Bijlagen

Bijlage 1 Meerjaren Investeringsplanning 2026 - 2029

Terug naar navigatie - Bijlage 1 Meerjaren Investeringsplanning 2026 - 2029 - Bijlage 2

In onderstaande tabel zijn alle investeringen, zowel de cyclische als de niet-cyclische investeringen opgenomen voor de jaren 2026-2029.

INVESTERINGEN 2026-2029 (Bedragen x € 1.000)
OMSCHRIJVING JAARSCHIJF 2026 (Bedragen x € 1.000) Progr. Jaar Investering Afschr. Uitgaven 2026 Uitgaven 2027 Uitgaven 2028 Uitgaven 2029
Bedrijfsvoering
Software 2026 ovh. 2026 221 5 111 111
Aanschaf devices 2026 ovh. 2026 887 3 443 443
Aanschaf devices gemeenteraad ovh. 2026 54 3 27 27
ICT vergaderfaciliteiten vergaderkamers incl gemeentewerf ovh. 2026 69 5 35 35
ICT vergaderfaciliteiten vergaderruimte V7 ovh. 2026 21 5 11 11
Vervangen opladers elektrische voertuigen ovh. 2026 27 5 14 14
Openbare Ruimte
Renovatie verhardingen 2026: Nieuwstraat Zegveld 2 2026 400 40 200 200
Vervanging verhardingen 2026 (Schilderskwartier West) 2 2026 3.215 40 1.608 1.608
Vervanging verhardingen 2026 (Bedrijventerrein Polanen) 2 2026 1.450 40 725 725
Vervanging verhardingen 2026 (Molenvliet Oost) 2 2026 2.100 40 1.050 1.050
Vervanging verhardingen (Reconstructie Kamerik zuid oost) 2 2026 685 25 343 343
Vervanging verhardingen 2026 (vervolg Aanpak Wagenstraat) 2 2026 200 25 100 100
Groenvoorzieningen 2026 2 2026 700 20 350 350
Civiele kunstwerken 2026 2 2026 980 25 490 490
Oevers en beschoeiingen 2026 2 2026 621 25 311 311
Openbare verlichting 2026 (armaturen) 2 2026 391 20 196 196
Openbare verlichting 2026 (masten) 2 2026 465 40 233 233
Speelvoorzieningen 2026 2 2026 90 12 45 45
Snellerbrug 2 2026 900 25 450 450
Sport
Renovatie natuurgrasveld en toplaag kunstgras Athloi 5 2026 34 15 17 17
Renovatie sprintlaan Athloi 5 2026 30 10 15 15
Renovatie natuurgrasveld 4 Sportlust 5 2026 105 15 53 53
Wagenpark
Mercedes sprinter - enkele cabine -klein rijbewijs (V-293-NG) 2 2026 75 10 38 38
Tractor nieuw Holland T4-75 TKB-71-X 5 2026 71 10 36 36
Heftruck Linde TPB-99-Z 2 2026 80 20 40 40
Power generator (noodstroomvoorziening) afschrijven 15 jaar 2 2026 20 15 10 10
Hefbrug 20 ton garage 2 2026 18 20 9 9
Hefbrug 40 ton garage 2 2026 40 20 20 20
Aanhanger 61-WN-26 hekkenkar (wijkonderhoud) 5 2026 15 8 8
Onderwijsinvesteringen
Vernieuwing school Jorai - voorbereiding (8%) annuïtair 5 2026 245 50 123 123
Riolering, conform het nieuwe GWP
Vrijvervalriolering 2026 2 2026 2.632 40 1.316 1.316
Vrijvervalriolering 2026: Reconstructie Nijverheidsweg 2 2026 550 40 275 275
Reconstructie Kamerik Zuid-Oost riooldeel 2026 uitvoering 2 2026 965 40 483 483
Vervanging en renovatie rioolgemalen 2 2026 367 15 184 184
Duikers en drainage 2 2026 260 40 130 130
Uitvoeringsplan KbOR 2 2026 650 40 325 325
Afval & Reiniging
Servicewagen V-794-BR 2 2026 85 10 43 43
Servicewagen V-554-BV 2 2026 85 10 43 43
Vervanging verzamelcontainers 2 2026 200 10 100 100
Straatreiniging GLUTON 2 2026 30 8 15 15
Vervanging kliko,s/mini-containers jaarschijf 2026 2 2026 53 10 26 26
40m3 container milieustraten 2 2026 20 15 10 10
Niet-cyclische investeringen
Brandveiligheid openbare parkeergarages Castellum en Defensie-eiland 2 2026 1.400 20 700 700
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed Het Klooster en Het Stadsmuseum (tranche 6) 6 2026 1.800 25 900 900
Aanbrengen oeverbescherming Camping Batestein 2 2026 480 25 240 240
Aanpassingen inrichting gemeentehuis (werkplekken en vergaderruimtes) ovh. 2026 410 10 205 205
Totaal jaarschijf 2026 24.195 12.098 12.098 0 0
OMSCHRIJVING JAARSCHIJF 2027 (Bedragen x € 1.000) Progr. Jaar Investering Afschr. Uitgaven 2026 Uitgaven 2027 Uitgaven 2028 Uitgaven 2029
