 0
Programma Overhead 0
Totaal toevoegingen / onttrekkingen aan reserves -150.000 Voordeel
Saldo najaarsrapportage 2023 756.310 Nadeel
Specificatie CAO loonkostenstijging 2022:
Loonkosten CAO stijging 2022 2023 Voor- of nadeel
Loonkosten CAO stijging 2022 progr 1 133.501 N
Loonkosten CAO stijging 2022 progr 2 378.052 N
Loonkosten CAO stijging 2022 progr 3 509.887 N
Loonkosten CAO stijging 2022 progr 4 157.319 N
Loonkosten CAO stijging 2022 progr 5 113.635 N
Loonkosten CAO stijging 2022 progr 6 402.802 N
Loonkosten CAO stijging 2022 progr Overhead 902.938 N
Dekking loonkosten CAO stijging uit stelpost programma 7 -2.598.134 V
Vrijval restant stelpost loonkosten CAO stijging progr 7 -91.100 V
Totaal mutaties - lasten -91.100 V

Algemene uitkering

Terug naar navigatie - Algemene uitkering

De uitkomsten van de mei- en septembercirculaire 2023 zijn  in deze rapportage verwerkt. Dit in tegenstelling tot voorgaand jaar, waarbij wij alleen de meicirculaire hadden verwerkt in de najaarsrapportage. In de toelichting op programma 7 staat het financiële effect van de circulaires toegelicht.

Raadsbesluiten na vaststellen voorjaarsrapportage

Terug naar navigatie - Raadsbesluiten na vaststellen voorjaarsrapportage

- Raadsbesluit 30-03-2023: Actualisatie Meerjarenonderhoudsplan (MOP) Gemeentelijke vastgoed Woerden

- Raadsbesluit 06-07-2023: Laadvisie Gemeente Woerden.

De effecten van deze raadsbesluiten zijn in het bovenstaande overzicht meegenomen als afzonderlijke begrotingswijzigingen.

Investeringen (bijstelling)

Terug naar navigatie - Investeringen

Toelichting

1 t/m 5: In de voorjaarsrapportage zijn van deze investeringen alleen de baten (ontvangen subsidies) bijgeraamd. Tegenover de ontvangen subsidie staan ook uitgaven. Deze worden nu bij de najaarsrapportage geraamd. Per saldo heeft dit geen budgettair effect omdat dit binnen het gesloten circuit van de riolering plaatsvindt. 

6. Renovatie natuurveld VEP: Gestegen kosten van materiaal en lonen, naast de schaarste onder de aannemers leiden tot extra kosten en daardoor ook tot extra kapitaallasten in 2024 en verder.

7. Speelvoorzieningen 2023: Na het renoveren van het schoolplein horen er ook speelvoorzieningen bij. Deze waren niet geraamd. 

8. Wulverhorstbaan (VRI's): Een verkeerskundig onderzoek is niet wenselijk als de uitvoering niet op korte termijn volgt. Over 2 jaar is meer informatie beschikbaar om een beter onderzoek te laten uitvoeren. Dit krediet kan nu vrijvallen, over 2 jaar zal nieuw budget aangevraagd worden.  De VRI's zullen wel geïnspecteerd worden zodat deze de komende 2 jaar nog functioneel kunnen blijven. 

9 en 10: Krediet vernieuwing overige schoolgebouwen en Krediet R. de Jagerschool: dit betreft een budgettair neutrale correctie omdat bij de voorjaarsrapportage een onjuiste verschuiving was gemaakt tussen deze twee kredieten. Dit wordt nu hersteld.

11: Het restant van het krediet dak Margrietschool kan vrijvallen.  Hier resteert alleen nog ambtelijke inzet voor onderzoek verhaalbaarheid van de gemaakte kosten.

12. Het plan was om de Coba Ritsemaschool uitgebreid te renoveren of nieuw te bouwen. Momenteel wordt een plan gemaakt waarbij er minder wordt uitgevoerd op een later moment met daarbij een grotere bijdrage vanuit de school. De verwachting is dat de uitvoering niet voor 2028 zal plaatsvinden. Hierdoor kan nu een gedeelte vrijvallen. Op het moment dat het plan concreet is en tot uitvoering kan worden overgegaan zal bij de raad een nieuw verzoek voor een passend investeringskrediet worden ingediend.  

13 en 14. De indexatie voor de kosten van de Wilhelminaschool ad € 150.000 wordt gedekt uit het krediet overige schoolgebouwen.

