Kaderstelling op de exploitatie - Meerjarenperspectief 2026-2029

Toelichting kaderstelling op de exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting kaderstelling op de exploitatie - Toelichting

In de komende tabellen met bijbehorende toelichting wordt het actuele meerjarenperspectief 2026 – 2029 in stappen opgebouwd, startend met de vastgestelde Meerjarenbegroting 2025 – 2028. Deze sloot in het eerste jaar (2025) met positief saldo. De latere jaarschijven (2026-2028) waren door de gevolgen van het zogeheten ravijnjaar 2026 negatief.

Vervolgens zijn de bijstellingen uit de voorjaarsrapportage 2025, met daarbij ook de gevolgen voor de latere jaren, opgenomen. Daarnaast zijn - indicatief - de effecten van de Voorjaarsnota van het Rijk vertaald naar onze begroting. Tezamen leidt dit tot het volgende financiële eerste beeld voor de jaren 2026-2029.

Omschrijving (+/+ = voordelig, -/- is nadelig) (Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo 2025 - 2028 -6.256 -5.870 -6.741 -6.471
Amendementen Begroting 2025 -25 -25 -25 -25
Raadbesluiten
Begrotingssaldo vóór Voorjaarsrapportage 2025 -6.281 -5.895 -6.766 -6.496
Subtotaal gehonoreerde aanvragen voorjaarsrapportage (*) -1.000 -1.129 -1.334 -1.334
Begrotingssaldo ná Voorjaarsrapportage 2025 -7.281 -7.024 -8.100 -7.830
Voorjaarsnota Rijk (N.b.: inschattingen!)
Voorjaarsnota 2025 Rijk - Demping terugval gemeentefonds 1.000 1.055 1.030 1.035
Voorjaarsnota 2025 Rijk - Tekort jeugdzorg 50% rekening rijk (Commissie Van Ark) 1.035 1.035 1.035 1.035
Voorjaarsnota 2025 Rijk - Groeipad maatregelen hervormingsagenda 1.245 1.120 0 0
Voorjaarsnota 2025 Rijk - Eigen b?drage Jeugdzorg 0 0 -650 -650
Voorjaarsnota 2025 Rijk - Sturen op trajectduur jeugdzorg 0 0 -170 -170
Voorjaarsnota 2025 Rijk - Indexeren opbrengst hervormingsagenda 0 0 -1.268 -1.268
Subtotaal effect Voorjaarsnota Rijk (inschatting) 3.280 3.210 -23 -18
Saldo Voorjaarsrapportage inclusief inschatting extra middelen uit Voorjaarsnota Rijk -4.001 -3.814 -8.123 -7.848
Terug naar navigatie - Toelichting kaderstelling op de exploitatie - Toelichting 2

De bedragen die wij aanvullend inrekenen vanuit de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk zijn gebaseerd op de totale bedragen zoals deze door het Rijk zijn gepubliceerd en o.b.v. inwonertal is een globale vertaling gemaakt naar bedragen voor Woerden. Het volledige effect hiervan wordt zichtbaar in de meicirculaire en wordt dan verwerkt in de Begroting 2026. Hierbij wordt dan ook bekeken welke taakstellingen er voortvloeien uit bijvoorbeeld de invoering van een Eigen bijdrage jeugdzorg, sturen op trajectduur jeugdzorg en het indexeren voor de opbrengst hervormingsagenda.  

Aangevraagde middelen voor 2026 e.v. voor nieuw beleid

Terug naar navigatie - Aangevraagde middelen voor 2026 e.v. voor nieuw beleid - Toelichting
Omschrijving (+/+ = voordelig, -/- is nadelig) (Bedragen x € 1.000) Progr. Taak-veld 2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo ná Voorjaarsrapportage 2024 incl. effect Voorjaarsnota Rijk -4.001 -3.814 -8.123 -7.848
Kadernota 2025 - noodzakelijk
1 Herijking IBOR 2 2.1 -800 -1.200 -1.500 -2.000
2 Herijking IBOR: ontwikkelings-, afvloeiings- en opleidingsbudget 2 2.1 -50 -50 - -
3 Data- en softwarepakketten Ingenieursbureau 2 2.1 -20 -20 -20 -20
4 Verbeteringen aula Rijnhof 2 7.5 -50 PM PM PM
5 Fietsparkeren binnenstad 2 2.1 -20 -10 - -
6 Natuurherstelwet verordening juni 2024 EU 2 5.7 -20 -20 -20 -20
7 Vertraging Hervormingsagenda Jeugd 3 6.72A t/m 6.82A -800 -800
8 Accommodatiebeleid - Joraischool / Milandhof 5 4.2 -130 - - -
9 Aanvulling onderwijsleerpakket en meubilair basisschool Sirat 5 4.2 -26 -30 -34 -39
10 Aanvullende exploitatiesubsidie Woerdensport 5 5.2 PM PM PM PM
11 Ophogen bestaand budget tijdelijke huisvesting St. Bavoschool 5 4.2 -200 - - -
12 Exploitatiekosten voormalige basisschool De Wegwijzer 5 4.2 -15 -12 -8 -5
13 BHV bezetting gedurende de avondopenstelling van het gemeentehuis. 7 0.4 -56 - - -
14 Stelpost HR21 7 0.4 -52 - - -
15 Opleidingskosten 7 0.4 -200 -250 -300 -300
16 Werkvoorbereider Werken (formatie) 2 div. -90 -90 -90 -90
Dekking van de werkvoorbereider Werken uit projecten en investeringen 2 div. 72 72 72 72
17 Toezichthouder Werken (formatie) 2 div. -90 -90 -90 -90
Dekking van de toezichthouder Werken uit projecten en investeringen 2 div. 72 72 72 72
18 Opgavemanager maatschappelijke accommodaties (formatie) 3 6.1 -150 -150 -150 -150
19 Portfoliomanager (formatie) 6 8.1 -110 -110 -110 -110
20 Structureel Adviseur Landelijk gebied (formatie) 6 8.1 PM PM PM PM
20 Ondersteuning DVO/Samenwerkingsovereenkomst Woerden-Oudewater) (formatie) ov. 0.4 -53 -53 - -
21 Capaciteit Bestuurs- en directiesecretariaat (formatie) ov. 0.4 -69 -69 -69 -69
Subtotaal aanvragen Kadernota (noodzakelijk) -2.857 -2.810 -2.247 -2.749
Begrotingssaldo ná aanvragen Kadernota 2025 (noodzakelijk) -6.858 -6.624 -10.370 -10.597
Terug naar navigatie - Aangevraagde middelen voor 2026 e.v. voor nieuw beleid - Toelichting

1    Herijking IBOR    
Het afgelopen jaar is een nieuwe systematiek uitgewerkt voor het beheer van de Openbare Ruimte. Met deze methodiek kan met behulp van draaiknoppen bepaald worden wat de financiële gevolgen zijn van bepaalde keuzes. Uit deze analyse blijkt dat een hoger budget nodig is om de openbare ruimte op het gewenste niveau te onderhouden.