Bedrijfsvoering
Data center 2027 ovh. 2027 565 3 282 282
Netwerk 2027 ovh. 2027 184 5 92 92
Aanschaf devices 2027 ovh. 2027 54 3 27 27
Openbare Ruimte
Renovatie verhardingen 2027 2 2027 2.206 25 1.103 1.103
Vervanging verhardingen 2027 2 2027 1.070 40 535 535
Reconstructie Kamerik zuid oost 2 2027 685 25 343 343
Groenvoorzieningen 2027 2 2027 700 20 350 350
Uitvoeringskrediet bomen Kamerik zuid oost 2 2027 50 20 25 25
Civiele kunstwerken 2027 2 2027 453 25 227 227
Oevers en beschoeiingen 2027 2 2027 126 25 63 63
Openbare verlichting 2027 (armaturen) 2 2027 391 20 196 196
Openbare verlichting 2027 (masten) 2 2027 465 40 233 233
Speelvoorzieningen 2027 2 2027 90 12 45 45
Sport
SC Woerden veld 3 toplaag renovatie SBR 5 2027 425 12 213 213
Renovatie natuurgrasveld Reflex 5 2027 88 15 44 44
Sportvelden toplaagrenovatie Siveo SBR 5 2027 500 12 250 250
Kunstgrasmat vervangen toplaag veld 2 VEP SBR 5 2027 425 12 213 213
Kunstgrasmat vervangen toplaag veld 4 SCW SBR 5 2027 425 12 213 213
Ver. div. voorz (beregen/ ballenvang/ hekken)-Sportlust 5 2027 64 30 32 32
MHC, veld 3 toplaagrenovatie, kunstgrasveld (semi-water aanleg 2014) 5 2027 225 12 113 113
Toplaag renovatie Sportlust veld 6 (geen 5) SBR (aanleg 2012) 5 2027 440 15 220 220
Renovatie natuurgrasveld 3 Siveo 5 2026 50 15 25 25
Wagenpark
vervanging V-050-FR, begraafplaatsen 2 2027 88 10 44 44
vervanging 00-BJZ-3 mercedes grijs 2 2027 80 10 40 40
vervanging 02-BJZ-3 groen 2 2027 80 10 40 40
vervanging 03-BJZ-3 groen 2 2027 80 10 40 40
vervanging 01-BJZ-3 mercedes, groen, enkele cabine 2 2027 80 10 40 40
Snippermachine LGZ-04-H 2 2027 65 10 33 33
Begraven
Investeringen begraafplaatsen 2 2027 100 20 50 50
Onderwijsinvesteringen
Vernieuwing school Jorai - voorbereiding (12%) annuitair 5 2027 368 50 184 184
Riolering, conform het nieuwe GWP
Vrijvervalriolering 2027 2 2027 3.182 40 1.591 1.591
Reconstructie Kamerik zuid Oost riooldeel 2027 2 2027 965 40 483 483
Vervanging en renovatie rioolgemalen 2 2027 276 15 138 138
Duikers en drainage 2 2027 260 40 130 130
vervanging 83-BJG-8 - riool tankauto 2 2027 80 10 40 40
Uitvoeringsplan KbOR 2 2027 596 40 298 298
Afval & Reiniging
Vervanging verzamelcontainers 2 2027 200 10 100 100
Vervanging kliko,s/mini-containers jaarschijf 2027 2 2027 53 10 26 26
40m3 container milieustraten 2 2027 20 15 10 10
Vervanging V-249-VX 2 2027 40 8 20 20
Volvo/ kraanwagen ondergronds (81-BJH-6) 2 2027 360 10 180 180
Huisvuilvrachtauto (3 stuks) 2 2027 1.050 8 525 525
Niet-cyclische investeringen
Ontsluiting Kassengebied Harmelerwaard 5 2027 2.824 n.t.b. 1.412 1.412
Totaal jaarschijf 2027 20.527 957 10.263 9.307
OMSCHRIJVING JAARSCHIJF 2028 (Bedragen x € 1.000) Progr. Jaar Investering Afschr. Uitgaven 2026 Uitgaven 2027 Uitgaven 2028 Uitgaven 2029
Bedrijfsvoering
Data center 2028 ovh. 2028 65 3 32 32
Netwerk 2028 ovh. 2028 59 5 30 30
Devices 2028 ovh. 2028 65 3 32 32
Plotter/scanner ovh. 2028 30 5 15 15
Openbare Ruimte
Renovatie verhardingen 2028 2 2028 2.206 25 1.103 1.103
Vervanging verhardingen 2028 2 2028 1.749 40 875 875
Groenvoorzieningen 2028 2 2028 700 20 350 350
Civiele kunstwerken 2028 2 2028 453 25 227 227
Oevers en beschoeiingen 2028 2 2028 126 25 63 63
Openbare verlichting 2028 (armaturen) 2 2028 391 20 196 196
Openbare verlichting 2028 (masten) 2 2028 465 40 233 233
Speelvoorzieningen 2028 2 2028 55 12 28 28
Sport
Renovatie natuurgrasveld 4 VEP 5 2028 105 15 53 53
Sportlust, veld 5, toplaagrenovatie 5 2028 50 15 25 25
Sportlust,veld 5 drainage 5 2028 55 30 28 28
Vep, veld 5 toplaag renovatie, wetraconstructie 5 2028 66 15 33 33