Omschrijving Progr. Bedrag Voordeel / Nadeel
1 Uitvoeringsplan kBOR 2022 2 84.015 Nadeel
2 Uitvoeringsplan KBOR 2023 2 238.819 Nadeel
3 Uitvoeringsplan kBOR 2021 2 35.500 Nadeel
4 Extra duikers klimaatadaptie 2022 2 45.000 Nadeel
5 Duikers en drainage 2023 2 103.357 Nadeel
6 Renovatie natuurveld VEP 2 70.000 Nadeel
7 Speelvoorzieningen 2023 2 25.000 Nadeel
8 Wulverhorstbaan (VRI) 2 -150.000 Voordeel
9 Krediet vernieuwing overige schoolgebouwen 5 326.644 Nadeel
10 Krediet R. de Jagerschool 5 -326.644 Voordeel
11 Voorbereidingskrediet dak Margrietschool 5 -534.644 Voordeel
12 Investeringskredieten onderwijshuisvesting 5 -595.631 Voordeel
13 Aanv krediet overig schoolgebouwen 5 -150.000 Voordeel
14 Krediet Wilhelminaschool 5 150.000 Nadeel
Saldo -€ 678.584 Voordeel

Aandachtspunten / risico's

Budgetoverhevelingen

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

Conform de Financiële Verordening 2023 worden de budgetoverhevelingen, voorzover al reeds bekend, meegenomen in de najaarsrapportage.  In onderstaande tabel zijn de voorgestelde budgetoverhevelingen opgenomen. Deze worden toegevoegd aan de reserve budgetoverhevelingen. In 2024 worden deze bedragen dan weer onttrokken uit de reserve budgetoverhevelingen en toegevoegd aan de exploitatiebudgetten in de begroting.