2    Herijking IBOR: ontwikkelings-, afvloeiings- en opleidingsbudget     
Voorstel is om benodigde kosten toe te wijzen om de nieuwe werkwijze van de herijking van IBOR goed te laten landen in de bestaande organisatie. 

3    Data- en softwarepakketten Ingenieursbureau    
Voorstel is om benodigde licenties voor software en datapakketten in te kopen. 

4    Verbeteringen aula Rijnhof    
Voorstel is om de voorzieningen van de aula op begraafplaats Rijnhof weer op peil te brengen en zo op een fatsoenlijke manier inwoners te kunnen ontvangen. Momenteel is de aula, na decennia van sub-basisniveau beheer, onaantrekkelijk om afscheidsdiensten te organiseren en rouwende nabestaanden te ontvangen. Zonder actie zal het pand verder vervallen, zal het gebruik ervan teruglopen en zal het aanzien van de begraafplaats schade oplopen. 

5    Fietsparkeren binnenstad    
Voorstel is om de fietsparkeercapaciteit uit te breiden en maatregelen tegen verrommeling te nemen en zo de aantrekkelijkheid van de binnenstad te verbeteren. Momenteel zorgen verkeerd geparkeerde fietsen voor een verrommeld straatbeeld. Ook verkleint het gebrek aan capaciteit de kans dat inwoners vaker de (elektrische) fiets pakken, zoals als beleid is vastgesteld in de Verkeersvisie 2030. Zonder actie blijft het straatbeeld rommelig, loopt de mobilteitstransitie (auto naar fiets) vertraging op en blijft de motie om aan de slag te gaan met fietsparkeren onbeantwoord. 

6    Natuurherstelwet verordening juni 2024 EU     
Voorstel is om koers uit te zetten voor de natuurherstelwet en in 2026 data en prognosekaarten op te zetten, om zo tijdig te voldoen aan de verplichtingen uit de natuurherstelwet en voortvarend maar op een gepaste manier toe te werken naar een groener Woerden. 
Context: in juni 2024 is de natuurherstelwet aangenomen. Kortgezegd komt de wet (artikel 8) erop neer dat een lidstaat per 2024 geen afname in stedelijk groen en stedelijke boomkroonbedekking meer mag hebben. Vanaf 2031 moeten gemeenten een ""bevredigend niveau"" laten zien en onderbouwen in toename van stedelijk groen en boomkroonvolume. 
Zonder actie zullen de benodigde inspanningen en kosten richting 2031 toenemen, met het risico op capaciteitsgebrek en hogere kosten door inhuur.

7    Vertraging Hervormingsagenda Jeugd    
In de Begroting 2025 is een taakstelling opgenomen voor Jeugd die oploopt van € 1,2 miljoen (2025) naar € 2,0 miljoen (2026 en verder). Omdat de implementatie van de Hervormingsagenda meer tijd kost, is ook 2 jaar langer nodig om de beoogde bezuiniging te realiseren. Het Rijk heeft daarom in de Voorjaarsnota extra middelen beschikbaar gesteld. Naar verwachting wordt dus de bezuiniging van € 2,0 miljoen dus ook pas in 2028 gerealiseerd. Via de Algemene Uitkering krijgen wij dus compensatie hiervoor.

8    Accommodatiebeleid    
Voor de Joraischool in Zegveld is nieuwbouw nodig. Er zijn hiervoor twee opties in beeld: 1) een combinatie met de Milandhof of 2) Nieuwbouw op de huidige locatie. Met het opstellen van een accommodatiebeleid voor de Milandhof/Joraischool kunnen we bepalen wat de beste optie is.

9    Aanvulling onderwijsleerpakket en meubilair basisschool Sirat    
Voorstel is om van 2026 tot en met 2030 extra middelen beschikbaar te stellen basisschool Sirat, om de school zo te laten doorgroeien naar een 8-klassige basisschool (jaarlijks met 25 leerlingen). Context: op 1 augustus 2025 is op basis van een beschikking van de minister de nieuwe basisschool Sirat van start gegaan in het gebouw van de voormalige basisschool De Wegwijzer. Momenteel heeft de gemeente 105.000 beschikbaar om in totaal 4 groepen in te richten met een onderwijsleerpakket en meubilair. Zonder actie kan de school niet doorgroeien en voldoet de gemeente niet aan de wettelijke zorgplicht, wat waarschijnlijk leidt tot schadeclaims van het schoolbestuur en/of de minister. 

10    Aanvullende exploitatiesubsidie Woerdensport    
Voorstel is om voor te bereiden op een significante kostenstijging voor de exploitatiesubsidie voor WoerdenSport B.V. Context: in 2025 wordt een nieuwe exploitatie- en huurovereenkomst vastgesteld voor de komende 10 jaar. Momenteel is er sprake van achterstallig huurdersonderhoud, waardoor de kosten naar verwachting aanzienlijk zullen stijgen. De hoogte hiervan is vooralsnog onduidelijk. 

11    Ophogen bestaand budget tijdelijke huisvesting St. Bavoschool     
Voorstel is om het budget voor tijdelijke huisvesting van de St. Bavoschool in de najaarsrapportage over te hevelen naar 2026. Tegelijkertijd moet het budget verhoogd worden om zo het traject te kunnen voortzetten. Context: op grond van het door de raad vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) vindt renovatie van het schoolgebouw van de St. Bavoschool plaats en is er tijdelijke huisvesting nodig op een andere locatie. Momenteel blijkt het budget te laag geraamd. Zonder actie is het nodig het proces voortijdig te stoppen. Hierdoor ontstaat schade als gevolg van het niet nakomen van afspraken uit het IHP en komen uitgaven voor niet gepland onderhoud waarschijnlijk voor rekening van de gemeente. 