SC Woerden vervangen ballenvangers/hekken gehele accommodatie 5 2028 310 25 155 155
Renovatie toplaag kunstgras Athloi 5 2028 25 15 13 13
Wagenpark
Vervangen H-014-F 2 2028 40 8 20 20
Vervangen V-293-NG 2 2028 65 10 33 33
Vervangen 41-BKH-9 2 2028 65 10 33 33
Vervangen WZ-DL-60 Ansems aanhangwagen 2 2028 10 20 5 5
Begraven
Investeringen begraafplaatsen 2 2028 150 20 75 75
Aula Rijnhof begraafplaats 2 2028 2.500 40 1.250 1.250
Onderwijsinvesteringen
Vernieuwing school Jorai Uitvoering (80%) annuitair 5 2028 2.452 50 1.226 1.226
Vernieuwing school Jan de Bakker, voorbereiding (10%) annuitair 5 2028 360 50 180 180
Riolering, conform het nieuwe GWP
Vrijvervalriolering 2 2028 4.147 40 2.074 2.074
Vervanging en renovatie rioolgemalen 2 2028 276 15 138 138
Duikers en drainage 2 2028 260 40 130 130
Uitvoeringsplan KbOR 2 2028 196 40 98 98
Vervangen 02-BLD-9 fuso riool / borden grijs 2 2028 75 10 38 38
Afval & Reiniging
Vervanging verzamelcontainers 2 2028 200 10 100 100
Vervanging VHV-69-G 2 2028 40 8 20 20
Vervanging 00-BLG-3 haak/kraanwagen 2 2028 360 10 180 180
Vervanging kliko,s/mini-containers jaarschijf 2027 2 2028 53 10 26 26
40m3 container milieustraten 2 2028 20 15 10 10
Totaal jaarschijf 2028 18.244 0 0 9.122 9.122
OMSCHRIJVING JAARSCHIJF 2029 (Bedragen x € 1.000) Progr. Jaar Investering Afschr. Uitgaven 2026 Uitgaven 2027 Uitgaven 2028 Uitgaven 2029
Bedrijfsvoering
Netwerk 2029 ovh. 2029 81 5 41
Devices 2029 ovh. 2029 887 3 444
Openbare Ruimte
Renovatie verhardingen 2029 2 2029 2.206 25 1.103
Vervanging verhardingen 2029 2 2029 1.749 40 875
Groenvoorzieningen 2029 2 2029 700 20 350
Civiele kunstwerken 2029 2 2029 453 25 227
Oevers en beschoeiingen 2029 2 2029 126 25 63
Openbare verlichting 2029 (armaturen) 2 2029 391 20 196
Openbare verlichting 2020 (masten) 2 2029 465 40 233
Speelvoorzieningen 2029 2 2029 55 12 28
Sport
Renovatie natuurgrasveld 3 Sportlust 5 2029 50 15 25
Toplaag renovatie veld 1 Sportlust 5 2029 500 15 250
Toplaag renovatie veld 2 Sportlust 5 2029 420 15 210
Toplaag renovatie veld 4 VEP 5 2029 72 15 36
Toplaag renovatie veld 2 sc Woerden 5 2029 500 15 250
Vervanging ballenvangers SCH 44 veld 4 en 5 5 2029 30 25 15
Toplaag renovatie MHCW veld 1 5 2029 260 15 130
Wagenpark
Nader te bepalen 2029 2 2029 500 8 250
Begraven
Kiefer Boki grafdelfmachine 2 2029 125 10 63
Fuso Canter (inrichting voor borden met laadkraan) 2 2029 80 10 40
Onderwijsinvesteringen
Vernieuwing school Jan de Bakker, uitvoering (90%) 5 2029 3.240 50 1.620
Nader te bepalen 2029 5 2029 300 50 150
Riolering, conform het nieuwe GWP
Vrijvervalriolering 2029 2 2029 4.147 40 2.074
Vervanging en renovatie rioolgemalen 2029 2 2029 276 15 138
Duikers en drainage 2029 2 2029 260 40 130
Uitvoeringsplan KbOR 2029 2 2029 196 40 98
Afval & Reiniging
Rolpacker A&R twee stuks 2029 2 2029 58 8 29
Veegmachine (electrisch) 2 2029 125 9 63
Niet-cyclische investeringen
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 6 2029 1.500 25 750
Omvormen woonstraten naar elementenverharding 2 2029 250 n.t.b. 125
Totaal jaarschijf 2029 20.002 10.001

Bijlage 2 Aangevraagde middelen 2026 e.v. voor nieuw beleid - niet gehonoreerd

Terug naar navigatie - Bijlage 2 Aangevraagde middelen 2026 e.v. voor nieuw beleid - niet gehonoreerd - Toelichting

Naast de door het college noodzakelijk geachte extra uitgaven en de voorziene dekking daarvoor, zijn er ook wensen voor nieuw beleid. Deze wensen zijn in onderstaande tabel weergegeven. Omdat er onvoldoende financiële ruimte is, zijn onderstaande aanvragen niet gehonoreerd door het college.

