Voor u ligt de najaarsrapportage 2023, als belangrijk onderdeel van de planning-en-control-cyclus. Woerden kent volgende planning-en-control-instrumenten:
1. Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting)
2. Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten)
3. Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
4. Najaarsrapportage ( financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
5. Jaarrekening (verantwoording financiële en beleidsmatige verantwoording)
De najaarsrapportage 2023 is het tweede moment waarop de lopende begroting bijgesteld wordt. Daarnaast geeft de rapportage de raad de mogelijkheid om kennis te nemen van de voortgang van de realisatie van de beleidsdoelstellingen en deze zo nodig bij te stellen.
Per saldo geeft deze Najaarsrapportage voor 2023 een positieve bijstelling van € 193.000, waardoor het begrotingssaldo van € 949.000 negatief verbetert naar € 756.000 negatief. Voor zover de bijstellingen een structureel effect hebben zijn deze ook al meegenomen in de Begroting 2024, uitgezonderd het effect van de septembercirculaire en de bijstelling van de bijstandsbudgetten. Deze informatie was bij het opstellen van de begroting nog niet beschikbaar.
De afgelopen jaren zagen we vaak dat bij de najaarsrapportage nog sprake was van een negatief saldo, omdat kosten gedurende het jaar oplopen door met name externe factoren. Bij de decembercirculaire volgt daar dan vaak nog wel compensatie van het rijk voor. Hoewel dit uiteraard nog onzeker is, is de verwachting dat het jaarrekeningsaldo uiteindelijk minder negatief zal zijn dan het saldo van deze najaarsrapportage.
Informatie voortgang investering ambtelijke organisatie:
Vanwege de grote druk op de organisatie is het college van mening dat een forse investering in de ambtelijke organisatie noodzakelijk is. Voor de jaren 2024 en verder is hiervoor een aanvraag gedaan in de Kadernota 2024. Om in 2023 ook al de belangrijke eerste stappen te zetten voor met name de versterking van P&O en het management, is in de voorjaarsrapportage al in 2023 een bedrag van € 0,5 miljoen opgenomen, waarvan € 150.000 voor inhuur bij P&O en € 350.000 voor de overige onderdelen. De toezegging is toen gedaan om in de najaarsrapportage over de voortgang te rapporteren. Vanaf september is het directieteam uitgebreid met een (interim) directeur. Op de overige onderdelen blijft de werving achter ten opzichte van de verwachting. We verwachten nog wel een aantal formatieplaatsen in te vullen in de komende maanden, maar de verwachting is dat niet het hele bedrag van € 350.000 gebruikt wordt. Daarom laten wij in deze najaarsrapportage een bedrag van € 150.000 vrijvallen.
Positieve en negatieve bijstellingen:
De volgende belangrijke positieve bijstellingen vallen op:
- De Algemene Uitkering is bijgesteld op basis van de mei- en septembercirculaire 2023 (€ 1,7 mln. voordeel)
- Vrijval Oekraïne gelden ten gunste van de algemene middelen (€ 1,0 mln. voordeel)
- Lagere kapitaallasten door investeringen in 2022 lager waren dan begroot (€ 0,9 miljoen voordeel)
- Verwachting lagere kosten SVMN en voordeel PGB's (€ 0,5 mln. voordeel)
- SPUK MEOZ (Meerkosten Energie Openbare Zwembaden) ontvangen rijksbijdrage (€ 0,5 mln. voordeel)
- Toegekende Brede SPUK uitkering (€ 0,4 mln. voordeel)
- Vrijval uit reserve TOZO (€ 0,2 mln. voordeel)
- Dividend BNG (€ 0,2 mln. voordeel)
- Renteresultaat creditgelden (€ 0,2 mln. voordeel)
De volgende belangrijke negatieve bijstellingen vallen op:
- FermWerk: Dit bestaat uit kosten voor de energietoeslag, stijging van minimumlonen en kostenstijgingen bij FermWerk. Een verhoogde taakstelling voor huisvesting statushouders zorgt voor een toename van het aantal uitkeringen voor levensonderhoud, aanvragen voor bijzondere bijstand en declaratieregeling, daarbij stijgen de uitvoeringskosten door Ferm Werk als gevolg van loon- en prijsindexatie. Kosten worden gedeeltelijk gedekt uit het noodfonds energiearmoede en de rijksbijdrage voor de energietoeslag. (€ 4,5 miljoen nadeel).
- De urennorm is aangepast van 1.425 naar 1.360 uur omdat de oude norm niet realistisch was. Daarnaast worden minder uren naar projecten doorbelast, waardoor er meer loonkosten op de exploitatiekosten drukken. Op basis van een globale inschatting is het negatieve effect bepaald (€ 0,8 miljoen nadeel).
- Verkiezingen (€ 0,3 mln. nadeel)
- Kosten laadinfrastructuur, conform raadsbesluit 6 juli 2023 (€ 0,2 miljoen nadeel)
- Hogere kosten GGD (€ 0,2 miljoen nadeel)
Naast het voordelig resultaat op de Oekraïne-gelden, zoals dat nu in deze najaarsrapportage is opgenomen (€ 1 miljoen), is ook in de voorjaarsrapportage al een voordeel hierop meegenomen van € 2 miljoen. Dit zijn incidentele middelen, die in 2023 feitelijk dus ingezet worden om het begrotingstekort (gedeeltelijk) te dekken.
Amendement OZB bij Begroting 2023
Bij de Begrotingsbehandeling 2023 is een amendement aangenomen om 3% begrote OZB-stijging vanuit de Strategische Heroriëntatie één jaar door te schuiven en het effect voor 2023 van € 429.000 nadelig te dekken door de storting in de Algemene Reserve met dit bedrag te verminderen. Hierbij is aangegeven dat in het voorjaar aan de hand van de Voorjaarsrapportage kan worden bezien of alsnog een toevoeging aan de algemene reserve gedaan kan worden.
Bij de voorjaarsrapportage was echter geen sprake van een positief saldo, en is dit bedrag dus ook niet toegevoegd aan de Algemene Reserve. Omdat het saldo van deze najaarsrapportage nog steeds negatief is, wordt ook nu geen toevoeging aan de Algemene Reserve voorgesteld.