Nr. Progr Taak-veld Onderwerp Uitvoering Werkzaamheden Bedrag cat. 1 Bedrag cat. 2 Bedrag cat. 3 Akkoord / niet akkoord
1. 8 0.4 Aansluiten E-depot In verband met ziekte en vacatures is het dit jaar niet mogelijk de metadata over te brengen, dit zal in 2024 worden opgepakt. 90.500 Akkoord
2. 5 5.2 Onderzoek toekomst zwembaden Via het College Werk Plan is een bedrag van in totaal €100.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van een Onderzoek naar de toekomst van de zwembaden in Woerden. De verwachting is dat daarvan dit jaar maximaal €25.000 zal worden besteed aan het onderzoek naar het sportbedrijf als exploitatiemodel voor de zwembaden Batenstein en H2O en (eventueel) voor andere binnensportaccommodaties, en aan het onderzoek betreffende de twee scenario’s die in opdracht van de gemeenteraad moeten worden uitgewerkt voor de toekomst van beide zwembaden zelf. Vanwege mogelijke uitloop van deze onderzoeken naar 2024 en vanwege eventueel noodzakelijk vervolgonderzoek in 2024 moet de resterende €75.000 worden overgeheveld naar 2024. 75.000 Akkoord
3. 5 4.3 Herstel schoolplein Margrietschool, locatie Alpenstraat Najaar 2021 is het budget voor de tijdelijke huisvesting van de Margrietschool afgesloten. Niettemin is er een bedrag van € 52.475,00 beschikbaar gebleven, omdat er nog een speelplaats aan de Oeralstraat (*) moet worden terugverbouwd naar ongeveer de oorspronkelijke situatie. Partijen zijn het er nog niet over eens, hoe de nieuwe situatie er precies uit moet zien. Een concrete opdracht is daarom nog niet gegeven. Wel zijn er rond het herstel verwachtingen gewekt, toen bij de start van het project de eerste spade de grond in ging. Ook al gaat het om een exploitatiebudget, we hebben te maken met een meerjarig project, dat qua omvang en ingewikkeldheid vergelijkbaar is met een huisvestingsproject waarop (wel) mag worden afgeschreven. Voortijdige of overhaaste afronding van het project is niet in het voordeel van de gemeenschap; de gemeente is aan zichzelf verplicht om het schoolplein terug te brengen in ongeveer de oorspronkelijke staat. De kosten van het herstel van het schoolplein worden geraam op € 52.475. 52.475 Akkoord
4. 6 8.3 Actualisatie welstandsnota In 2023 is de actualisatie niet gerealiseerd vanwege vertraging op de startnotitie. De raad bepaalde bij de budgetaanvraag dat men een startnotitie wilde zien en deze startnotitie is 22 juni in de raad behandeld. Richting eind '23 is men een werkgroep aan het inrichten en zal men de verplichting aangaan voor een externe partij, om zodoende gezamenlijk te komen tot een actualisatie van de welstandsnota. De verplichting wordt hierom dit jaar nog aangegaan, het offertetraject loopt momenteel. 80.000 Akkoord
5. Overhead 0.4 Organisatieontwikkeling De grootte van Huis op Orde c.q. organisatieontwikkeling neemt met zich mee dat de diverse (sub)projecten gefaseerd zijn. Om deze reden ligt een groot deel van de uitgaven in 2024 en dit zijn feitelijke voortzettingen van de huidige ingezette projecten, zoals trainingen in green belt en extra toepassingen in Engage. Voor een deel zijn hier ook de verplichtingen reeds aangegaan. In 2024 zal er tevens inhuur volgen voor programmaondersteuning, projectmanagement en communicatie om zodoende extra capaciteit te krijgen in de organisatieontwikkeling. 59.000 180.000 Akkoord
6. 1 0.1 Samenwerking Woerden - Oudewater Voor de evaluatie van de samenwerking tussen gemeente Woerden en gemeente Oudewater is een opdracht aangegaan met een extern adviesbureau. Zij factureren 50% bij de opdracht, dit deel zal in 2023 vallen. Bij het afronden van het project, medio 2024, zal het resterende deel ad EUR ~25K in rekening gebracht worden. 25.000 Akkoord
7. 4 5.5 Onderhoudskosten gemeentelijke monumenten De verschillende aangevraagde monumentensubsidies zijn toegezegd, maar worden pas uitbetaald als het werk klaar is en gecontroleerd. Momenteel is er een groot tekort aan vakmensen en materialen waardoor uitvoering langer op zich laat wachten. 20.911 Akkoord
8. 6 8.3 Reserve Volkshuisvesting: toezegging Hazelaarstraat De reserve volkshuisvesting is ontstaan vanuit de verkoop van de koopgarant woningen. De reserve was bedoeld voor 3 projecten, ter ondersteuning van de sociale woningbouw. Het budget van € 53.000 is voor de Hazelaarstraat. 53.000 53.000 Akkoord
9 4 8.3 100 dagen challenge Dit budget is door de raad beschikbaar gesteld. Tot op heden nog geen invulling aan gegeven in verband met bezetting en de prioritering daarbij. In het najaar wordt hiervoor een plan gemaakt. 50.000 Niet akkoord