Pro-gramma Taakveldnr. Onderwerp Toelichting 2026 2027 2028 2029
UITGAVEN
2 Defensie-Eiland: vervangen stelcon-platen Industriestraat Voorstel is om budget beschikbaar te stellen voor bestrating van de Industriestraat, om zo de ervaren overlast voor inwoners weg te nemen. Momenteel veroorzaken de aangebrachte stelconplaten ernstige hinder voor inwoners. Zonder actie blijft de overlast voortduren. Het is niet mogelijk om het huidige exploitatiebudget van verhardingen hiervoor te gebruiken. 85 - - -
2 Programma Groen moet je doen Voorstel is om een nieuw omgevingsprogramma op te stellen waarin groen, ecologie, biodiversiteit en bomen een plek krijgen en kaders worden gesteld. Doel hiervan is om zo de natuurherstelwet te verankeren in beleid en verschillende thema's in de omgevingswet (bijvoorbeeld hittestress en gezonde leefomgeving) mogelijk te maken en te ondersteunen. Momenteel is de bomenverordening verouderd (opgesteld in 2010). Het huidige groenblauwomgevingsplan biedt onvoldoende kaders om bomen als middel (en niet als doel op zich) te laten functioneren in de openbare ruimte, zoals opgenomen in de omgevingsvisie, het hoofdlijnenakkoord en het collegewerkprogramma. 75 75 75 -
2 cofinanciering bij vergroeningsprojecten / pilots Voorstel is om in 2026 en 2027 budget beschikbaar te stellen voor de cofinanciering van vergroeningsprojecten en -pilots via de subsidieregeling 'Groene, gezonde en klimaatbestendige steden en dorpen'. Doel hiervan is toe te werken naar een bevredigend niveau van stedelijk groen en stedelijke boomkroonbedekking in lijn met de natuurherstelwet. Zonder actie is het niet mogelijk om subsidie aan te vragen en verdubbelt de provincie het bedrag dus ook niet. 50 50 - -
2 Motie 'Verlichting zebrapaden' Voorstel is om uitvoering te geven aan de motie 'Verlichting zebrapaden (M2-03 uit 2019). Doel hiervan is om om de verkeersveiligheid van zebrapaden te vergroten en (energie)besparing en duurzaamheid te bevorderen. Dit sluit aan op landelijke ontwikkelingen waarop de gemeente wil aansluiten. Momenteel is de motie nog niet uitgevoerd en verbetert de veiligheid van voetgangers niet. Uitstel kan leiden tot onveiligheid, letsel en financiële schade. 60 60 60 60
2 Motie 'Verlicht Woerden Duurzaam!' Voorstel is om uitvoering te geven aan de motie 'Verlicht Woerden Duurzaam!' (M4-5 uit 2021). Doel hiervan is om de (verkeers)veiligheid te vergroten en (energie)besparing en duurzaamheid te bevorderen. Dit sluit aan op landelijke ontwikkelingen waarop de gemeente wil aansluiten. Momenteel is de motie nog niet uitgevoerd. Uitstel zal leiden tot langdurig hoger energieverbruik door vertraagde vervanging van verouderde verlichting van de openbare ruimte. 500 500 500 500
2 maatregelen en meekoppelkansen biodiversiteit in combinatie met subsidie groene gezonde en klimaatadaptieve wijken Voorstel is om budget beschikbaar te stellen voor advies en uitvoering van meerdere aanleg- en renovatieprojecten én voor het oplossen van knelpunten rondom ecologie en biodiversiteit. Hierbij kunnen dan de maatregelen voor het bevorderen van de biodiversiteit gekoppeld worden aan andere lopende projecten. Bij inzet in 2026 subsidieert de provincie 50% van de financiën. Uitstel betekent missen van de kans op subsidie. 50 50 50 50
2 Impuls aan meer ecologisch maaibeheer voor biodiversiteit Voorstel is om extra budget beschikbaar te stellen voor ecologisch maaibeheer, om zo de biodiversiteit te versterken op stukken waar dat het effectiefst is. Dit is in lijn met de omgevingsvisie en het ecologisch actieplan. Momenteel is ecologisch maaibeheer beperkt inzetbaar wegens de hogere kosten ten opzichte van traditioneel maaien. Bij uitstel raakt de biodiversiteit achterop en is later een grotere inhaalslag nodig. 42 42 42 42
2 Milieuvriendelijkere brandstof Voorstel is om over stappen op milieuvriendelijkere brandstof in verband met de duurzaamheidsambitie. 65 65 65 65
2 Studie mobiliteitsproject 1 Voorstel is om jaarlijks van 2026 tot en met 2029 een studie uit te voeren naar mobiliteitsprojecten, om zo te zorgen voor uitvoering van de verkeersvisie en strategienota. De start van een studie vindt pas plaats na een raadsbesluit aan de hand van prioritering en noodzaak. Momenteel vindt deze studie niet plaats. Zonder actie wordt het op de langere termijn onmogelijk om noodzakelijke mobiliteitsprojecten uit te voeren. 50 50 50 50