12    Exploitatiekosten voormalige basisschool De Wegwijzer    
Voorstel is om vanaf 2026 tot en met 2029 budget op te nemen voor de exploitatie van een deel van het voormalige schoolgebouw De Wegwijzer dat nog niet nodig is voor basisschool Sirat, om het gebouw zo in goede staat te houden. Context: na een korte voorbereidingsperiode besloot het bestuur van basisschool De Wegwijzer begin 2025 deze school per 1 augustus 2025 te sluiten. Momenteel stelt de gemeente het gebouw voor een gedeelte ter beschikking aan de nieuwe basisschool Sirat. Het gebouwgedeelte dat niet voor deze nieuwe basisschool nodig is, komt van rechtswege in handen van de gemeente. Daarmee komen ook de bijbehorende exploitatiekosten voor rekening van de gemeente. Per 2029 zal het gebouw geheel in gebruik door en in eigendom van het schoolbestuur van basisschool Sirat zijn. 

13    BHV bezetting gedurende de avondopenstelling van het gemeentehuis.    
Voorstel is om beveiliging inzetten op maandag tot en met donderdag van 17:00 tot 23:00 uur, om zo te voldoen aan de verplichting tot aanwezigheid van BHV'ers en chaotische situaties te voorkomen. Momenteel zijn er buiten kantoortijden geen BHV'ers aanwezig, terwijl er wel medewerkers aanwezig kunnen zijn voor bijvoorbeeld vergaderingen of participatiebijeenkomsten. Binnen de interne BHV-organisatie is dit niet te realiseren. Zonder actie is de gemeente in strijd met de wet en neemt de kans op onveilige situaties bij calamiteiten zoals brand, ontruiming of een medisch incident toe. 
Het voorstel vraagt ook aanpassing van de openingstijden op de vrijdag.

14    Stelpost HR21    
Het huidige functiehuis stamt nog uit 2011 en wordt op orde gebracht. Voor een aantal functies geldt dat deze hoger zullen worden ingeschaald. Andere functies zullen lager ingeschaald worden, maar omdat het salaris van huidige medewerkers niet verlaagd kan worden, leidt dit op korte termijn tot een nadeel.

15    Opleidingskosten    
Voorstel is om het opleidingsbudget stapsgewijs te verhogen naar het landelijk gemiddelde van 1,6% van de huidige loonsom, om zo beter aan te sluiten bij de opleidingsbehoefte binnen de organisatie en goed werkgeverschap te waarborgen. Momenteel vindt er jaarlijks overschrijding plaats op het budget, omdat het niet is meegegroeid met de omvang van de organisatie. Zonder actie verliezen medewerkers certificering, stagneert de ontwikkeling van medewerkers en de organisatieontwikkeling en verliest de kernwaarde 'Voortdurend leren & Verbeteren' zijn kracht.

16    Werkvoorbereider Werken (formatie)    
Afgelopen jaren zijn we getransformeerd naar een regiegemeente voor Openbare Ruimte, waarbij dus werk meer uitbesteed wordt. Door vertrekkende collega's zijn we als gemeente veel kennis verloren. We merken nu dat deze kennis wel essentieel is, daarom wordt voorgesteld om de formatie op dit punt te versterken. Dekking voor 80% uit projecten en investeringen.

17    Toezichthouder Werken (formatie)    
Afgelopen jaren zijn we getransformeerd naar een regiegemeente voor Openbare Ruimte, waarbij dus werk meer uitbesteed wordt. Door vertrekkende collega's zijn we als gemeente veel kennis verloren. We merken nu dat deze kennis wel essentieel is, daarom wordt voorgesteld om de formatie op dit punt te versterken. Dekking voor 80% uit projecten en  investeringen.

18    Opgavemanager maatschappelijke accommodaties (formatie)    
Veel integrale vraagstukken komen nu onvoldoende van de grond omdat het totale plaatje onvoldoende bewaakt wordt. Een opgavemanager brengt de juiste partijen, gegevens en belangen samen, creëert overzicht en dwingt voortgang af. Zo ontstaat de solide basis waarop bestuur en organisatie weloverwogen keuzes kunnen maken. Met deze aanpak kunnen we concrete dossiers in de voorbereiding versnellen – zoals de vraag over de toekomst van de zwembaden en de vraagstukken rondom de Schulenburch in Kamerik en de Milandhof in Zegveld en de afweging goed voorbereiden.

19    Portfoliomanager (formatie)    
In de afgelopen jaren hebben we veel werk gemaakt van portfoliomanagement om projecten goed te kunnen sturen en prioriteren. Uw gemeenteraad heeft hiervoor de criteria vastgesteld. We zien dat het werkt. Tot nu toe is er steeds incidenteel gezocht naar ruimte en we vinden het tijd om dit structureel te borgen en zo steeds beter grip te krijgen en te houden op grote projecten en de voortgang te versnellen. 

20 Adviseur Landelijk gebied - structureel (formatie)

Voorstel is om structureel een adviseur voor het landelijk gebied aan te stellen. Door dit te doen, kan de gemeente effectief deelnemen aan de transitie-opgaven in het landelijk gebied. Momenteel ontvangt de gemeente veel aanvragen van boeren die zoeken naar perspectief en komt ook in veel bestuurlijke vragen de vraag om positie in te nemen. Bij uitstel wordt het moeilijker om te sturen op de gewenste ontwikkelingen in het buitengebied en de opgaven vanuit Europa, Rijk, provincie en waterschappen. 

Overige toelichting: de provincie Utrecht heeft voor de periode sept 2024 t/m december 2025 budget beschikbaar gesteld voor ambtelijke capaciteit (1 fte). Voor 2026 en verder is nog niet bekend of een dergelijke subsidie weer wordt versterkt. Als deze subsidie niet wordt versterkt is de wens om deze formatieplaats dus wel te behouden.