10. 4 3.1 Herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder Het project Herstructurering bedrijventerrein Barwoutswaarder is i.v.m. capaciteitstekort organisatie niet van start kunnen gaan. Staat op prioriteringslijst om naar verwachting in 2024 te kunnen starten. 300.000 Akkoord
11. 4 3.1 Vitale binnenstad Het project heeft vertraging. Het beleidskader binnenstad is nog niet voorgelegd aan de raad. Het project gaat lopen in 2024. 50.000 Akkoord
12. 4 3.1 Verkenning mogelijke ontsluitingsweg bedrijven Barwoutswaarder De verkenning mogelijke ontsluitingsweg bedrijven Barwoutswaarder is i.v.m. capaciteitstekort organisatie nog niet gestart. Staat op prioriteringslijst om naar verwachting in 2024 te kunnen starten en afronden. 50.000 Niet akkoord
13. 4 7.4 Onderzoek schone lucht De opdracht voor een communicatiecampagen houtstook wordt najaar 2023 verleend. Een deel van de uitvoering vindt in Q1 2024 plaats. Totale opdracht is € 32.000,- 32.000 Akkoord
14. 4 5.7 Agenda Recreatie & Toerisme 2023-2028 De gemeenteraad heeft voor de Agenda Recreatie en Toerisme eenmalig budget beschikbaar gesteld. De Agenda wordt in de 2e helft van 2023 aangeboden aan de raad. Om enkele projecten uit de agenda uit te voeren is een startbudget nodig voor 2024. 25.000 Niet akkoord
15. 3 6.3 Technohub Vanwege een lopende deminimis verklaring van de Technohub in de periode 2021-2023 kan het bedrag pas vanaf 1 janauri 2024 worden ovegemaakt. Derhalve het verzoek het bedrag van 2023 over te hevelen naar 2024. Een partnerovereenkomst tussen Technohub en gemeente is in concept gereed en zal zo spoedig mogelijk begin 2024 in besluitvorming komen in college en daarna worden ondertekend. 50.000 Akkoord
16. 5 5.2 De Schulenburch Budget voor de renovatie van de Schulenburch is bij de Voorjaarsrapportage 2023 toegekend. Het is nog niet helder wanneer dit tot uitvoering gaat komen. 80.500 Niet akkoord
17. 3 6.1 Vluchtelingen/Statushouders Budget voor Vluchtelingen/statushouders is bij de Voorjaarsrapportage 2023 toegekend en loopt nog door na 2023. 250.000 Akkoord
18. 4 7.4 Maatregelen energiearmoede (Lasten) Nog niet alle activiteiten kunnen in 2023 uitgevoerd worden. De lasten worden gedekt door de rijksbijdrage (SPUK) energiearmoede. 785.471 Akkoord
19. 4 7.4 Maatregelen energiearmoede (Baten) Nog niet alle activiteiten kunnen in 2023 uitgevoerd worden. De lasten worden gedekt door de rijksbijdrage (SPUK) energiearmoede. -785.471 Akkoord
20. 4 7.4 Spouwmuurisolatie Vouchers (Lasten) De uitvoering van het project loopt minder snel dan gedacht, waardoor dit doorloopt in 2024. De lasten worden gedekt door subsidie van de provincie. 59.447 Akkoord
21. 4 7.4 Spouwmuurisolatie Vouchers (Baten) De uitvoering van het project loopt minder snel dan gedacht, waardoor dit doorloopt in 2024. De lasten worden gedekt door subsidie van de provincie. -59.447 Akkoord
22. 4 7.4 Isolatieaanpak NIP (Lasten) Isolatieprogramma start in 2023, uitvoering loopt door in 2024 en verder. De lasten worden gedekt door een rijksbijdrage uit het Nationaal Isolatie Fonds. 295.647 Akkoord
23. 4 7.4 Isolatieaanpak NIP (Baten) Isolatieprogramma start in 2023, uitvoering loopt door in 2024 en verder. De lasten worden gedekt door een rijksbijdrage uit het Nationaal Isolatie Fonds. -295.647 Akkoord
24. 4 7.4 Noodfonds: Energiebesparing woningen Door tegenvallers zijn de activiteiten later gestart en lopen daardoor langer door tot medio 2024. 350.000 Akkoord
25. 4 7.4 Noodfonds: Ondersteuning maatschappelijke organisaties Door tegenvallers zijn de activiteiten later gestart en lopen daardoor langer door tot medio 2024. 250.000 Akkoord
26. 1 0.4 Aanpak Dienstverlening De concrete uitwerking van aanpak dienstverlening - waarvoor via voorjaarsrapportage budget is aangevraagd - zal in het vierde kwartaal aanvangen. De activiteiten schuiven hierom grotendeels door naar 2024. 60.000 Akkoord
27. 3 6.8 Ontwikkelbudget Utrecht West In 2023 ontvangen de UW gemeenten een extra bedrag van €716.482 voor lokaal maatwerk uit de U16 werkbegroting MOBW. Dit budget wordt door de gemeente Utrecht overgemaakt naar de gemeente de Ronde Venen. De helft van dit budget wordt beschikbaar gesteld voor het ontwikkelbudget. Voor het ontwikkelbudget kunnen partijen kunnen in lijn met de vooraf op te stellen richtlijnen, plannen indienen die bijdragen aan deze ontwikkelopgaven. De UW gemeenten beoordelen de plannen en beheren het ontwikkelbudget, waarbij de gemeente de Ronde Venen kassier is. Recent is pas bekend gemaakt om welk bedrag dit gaat en daarom hebben partijen ook nog geen aanspraak kunnen maken op dit ontwikkelbudget. 101.279 Niet akkoord