2 Gemeentelijke bijdrage subsidieprojecten Mobiliteit Voorstel is om € 80.000 beschikbaar te stellen als gemeentelijke bijdrage voor verkeersveiligheidsmaatregelen, om zo aanspraak te kunnen maken op provinciale- en rijkssubsidies en voor € 800.000 maatregelen uit te voeren. De provincie of het Rijk vergoedt dan dus 90% van de kosten, de gemeentelijke bijdrage is 10%. 80 - - -
2 Inventarisatie, inspectie, datamutaties en gevolgen groei bomenareaal voor inzet bomenploeg Stadserf Voorstel is om budget beschikbaar te stellen voor inzet van externe advisering en inspecteurs. Context: de afgelopen jaren is het bomenareaal aanzienlijk gegroeid. Dit heeft gevolgen voor de benodigde inzet en organisatie van de bomenploeg van het Stadserf. 100 - - -
2 Communicatieadviseur (formatie) Voorstel is om een communicatieadviseur met expertise buitendienst aan te stellen. 80 80 80 80
2 Contractmanager (formatie) Voorstel is om een contractmanager aan te stellen, om zo te voldoen aan de veranderende wetgeving en strengere inkoopregels. Beoogde inzet is voor beheercontracten en contractmanagement bij projecten. 110 110 110 110
4 Beleidskader Cultuur 2026-2029 Op 4 maart heeft het college het raaadsvoorstel beleidskader cultuur 2026-2029 vastgesteld. Hierin legt het college de raad een inhoudelijk beleidsplan ter vaststelling voor met een aankondiging van een integrale afweging over 3 scenario's in de kadernota. Het college geeft op dit moment nog geen expliciet advies om geen voorsprong te nemen op een democratisch proces over de integrale afweging. De scenario's zijn: 1 Behoud van impact met compensatie van structurele tekorten ter waarde van € 90.000 en een incidentele extra indexatie van 3,5% ter waarde van totaal € 57.000 voor Klooster, KUVO en Stadsmuseum, om CAO-ontwikkelingen te kunnen opvangen. 2 Behoud van budget; gelijkblijvende budgetten waarbij er minder geprogrammeerd kan worden en met risico van cumulatief effect op private financiering die hierdoor weg kan vallen en het ondernemerschap/ fondswerving onder begrotingen ondermijnd wordt. 3 Duidelijke keuzes; De kaasschaaf kan niet meer. Als de raad van mening is dat er toch bezuinigd moet worden,dan kiezen wat we niet meer doen. ook hieraan zijn risico's verbonden en blijven er kosten aan monumentale panden of beheer van de stedelijke kunstcollectie. 157 157 157 157
4 Adviseur Netcongestie (formatie) Voorstel is om een adviseur/specialist voor netcongestie aan te stellen. Deze specialist kan technische oplossingen organiseren, risicoanalyses maken en noodplannen opstellen en maakt zo noodsituaties beheersbaar en gemeentelijke ontwikkeling mogelijk. Momenteel blokkeert netcongestie de voortgang van nieuwbouwprojecten, gemeentelijke vastgoed en initiatieven van ondernemers. Bij uitstel drijgt ook stroomuitval en een algehele stop op nieuwe aansluitingen, ook voor woningbouw. Binnen het budget van Energietransitie is al ruimte gereserveerd voor een gemeentebrede coördinator voor netcongestie voor 0,4 fte. De hier genoemde adviseur komt daarbij. 90 95 100 100
5 Tijdelijke huisvesting Joraischool Voorstel is om 1,7 mln. euro beschikbaar te stellen voor tijdelijke huisvesting van de Joriaschool tijdens de vernieuwing van het gebouw in 2028. Zo voorkomt de gemeente latere kosten en schade door het niet nakomen van afspraken uit het Integraal Huisvestingsplan (IHP). Aanvankelijk was het plan om de school te integreren in een nieuwe multifunctionele accomodatie elders in Kamerik, waardoor er geen tijdelijke huisvesting nodig zou zijn. Bij nader inzien komt deze planning niet uit. Momenteel is er in de begroting niet voorzien voor de kosten die tijdelijke huisvesting op een andere locatie met zich meebrengen. Uitstel leidt tot schade door het niet nakomen van afspraken uit het IHP en latere kosten voor niet-gepland onderhoud. Het bedrag van 1,7 mln. euro is gebaseerd op de kostenraming voor de iets grotere St. Bavoschool, maar incl. 60 m2 voor een ruimte voor BSO/VE-peutergroep en rekening houdende met prijsstijgingen. 136 204 1.360 -
6 Extra inzet op uitvoering Woonprogramma Voorstel is om enkel voor 2026 extra inzet beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het Woonprogramma Woerden woont goed! 2025-2029. Door dit te doen, kan de gemeente de acties uit de uitvoeringsagenda voortvarende oppakken. Zonder extra inzet duurt de uitvoering langer en lopen dus ook de effecten van sturing op de woningmarkt vertraging op. 65 - - -