21    Ondersteuning  nieuwe DVO/Samenwerkingsovereenkomst Woerden-Oudewater (formatie)    
In het voorstel voor een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen Woerden en Oudewater is een tijdelijke formatieplaats voorzien om de afspraken tussen de twee gemeenten concreet uit te werken en te bewaken. Voorstel is om in 2026  en 2027 tijdelijk een formatieplaats hiervoor in te richten. De kosten worden 50/50 gedeeld door Woerden en Oudewater. 

22    Capaciteit Bestuurs- en Directiesecretariaat (formatie)    
Voorstel is om de capaciteit van het bestuurssecretariaat uit te breiden, om zo de directie en beide colleges voldoende te ondersteunen. Momenteel is de capaciteit onvoldoende. Zonder actie is schrappen van taken nodig, waardoor meerdere bestuurs-/directieleden of belangrijke processen (zoals het bestuursproces) geen ondersteuning meer krijgen. 

Er worden specifieke afspraken met de gemeente Oudewater gemaakt over de benodigde secretariële ondersteuning van de twee besturen en de financiële consequenties daarvan.

 

 

Aanvullende dekkingsbronnen voor een sluitende begroting

Terug naar navigatie - Aanvullende dekkingsbronnen voor een sluitende begroting - Toelichting

Om het tekort ná aanvragen voor de Kadernota te dekken zijn een onderstaand de verschillende dekkingsbronnen beschreven. Deze zijn onderverdeeld in Financieel-technische dekkingsbronnen, Inkomsten verhogen en Bezuinigingen.

Omschrijving (+/+ = voordelig, -/- is nadelig) (Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo ná aanvragen Kadernota 2025 (noodzakelijk) -6.858 -6.624 -10.370 -10.597
Financieel-technische dekkingsbronnen
F-1 Schrappen storting in Algemene Reserve 2.000 2.000 2.000 2.000
F-2 Incidentele inzet surplus in Algemene Reserve (maximaal 10%) * 1.400 1.250 3.000 3.000
F-3 Verlengen afschrijvingstermijnen ICT (Laptops en Telefonie) PM PM PM PM
Subtotaal Financieel-technische dekkingsbronnen 3.400 3.250 5.000 5.000
Inkomsten verhogen
I-1 Nieuwe afspraken t.a.v. DVO met gemeente Oudewater (huidige DVO loopt t/m 2025) ** 950 950 950 950
I-2 Parkeeropbrengsten verhogen 200 200 200 200
I-3 Precariobelasting verhogen (10%) 15 15 15 15
I-4 Toeristenbelasting verhogen (10%) 22 22 22 22
I-5 Invoeren reclamebelasting 60 60 60 60
I-6 Leges burgerzaken (Algemene Dienstverlening) maximaal verhogen naar kostendekkend niveau (10%) PM PM PM PM
I-7 Begrafenisrechten verhogen (10%) 95 95 95 95
I-8 Marktgelden verhogen (10%) 15 15 15 15
I-9 Havengelden verhogen (10%) 6 6 6 6
I-10 Omgevingsvergunningen verhogen (10%) 170 170 170 170
I-11 Arbeidsmigranten inschrijven in BRP PM PM PM PM
I-12 Kosten t.b.v. commerciële evenementen doorbelasten aan organisaties 100 100 100 100
Subtotaal Inkomsten verhogen 1.633 1.633 1.633 1.633
Bezuinigingen
Taakstelling bedrijfsvoering (programma's 1 en overhead)
B-1 Taakstelling Bedrijfsvoering - Algemeen (efficiencymaatregelen) 150 250 350 550
Sociaal Domein (programma's 3 en 5):
B-2 Programma 3 - 1: Inzetten op inkomstenverhoging, o.a: SROI IZA inkomsten Externe subsidies 50 50 50 50
B-3 Programma 3 - 2: Opzetten van diverse slimme Business Cases, o.a.: Verbeteren inzet en samenwerking Sociale Basis, Jeugd en Wmo Collectivering aanbod Wmo begeleiding Verbeteren mantelzorgondersteuning Collectiveren vervoer Reablement 250 250 250 250
B-4 Programma 3 - 3: Aanscherpen afspraken GR-en en partners, o.a.: GGD Ferm Werk Inkoop maatwerk Jongerenwerk Maatschappelijke business case opzetten Coöperatie Sociale Basis 100 100 100 100
B-5 Programma 3 - 4: Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid, o.a.: Minimabeleid Wmo en Jeugd > Verordeningen aanscherpen 85 85 85 85
B-6 Programma 3 - 5. Technische begrotingswijzigingen, o.a.: Crisisbudget 15 15 15 15
B-7 Programma 5 - Inzetten op inkomstenverhoging, o.a: SROI IZA inkomsten Externe subsidies 75 75 75 75
B-8 Programma 5 - 2: Aanscherpen afspraken GR-en en partners, o.a.: Onderwijshuisvesting Sportpartners Cultuurpartners 75 75 75 75
B-9 Programma 5 - 3: Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid, o.a.: Valpreventie Mediabeleid Scenario’s cultuur Subsidieplafond instellen 125 125 125 125
B-10 Programma 5 - 4: Technische begrotingswijzigingen, o.a.: Kinderopvang MAG-gelden cultuur 75 75 75 75
B-11 Werkbudget voor transitiemaatregelen Sociaal Domein -100 -100 -100 -100
Domein Openbare Ruimte (programma 2):
B-12 Minder verlichting 100 100 100 100
Domein Ruimte (programma's 4 en 6):
B-13 Subsidie versnelling woningbouw 300 - - -
B-14 Energietransitie vertragen 100 100 100 100
B-15 Centrummanagement beleggen, EZ focus 50 60 80 100
B-16 Focus toerisme 65 65 65 65
B-17 Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid, o.a.: -Vrij laten vallen werkbudget Harmelerwaard -Verhoogde opbrengst leges kabels en leidingen -Gunstiger kosten door overdracht contractbeheer milieustraatstromen -Plan van aanpak luchtkwaliteit niet uitvoeren, idem convenant duurzame woningbouw -Minder subsidie gemeentelijke monumenten 110 110 110 110
Domein Dienstverlening (programma's 1 en overhead)
B-18 Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid, o.a.: - Licentiekosten app beheer leefomgeving - Stoppen camerabewaking station - Vermindering vergoeding stembureauleden - Verlaging servicenorm TIP (Telefonisch Informatiepunt) bij ziekte (beperking inhuur) 75 75 75 75
Domein Bedrijfsvoering (programma's 1 en overhead)
B-19 Wethouder minder 80 160 160 160
B-20 Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid, o.a.: - Geen publicaties in lokale kranten - Schrappen TamTam (interne communicatie) 56 56 56 56
B-21 Taakstelling budget B&W 25 25 25 25
B-22 Verminderen budget griffie PM PM PM PM
Subtotaal Bezuinigingen 1.861 1.751 1.871 2.091
Totaal dekkingsbronnen 6.894 6.634 8.504 8.724
Begrotingssaldo ná inzet dekkingsbronnen = Saldo Kadernota 2025 36 10 -1.866 -1.873
* Uitgaande van een sluitend begrotingssaldo
** Afhankelijk van uitkomst evaluatie DVO en nieuwe contractafspraken
Terug naar navigatie - Aanvullende dekkingsbronnen voor een sluitende begroting - Toelichting 2