28. 3 6.1 Kwadraad - terugvordering reguliere subsidie 2022 In het jaar 2022 heeft stichting Kwadraad door uitval van personeel en personele wisselingen 0,53 FTE minder algemeen maatschappelijk werk kunnen inzetten dan bij aanvang van het subsidiejaar is aangevraagd. Dit betekent dat er is onder gepresteerd. Een bedrag van € 55.947 wordt teruggevorderd. 55.947 Niet akkoord
29. 3 6.1 Kwadraad OCO 2022 In het jaar 2022 heeft stichting Kwadraad 199 OCO-trajecten heeft gerealiseerd. Bij aanvang van het subsidiejaar 2022 verwachtte stichting Kwadraad 250 OCO-trajecten te realiseren. Dit betekent dat er is onder gepresteerd. Een bedrag van € 22.823,- wordt teruggevorderd. 22.823 Niet akkoord
30. 3 7.1 Gezond in de stad (Kansrijke Start) De geplande werkzaamheden hebben vertraging opgelopen vanwege uitval/vertrek collega’s en onderbezetting intern en bij partners. Mede hierdoor konden er geen verplichtingen worden aangegaan om met de impuls Kansrijke Start die bedoeld is om een goede ketenaanpak te bevorderen rondom de eerste 1000 dagen van kinderen, vooral bij kwetsbare gezinnen, in te zetten/ uit te voeren conform MAG. Zaken zijn inmiddels wel al in gang gezet maar nog niet (allemaal) op de post belast. 8.641 Akkoord
31. 7 0.8 Projectbudget hervormingsagenda jeugd De belangrijkste maatregelen waarvoor het budget nodig is zijn: 1. Opstarten project doorontwikkeling lokaal team (hele project schuift door in de tijd). 2. Het ontwikkelen van de kwaliteitsmonitor en met name aansluiting van de monitor op regionale cijfers (opgestart en verplichting aangegaan, loopt door in 2024) (personele kosten inhuur informatiemanagement voor ontwikkeling monitor en uitvoering nulmeting onderzoek benchmark en storytelling). 3. Doorontwikkeling regio (inkoop) en daar uit voortvloeiende eenmalige kosten (zoals mogelijke oprichting GR) 4. Het opstarten van jongerenparticipatie en ontmoeting voor jongeren (vraagt eenmalig een impuls en inzet om dit goed van de grond te krijgen). 5. Maatwerkbudget en budget voor training en scholing toepassing doorbraakmethode. 6. Innovatie/projectbudget voor financiering van initiatieven op specifieke thema’s, actualiteiten of problematiek die bijdragen aan realisatie van de doelen uit de hervormingsagenda. Zoals mentale gezondheid jongeren en bestaanszekerheid. Bijvoorbeeld extra lesprogramma’s sociale vaardigheden, en preventieprojecten die bijdragen aan verschuiving maatwerk/voorliggend (zoals bescherming in beweging, buurtgezinnen, POH JGGZ) 600.000 Akkoord
32. 3 6.1 Accommodatiebeleid Voor de uitvoering van de MAG. De begroting is voor 2024 met 200K verlaagd, omdat het budget uit 2023 nog niet is besteed. 200.000 Akkoord
33. 3 6.1 Ondersteuning statushouders Resterende budget is nodig voor de inzet van huisartsen, uitvoering van twee projecten: 'lerend spreekuur' en 'spreekuur stautushouders gepensioneerde huisartsen'. Beide projecten starten in 2023 en hebben een doorloop in 2024. Opdrachtverstrekking voor 2024 volgt nog! 50.000 Akkoord
298552 0 2976524
categorie 1 categorie 2 categorie 3 Totaal
Totaal aanvragen 298552 0 2976524 3275076
Afgewezen 0 0 385549 385549
Totaal toegekend 298552 0 2590975 2889527

Toelichting budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Toelichting budgetoverhevelingen

In verband met de gewenste ‘’houdbare gemeentefinanciën’’ wordt zéér terughoudend omgegaan met het overhevelen van budgetten naar volgende jaren. 

Overheveling van een exploitatiebudget naar het volgende jaar is mogelijk als:
1)    De opdracht is gegeven/verplichting is aangegaan maar de werkzaamheden zijn nog niet uitgevoerd/gefactureerd;
2)    Het budget heeft een directe relatie met een doeluitkering, een reserve of een subsidiebeschikking. Het niet overhevelen heeft tot gevolg dat er terugbetaald moet worden. Deze overhevelingen zijn dus in principe budgetneutraal, omdat ook de bijbehorende opbrengst overgeheveld wordt;
3)    De opdracht is niet gegeven/de verplichting is niet aangegaan, de geplande werkzaamheden zijn door omstandigheden nog niet uitgevoerd. Het betreft een incidenteel budget (geldt vanaf 2020).

Categorie 1 en 2 betreffen een administratieve overheveling/begrotingswijziging. Het streven is om de overhevelingen in categorie 3 zo veel mogelijk te beperken. Een overheveling van categorie 3 dient extra onderbouwd te worden.