Overhead Dienstverlening (formatie) Voorstel is om budget vrij te maken voor inzet van een strategisch adviseur dienstverlening, voor tweejaarlijkse herhaling van het tevredenheidsonderzoek en voor aanvullende evaluaties en scholing. Door dit te doen, is de gemeente in staat om het nieuwe dienstverleningskader te implementeren, de kwaliteit te borgen en de voortgang te monitoren. Context bij het bedrag van €50.000: de strategisch adviseur is voor 24 uur per week nodig. 8 uur hiervan worden gedekt vanuit een interne efficiencyslag. De overige 16 uur komen neer op €50.000, waarvan 5/6e voor rekening van Woerden komt conform de DVO-verdeling. Het budget voor de onderzoeken, evaluatie en scholing bedraag €12.000 per jaar. Hiervan komt 2/3e voor rekening van Woerden, aangezien voor het tevredenheidsonderzoek de kosten voor beide gemeenten gelijk zijn. 50 50 50 50
Subtotaal aanvragen Kadernota (nieuw beleid) 1.845 1.588 2.699 1.264

Bijlage 3 Bezuinigingsopties - niet doorgevoerd

Terug naar navigatie - Bijlage 3 Bezuinigingsopties - niet doorgevoerd - Bijlage 1
Programma Taak-veld-nr. Onderwerp Toelichting (Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
1 Participatiespecialist Schrappen van de vacature/functie van participatiespecialist en daarmee het wegbezuinigen van de loonkosten. Dit maakt het moeilijker om gemeentelijk participatiebeleid na te leven. Er is in de organisatie behoefte aan expertise op dit gebied bij uitvoeren van participatietrajecten. 98 98 98 98
ov. Informatiepagina in de krant afschaffen Het is geen verplichting om als gemeente dingen in de krant te publiceren. Echter is een deel van de samenleving niet of minder digitaal vaardig. Het wordt lastiger hen te bereiken met communicatieboodschappen wat kan leiden tot onvrede onder inwoners. 48 48 48 48
3 Subsidie voor wijkplatforms afschaffen Het niet meer financieel faciliteren van dorp- en wijkplatforms betekent dat zij hun rol moeilijk (of niet) kunnen vervullen. Voor het organiseren van bijeenkomsten is ruimte nodig (en dus budget), voor het bijhouden van de website en het uitbrengen van een wijkkrant idem. Ook activiteiten ter bevordering van de leefbaarheid kunnen niet meer uitgevoerd worden. 40 40 40 40
ov. Afschalen gebiedsgericht werken Afschalen (of afschaffen) betekent: het ontbreken van een deel integrale verbinding / coördinatie en het niet hebben van een wijk/dorpsambtenaar als neutraal aanspreekpunt voor inwoners (bij vragen die niet gemakkelijk weggezet kunnen worden). Platforms moeten dan per onderwerp apart in contact treden met een vakambtenaar wat een integrale benadering van bijv. initiatieven bemoeilijkt. 248 248 248 248
1 Stoppen met externe netwerken - U10 De U10 is het gremium in onze provincie van waaruit gezamenlijk gewerkt wordt aan opgaven die de hele provincie raken. Denk hierbij aan de Woondeal, het Integraal ruimtelijke perspectief (IRP) en de Regionale energiestrategie (RES). Stoppen met de U10 heeft een direct effect op onze positie in de regio. 131 131 131 131
1 Stoppen met externe netwerken - AGW Stoppen met de samenwerking Alphen/Gouda/Woerden (AGW). AGW is een intensief samenwerking op twee inhoudelijke programma’s (Recreatie, Toerisme en Groen en Groene Hart Circulair), als ook op de inhoudelijke ruimtelijke verkenning rondom Novex Groene Hart. De programma's hebben een duidelijk vliegwieleffect en steeds meer gemeenten en partners sluiten zich (inhoudelijk en financieel) aan bij de activiteiten die vanuit de programma's worden georganiseerd. 100 100 100 100
1 Stoppen met Buurtbemiddeling Buurtbemiddeling doen we samen met Cazas wonen. Dit zorgt ervoor dat het aantal benodigde mediation trajecten verminderd. 25 25 25 25
1 Openstelling gemeentehuis Het is mogelijk de openingsuren van het gemeentehuis te beperken, bijv door het aantal avond openstellingen terug te brengen van twee naar één. Dit kan wel zorgen voor langere wachttijden, helemaal gezien de pasportpiek waar we de komende drie jaar nog mee te maken hebben. 35 35 35 35
1 Ondermijning Budget voor ondermijning kan verder worden versoberd. Woerden is kwetsbaar voor ondermijning door ligging, infrastructuur en de combinatie van stedelijk en landelijk gebied. De kracht van de gemeente op het gebied van ondermijning zit hem op preventie en bewustwording. Versobering van het budget zal leiden tot een afname van weerbaarheid. 10 10 10 10
1 Cybersecurity Cybercriminaliteit is de meest voorkomende en toenemende vorm van criminaliteit. Iedereen, maar met name ouderen, jeugd en ondernemers, moeten zich bewust zijn van de gevaren op digitaal gebied. Focus hierop is dan ook nodig zowel in onze organisatie als daarbuiten. 4 4 4 4