Toelichting Financieel Technische Maatregelen:

 

F-1.    Schrappen storting in Algemene Reserve

Sinds enige jaren nemen wij in de begroting een storting op in de Algemene Reserve van € 2 miljoen ter versterking van de vermogenspositie. Deze storting zorgde er ook voor dat er minder ‘cash out’ plaatsvindt vanuit de begroting, waardoor er meer ruimte is om investeringen te doen. Daarmee is deze storting onderdeel van de berekening van het investeringsplafond.

Omdat we de afgelopen jaren steeds positieve jaarrekeningresultaten zien, is er ruimte om deze storting van € 2 miljoen te schrappen.

F-2.    Incidentele surplus uit Algemene Reserve (10% van overschot) 

In het Bestuurlijk Overleg Financiële Verhoudingen (BoFV) van november 2023 tussen Rijk en gemeenten is de afspraak gemaakt dat onder voorwaarden een gedeelte van het surplus in de Algemene Reserve, dat wil zeggen het deel dat niet nodig voor het afdekken van risico’s, jaarlijks voor maximaal 10% ingezet mag worden voor het dekken van structurele lasten. Voorwaarde hiervoor is dat de solvabiliteit boven de 20% blijft.

F-3.    Verlengen afschrijvingstermijnen ICT (Laptops en Telefonie)

Op basis van de reële verwachte levensduur kan de afschrijvingstermijn voor diverse ICT-investeringen verlengd worden. Het exacte financiële effect is nog niet bekend, dit wordt verwerkt in de Begroting 2026.

 

Toelichting Inkomsten verhogen:

I-1    Nieuwe afspraken t.a.v. DVO met gemeente Oudewater (huidige DVO loopt t/m 2025) 

Op basis van de concept samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Oudewater, die vanaf 2026 in moet gaan, is een eerste financiële doorrekening gemaakt wat het financiële effect hiervan is. Hoewel er nog diverse zaken nader uitgewerkt moeten worden, zal de bijdrage indicatief zo’n € 1 miljoen hoger uitkomen dan in de huidige DVO-afspraken (Dienstverleningsovereenkomst). Hierbij is wel de nadrukkelijke ‘disclaimer’ dat er dus nog zowel een positieve als een negatieve bijstelling kan plaatsvinden, mede omdat de afspraken uit de huidige UVO (Uitvoeringsovereenkomst) nog financieel vertaald moeten worden.

I-2.    Parkeeropbrengsten verhogen
Voor parkeerbelasting geldt geen maximumtarief. De kosten van parkeren stijgen door noodzakelijke investeringen in brandveiligheid van de parkeergarages. Voorgesteld wordt om de opbrengsten met 10% te verhogen, naast de reguliere indexatie. Dit betekent niet automatisch dat de tarieven ook met 10% verhoogd moeten worden. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen rondom de scanauto en het mogelijk verruimen van de tijdstippen waarop betaald parkeren geldt, zullen de tarieven waarschijnlijk maar beperkt verhoogd hoeven te worden. Ook kan de opbrengstverhoging gerealiseerd worden door het aantal zones uit te breiden waar betaald parkeren geldt, of waar alleen met een vergunning geparkeerd mag worden.

I-3.    Precariobelasting verhogen (10%)
Voor precariobelasting geldt geen maximumtarief. Voorgesteld wordt om de opbrengsten met 10% te verhogen, naast de reguliere indexatie.

I-4.    Toeristenbelasting verhogen (10%)
Voor toeristenbelasting geldt geen maximumtarief. Voorgesteld wordt om de opbrengsten met 10% te verhogen, naast de reguliere indexatie.

I-5.    Invoeren reclamebelasting
Steeds meer gemeenten voeren een reclamebelasting in. Voorgesteld wordt om dit ook in Woerden in te voeren. De geraamde opbrengst is indicatief, verdere uitwerking zal plaatsvinden bij de Begroting 2026.

I-6.    Leges burgerzaken (Algemene Dienstverlening) maximaal verhogen naar kostendekkend niveau (10%)

In de Financiële Verordening is opgenomen dat de tarieven voor lokale (bestemmings)heffingen en rechten in principe kostendekkend moeten zijn. Dit is niet bij alle leges het geval. Voor de leges burgerzaken ligt de kostendekkingsgraad op 53% (Begroting 2025). Het voorstel is om de leges burgerzaken te verhogen met 10%, naast de reguliere indexatie, om op deze manier meer richting een kostendekkend tarief te gaan. Voor bepaalde leges, zoals voor paspoorten en rijbewijzen geldt wel een maximumtarief.

I-7.    Begrafenisrechten verhogen (10%)

In de Financiële Verordening is opgenomen dat de tarieven voor lokale (bestemmings)heffingen en rechten in principe kostendekkend moeten zijn. Voor de begrafenisrechten ligt de kostendekkingsgraad op 75% (Begroting 2025). Het voorstel is daarom om de begrafenisrechten met 10% te verhogen, naast de reguliere indexatie, om op deze manier meer richting een kostendekkend tarief te gaan.

I-8.    Marktgelden verhogen (10%)

In de Financiële Verordening is opgenomen dat de tarieven voor lokale (bestemmings)heffingen en rechten in principe kostendekkend moeten zijn. Voor de marktgelden ligt de kostendekkingsgraad op 37% (Begroting 2025). Het voorstel is daarom om de marktgelden met 10% te verhogen, naast de reguliere indexatie, om op deze manier meer richting een kostendekkend tarief te gaan.