1 Verminderen aantal BOA's en/of BOA-inzet versoberen De boa's zijn het visitekaartje van de gemeente en vaak het eerste contact met de inwoner. Boa's werken aan de leefbaarheid en signaleren zaken op het gebied van ondermijning. Ze zijn de ogen en oren van de wijk en verbinden binnen met buiten. Boa's zijn ook voor onze partners belangrijke spelers als het gaat om een gezamenlijke aanpak of informatiepositie. Denk hierbij aan bijv. politie, beveiliging, jongerenwerk, OOV, evenementen, GGW en de toezichthouders. Afschaffen van de inzet van boa's zou kunnen leiden tot toename van verschillende soorten overlast zoals parkeeroverlast, jeugdoverlast, geluidsoverlast, seizoensoverlast, verkeersoverlast en vuurwerkoverlast. 63 63 63 63
1 Horecacoördinator afschaffen Het afschaffen van de horecacoordinator leidt tot een verlies aan specialistische kennis en een vermindering van het contact met de horeca. Hierdoor kunnen problemen met bijv. overlast minder makkelijk worden opgelost. Ook verslechtert onze informatiepositie in een branche die kwetsbaar is voor ondermijning. 90 90 90 90
2 Afschaffing circulair ambachtscentrum Het Circulair Ambachtscentrum is een belangerijke peiler van het Grondstoffenbeleidsplan waarbij materialen zo hoogwaardig mogelijk worden ingezet. Daarbij wordt samengewerkt met lokale partijen die in meer en mindere mate van het CA afhankelijk zijn. Ook zijn we met de regio's Het Groene Hart en Utrecht een samenwerking aangegaan om de CA's naar een hoger plan te tillen. De maatschappelijke impact van stoppen is dus aanzienlijk, zowel voor onze gemeente als daarbuiten. 32 32 32 32
2 Verlagen aantal keer gratis afval aanbieden milieustraat Bij de vaststelling van het Grondstoffenbeleidsplan door de gemeenteraad van Woerden (begin 2024) is een motie aangenomen waarin het aantal gratis bezoeken is verhoogd van 8 naar 10. Verlagen zou in gaan tegen deze motie. pm pm pm pm
2 Verhogen kosten aanbieden afval milieustraat Het verhogen van de kosten voor het aanbieden van afval bij de milieustraat kan leiden tot meer illegale dumpingen. pm pm pm pm
2 Stoppen met recreatieve verlichting Stop met het aanlichten van (monumentale) gebouwen (stadsilluminatie). Dit helpt in het tegengaan van lichtvervuiling. Maar wijzigt wel het nachtbeeld van onze historisch (binnen)stad. In het donker is de kenmerkende cultuurhistorische bebouwing niet meer zichtbaar. 26 26 26 26
4 Stoppen met NME, Natuur- en Milieueducatie Natuur- en milieueducatie is een niet wettelijke taak. Deze taak is belegd bij de ODRU. Alle basissscholen in Woerden maken gebruik van lespakketten van NME-centrum, In Bredius. Er helpen veel vrijwilligers mee. Stoppen met NME betekent dat dit wegvalt. 145 145 145 145
4 Wijk-participatietrajecten aardgasvrij Het is mogelijk te bezuinigen op wijk-participatietrajecten over aardgasvrij verwarmen door deze beperkter of getemporiseerd uit te voeren. Een dergelijke maatregel treft met name de lagere inkomensgroep. Doordat de kans groter wordt dat warmtenetten niet doorgaan, komen er hogere maatschappelijke kosten voor duurzaam verwarmen. Netcongestie zal toenemen door de massale aanschaf van warmtepompen, met gevolgen voor woningbouw en economie. Hiermee raakt het doel aardgasvrij raakt verder uit zicht. 250 250 250 250
4 Participatie grootschalige opwek wind en zon. De gemeente kan de bewonersparticipatie voor windparken en zonnevelden zoveel mogelijk overlaten aan initiatiefnemers. De eigen inzet op communicatie, participatie en stimulering van lokaal eigendom wordt dan tot een minimum beperkt. Dit leidt wel tot een vertraging in de realisatie van windpark en zonnevelden en verkleint de kant op realisatie van lokaal eigendom. De wensen vanuit de samenleving raken uit beeld en er ontstaat mogelijk meer maatschappelijke onrust door beperkte gemeentelijke betrokkenheid. 50 50 50 50
4 Citymarketing Bezuinigen op Woerden Marketing heeft direct invloed op de continuiteit van de stichting. Het schrappen van de marketingactiviteiten heeft als gevolg dat Woerden als verblijfsbestemming minder zichtbaar is wat kan leiden tot een vermindering van het aantal bezoekers en overnachtingen. Dit heeft een negatieve invloed op de lokale economie, met name horeca en lokale ondernemers. 189 189 189 189