I-9.    Havengelden verhogen (10%)

In de Financiële Verordening is opgenomen dat de tarieven voor lokale (bestemmings)heffingen en rechten in principe kostendekkend moeten zijn. Voor de havengelden ligt de kostendekkingsgraad op 132% (Begroting 2025), maar hierin zijn niet alle kosten meegenomen. Het voorstel is daarom om de havengelden met 10% te verhogen, naast de reguliere indexatie, om op deze manier meer richting een kostendekkend tarief te gaan. Hierbij moet nog wel een nadere analyse plaatsvinden van de toe te rekenen kosten.

I-10.    Omgevingsvergunningen verhogen (10%)

In de Financiële Verordening is opgenomen dat de tarieven voor lokale (bestemmings)heffingen en rechten in principe kostendekkend moeten zijn. Voor de omgevingsvergunningen ligt de kostendekkingsgraad op 56% (Begroting 2025). Het voorstel is daarom om de leges omgevingsvergunningen met 10% te verhogen, naast de reguliere indexatie, om op deze manier meer richting een kostendekkend tarief te gaan.

I-11.    Arbeidsmigranten inschrijven in BRP

Door actief te sturen dat arbeidsmigranten ingeschreven worden in de BRP (Basisregistratie Persoonsgegevens) wordt het inwoneraantal van onze gemeente hoger. Omdat dit een maatstaf is in de Algemene Uitkering, zal deze dus ook hoger worden. Het financiële effect is nog niet goed in te schatten, maar dit wordt meegenomen in de Begroting 2026.

I-12.    Kosten t.b.v. commerciële evenementen doorbelasten aan organisaties

Kosten die wij als gemeente maken voor commerciële evenementen gaan wij meer doorbelasten aan de organisaties.

 

Toelichting Bezuinigingen:

B-1.   Taakstelling Bedrijfsvoering - Algemeen (efficiencymaatregelen) 

Door het verder optimaliseren van onze interne processen en het doorvoeren van gerichte procesverbeteringen verhogen we de efficiency en output, waardoor de structurele kosten dalen. In de Voorjaarsrapportage 2025 moesten wij extra uren bijramen voor reeds gemaakte, maar niet-declareerbare werkzaamheden; dit onderstreept de noodzaak tot strakkere sturing van onze bedrijfsvoering. Tegelijkertijd heeft de directie de opdracht gekregen de personele formatieknelpunten binnen de bestaande budgettaire kaders op te lossen. Boven op deze inspanningen leggen we een extra taakstelling op de bedrijfsvoering. Om deze realistisch te kunnen behalen hanteren we een ingroeipad, waardoor de organisatie de tijd krijgt de verbetermaatregelen daadwerkelijk te implementeren en de bezuiniging te verzilveren.? 
  
Sociaal Domein (programma's 3 en 5): 
De taakstelling wordt gerealiseerd door binnen het programma slimme keuzes te maken en budgetten efficiënt in te zetten in lijn met de vastgestelde koers in de Maatschappelijke Agenda. We kiezen daarbij voor maatregelen met zo min mogelijk negatief maatschappelijke effect. Daarbij is er ruimte om binnen het programma de taakstelling in overleg met betrokken partners verder uit te werken zodat een zo groot mogelijk draagvlak ontstaat. Het is daarvoor noodzakelijk om binnen het programma de ruimte te hebben om binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders te schuiven tussen de verschillende bezuinigingsonderdelen. Als er bijvoorbeeld meer inkomsten worden binnengehaald is op een ander onderdeel minder inzet nodig. ? 

B-2.    Programma 3 - 1: Inzetten op inkomstenverhoging 

Wij verwachten meer inkomsten binnen te halen door meer in te zetten op Social Return on Investment (SROI) op diverse onderdelen binnen de begroting. Daarnaast kunnen meer lokale projecten gefinancierd worden vanuit het (regionale) IZA budget en tot slot willen we externe subsidiering stimuleren voor zowel onze eigen projecten als de projecten van onze partners. Dit willen we onder andere doen door uitbreiding van de inzet van een subsidiecoördinator die ondersteunt bij de aanvraag en verantwoording van dergelijke subsidies.  Dekking van de extra inzet van de subsidie coördinator kan gedeeltelijk komen uit de extra toe te kennen subsidies en deels uit het werkbudget voor transitiemaatregelen. 

B-3.    Programma 3 - 2: Opzetten van diverse slimme Business Cases 

Er worden afspraken gemaakt tussen Inkoop en Monitoring Utrecht West, Woerden Wijzer en NIO (Netwerk Informele Ondersteuning) om de verschuiving van maatwerkondersteuning naar de sociale basis uit te breiden. Deze afspraken hebben tot doel dat informele ondersteuning vaker en eerder wordt betrokken en formele zorg eerder kan worden afgeschaald, trajecten kunnen worden ingekort en kosten worden bespaard. Het realiseren van een structurele samenwerking tussen formele zorg en informele ondersteuning, biedt inwoners informele en vrij toegankelijke alternatieven voor formele zorg wat de kans op ‘nieuwe aanmeldingen’ verkleint. Vooral binnen de jeugdzorg. Deze aanpak wordt verankerd in het inkoopbeleid en de doorontwikkeling van Woerden Wijzer. Formele zorg en casemanagers gaan inwoners actiever toe leiden naar vrij toegankelijk aanbod en informele ondersteuning. Investeringen in de Sociale basis zijn nodig en kunnen deels gefinancierd worden uit de rijkscompensatie voor de tekorten op de Jeugdzorg, een verschuiving van maatwerkbudget naar de Sociale basis, en tot slot het werkbudget voor de transitiemiddelen.  

B-4.    Programma 3 - 3: Aanscherpen afspraken GR-en en partners 

Via de diverse gemeenschappelijke regelingen (zoals Ferm Werk en de GGD) en overige partijen waarmee een inkooprelatie bestaat worden afspraken gemaakt over het aanscherpen en efficiënter maken van de dienstverlening. Met tot doel tot mogelijke besparingen te komen. Daarnaast wordt een samenwerkingsverband tussen de vijf grootste partijen uit de Sociale Basis (Bibliotheek, Hart voor Woerden, Kwadraad, Beweegteam en Gro-up) onderzocht. Op termijn kan dit zorgen voor meer efficiency en dus kostenbesparing en een nog sterkere sociale basis.  

B-5.    Programma 3 - 4: Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid 

Door het evalueren en aanscherpen van ons beleid, met name op het gebied van de Wmo en Jeugdzorg (verordeningen) kan de reikwijdte ofwel oneigenlijk gebruik van Wmo en Jeugdzorg worden verminderd. Daarnaast wordt het minimabeleid geëvalueerd en is hier mogelijk een besparing te realiseren. Bij de evaluatie en aanscherping worden relevante partijen betrokken en beleidswijzigingen waarbij de bevoegdheid bij de gemeenteraad ligt worden eerst aan de raad voorgelegd alvorens te worden doorgevoerd.  

B-6.    Programma 3 - 5. Technische begrotingswijzigingen 

Dit betreft (kleine) begrotingswijzigingen die zonder maatschappelijk effect kunnen worden doorgevoerd. Zo was er een onderbesteding op het crisisbudget waardoor deze verlaagd kan worden.  

B-7.    Programma 5 - Inzetten op inkomstenverhoging 

Wij verwachten meer inkomsten binnen te halen door meer in te zetten op Social Investment on Return (SROI) op diverse onderdelen binnen de begroting. Daarnaast kunnen meer lokale projecten gefinancierd worden vanuit het (regionale) IZA budget en tot slot willen we externe subsidiering stimuleren voor zowel onze eigen projecten als de projecten van onze partners. Dit willen we onder andere doen door uitbreiding van de inzet van een subsidiecoördinator die ondersteunt bij de aanvraag en verantwoording van dergelijke subsidies.  Dekking van de extra inzet van de subsidie coördinator kan gedeeltelijk komen uit de extra toe te kennen subsidies en deels uit het werkbudget voor transitiemaatregelen. 

B-8.    Programma 5 - 2: Aanscherpen afspraken GR-en en partners 

We bekijken of we financiële afspraken met partijen kunnen herijken met tot doel tot mogelijke besparingen te komen.  

B-9.    Programma 5 - 3: Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid 

Door het evalueren en aanscherpen van ons beleid kunnen mogelijk bezuinigingen worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld door valpreventie anders uit te voeren en een scherper subsidieplafond in te stellen zodat de ruimte voor (nieuwe) partijen wordt ontnomen om (extra) subsidie aan te vragen. Bij de evaluatie en aanscherping van beleid worden relevante partijen betrokken en beleidswijzigingen waarbij de bevoegdheid bij de gemeenteraad ligt worden eerst aan de raad voorgelegd alvorens te worden doorgevoerd.  

B-10.    Programma 5 - 4: Technische begrotingswijzigingen 

Dit betreft (kleine) begrotingswijzigingen die zonder maatschappelijk effect kunnen worden doorgevoerd. Zo was er een onderbesteding op het budget voor kinderopvang en kan het MAG-budget voor cultuur anders gefinancierd worden waardoor beide budgetten kunnen worden afgeraamd. 

B-11.    Werkbudget voor transitiemaatregelen Sociaal Domein 

Voor het doorvoeren van de maatregelen zoals benoemd in programma 3 en 5 is een werkbudget noodzakelijk. Dit budget is bedoeld voor het financieren van (incidentele) extra ambtelijke capaciteit voor het uitwerken en doorvoeren van maatregelen, implementatie en borging van maatregelen, tijdelijke investeringen (in geval van bijvoorbeeld business cases) en mogelijke frictie of afbouwkosten.  

B-12.    Minder verlichting
Er zijn geen wettelijke verplichtingen voor het verlichten van de openbare ruimte. Verlicht alleen indien noodzakelijk, zet verlichting uit, haal masten weg en zet structureel minder masten neer. Stop met het aanlichten van (monumentale) gebouwen. Neveneffect kan zijn dat er minder lichtvervuiling is 's nachts.

B-13.   Subsidie versnelling woningbouw
Ook in 2026 actief op zoek gaan naar subsidies woningbouw. Inschatting is dat in dat jaar er nog mogelijkheden voor subsidie zijn.

B-14.    Energietransitie vertragen
Minder eigen gemeentelijke inzet (bovenop de CDOKE gelden van het Rijk) voor wijkparticipatietrajecten over aardgasvrij verwarmen door deze trajecten beperkter uit te voeren of te temporiseren. De taak om wijkuitvoeringsplannen te maken om alle woningen in 2050 aardgasvrij te krijgen moet dan later in de periode tot 2050 een extra impuls krijgen. 

B-15.    Centrummanagement beleggen, focus EZ
In samenspraak met BIZ Stadshart en Stichting Vastgoed, kan gekeken worden wat een aanvaardbare bijdrage van alle drie de partijen is om de samenwerking in de vorm van een centrummanagement organisatie te doen slagen. 
Het budget Regionale Samenwerking Groene Hart voor 2026 is nog niet belegd. Dat zou gebeuren in overleg met programmamanager Groene Hart circulair. Met dit budget draagt de gemeente bij aan uitvoering van het actieprogramma Groene Hart circulair op de actielijnen die aansluiten op de ambitie en het beleid van de gemeente op circulair gebied. Woerden krijgt dan minder invloed op het actieprogramma. 
De vertaling van de omgevingsvisie naar het omgevingsplan maakt het mogelijk dat de economische visie voortaan op maatregelniveau geactualiseerd wordt. Zo kan de ambtelijke inzet gericht worden op het contact en faciliteren van bedrijvigheid. Mochten er grote nieuwe economische ontwikkelingen komen, dan moet deze beleidsmatige inzet bijgesteld worden.

B-16.   Focus Toerisme
Op een aantal recreatieve voorzieningen kan versoberd worden.   Er zit nog wat lucht in de budgetten voor onder andere recreatiebeleid en beheer van routestructuren. Tegelijk kan het Centrummanagement (zie B-15, ook bij minder gezamenlijke inleg) zich focussen op het realiseren van bijvoorbeeld zomerse kaasmarkten, waardoor daarvoor geen separaat budget nodig is. Voorwaarde is dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden met de andere twee aankomende dragers van Centrummanagement (B-15).