4 Subsidie Kukele-boe stopzetten/afschalen De kinderboerderij draait vrijwel volledig op de gemeentesubsidie en is recent opgeknapt. Stopzetten van de subsidie zou dan ook kapitaalvernietiging zijn. In de exploitatie wordt aandacht gegeven aan mensen een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast heeft de stadsboerderij een belangrijke educatieve- en publieksfunctie. Het is de enige kinderboerderij in de stad Woerden. Bovendien is het een inclusieve en toegankelijke locatie voor alle Woerdenaren. Er wordt geen entreegeld gevraagd waardoor ook huishoudens met een kleinere beurs van deze voorziening gebruik kunnen maken. 24 24 24 24
4 Subsidie gem. monumenten Onderhoud van monumenten is noodzakelijk voor het behoud ervan. De subsidie is hiertoe een stimulans. Eigenaren komen in gesprek met de gemeente over hun plannen en wat leidt tot een beter doordacht onderhoudsplan. 20 20 20 20
4 Open monumentendag Open monumentdag is geen wettelijke taak van de gemeente. Via Klassendag en Open Monumentendag leren kinderen en volwassenen meer over de historie van hun leefomgeving. Dit heeft een hoge maatschappelijke waarde. 3 3 3 3
5 Afschaffen/stopzetten van een Cruyff Court of soortgelijke voorziening De voorziening zelf zorgt voor vele gezondheidsvoordelen voor gebruikers, zowel mentaal als fysiek. Door het plaatsen van deze voorziening op de beoogde locatie in combinatie met (het verplaatsen van) jongerenwerk en de bestaande voorzieningen wordt verwacht preventieve hulp aan jongeren te kunnen bieden. Dit voorkomt geindiceerde zorg. Het is echter geen wettelijke plicht. 65 65 65 65
3 Evaluatie minimabeleid: versoberingen onderzoeken De hoogte van enkele vergoedingen/minimaregelingen is ruimhartig (bijvoorbeeld de IIT). Hier zou op bespaard kunnen worden, maar dat heeft wel een significante impact. De regelingen/tegemoetkomingen voor inwoners met een laag inkomen maken een wezenlijk onderdeel uit van de bestaanszekerheid van deze inwoners. 50 50 50 50
3 Subsidie Stichting House of Hope afbouwen of beëindigen Met het afbouwen of beeindigen van de subsidie voor House of Hope valt een belangrijke ontmoetingsplaats voor een kwetsbare doelgroep. Daarmee verdwijnt de mogelijkheid tot laagdrempelige ontmoeting en netwerkvorming, informeren en signaleren, hulp bij taal, activering en participatie. Hierdoor is de doelgroep minder vindbaar waardoor tijdige signalering van mogelijke problematiek (financieel en/of psychosociaal) wordt gemist. 0 8 8 8
4 Aanvullende subsidie Bibliotheek inzet statushouders afbouwen of beëindigen Het wegvallen van het informele taalaanbod via de bibliotheek neemt de laagdrempelige mogelijkheid tot het oefenen van de taal weg. Dit heeft als risico dat mensen die Nederlands willen/moeten leren minder snel progressie maken, met als risico langere taaltrajecten en minder kans op participatie. 0 44 44 44
3 Stopzetten extra gelden MAG 2023-2027 Jongerenwerk en/of extra bezuinigen op het jongerenwerk. In de MAG 2023-2027 zijn extra gelden opgenomen voor de uitbreiding van het jongerenwerk en inzet op/versteviging van taken ten behoeve van het welzijn van jongeren. Met de extra gelden is het jongerenwerk team uitgebreid. Investeren in jongerenwerk is belangrijk; preventieve begeleiding verbetert het leven van jongeren, versterkt hun veerkracht en voorkomt eventuele inzet van duurdere vormen van zorg en maatwerkvoorzieningen (jeugd en wmo). Het draagt bij aan een daling van de jeugdzorgkosten. Het uitvoeren van jongerenwerk is een wettelijke taak maar ook wettelijke taken kunnen soberder uitgevoerd worden. De focus van het jongerenwerkkomt dan alleen op de basistaken liggen. anvullende/complementaire taken op scholen en/of (maatschappelijke) partners of inzet op activiteiten komen (deels) te vervallen of verschuiven naar andere partners. 150 150 pm pm
3 Subsidies Sociale basis beëindigen De eenmalige Sociale basis subsidies t.b.v. inzet doelen MAG 2023-2027 kunnen worden beëindigd. Kwetsbare groepen (ouderen, jeugd en MOBW) worden daarmee geraakt. De beweging 'naar voren' zoals opgenomen in de MAG 23-27 komt tot stilstand, en beheersmaatregelen Wmo & jeugd zoals collectief aanbod, verstevigen vrijwilligersinzet en integraal werken aan maatschappelijke opgaven komt tot een einde. Door het vervallen van een goed alternatief, zullen op termijn maatwerkkosten toenemen. 247 247 247 247
3 Mantelzorg Het aantal mantelzorgers neemt toe, en zal de komende jaren blijven toenemen. De ondersteuning van mantelzorgers is essentieel om de toenemende zorgvraag van ouder wordende inwoners te kunnen beantwoorden. Wanneer mantelzorgers niet worden ondersteund, is de kans op overvraging groot en de toename aan maatschappelijke kosten zoals uitval op werk, maatwerk en medische kosten groot. 25 25 25 25
Totaal: 2.166 2.218 2.068 2.068