B-17.    Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid (Domein Ruimte)
Op een aantal specifieke punten gaan we taken verminderen of laten we middelen vrijvallen. Het resterende werkbudget voor Harmelerwaard laten we vrijvallen, waardoor het onbenutte krediet direct als besparing beschikbaar komt. De leges voor kabels en leidingen leveren meer op door tariefindexatie én striktere handhaving. Het contractbeheer van de milieustraat-stromen dragen we over aan de regionale afvalorganisatie, wat gunstiger inkoopcondities en lagere kosten oplevert. Verder voeren we het Plan van Aanpak Luchtkwaliteit en het convenant Duurzame Woningbouw niet langer uit, omdat deze doelen inmiddels door rijksbeleid worden afgedekt. Tot slot verlagen we het subsidieplafond voor gemeentelijke monumenten.

B-18.    Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid (Domein dienstverlening) 
We scherpen een aantal bestaande regelingen aan. Zo beperken we de licentiekosten voor de app Beheer Leefomgeving door functionaliteiten en gebruik te rationaliseren. Verder beëindigen we de camerabewaking op het station. Deze is nu van onvoldoende kwaliteit en verbetering zou hoge extra kosten (ook voor het continu monitoren) met zich meebrengen. De vergoedingen die we hanteren voor stembureauleden in Woerden is hoog. We kiezen ervoor om deze terug te brengen tot een gemiddelde. De aangepaste manier van tellen (centrale stemopneming) houden we wel in stand. Verder kiezen we ervoor om bij ziekte bij ons telefonisch informatiepunt niet langer in te huren. Dit kan erin resulteren dat wachttijden aan de telefoon oplopen. 

B-19.     Wethouder minder 
Gedurende deze bestuursperiode is – in verband met een hoge werklast rond enkele majeure dossiers – een extra wethouder aangesteld. Nu de bijbehorende projecten stevig in de uitvoeringsfase staan, verwachten wij dat het reguliere college in de komende raadsperiode de portefeuilles weer binnen de eerder gebruikelijke bezetting kan dragen. 

B-20.    Evaluatie, aanscherpen en aanpassing beleid (bedrijfsvoering) 
We doen een aantal ingrepen in onze communicatiekanalen. Wettelijke bekendmakingen worden voortaan uitsluitend digitaal gepubliceerd via het daarvoor bestemde landelijke platform. Vele gemeenten gingen ons daarin voor. De gemeentelijke informatiepagina zelf houden we wel in stand. Verder beëindigen we de interne nieuwsbrief TamTam, die het lokale nieuws samenvat en daaraan duiding geeft. 

B-21.     Taakstelling budget B&W  
Ook in de  kosten van het college zelf willen we een besparing realiseren door een versobering van geschenken en representatiekosten.

B-22     Verminderen budget Griffie  
Als college hebben we logischerwijs geen besparing opgenomen op de ambtelijke ondersteuning van de gemeenteraad. We hebben deze wel pro memorie vermeld, omdat het door de gemeenteraad zelf overwogen kan worden.    

Eindconclusie gepresenteerd meerjarenperspectief 2026 – 2029

Terug naar navigatie - Eindconclusie gepresenteerd meerjarenperspectief 2026 – 2029 - Toelichting

De begrotingssaldi van de verschillende jaren variëren met de huidige inzichten tussen nihil en € 1,9 miljoen negatief. In deze saldi is dus rekening gehouden met een inschatting van het effect van de Meicirculaire 2025 o.b.v. de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk. De exacte effecten van de meicirculaire zijn nog niet bekend. Ook is er nog een aantal andere kansen en risico's die nog verder uitgewerkt moeten worden. Een belangrijk risico daarbij is het tekort op de declarabele uren, wat in de voorjaarsrapportage 2025 is opgenomen. Wij hebben de directie opdracht gegeven om maatregelen te nemen om in 2026 dit risico te beheersen, maar hier zit wel een onzekerheid in.


Om te voldoen aan de eisen die de Provincie stelt met betrekking tot de meerjarenbegroting dient minimaal het eerste begrotingsjaar sluitend te zijn. Als daaraan voldaan wordt, blijft gemeente Woerden onder het reguliere repressieve toezicht vallen. 

Met de inzet van de bovenstaande dekkingsbronnen verwachten wij voor 2026 en 2027 een sluitende begroting te kunnen opstellen. Voor 2028 en 2029 is de begroting nog niet sluitend. Als zich bij het opstellen van de Begroting 2026-2029 nog meevallers voordoen, bijvoorbeeld vanuit de meicirculaire, dan wordt bekeken in hoeverre genoemde dekkingsbronnen wellicht niet of niet helemaal nodig zijn. Richtinggevende uitspraken van de raad bij de behandeling van de Kadernota hierover kunnen bij het opstellen van de primaire begroting 2026 - 2029 meegenomen worden.  

Omschrijving (+/+ = voordelig, -/- is nadelig) (Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo vóór Voorjaarsrapportage 2025 -6.281 -5.895 -6.766 -6.496
Subtotaal gehonoreerde aanvragen voorjaarsrapportage (*) -1.000 -1.129 -1.334 -1.334
Begrotingssaldo ná Voorjaarsrapportage 2025 -7.281 -7.024 -8.100 -7.830
Subtotaal effect Voorjaarsnota Rijk (inschatting) 3.280 3.210 -23 -18
Saldo Voorjaarsrapportage inclusief inschatting extra middelen uit Voorjaarsnota Rijk -4.001 -3.814 -8.123 -7.848
Subtotaal aanvragen Kadernota (noodzakelijk) -2.857 -2.810 -2.247 -2.749
Begrotingssaldo ná aanvragen Kadernota 2025 (noodzakelijk) -6.858 -6.624 -10.370 -10.597
Subtotaal Financieel-technische dekkingsbronnen 3.400 3.250 5.000 5.000
Subtotaal Inkomsten verhogen 1.633 1.633 1.633 1.633
Subtotaal Bezuinigingen 1.861 1.751 1.871 2.091
Totaal dekkingsbronnen 6.894 6.634 8.504 8.724
Begrotingssaldo ná inzet dekkingsbronnen = Saldo Kadernota 2026 36 10 -1.866 -1.873